LAMAN WEB INTERAKSI GURU DAN PELAJAR

LAMAN BAHASA MELAYU INI DIWUJUDKAN SEBAGAI KEMUDAHAN GURU DAN PELAJAR BERINTERAKSI SERTA SEBAGAI PENGUKUHAN SITUASI PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN DI DALAM KELAS. SEMOGA PELAJAR KELAS 4K1, 4K2, DAN PELAJAR KELAS 5 SAINS SMK SERI LONDANG DAPAT MENGGUNAKAN BLOG INI SEBAGAI TEMPAT UNTUK MEMPERKASAKAN KEMAHIRAN BERBAHASA TERUTAMA MURID KELAS 5 SAINS BAKAL MENGHADAPI KERTAS BAHASA MELAYU (1103) SPM 2018 . SEMOGA ANDA SENTIASA CEMERLANG. SEBAGAI MAKLUMAN, SAYA SENTIASA MENAMBAH MENU BAHAN BAHASA DI SUDUT KANAN BLOG INI UNTUK MEMUDAHKAN PELAJAR MENCARI BAHAN BAHASA SAMA ADA BAHAN DARIPADA MEDIA MASSA SEPERTI AKHBAR-AKHBAR TEMPATAN, RUJUKAN KAMUS DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA, RUJUKAN MAJALAH TERBITAN DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA, KOLEKSI SOALAN-SOALAN PEPERIKSAAN SPM SEBENAR ,KOLEKSI SOALAN-SOALAN PERCUBAAN NEGERI-NEGERI DI MALAYSIA. SEMOGA BAHAN-BAHAN BERKENAAN DAPAT MEMBANTU PELAJAR MENJALANKAN TUGASAN DAN SUMBER UNTUK MENDAPATKAN MAKLUMAT BAHASA. INSYA ALLAH SAYA AKAN SENTIASA BERUSAHA UNTUK MENJADIKAN BLOG INI KONDUSIF SEBAGAI MEDIA MAYA UNTUK PELAJAR BERJAYA MENGUASAI KEMAHIRAN BERBAHASA. DOAKAN SAYA SENTIASA SIHAT MENGENDALIKAN BLOG INI SEBAIK-BAIKNYA. AAMIIIIN. SAYA JUGA MENGUCAPKAN TERIMA KASIH KEPADA PENGUNJUNG MAYA YANG SENTIASA MENGUNJUNGI BLOG LAMAN BAHASA MELAYU SPM INI. KEBERADAAN ANDA MEMOTIVASI SAYA UNTUK BERBAKTI KEPADA ANAK BANGSA SERTA MEMPERKASAKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGGSAAN, BAHASA JIWA BANGSA. SAYA MENGHARGAI SEKIRANYA ADA CADANGAN DARIPADA PENGUNJUNG TERUTAMA UNTUK MEMANTAP KEBERADAAN BLOG INI SEBAGAI SUMBER RUJUKAN BAHASA MELAYU.

Sabtu, 6 Mei 2017

HASIL SEMAKAN RUMUSAN PELAJAR 5 S (PPT)

1.  RUMUSAN TERBAIK

TAHNIAH AYU.

2. RUMUSAN TIDAK MENGIKUT KRITERIA PENGENALAN
YANG HARAPKAN. BEBERAPA KALI SAYA TEGAS SEMASA
CARA PENULISAN PENGENALAN DI PULARES
ISTILAH FOKUS PERTAMA  WAJIB TUKAR.


3. RUMUSAN TIDAK MENGIKUT KRITERIA PADA PERENGGAN
PENUTUP. SAYA SUDAH TEGASKAN SEMASA DI PULARES
KONSEP PERENGGAN ISI TERSURAT, 
JANGAN GUGURKAN AYAT ISI  TERSURAT DALAM TEKS
KERANA MENYEBABKAN ISI TIDAK LENGKAP.

KONSEP PENULISAN PENUTUP:-
KATA PENYIMPUL,---AYATCADANGAN....K. HUBUNG (AGAR/SUPAYA)---
AYAT HARAPAN 
MESTI DALAM SATU AYAT.


4. CONTOH RUMUSAN TIDAK BETUL ISTILAH YANG DIGANTIKAN
DAN AYAT PENGENALAN TIDAK SEMPURNA, TIADA
FRASA FOKUS KEDUA

SELAIN ITU, PENUTUP TIDAK DITULIS, KENAPA?



5. CONTOH RUMUSAN TERLEBIH PATAH PERKATAAN,
BAGAIMANA UNTUK MENGURANGKAN PATAH PERKAATAAN?
ANTARANYA, PILIH PENGENALAN YANG KURANG PENULISAN
PATAH PERKATAAN. SILA RUJUK NOTA DI PULARES CONTOH-
CONTOH PENGENALAN SAYA DEDAHKAN.
SELAIN ITU, ANDA BOLEH MENGGUGURKAN FRASA HURAIN
PADA AYAT.


6. CONTOH RUMUSAN PELAJAR MENGAMBARKAN
KETIDAKFAHAMAN KONSEP MERUMUS.
MOHON JUMPA SAYA SELEPAS HABIS SEMUA KERTAS PEPERIKSAAN.
KENAPA BOLEH JADI BEGINI?
7. CONTOH RUMUSAN SEORANG LAGI PELAJAR MENGAMBARKAN
KETIDAKFAHAMAN KONSEP MERUMUS.
MOHON JUMPA SAYA SELEPAS HABIS SEMUA KERTAS PEPERIKSAAN.
KENAPA BOLEH JADI BEGINI?



SEMAKAN MALAM INI MENUMPU KEPADA RUMUSAN.
SIAPA NAK SAYA PAPARKAN JAWAPAN RUMUSANNYA
YANG TELAH DISEMAK, SILA HUBUNGI SAYA. OK.

Tiada ulasan: