SOALAN KERTAS BAHASA MELAYU 2 DAN SKEMA (1103/2)
SULIT
|
1103/2
|
PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN 2017
|
1103/2
|
TINGKATAN 5
|
|
BAHASA
MELAYU
|
|
Kertas 2
|
|
Mei
|
|
2 ½ jam
|
Dua jam tiga puluh minit
|
JANGAN BUKA KERTAS
PEPERIKSAAN INI SEHINGGA DIBERITAHU
1. Kertas
peperiksaan ini mengandungi empatsoalan.
2. Jawab semua soalan.
3. Jawapan
bagi Soalan 2(b), Soalan
2(c), Soalan
2(d)
dan Soalan 4 berdasarkan teks
Komponen Kesusasteraan Melayu Tingkatan 4 dan Tingkatan
5.
4. Jawapan
boleh ditulis dalam tulisan Rumi atau Jawi
Kertas soalan ini mengandungi 10 halaman
bercetak
[Lihat halaman sebelah
1103/2
© 2017 Hak
Cipta Panitia Bahasa Melayu SULIT
SULIT
|
1103/2
|
Soalan 1: Rumusan
[30 markah]
Baca petikan di bawah
dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang tanggungjawab ibu bapa dalam menjaga
pemakanan anak-anak dan risiko-risiko jika tidak
mengamalkan tabiat pemakanan dengan betul. Panjangnya rumusan
hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Kecenderungan kanak-kanak untuk memilih makanan segera dan makanan
rapu merupakan tabiat pemakanan yang tidak sihat. Lebih memburukkan keadaan,
kanak-kanak terdedah dan tertarik pada iklan makanan segera berjenama terkenal
yang menggiurkan mereka pada setiap hari. Makanan segera ini yang turut
dikenali sebagai makanan ringan memberikan implikasi yang besar terhadap tabiat
pemakanan kanak-kanak. Makanan ringan sangat mudah diperoleh di merata-rata
tempat. Tidak menghairankan apabila premis perniagaan yang menjual makanan
segera banyak dibuka di hadapan pintu pagar sekolah. Kebanyakan makanan segera
ini mengandungi bahan pewarna yang memudaratkan kesihatan. Tarikan pada
bungkusan makanan yang berwarna-warni serta hadiah yang dimuatkan dalam
bungkusan makanan tersebut menyebabkan makanan ringan atau makanan segera ini kerap
menjadi pilihan.
Kebanyakan ibu bapa tidak mengambil berat tentang risiko pemakanan
yang tidak sihat ini. Sepatutnya, ibu bapa bersikap bijak dalam mempelbagaikan
jenis atau cara masakan yang disajikan untuk anak-anak. Jika anak-anak mahu
makan burger, sosej atau ayam goreng yang dijual di restoran makanan segera,
ibu bapa mampu menyediakan makanan ini dengan jaminan khasiat yang lebih tinggi
di rumah. Perkara yang paling penting, khasiat makanan tetap terpelihara dan
memberikan banyak faedah kepada perkembangan tubuh badan dan mental anak.
Gangguan emosi menjadi penyebab kanak-kanak tidak menjaga
pemakanan dengan baik. Hubungan kekeluargaan yang tidak harmoni akan merangsang
fikiran dan emosi kanak-kanak menjadi sedih, takut, dan trauma. Justeru, makanan
segera atau ringan menjadi pilihan mereka sebagai alternative untuk lari
daripada gangguan emosi tersebut. Lantaran itu, ibu bapa perlu menghindarkan
krisis kekeluargaan untuk memastikan tabiat pemakanan dan penjagaan
makanan anak-anak tidak berubah. Ibu bapa perlu menyediakan pilihan makanan
yang berkhasiat dalam menu makanan keluarga. Ibu bapa juga perlu menentukan
jenis makanan, tempat, dan waktu makan untuk anak mereka.
Anak-anak pula perlu memilih kuantiti makanan yang perlu dimakan
oleh mereka. Langkah ini mengambil tempoh masa yang lama untuk berubah tetapi
hasilnya penjagaan makanan bertambah baik setara dengan tabiat pemakanan. Di
samping itu, tabiat pemakanan harian yang sihat patut diamalkan oleh ibu bapa
supaya dicontohi oleh anak-anak. Ibu bapa yang merokok pula perlu mengelakkan
diri daripada merokok di hadapan anak-anak atau berhenti merokok. Aktiviti
fizikal yang dilakukan secara tekal dan kerap bersama-sama dengan anak-anak
dapat meningkatkan kesihatan fizikal dan mental mereka. Senaman yang dilakukan
dapat membakar kalori yang diambil dalam makanan, mengeluarkan toksik, di
samping merapatkan hubungan antara anggota keluarga.
1103/2
© 2017 Hak
Cipta Panitia Bahasa Melayu SULIT
SULIT
|
1103/2
|
bapa digalakkan untuk makan bersama-sama dengan anak-anak
dalam tempoh yang kerap. Menu makanan yang disediakan perlulah menarik,
pelbagai dan segar. Dalam suasana seperti inilah ibu bapa dan anak-anak lebih
mudah berbincang tentang tabiat pemakanan dan jenis makanan yang baik bagi
seisi keluarga. Jika ibu bapa mempunyai kemampuan, mereka boleh membawa
anak-anak berjumpa dengan pakar pemakanan atau hadir ke pusat kesihatan untuk
melakukan pemeriksaan kesihatan dan mendapatkan khidmat nasihat yang sewajarnya.
Hal ini demikian kerana nasihat daripada pakar pemakanan atau doktor lebih
dipercayai. Di samping itu, daripada perspektif agama pula, didikan tentang
kepentingan penjagaan aspek pemakanan berdasarkan konsep halal dan baik serta
bersih turut menjadi tanggungjawab ibu bapa. Ibu bapa perlu memastikan kaedah
pemakanan dan cara hidup berkualiti selaras dengan syariat.
Pemilihan makanan yang tepat perlu dititikberatkan kerana dapat
membantu seisi keluarga untuk berjimat cermat, sekali gus memiliki tubuh badan
yang sihat. Wang mereka juga tidak dibazirkan untuk pembelian makanan yang
tidak berkhasiat.
Dipetik dan diubah suai daripada’Pemakanan Anak
Dapat Diatur’ oleh Khairunneezam Mohd Noor. Dewan Kosmik, April 2015
Soalan 2: Pemahaman
[35 markah]
Soalan 2(a) – Petikan Umum
Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda
sendiri.
(i) Berikan maksud rangkai kata menghindarkan
krisis. [
2 markah]
(ii) Pengarang ada menyatakan beberapa kepentingan
aktiviti senaman.
Nyatakan kepentingan-kepentingan
tersebut. [
3 markah]
(iii) Tabiat pemakanan yang baik juga bergantung
kepada diri sendiri.
Huraikan pendapat anda tentang cara-cara untuk
menjaga pemakanan yang sihat.
[4 markah]
1103/2
© 2017 Hak
Cipta Panitia Bahasa Melayu SULIT
SULIT
|
1103/2
|
Soalan 2(b) – Petikan Cerpen.
Baca petikan cerpen di bawah dengan
teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat
anda sendiri.
Perlahan-lahan
– barangkali dilemahkan oleh rasa malu kepada diri sendiri kerana sibuk menjaga
tepi kain orang – di mata kami , misteri cinta itu akhirnya lenyap tak
berjejak
Ahmad
Mutawakkil, sudah jarang-jarang benar balik ke kampung. Perjuangan parti
meruntun waktunya dihabiskan di bandar. Tahun 1952, dalam usia 24 tahun, dia
dipilih menduduki kerusi pemimpin nombor dua parti di peringkat daerah.
Tidak
cukup dengan tanggungjawabnya ke sana sini untuk berceramah, Ahamd Mutawakkil
turut menulis dalam surat khabar. Dia juga terkenal sebagai wartawan.
Tulisannya banyak merangsang orang Melayu untuk bersiap sedia mengisi
kemerdekaan.
“
Jangan nanti selepas merdeka, kita jadi macam kera mendapat bunga.” Untuk
merdeka, katanya, perjuangan bukan setakat mendesak Inggeris berundur.
“
Malah, demi mengisi kemerdekaan, kita juga perlu mendesak diri
sendiri, mengikis semua tabiat buruk bangsa kita. Kita pasti akan merdeka, dan
untuk itu, kita perlu berjuang mengubah sikap dan pandangan sempit bangsa
kita…..”
Akhirnya,
selepas berbulan-bulan lamanya Ahmad Mutawakkil menghilang, suatu hari, pecah
lah berita tentang kepulangannya. Oleh sebab namanya sebagai wartawan mashyur
orang di sana sini, Tuan Booth mahu meraikan kejayaannya itu.
Petikan cerpen ‘Cinta Ahmad Mutawakkil’
Oleh Zainal Rashid Ahmad
Dalam antologi Sejadah Rindu,
Dewan Bahasa dan Pustaka.
(i)
Mengapakah Ahmad Mutawakkil sudah kerap kali tidak pulang ke kampung?
[2 markah]
(ii)
Pada pendapat anda, apakah yang boleh anda lakukan untuk memastikan kemerdekaan
negara
terus
berkekalan?
[ 3 markah]
(iii)
Huraikan satu (1) persoalan yang terdapat dalam petikan di atas dan
satu (1) persoalan lain
dalam
keseluruhan cerpen yang tidak terdapat dalam petikan di atas?
[ 4 markah]
1103/2
© 2017 Hak
Cipta Panitia Bahasa Melayu SULIT
SULIT 1103/2
Soalan 2(c) - Petikan
Prosa Tradisional
Baca petikan prosa tradisional di bawah
dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan
ayat anda sendiri.
Maka
baginda pun bertitah kepada Temenggung, “Hai Temenggung, suruh orang
berkawal dan segala saudagar berkawal pada kampungnya!” Maka
Temenggung pun menyuruhkan orangnya berkisah orang kaya-kaya
dan saudagar berkawal pada kampungnya. Setelah hari malam, maka
Temenggung pun menyuruh orangnya berkawal, terlalu banyak dengan lembing
perisai dan segala saudagar pun masing-masing berkawal pada kampungnya.
Sebermula
maka Kertala Sari pun masuk ke dalam. Maka dilihatnya oleh Kertala
Sari orang berkawal terlalu banyak dengan alat senjatanya. Maka
Kertala Sari pun membaca pustakanya lalu berjalan di tengah orang banyak
itu. Maka ia pun pergi ke rumah seorang kaya. Maka
dicurinya harta yang kemas-kemas itu lalu dibawanya kembali dan bini orang kaya-kaya
itu dicabulnya. Maka ia pun kembali ke tempatnya.
Setelah
hari pun siang maka orang kaya-kaya itu pun datang menghadap raja mengadukan
halnya kecurian semalam itu. Maka baginda pun hairan serta bertitah
pada Temenggung, “Hai Temenggung, tiadakah menyuruhkan orangnya berkawal tadi?”
Maka
sembah Temenggung, “Daulat tuanku Syah Alam, patik menyuruh orang berkawal
semalam tadi, seorang pun tak bertemu. Patik hamba itu pun hairanlah
akan penjurit itu.
Dipetik
daripada “Kepimpinan Melalui Teladan”
Dalam
antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul.
Dewan
Bahasa dan Pustaka.
i. Berikan maksud rangkai kata menyuruhkan
orangnya berkisah. [2
markah]
ii. Nyatakan tindakan Kertala Sari apabila masuk ke
dalam
kota. [3
markah]
iii. Kes kecurian sering berlaku di kawasan kediaman.
Pada pendapat anda,
apakah tindakan yang perlu kita lakukan untuk mengatasi masalah ini daripada
terus
berlaku? [3
markah]
SULIT
|
1103/2
|
Soalan
2(d)-
Puisi Moden
Baca sajak di
bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan
menggunakan ayat anda sendiri.
Pesan Lelaki Kecil Kepada Gadis Kampus
Kuhantar kau mengecapi angin baru
udara lain dari kampung bendang kuningmu
bumantara asing dari yang sering kaumesrai
yang sama sekali berbeza
dengan suasana suntimu
kau nikmatilah angin dan udara ilmu itu
memesrai azimat dan tangkal
dari tangga gading.
Kulepaskan kau menjadi burung putih
dengan sayap berkembang
menongkah awan perak dan kabut dingin
mengenal kalimat hujan dan bilah petir
menyelit antara sembilu nasib
dan waras akal.
Di awan kampus yang sarat ilmu
hadir sihir angin bernafas api
di pohon kampus yang tegar status
berceracak selumbar noda mengabur fikir
di padang kampus yang hijau pertimbangan
tumbuh gunung ego menghalau pekerti.
Pandai-pandailah kau terbang
menongkah awan mulus dan kabus dingin
jangan kau pulang
dengan percikan duka dan balutan luka
di sayapmu yang patah.
Dipetik daripada Belati Cinta Zulaikha,2004
Utusan
Publications & DistributorsSdnBhd
Oleh Sazalee Yacob
Dalam antologi Sejadah
Rindu,
Kementerian
Pendidikan Malaysia
SULIT
|
1103/2
|
(i) Berdasarkan
sajak tersebut, nyatakan dua harapan penyajak apabila
menghantar anak gadisnya melanjutkan pelajaran ke menara
gading. [2 markah]
(ii) Ibu
bapa merupakan orang yang melahirkan dan mendidik anak-anak untuk
menjadimanusia yang berguna.
Pada pendapat anda, sebagai seorang anak
apakah langkah yang wajar dilaksanakan bagi membalas
jasa ibu bapa apabila dewasa
kelak? [3 markah]
(iii) Jelaskan dua nilai yang
terdapat dalam sajak
tersebut. [4 markah]
SULIT 1103/2
Soalan 3 : Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa
[ 30 markah ]
Jawab semua soalan.
(a)
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah supaya jelas
menunjukkan bahawa anda faham akan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh
menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan atau menggunakan perkataan itu sebagai
peribahasa atau nama khas.
(i) jurulatih
(ii) prasyarat
(iii) tatacara
(iv) mahasiswa
(v) antidadah
(vi) dwitahunan
[6 markah]
(b) Tukar ayat
aktif di bawah kepada ayat pasif tanpa mengubah
maksud asalnya.
(i) Kita
akan memikul tugas mengisi kemerdekaan negara bersama-sama.
(ii) Semenjak
kerajaan melancarkan program kitar semula, tahap kebersihan di kawasan kediaman
semakin
meningkat.
(iii) Beliau akan merasmikan majlis sambutan Hari Guru
peringkat sekolah.
[ 6markah]
(c) Dalam setiap
ayat di bawah terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan
dari segi imbuhan. Senaraikan dan betulkan
kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih
daripada satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan dari segi imbuhan. Anda tidak
perlu menyalin ayat itu semula.
(i) Semangat kejiranan
bukan sahaja dapat mempereratkan hubungan silaturrahim tetapi
juga dapat
mewujudkan semangat perpaduan.
(ii) Sesi dailog telah
diadakan antara pihak polis dengan penduduk taman tersebut
berhubungan dengan
kes kecurian yang semakin berleluasa.
(iii) Satu
pamiran kereta-kereta antik telah berada di Kuala Selangor.
[ 6 markah]
SULIT
|
1103/2
|
(d) Dalam setiap ayat di
bawah, terdapat satu kesalahan penggunaan kata
atau istilah dan
satu kesalahan
tatabahasa. Senaraikandan betulkan
kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap
ayat, anda
tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan
penggunaan kata
atau
istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu
semula.
(i) Cikgu Zarif mengumumkan
bahawa aktiviti kokurikulum terpaksa dimansuhkan sebab hujan lebat.
(ii) Tindakan
tatatertib akan dikenakan pada pegawai yang melakukan silap laku dalam
menjalankan tugas.
(iii) Doktor
mengesahkan bahawa tingkat kolesterol yang tinggi dalam darah
menjadi punca serangan penyakit jantung di kalangan masyarakat.
[6 markah]
(e) Nyatakan peribahasa yang
sesuai berdasarkan situasi berikut.
(i) Nasib
Zamri begitu malang kerana setelah mengalami kemalangan jalan raya, kereta
isterinya pula dicuri orang. Seminggu selepas itu ibunya pula meninggal dunia.
(ii) Melancong
ke negara orang merupakan perkara yang menyeronokkan. Jika ada kemampuan dan
peluang, jelajahilah negara orang dan timbalah pengalaman sebanyak-banyaknya
supaya kita boleh berkongsi pengalaman tersebut dengan orang lain .
(iii) Azmirul
yang telah dituduh mencuri dompet rakan sekelasnya berjumpa dengan guru
disiplin untuk memberitahu bahawa bukan dia yang mencuri sebaliknya dia telah
dianiaya.
[ 6markah ]
1103/2
© 2017 Hak
Cipta Panitia Bahasa Melayu SULIT
SULIT
|
1103/2
|
Soalan 4: Novel
[
15 markah ]
Jawab soalan-soalan di
bawah berdasarkan novel-novel yang berikut:
(i) Laftenan Adnan Wira Bangsa karya Abdul Latif
Talib
(ii) Di Sebalik Dinara karya Dayang Noor
(iii) Jendela Menghadap Jalan karya Ruhaini Matdarin
(iv) Pantai Kasih karya Azmah Nordin
(v) Songket berbenang Emas karya Khairuddin Ayip
(vi) Tirani karya Beb Sabariah
(vii) Bimasakti Menari karya Sri Rahayu Mohd Yusop
(viii) Silir Daksina karya Nizar Parman
(a) Salah satu pengajaran yang terdapat dalam novel yang anda kaji
ialah pengajaran tentang ketaatan.
Jelaskan dua peristiwa yang menggambarkan pengajaran
tentang ketaatan dalam sebuah novel yang anda pelajari.
[7
markah ]
(b) Berdasarkan dua buah
novel yang anda pelajari, huraikan satu latar masyarakat bagi
setiap novel yang anda pelajari.
[ 8 markah ]
KERTAS PEPERIKSAAN TAMAT
1103/2 @ 2017
Hak Cipta Panitia Bahasa
Melayu SULIT
1103/2
© 2017 Hak
Cipta Panitia Bahasa Melayu SULIT
SKEMA JAWAPAN KERTAS BAHASA MELAYU 2
(1103/2)
Skema jawapan soalan 1(
rumusan)
Markah penuh : 110 markah
Soalan 1
Markah penuh 30 dibahagi
kepada:
(a) Isi - 20 markah
(b) bahasa - 10 markah
(a) Isi [20 markah]
Nota:
(i) Panduan
mengira perkataan:
Perkataan
yang dikira sebagai satu perkataan
- nama khas
- perkataan berganda / berulang
- penggunaan kata sendi ’di’ dan ’ke’
- tarikh
- angka yang ditulis dengan nombor atau perkataan
- gelaran
(ii) Kira
dan tandakan jawapan calon setakat 120 perkataan
sahaja
sebelum
diperiksa.
(iii) Periksa
jawapan calon setakat 120 patah perkataan sahaja. Yang
selebihnya tidak
perlu diperiksa.
(i) Berikan markah bagi setiap isi yang tepat dan
lengkap sahaja.
(ii) Tiada markah: 1markah atau 1/2 markah.
Bahagian
|
Isi
|
Markah
|
||||||||
(i) Pendahuluan
|
2
|
|||||||||
(ii) Isi tersurat
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
16
|
(iii) Isi tersirat
|
12
|
11
|
10
|
9
|
8
|
7
|
6
|
5
|
4
|
|
(iv) Penutup /
Kesimpulan
|
2
|
|||||||||
Jumlah
markah
|
20
|
(b) Bahasa [10 markah]
Asas pemberian markah bahasa tertakluk kepada
markah isi seperti yang dinyatakan dalam jadual berikut:
Peringkat
|
Markah
Isi
|
Markah
Bahasa
|
Huraian
|
Baik
|
18 – 20
15 – 17
|
9 – 10
7 – 9
|
· Kesinambungan isi baik.
· Struktur ayat / tatabahasa baik
· Kosa kata luas
· Tanda bacaan / ejaan betul
|
Sederhana
|
12 – 14
8 – 11
|
6 – 7
4 – 6
|
· Kesinambungan isi masih baik
· Struktur ayat / tatabahasa masih memuaskan.
· Kosa kata masih memuaskan
· Tanda bacaan / ejaan juga memuaskan
|
Lemah
|
1 – 7
|
1 – 4
|
· Pada keseluruhannya dalam serba kekurangan / tidak
memuaskan
|
Nota
(i) Jika bahasanya agak baik, tambah 1
markah lagi.
(ii) Jika bahasanya kurang memuaskan, tolak
1 markah.
(iii) Jika disalin bulat-bulat,perkataan
demi perkataan,ayat demi ayat walau pun jumlah perkataan kurang
daripada 120 patah perkataan, berikan
0 markah.
(iv) Jika rumusan kurang daripada 120 patah
perkataan, markah tidak dipotong.
[Markah bahasa maksimum: 10 markah]
Soalan 1 : Rumusan
Pendahuluan
Jawapan
|
Markah
|
|
P1
|
Petikan membincangkan peranan/
tugas ibu bapa dalam menjaga tabiat pemakanan anak-anak di Malaysia.
|
2
|
P2
|
Rumusan membincangkan peranan/
tugas ibu bapa dalam menjaga tabiat pemakanan anak-anak dan risiko jika tidak
menjaga tabiat pemakanan yang betul.
|
2
|
P3
|
Petikan membincangkan peranan/
tugas ibu bapa dalam menjaga tabiat pemakanan anak-anak dan
kepentingan-kepentingannya.
|
2
|
P4
|
Petikan membincangkan peranan/
tugas ibu bapa dalam menjaga tabiat pemakanan anak-anak.
|
1
|
P5
|
Rumusan membincangkan peranan/
tugas ibu bapa dalam menjaga tabiat pemakanan anak-anak.
|
1
|
Isi tersurat
(tanggungjawab ibu bapa dalam menjaga tabiat pemakanan anak-anak)
Isi
|
Jawapan
|
Markah
|
S1
|
Ibu bapa harus mempelbagaikan
jenis atau cara masakan yang disajikan untuk anak-anak.
|
2
|
S2
|
Ibu bapa menyediakan makanan
segera dengan jaminan khasiat yang lebih tinggi.
|
2
|
S3
|
Ibu bapa bertanggungjawab untuk
menghindarkan krisis kekeluargaan.
|
2
|
S4
|
Ibu bapa menyediakan pilihan
makanan yang berkhasiat dalam menu makanan keluarga.
|
2
|
S5
|
Ibu bapa menentukan jenis makanan,
tempat dan waktu makan untuk anak mereka.
|
2
|
S6
|
Ibu bapa mengamalkan tabiat
pemakanan harian yang sihat supaya dicontohi anak-anak.
|
2
|
S7
|
Ibu bapa makan bersama-sama
anak-anak dalam tempoh yang kerap.
|
2
|
S8
|
Ibu bapa menyediakan menu makanan
yang menarik, pelbagai, dan segar.
|
2
|
S9
|
Ibu bapa membawa anak-anak
berjumpa dengan pakar pemakanan atau hadir ke pusat kesihatan.
|
2
|
S10
|
Ibu bapa memberikan didikan
tentang kepentingan penjagaan aspek pemakanan berdasarkan konsep halal dan
baik/ bersih.
|
2
|
Isi tersirat
(risiko-risiko jika tidak menjaga tabiat pemakanan dengan betul)
Isi
|
Jawapan
|
Markah
|
T1
|
Menyebabkan berlakunya masalah
obesiti.
|
2
|
T2
|
Menyebabkan meningkatnya pelbagai
penyakit kronik dalam kalangan masyarakat.
|
2
|
T3
|
Melahirkan generasi muda yang
tidak berdaya saing.
|
2
|
T4
|
Menjejaskan perkembangan otak dan
tumbesaran badan.
|
2
|
*Isi relevan yang sesuai
boleh diterima.
Kesimpulan
Isi
|
Jawapan
|
Markah
|
K
|
Kesimpulannya, ibu bapa perlu
mendidik anak-anak tentang tabiat pemakanan yang betul agar kehidupan
anak-anak lebih sejahtera.
|
2
|
Soalan 2
Markah
penuh 35 markah dibahagikan kepada:
Soalan
2 (a) : 9 markah
Soalan
2 (b) : 9 markah
Soalan
2 (c) : 8 markah
Soalan
2 (d) : 9 markah
Perhatian bagi soalan 2(a)
hingga Soalan 2(d)
1. Jawapan hendaklah menggunakan ayat
sendiri.
2. Jawapan hendaklah dalam ayat yang
lengkap/sempurna.
3. Jika disalin bulat-bulat daripada
teks dan jawapan itu betul, berikan separuh (50%) daripada
markah yang diperuntukkan sahaja.
Panduan Pemarkahan
Soalan Pemahaman
1. Soalan 2 markah:
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
- Jawapan
tepat mengikut konteks / isi cukup dan ayat
Gramatis
|
2
|
- Jawapan
kurang tepat / isi tidak cukup
- Isi cukup
tetapi ayat tidak gramatis
|
1
|
- Jawapan
tidak tepat/salah
|
0
|
2. Soalan 3 markah:
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
- Isi
cukup dan lengkap/relevan dengan tugasan dan ayat
Gramatis
|
3
|
- Isi
cukup dan lengkap/relevan tetapi ayat kurang gramatis
- Isi
tidak cukup /kurang lengkap tetapi ayat gramatis
|
2
|
- Isi
tidak cukup /kurang lengkap dan ayat kurang gramatis
|
1
|
- Isi
tidak betul /tidak relevan dengan tugasan, ayat
Gramatis
|
0
|
3. Soalan 4 markah:
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
- Isi
cukup dan lengkap/relevan dengan tugasan dan ayat
gramatis
|
4
|
- Isi
cukup dan lengkap/relevan tetapi ayat kurang gramatis
|
3
|
- Isi
tidak cukup /kurang lengkap tetapi ayat masih gramatis
|
2
|
- Isi
tidak cukup /kurang lengkap dan ayat kurang gramatis
|
1
|
- Isi
tidak betul /tidak relevan dengan tugasan.ayat gramatis
|
0
|
Soalan 2 (a)
i) Maksud rangkai kata menghindarkan krisis
- Mengelakkan konflik/
masalah 2
m
- Menghindarkan konflik/
masalah 1
m
- Mengelakkan
krisis 1
m
[
Maksimum : 2 markah]
ii) Kepentingan-kepentingan
P1 - Dapat
membakar kalori yang diambil dalam makanan
P2 - mengeluarkan
toksik
P3 - merapatkan
hubungan antara anggota keluarga.
[
Maksimum: 3 markah]
[
Isi cukup : 2]
iii) Cara-cara untuk menjaga tabiat pemakanan yang
sihat
P1 - menjaga
kebersihan makanan yang diambil pada setiap hari.
P2 - memastikan
setiap makan yang diambil mengandungi zat dan khasiat
yang diperlukan oleh tubuh badan.
P3 - mendapatkan
khidmat nasihat daripada pakar pemakanan tentang
makanan-makanan
yang baik untuk kesihatan.
P4 - menggelakkan
pengambilan makanan ringan atau segera yang tidak
baik untuk kesihatan.
*Terima
mana-mana jawapan yang relevan.
[Maksimum
: 4 markah]
· Isi + huraian (isi cukup :2)
· Isi tanpa huraian (isi cukup : 3)
SKEMA
(i) –
Perjuangan parti meruntun waktunya di habiskan di bandar ( 1M
)
-
Tanggungjawab ke sana sini untuk
berceramah ( 1 M)
-
Dia turut menulis dalam surat khabar ( 1M)
(ii) - Berusaha
menjaga perhubungan dengan bangsa-bangsa yang lain.
-
Tidak memburuk-burukkan nama baik negara di media sosial.
-
Tidak melakukan sesuatu yang boleh memudaratkan negara.
-
Tidak membocorkan maklumat negara atau kerajaan.
-
Sentiasa menyokong usaha membangunkan Negara
Terima
mana-mana jawapan yang relevan.
(iii) Persoalan
dalam teks
-
Persoalan rasa tanggungjawab untuk menyampaikan sesuatu kepada masyarakat.
-
Persoalan pengorbanan dalam perjuangan dan memimpin parti.
Persoalan
dari keseluruhan teks
Apa
persoalan yang sesuai diterima
Soalan
2(c) - Petikan Prosa Tradisonal
Skema jawapan
i. Maksud rangkai kata
Menyuruhkan orangnya berkisah
- mengarahkan pengikutnya
memberi tahu - 2M
- mengarahkan orangnya
berkisah - 1M
[Maksimum
: 2 markah]
ii. Tindakan Kertala Sari apabila masuk ke dalam
kota.
- membaca
pustakanya
- berjalan di tengah orang
banyak
- pergi ke rumah seorang
kaya
- mencuri harta yang kemas-kemas / harta
berharga
- mencabul bini orang
kaya-kaya.
[Maksimum : 3
markah]
[isi
cukup : 2 isi]
iii. Tindakan yang perlu dilakukan untuk
mengatasi masalah kecurian.
- memastikan pintu dan tingkap dikunci
- memasang lampu pada waktu malam
- memasang penggera keselamatn
- memberitahu jiran apabila meninggalkan rumah
dalam jangka masa yang lama.
- memaklumkan kepada pihak polis apabila
meninggalkan rumah dalam jangka masa yang lama.
- mengadakan kawalan / rondaan Rukun
Tetangga di kawasan kediaman.
(terima mana-mana jawapan yang relevan)
[Maksimum : 3
markah]
[isi
cukup : 2 isi]
SKEMA
(i) Dua
harapan
- belajar dengan bersungguh-sungguh sehingga
berjaya 1m
- pandai menjaga diri dengan godaan dan
anasir luar 1m
- tidak mencemarkan nama
keluarga 1m
- pulang dengan
kejayaan 1m
[Maksimum: 2 markah]
(ii) Langkah yang wajar dilaksanakan bagi membalas
jasa ibu bapa apabila dewasa kelak
- Menjaga mereka sewaktu mereka sudah
tua 1m
- Memastikan tahap kesihatan mereka dalam keadaan
yang
baik 1m
- Menjaga hati dan perasaan ibu bapa kerana ibu
bapa
semakin 1m
sensitif seiring dengan usia
mereka \
(Terima mana-mana jawapan yang relevan)
[Maksimum: 3 markah]
[Isi
cukup:1 isi]
(iii) Dua nilai
- Kasih sayang -Kasih sayang seorang bapa kepada
anaknya [1+1]
- Keberanian- Keberanian bapa untuk melepaskan anak-anak
demi [1+1]
masa depan mereka
(Terima mana-mana jawapan yang relevan)
[Maksimum: 4 markah]
Soalan 3
Markah penuh dibahagikan kepada
Soalan 3 (a) : 6 markah
Soalan 3 (b) : 6 markah
Soalan 3 (c) : 6 markah
Soalan 3 (d) : 6 markah
Soalan 3 (e) : 6 markah
Perhatian
bagi soalan 3(a)
1. Berikan 1 markah bagi
setiap ayat yang betul.
2. Tolah 1 markah bagi kesalan
ejaan / jalan bahasa/tanda baca daripada keseluruhan soalan.
3. Frasa berkenaan digunakan
sebagai peribahasa, berikan 0 markah.
4. Perkataan digunakan sebagai
nama khas, berikan 0 markah.
5. Sengaja menambah atau
menukar imbuhan, berikan 0 markah.
6. Ayat yang dibina seperti
satu ayat tetapi sebenarnya lebih, tolak ½ markah bagi setiap ayat.
7. Jika semua perkataan
digunakan dalam satu ayat, berikan pertimbangan sebagai satu ayat.
8. Boleh menggunakan struktur
cakap ajuk dengan mematuhi tanda bacanya.
9. Idea tidak jelas, berikan 0
markah.
Jawapan
3 (a) Bina Ayat
(i) jurulatih
- Orang yang melatih orang lain (
sepertiahlisukandll) supayamahir.
- Salah satu cara untuk meningkatkan mutu sukan
negara adalah dengan mengambil tenaga jurulatih dari luar
negara.
(ii) prasyarat
- 1. syarat
yang amat penting dan perlu dipenuhi supaya berlaku atau tercapai sesuatu,
(seperti perkembangan, pembangunan, kemajuan dsb) atau terhindar sesuatu
keburukan .
- 2. syarat
yang mesti dipenuhi sebelum (boleh) melakukan (menyertai,mengikuti dsb)
sesuatu.
- Kefasihan bertutur dalam bahasa Melayu
merupakan prasyarat utama bagi warga negara asing yang ingin
memohon kerakyatan di negara ini.
(iii) tatacara
- 1. Adat
istiadat.
- 2. Adat
resam
- 3. Cara
dan peraturan, prosedur.
- Upacara pemasyhuran putera raja itu sebagai
Putera Mahkota Perak dijalankan mengikut tatacara yang telah
ditetapkan.
(iv) mahasiswa
- 1. pelajar
(penuntut) di universiti.
- Seorang mahasiswa universiti tempatan
ditemui mati dikelar dan pihak polis sedang mencari saksi di tempat kejadian.
(v) antidadah
- 1. Menentang
segala kegiatan dan amalan yang berkaitan dengan najis dadah (seperti
penghasilan, pengedaran, penggunaan dll yang berkaitan najis dadah).
- Remaja perlu mempunyai kesedaran dan sikap antidadah supaya
tidak merosakkan masa depan mereka.
(vi) dwitahunan
- 1. Berlaku
atau diadakan setiap dua tahun
- Sukan Malaysia atau SUKMA merupakan acara
sukan dwitahunan yang diadakan untuk menilai prestasi atlet
tanah air.
[6 markah]
Jawapan
3 (b)Tukar Ayat Aktif kepada Ayat Pasif
(i) Tugas
mengisi kemerdekaan negara akan kita pikul bersama-sama.
(ii) Semenjak
program kitar semula dilancarkan oleh kerajaan, tahap kebersihan di kawasan
kediaman semakin meningkat.
(iii) Majlis
sambutan Hari Guru peringkat sekolah akan dirasmikan oleh beliau.
[ 6markah]
Jawapan
3 (c) Kesalahan ejaan dan imbuhan
i dailog -
dialog
berhubungan -
berhubung
ii silaturrahim -
silaturahim
mempereratkan -
mempererat
iii pamiran -
pameran
berada -
diadakan
[ 6 markah ]
Jawapan
3 (d) Kesalahan istilah atau kata dan tatabahasa
(i) mengumumkan -
memaklumkan
dimansuhkan -
dibatalkan
(ii) pada -
terhadap / kepada
silap
laku -
salah laku
(iii) tingkat -
kadar
di -
dalam
[6 markah]
Jawapan
3 (e) Peribahasa
(i) sudah jatuh ditimpa tangga.
(ii) Jauh berjalan, luas pemandangan / pandangan
(iii) Berani kerana benar, takut kerana salah.
[ 6markah ]
Skema Novel
Soalan 4a
4( a)Dua peristiwa yang
berkaitan dengan pengajaran tentang ketaatan:
Berdasarkan novel yang
telah saya kaji iaitu novel ………………….karya……………..
Terdapat beberapa
peristiwa yang berkaitan dengan pengajaran tentang ketaatan .
Jendela
Menghadap Jalan
|
Songket
Berbenang Emas
|
Peristiwa
Peristiwa Lili pulang ke kampung
datuk dan neneknya.
Huraian.
~Lili taat akan perintah ibunya,
dia pulang ke kampung datuk dan neneknya di Dungun, Terengganu untuk
menghabiskan cuti persekolahannya walaupun dia ingin menghadiri majlis
perpisahan pengetuanya.
~Ibu Lili sering
menganggap Lili anak yang tidak akan membantah segala arahannya.
Peristiwa ini jelas menunjukan
pengajaran ketaatan iaitu kita hendaklah mentaati kehendak
ibu kita demi menjaga hati mereka.
|
Peristiwa
Peristiwa Melati pergi ke kedai
Tauke
Lim
Huraian
~Melati taat akan perintah kakaknya,Dahlia
dan pergi ke kedai Tauke Lim untuk membeli susu secara hutang kerana susu
Anggerik telah habis.
Peristiwa ini jelas menunjukan
pengajaran ketatan kita iaitu kita mestilah mentaati
perintah orang yang lebih tua daripada kita demi kesejahteraan keluarga.
|
Peristiwa
Peristiwa Abang Rashid pergi ke
hutan pada waktu malam untuk mencari datuk Lili.
Huraian
Nenek menyuruh Abang Rashid pergi
ke hutan kerana beliau bimbang datuk Lili tidak pulang pada malam itu. Abang
Rashid taat akan perintah nenek dan pergi ke hutan mencari datuk tetapi tidak
ditemui.
Peristiwa ini berkaitan dengan
pengajaran kita hendaklah mentaati perintah orang yang lebih
tua daripada kita demi kesejahteraan hidup.
|
Peristiwa
Peristiwa Dahlia bersolat isyak .
Huraian
Dahlia taat akan perintah Allah.
Dahlia juga berdoa agar Allah menguatkan imannya, memberi ketabahan dan
kekuatan untuk melalui hari-hari yang mendatang.
Peristiwa ini berkaitan dengan
pengajaran kita mestilah mentaati perintah Allah demi
mendapat keredaannya.
|
Peristiwa
Lili meminta izin untuk pergi ke
pekan tetapi tidak diizinkan oleh nenek kerana nenek risau Lili
akan diculik lagi.
Huraian
Peristiwa ini membuktikan bahawa
Lili taat akan perintah neneknya dan dia tidak jadi pergi ke pekan
demi kesematan dirinya,walaupun dia berkeinginan untuk pergi ke situ.
Peristiwa ini berkaitan pengajaran
ketaatan kita mestilah taat kepada orang yang lebih tua
kepada kita demi keselamatan diri kita.
|
Peristiwa
Peristiwa Dahlia menaiki bas JMBC
ke sekolah.
Huraian
Peristiwa ini membuktikan Dahlia
taat akan perintah abahnya, Embong yang mahu Dahlia terus bersekolah walaupun
beliau sendiri tidak tahu cara untuk menyelesaikan masalahnya untuk bekerja
mencari rezeki kerana adik Dahlia masih kecil dan isterinya dirawat di
hospital.
Peristiwa ini berkaitan dengan
pengajaran kita mestilah mentaati perintah kedua-dua orang tua kita demi
kesejahteraan hidup.
|
Peristiwa
Peristiwa datuk menunaikan ibadat
solat dan mengajar Lili dalam hal-hal keagamaan selepas solat
Huraian
Datuk Lili banyak mengajar Lili
berkaitan ilmu keagamaan,malah datuk selalu menguji lili tentang ilmu-ilmu
keagamaan yang selama ini Lili tidak mengetahuinya. Peristiwa ini membuktikan
datuk Lili seorang taat akan perintah Allah.
Peristiwa ini berkaitan dengan
pengajaran ketatan ,kita mestilah taat akan ajaran agama dan
menjauhi segala larangan-Nya.
|
|
Peristiwa
Peristiwa Lili ke dapur untuk
menyuruh nenek menyediakan secawan kopi untuk datuk.
Huraian
Lili akur dan taat akan perintah
datuk yang menyuruhnya ke dapur supaya nenek menyediakan secawan kopi
untuknya.Lili terus pergi menyuruh neneknya membuat kopi tanpa berlengah.
Peristiwa ini berkaitan dengan
pengajaran ketaatan kita mestilah taat akan perintah ahli
keluarga kita demi kesejahteraan bersama-sama.
|
(a) Berdasarkan
dua buah novel yang anda kaji, huraikan satu latar masyarakat
yang dipaparkan dalam setiap novel
tersebut. (8
markah)
Novel Jendela Menghadap Jalan
|
Novel Songket Berbenang Emas
|
Masyarakat
Kampung
- Penduduk di Kampung Sentosa
terdiri daripada Haji Abdul Rahman, datuk Lili, Abang Rashid, Seman, Che Jah
dan lain-lain.
- Masyarakat kampung masih berpegang
kepada cara hidup tradisi. Contohnya, rumah penduduk di Kampung Sentosa
jendelanya menghadap jalan.
- Masyarakat kampung masih percaya
kepada perubatan tradisional. Datuk Lili merupakan seorang yang pakar dalam
perubatan tradisional dengan menggunakan herba.
|
Masyarakat kampung
- Mereka tinggal di Kampung Parit Haji Rais. Haji Sulaiman
merupakan ketua kampung di situ. Masyarakat kampung yang lain ialah Mak Aji,
Aton, Embong, Tauke Lim dan lain-lain.
- Mereka hidup bekerjasama antara satu sama lain setelah
dinasihati oleh Haji Sulaiman semasa gotong-royong untuk sambutan Majlis
Mauludir Rasul.
|
Masyarakat yang saling membantu
- Geetha dan Danel membantu Lili menyelesaikan masalah kubah
surau di Kampung Sentosa .
- Datuk Lili membantu pesakitnya, Puan Letchumi dan Puan
Hamimah mendapatkan rawatan menggunakan perubatan tradisional.
- Lili dan Kak Mimah membantu menyelesaikan masalah
keganasan rumah tangga yang dialami oleh keluarga Che Jah.
|
Masyarakat yang saling membantu
– Haji Sulaiman selaku
ketua kampung membantu keluarga Dahlia /Tempat Embong meluahkan perasaan (m/s
26)
–Tauke Lim membantu memberi
hutang kepada keluarga Dahlia.
|
Masyarakat
yang ikhlas dalam membantu orang lain.
- Datuk Lili ikhlas membantu Che Jah
dan anak-anaknya walaupun berderpan dengan pelbagai tohmahan daripada
segelintir penduduk kampung.
|
Masyarakat yang tabah menghadapi
dugaan hidup
- Embong tabah menghadapi keadaan hidup mereka sekeluarga
yang hidup dalam kemiskinan
- Embong juga tabah apabila beliau tidak disukai oleh ibu mentuanya,
Nek Kiah.
- Embong tabah apabila isterinya mengalami masalah mental.
|
Pilih
mana-mana satu isi daripada setiap novel. Terima mana-mana isi lain yang
sesuai.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan