Selasa, 20 Mac 2018

SPM 2017 TELAH BERLALU DAN SPM 2018 AKAN MENJELMA- PERINGATAN MESRA UNTUK PELAJAR TINGKATAN 5 2018

Keputusan SPM 2017 telah diumumkan dan pelajar telah mendapat skrip keputusan peperiksaan masing-masing. Sekiranya, keputusan berkenaan kurang memberangsangkan pasti ada berlaku kekurangan sama ada masalah kemahiran berbahasa atau kesilapan pelajar semasa menjawab soalan sama ada kertas Bahasa Melayu 1 (1103/1) atau kertas Bahasa Melayu 2 (1103/2). Pabila keputusan SPM telah diumumkan pelajar tidak boleh mengubah keputusan kerana semua telah tinggal sejarah dan sekiranya masih ada yang tidak berpuas hati, cuma semakan semula yang boleh dilakukan. Namun, pelajar perlu perlu faham sekiranya pelajar sendiri pasti mereka telah menjawab kertas bahasa Melayu sehabis baik, dan tidak puas hati sahaja boleh menggunakan jalan kedua untuk memastikan kertas mereka disemak semula tetapi jika mereka ragu-ragu dengan prestasi mereka semasa menjawab soalan kertas Bahasa Melayu 1 dan bahasa Melayu 2, tindakan itu mungkin akan sia-sia kerana pemeriksaan kertas bahasa Melayu memang sistematik dan dikendalikan oleh mereka yang pakar dengan kemahirannya.

     Sebagai penegasan, pelajar tingkatan 5 2018, perlu memberikan perhatian terhadap erti kecemerlangan dan personaliti seorang pelajar cemerlang. Sebagai seorang pelajar cemerlang mereka sentiasa:-

  1. memberi perhatian terhadap pengajaran dan pembelajaran guru di dalam kelas kerana pelajar akan faham penerangan guru dan seterusnya mengaplikasikan setiap pengajaran guru semasa melaksanakan latihan.Pelajar yang proaktif dan cemerlang tidak akan menunggu guru mengarahkan mereka untuk melakukannya. Masa itu emas dengan itu mulailah gerak kerja menuju kecemerlangan dari sekarang dan sekiranya kamu melihat pelajar menerima keputusan SPM 2017 dengan seribu penyesalan, jangan diikuti kekesalan mereka tetapi ikutilah pelajar yang menangisi keputusan SPM 2017 mereka dengan kegembiraan, dan ikutilah saat-saat kegembiraan mereka.
  2. mencatat sebarang info semasa guru mengajar terutama penerangan yang diberikan oleh seseorang guru terutama berkaitan dengan penjelasan berkaitan kemahiran tatabahasa dan kemahiran mengarang atau apa sahaja berkaitan kemahiran berbahasa. Hal ini kerana, guru yang mahir selalunya akan memberi penjelasan sampingan yang terfikir di dalam pemikirannya semasa proses PdPC berlaku dan pelajar perlu mencatat setiap penerangan tambahan berkenaan.
  3. mengaplikasi kaedah yang didedahkan oleh guru, kerana kaedah berkenaan merupakan ciri-ciri untuk melahirkan kecemerlangan pelajar. Memang untuk menggapai kecemerlangan amat sukar tetapi tidak mustahil untuk dicapai dengan sentiasa berusaha dan disusuli dengan ketabahan.
  4. menghantar setiap latihan pada masa yang ditetapkan. Pelajar perlu faham, kemahiran kemahiran mengarang bukan mudah dan pelajar akan memperoleh kemahiran berkenaan dengan menghantar hasilan karangan mereka untuk disemak. Dalam proses menyemak guru boleh mengesan kelemahan pelajar, sama ada kelemahan pelajar dalam binaan ayat, kelemahan menggunakan penanda wacana terutama untuk menhasilkan pertautan isi dengan isi, atau ayat dengan ayat, begitu juga dengan kesalahan tatabahasa dan kemiskinan istilah atau kurang perbendaharaan kata, dan lemah kemahiran menyelit frasa menarik atau seperti peribahasa dan sebagainya.
  5. fokus kepada latihan terutama menghasilkan karangan pada masa yang ditetapkan oleh guru. Kemahiran mengarang terutama kepatuhan terhadap masa amat penting, contohnya karangan berpandu perlu disiapkan dalam masa 45 minit dan karangan umum 1 jam 30 minit. Ada sebilangan pelajar tidak fokus dengan masa yang diperuntukkan oleh guru semasa mengarang dan apabila mereka tdak dapat menyiapkan latihan berkenaan impaknya semasa peperiksaan mereka tidak akan dapat mengarang dengan baik dan menulis karangan dengan cemerlang.
  6. mengaplikasi setiap kemahiran bahasa sama ada kajian morfologi ( istilah/kata- kata-kata menarik-memperluas kosa kata), kajian ayat (sintesis) binaan ayat gramatis, pola ayat, jenis-jenis ayat sama ada semasa menjawab kertas Bahasa Melayu 1 atau kertas Bahasa Melayu kerana pelajar tidak mengambil berat kemahiran berbahasa ini semasa menjawab soalan kertas Bahasa Melayu 1 atau kertas karangan berbanding kertas Bahasa Melayu 2, terutama semasa menjawab pecahan soalan 3 (Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa), contohnya kerap melakukan kesalahan ejaan, binaan ayat tergantung, kesalahan jamak-melibatkan kata ganda, dan kata yang telah mempunyai maksud jamak, kesalahan ayat aktif dan pasif terutama melibatkan penggunaan kata ganti nama diri pertama, kedua dan ketiga, tidak mengaplikasikan penanda wacana dan kata hubung yang sesuai semasa memulakan isi, atau mengaitkan ayat dengan ayat, dan isi dengan isi sehingga merosakkan bahasa.
  7. membaca daripada pelbagai sumber  maklumat  untuk menambahkan pengetahuan. Kurang membaca merupakan faktor utama karangan pelajar hambar kerana kurangnya imformasi berkaitan tajuk karangan. Selain itu, kurang membaca juga menyebabkan pelajar tidak dapat menghuraikan karangan dengan baik dan melambatkan proses mengarang sehingga menjadi punca pelajar tidak mematuhi masa semasa mengarang. Sebagai contoh, karangan berpandu SPM 2017. Karangan meminta pelajar menulis karangan berkaitan Peranan Unit Bimbingan dan Kaunseling. 
  8. pelajar tidak dapat mengunakan unsur Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)semasa menulis karangan.  Hal ini demikian kerana unit ini amat dekat dengan pelajar dan amat berfungsi di sekolah. Bahkan juga, pelajar sentiasa menerima khidmat daripada seorang kaunselor yang sentiasa menjadi tempat pelajar mengadu hal, memberikan teknik menjawab peperiksaan, menyelesaikan masalah pelajar sama ada melibatkan salah laku, melanggar peraturan sekolah, melakukan kes jenayah, begitu unit kaunseling juga menjalankan ujian psikometrik sekarang wajib dijawab pelajar untuk mengesan personaliti, dan kebolehan pelajar.
  9. mencari informasi tambahan di dalam laman web mata pelajaran Bahasa Melayu yang boleh diperoleh di alam maya contohnya untuk memperoleh karangan menarik dan mungkin juga untuk kemahiran tatabahasa.
  10. meningkatkan kemahiran menjawab item atau soalan SPM, sebagai contoh, meningkatkan kemahiran menjawab soalan tatabahasa bahagian 3 (a), 3 (b), 3 (c), 3 (d) dan 3 (e). Selain membuat latihan tambahan, pelajar juga perlu patuh kepada arahan guru, contohnya mencari 5 perbahasa seminggu, dan peribahasa yang perlu dicari ialah peribahasa yang masih belum dikuasai maksudnya. Selain itu, menyalin karangan terbaik, mungkin pelajar beranggapan menyalin karangan terbaik ini sia-sia tetapi pelajar tidak sedar dengan menyalin karangan terbaik pelajar akan dapat melihat kemahiran pelajar lain mengarang karangan cemerlang.
  11. menghasilkan hasil kerja cemerlang bukan sekadar melepaskan batuk ditangga kerana akibatnya pelajar juga yang rugi.
  12. membuat latihan tambahan dan menghantar kepada guru untuk semakan dan ini memerlukan budaya dan jika tidak, pelajar tidak akan dapat menghasilkan kecemerlangan kerana pelajar perlu sedar, hasilan kerja yang cemerlang memang mempunyai nilai dan ciri-ciri kecemerlangan seperti pelajar tidak boleh melakukan kesalahan, dan ada sifat kematangan, dan menguasai tatabahasa, serta menguasai kaedah mengarang.
  13. membuat pembetulan setiap kesalahan yang dilakukan tanpa bertangguh kerana dengan melakukan pembetulan dengan kadar segera akan memberikan impak kepada pelajar untuk mengelakkan melakukan kesalahan yang sama pada masa akan datang.
  14. bertanya kepada guru sekiranya tidak faham penerangan guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran atau tidak faham kesalahan yang dilakukan selepas menerima buku latihan setelah buku latihan disemak oleh guru. Tidak ramai pelajar yang bertindak sedemikian rupa, dan mulai hari ini gunakanlah kesempatan yang ada kerana impaknya amat besar untuk membantu pelajar menghasilkan laihan yang bermutu pada masa akan datang.
  15. mengelakkan tanggapan bahawa saya orang Melayu, sudah semestinya saya boleh menjawab soalan mata pelajaran bahasa Melayu dengan baik. Paling mudah pelajar beranggapan mata pelajaran bahasa Melayu mudah dan tidak perlu diberi tumpuan. Ingat.......menyesal dulu pendapatan, menyesal kemudian tiada gunanya.
Sebagai makluman, seorang guru amat sensitif dan elakkan
seorang guru menangisi kesilapan yang dilakukannya dan mereka tidak akan menyalahi pelajarnya kerana sumber ilmu bermula daripada seorang guru.

Tiada ulasan: