1103
BAHASA
MELAYU
2018
2 JAM
SMK SERI LONDANG,
GELONG PEPUYU, TITI
GANTONG,
32600 BOTA, PERAK
DARUL RIDZUAN
UJIAN AWAL TAHUN 2018
BAHASA MELAYU ( TING
5)
DUA JAM
JANGAN BUKA SOALAN INI SEHINGGA DIBERITAHU
1.
Kertas soalan ini mengandungi lapan soalan.
2.
Jawab semua
soalan.
3.
Jawapan anda hendaklah ditulis dalam kertas
jawapan yang disediakan.
4.
Jawapan anda boleh ditulis dalam tulisan jawi
atau rumi.
Kertas
soalan ini mengandungi 7 halaman bercetak termasuk muka surat hadapan
SOALAN 1
KARANGAN BERPANDU
(30 MARKAH)
Lihat gambar di bawah dengan teliti.
Huraikan pendapat anda tentang kepentingan aktiviti bergotong-royong. Panjang huraian anda antara 200 hingga 250 patah perkataan.
KEPENTINGAN BERGOTONG-ROYONG
MEMUPUK PERPADUAN KERJA BERAT MENJADI RINGAN
MELAHIR SIKAP PRIHATIN
SOALAN 2
RUMUSAN
(30 MARKAH)
Baca petikan di bawah dengan telitinya.
Kemudian buat satu rumusan tentang kesan-kesan
negatif penggunaan Internet dan langkah-langkah
untuk membendung penyalahgunaannya. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Kelebihan
utama Internet berbanding dengan media lain ialah keupayaannya memberikan
maklumat tanpa sekatan. Internet membolehkan masyarakat memperoleh dan
menyebarkan maklumat dengan bebas. Internet bukan sahaja menjelaskan konsep
demokrasi maklumat, malah dapat mengubah cara manusia berkomunikasi. Perubahan
cara komunikasi inilah yang menerbitkan krisis dalam aspek keselamatan maklumat
dan aspek tanggungjawab.
Sesungguhnya, pengenalan Internet
menimbulkan perdebatan dalam pelbagai isu. Penyebaran bahan imperialisme yang
dapat meruntuhkan nilai-nilai budaya dan moral sesuatu bangsa jelas menunjukkan
bahawa Internet mudah dikaitkan dengan perkara-perkara yang mendatangkan
pelbagai keburukan. Internet merupakan media yang membolehkan sesiapa sahaja
menerbitkan bahan kepada masyarakat dunia dengan kos yang sangat murah. Hakikat
ini telah menyebabkan kerajaan-kerajaan di seIuruh dunia cuba mengawal media
baru ini. Keupayaan rangkaian canggih ini menyebarkan imej digital menyebabkan
Internet sering dijadikan wahana untuk menyebarkan bahan tidak bermoral
secara talian terus.
Di samping itu, Internet
digunakan juga untuk menyebarkan pelbagai judul buku yang diharamkan di sesetengah
negara. Malah, penerbit buku di seluruh dunia mempersoalkan pelanggaran hak
cipta yang banyak dilakukan dalam Internet. SeIain itu, rangkaian ini juga
digunakan untuk menyebarkan iklan yang mungkin tidak diterima oleh media lain,
kerana iklan itu melanggar kod etika pengiklanan seperti mengeksploitasikan
wanita dan menarik cita rasa kanak-kanak. Kebebasan penyebaran maklumat ini,
menyebabkan Internet digunakan untuk menyebarkan fitnah dan khabar angin
terhadap kerajaan atau organisasi tertentu. Internet turut menimbulkan masalah
perundangan terbesar dalam undang-undang harta intelek dan kebebasan hak asasi.
Beberapa terbitan Ensiclopedia World
Wide telah disebarkan melalui Internet tanpa izin pemegang hak ciptanya.
Perbuatan tersebut memang menyalahi undang-undang, tetapi perkara ini telah
berlaku dalam ruang siber dewasa ini. Kebimbangan terhadap Internet turut tertumpu
terhadap kegiatan jenayah ekonomi dan penipuan dalam transaksi talian terus. Internet
menjadikan sempadan geografi semakin tidak jelas. Internet sering mencabar amalan
budaya dan moral. Menyedari hakikat ini, banyak negara berusaha mengambil Iangkah-Iangkah
yang sewajarnya bagi memerangi penyalahgunaan internet.
(Dipetik dan diubah suai daripada
‘Penggunaan Internet: Kesan kepada Pengguna’
oleh Salmah Ali
Majalah Siswa, Jun 2012)
Soalan 3 : Pemahaman
Soalan
2 (a) Pemahaman Petikan Umum
Berdasarkan petikan Soalan 2, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat
anda sendiri.
(i)
Apakah maksud rangkai kata sering dijadikan wahana? [2 markah]
(ii)
Pengarang ada menyatakan beberapa kebaikan Internet.
Nyatakan kebaikan tersebut. [3 markah]
Laman web mata pelajaran banyak membantu murid untuk belajar.
Terdapat banyak laman web mata pelajaran yang boleh dilayari
murid-murid.
(iii) Pada pendapat anda apakah ciri-ciri
laman web mata pelajaran yang mampu menarik minat
pelajar?
Kemukakan tiga pendapat anda.
[4
markah]
Soalan 4 ( Pemahaman Prosa Moden- Drama)
Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian
jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
NEK
SINAH: Nak Aiman, mari makan. Nen dah
siapkan makanan kegemaran Aiman, ayam masak
asam pedas.
AIMAN :
Hei, jangan panggil saya Aiman! Saya
bukan anak Nek Sinan. Nek Sinah cuma orang
gaji di rumah ini, faham? Saya
belum lapar. Belum nak makan lagi. Saya nak tunggu
Kak Dapnia balik, saya nak makan
dengan dia.
NEK
SINAH : Nek Sinah sedar siapa diri nenek dalam rumah ini. Tadi Dapnia ada telefon
beritahu
yang dia tak balik tengah
hari, dia banyak tugasan di universiti. Malam baru dia
pulang. Datin juga sibuk, malam baru
dia pulang.
AIMAN : Kak Dapnia tak balik, mummy pun sama. Semua orang dalam rumah
ini sentiasa sibuk
saja. Macam esok dah nak
kiamat.
NEK
SINAH: Tak baik cakap begitu. Mereka pastinya ada urusan penting.
AIMAN :
Sudahlah, Nek Sinah boleh keluar dari bilik saya ini. Nanti kalua saya lapar,
saya pergi
makan. Tak perlu sentiasa
nak aturkan perkara yang perlu saya
buat. Saya bukan budak
kecil lagi.
(
NEK SINAH meninggalkan AIMAN dengan rasa
kesal. Kesal dengan sikap AIMAN yang tidak menghormatinya dan ahli keluarga
tersebut hanya mementingkan wang ringgit)
AIMAN : Bosan betul aku dengan Nek Sinah. Semua
perkara nak beritahu kepada aku. Suruh
buat aku macam ini, macam itu. Hish, rimasnya
aku dengan orang tua tu! Daripada aku
fikir pasal Nek Sinah, baik aku tidur.
( Dipetik daripada drama ‘ Berkhidmat Untuk
Negara
Oleh Affix Zulkarnaen Adam
Dalam Anlologi Jaket Kulit Kijang dari
Istanbul
Dewan Bahasa dan Pustaka)
i) Berdasarkan petikan drama, mengapakah Aiman
tidak mahu Nek Sinah memanggilnya dengan panggilan “nak Aiman”?
( 2 markah
)
ii)
Kebanyakan rakyat yang berkemampuan menggaji
pembantu rumah untuk menguruskan hal ehwal rumah tangga mereka.
Pada
pendapat anda, apakah kelebihan-kelebihan memiliki orang gaji atau pembantu
rumah?
( 3 markah
)
iii)
Jelaskan satu
perwatakan Nek Sinah yang terdapat dalam petikan drama di atas dan satu perwatakan Nek Sinah yang lain
daripada drama tersebut yang tidak terdapat di dalam petikan.
( 4 markah
)
Soalan 5
Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Senaraikan
dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh
menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan
imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
(i)
Isu rumah setinggan yang di duduki oleh
pendatang asing di pinggir bandar itu telah saya lapurkan kepada pihak
berkuasa.
(ii)
Timbalan Menteri Pertanian telah diberi
penghormatan untuk melepasi anak-anak ikan ke dalam kolam ternakan semasa
beliau merasmikan projek Desa Maju di kampung kami.
(iii)
Sawah yang kering-kuntang di daerah itu
digenang air kerana hujan lebat sejak seminggu yang lalu.
[6 markah]
Soalan 6
Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah
dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan
dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh
menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan penggunaan kata dan istilah dan
satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
(i) Kerajaan akan memastikan tiada mana-mana
gulungan, terutamanya rakyat yang kurang berkemampuan di luar bandar terpinggir
di dalam pemberian Bantuan Rakyat 1 Malaysia.
(ii) Ladang milik Pak Deraman sungguh lapang dan
ditanami dengan berbagai jenis buahan.
(iii) Selain daripada menahan lukah, nelayan itu
juga menggunakan seutas jala untuk menangkap ikan di Sungai Perak.
[6 markah ]
Soalan 7
Baca ayat-ayat di bawah dengan teliti dan
kemudian nyatakan peribahasa yang sesuai
dengan ayat-ayat tersebut.
(i)
Sejak kematian
Allahyarham Rahmat dan Shamsiah, anak-anak mereka tetap meneruskan kehidupan
mereka walaupun terpaksa meminta bantuan daripada orang ramai.
(ii)
Sikap Dr Salahuddin langsung tidak berubah walaupun
kini beliau telah berjawatan tinggi. Beliau sentiasa bersikap merendah diri
ketika berinteraksi dengan orang bawahannya.
(iii)
Rakan-rakan Haikal tidak menyenanginya di dalam
kelas kerana dia hanya akan melakukan tugas-tugasnya apabila disuruh.
[6 markah]
Soalan 8 ( Novel)
( 15 markah )
Jawab
soalan-soalan di bawah berdasarkan novel-novel berikut:-
i.
Leftenan Adnan Wira Bangsa karya Abdul Latip
bin Talib
ii.
Di sebalik Dinara karya Dayang Noor
iii.
Jendela Menghadap Jalan karya Rohani Matdirin
iv.
Pantai Kasih karya Azmah Nordin
v.
Songket Berbenang Emas karya Khairuddin Ayip
vi.
Tirani karya Beb Sabariah
vii.
Bimasakti Menari karya Sri Rahayu Mohd Yusop
viii.
Silir Daksina karya Nizar Parman
a)
Huraikan tema sebuah novel yang anda pelajari.
( 7 markah
)
b) Berdasarkan
dua buah novel yang telah anda kaji,
jelaskan satu peristiwa mengambarkan
ketabahan watak utama yang terdapat
dalam kedua-dua novel.
( 8 markah
)
Soalan 1
Karangan Berdasarkan Bahan
Rangsangan
(30 markah)
KRITERIA PENSKORAN
PERINGKAT
|
MARKAH
|
KRITERIA
|
||
26
|
– 30
|
- menepati tugasan soalan
|
||
- bahasa gramatis dari segi
kata dan ayat
|
||||
(28
|
– 30)
|
- penggunaan tanda baca
betul dan tepat
|
||
Cemerlang
|
- penggunaan kosa kata luas
dan tepat
|
|||
(26
|
– 27)
|
- wacana lengkap, unsur
bahasa bervariasi
|
||
- mesti menggunakan
ungkapan yang menarik
|
||||
- idea relevan, huraian
jelas dan matang
|
||||
20
|
– 25
|
- menepati tugasan soalan
|
||
- bahasa gramatis dari segi
kata dan ayat
|
||||
Kepujian
|
(23
|
– 25)
|
- penggunaan tanda baca
betul dan tepat
|
|
- penggunaan kosa kata luas
|
||||
(20
|
– 22)
|
- wacana lengkap, unsur
bahasa bervariasi
|
||
- idea relevan, huraian jelas
|
||||
15
|
– 19
|
- masih menepati tugasan
soalan
|
||
- bahasa masih gramatis
dari segi kata dan ayat
|
||||
Memuaskan
|
(17
|
– 19)
|
- penggunaan tanda baca
masih betul dan tepat
|
|
- penggunaan kosa kata umum
|
||||
(15
|
– 16)
|
- wacana masih lengkap,
unsur bahasa masih bervariasi
|
||
- idea masih relevan,
huraian masih jelas
|
||||
10 -14
|
- masih/kurang menepati
tugasan soalan
|
|||
- bahasa kurang gramatis
dari segi kata dan ayat
|
||||
Kurang
|
(12
|
– 14)
|
- kesalahan
tatabahasa/ejaan ketara
|
|
Memuaskan
|
- penggunaan kosa kata terhad
|
|||
(10
|
– 11)
|
- wacana kurang lengkap,
unsur bahasa kurang bervariasi
|
||
- idea kurang relevan,
huraian kurang jelas
|
||||
Pencapaian
|
01
|
– 09
|
- calon tidak menunjukkan
penguasaan kemahiran menulis
|
|
(06
|
– 09)
|
- banyak kesalahan bahasa
(kata dan ayat)
|
||
Minimum
|
||||
(01
|
– 05)
|
- idea tidak menepati
tugasan soalan
|
||
·
Ungkapan
menarik – peribahasa, pantun, cogan kata, frasa menarik, petikan ucapan,
kata-kata hikmat, petikan hadis, maksud ayat al-Quran dan lain-lain.
·
Peringkat
cemerlang – calon mesti menggunakan sekurang-kurangnya satu ungkapan menarik
yang relevan.
·
Jawapan yang menyeleweng,
markah maksimum ialah ‘memuaskan’.
·
Sekiranya
calon menulis lebih 250 patah perkataan, periksa seperti biasa.
·
Kesalahan ejaan tidak ditolak
markah.
------------------------------------------------------------------------
PANDUAN PEMERIKSAAN
SOALAN BAHAGIAN A.
1. Format
penulisan ulasan pemeriksa: T
- menepati tugasan
I - idea
releven, huraian jelas
B
- gramatis dari segi kata dan ayat
2. Calon
diminta menulis karangan yang panjangnya 200 patah perkataan ke atas.
3. Calon
boleh menulis lebih daripada 250 patah perkataan.
4.
Sekiranya calon menulis kurang daripada 200 patah perkataan –rujuk kriteria
dalam
Peraturan Pemarkahan.
5. Calon
dikehendaki menjawab berdasarkan idea-idea yang diberikan dalam soalan.
6. Kalau
huraian idea jelas, menarik dan matang dengan tiga idea – calon layak mendapat
Peringkat cemerlang.
7.
Sekiranya , calon menggunakan satu atau dua sahaja idea daripada soalan dan
ditambah
Idea
sendiri – calon layak mendapat peringkat cemerlang.
8. Calon
yang hanya menghuraikan dua idea sahaja – semak seperti biasa dan rujuk
kriteria
Dalam peraturan pemarkahan.
9. Calon
yang tidak menghuraikan mana-mana idea yang diberikan dalam soalan tetapi
Mengemukakan idea sendiri – diterima dan
markah maksimun peringkat kepujian.
10. Acara
sukan yang dimaksudkan oleh soalan ialah sukan individu atau berpasukan
seperti
Berbasikal, renang, olahraga, bola sepak,
hoki dan lain lain lagi.
11. Calon
boleh menghuraikan karangan memberi kebaikan kepada individu, keluarga,
masyarakat mahupun negara.
Soalan 2 ( Rumusan)
Markah penuh 30 dibahagi kepada :
a) Isi - 20 markah
b) Bahasa
- 10 markah
Nota
:Panduan mengira perkataan :
i.
Perkataan yang
dikira sebagai satu perkataan :
Ø nama khas
Ø perkataan berulang
Ø penggunaan kata sendi di dan ke
Ø tarikh
Ø angka yang ditulis dengan nombor atau perkataan
Ø gelaran
ii. Kira dan
tandakan jawapan calon setakat 120 patah perkataan sahaja sebelum
diperiksa.
iii. Periksa jawapan
calon setakat 120 patah perkataan sahaja. Yang selebihnya
tidak perlu diperiksa.
iv. Berikan markah
bagi setiap isi yang tepat dan lengkap sahaja.
Pembahagian markah berdasarkan
setiap perenggan.
Bahagian
|
ISI
|
Markah
|
||||||||
i) Pendahuluan
|
2
|
|||||||||
ii) Isi Tersurat
|
4
|
6
|
8
|
10
|
12
|
16
|
||||
iii) Isi Tersirat
|
12
|
10
|
8
|
6
|
4
|
|||||
iv) Penutup
|
2
|
|||||||||
Jumlah Markah
|
20
|
Asas pemberian markah
bahasa tertakluk kepada markah isi seperti yang dinyatakan dalam jadual berikut
:
Peringkat
|
Markah Isi
|
Markah Bahasa
|
Huraian
|
Baik
|
18 –
20
15 -
17
|
9 – 10
7 –
9
|
− Kesinambungan
isi baik
− Struktur
ayat/tatabahasa baik
− Kosa kata luas
− Tanda
baca/ejaan betul
|
Sederhana
|
12 - 14
8 - 11
|
6 – 7
4 – 6
|
− Kesinambungan
isi masih baik
− Struktur
ayat/tatabahasa masih
memuaskan
− Kosa kata
masih memuaskan
− Tanda
baca/ejaan juga
memuaskan
|
Lemah
|
1 - 7
|
1 - 4
|
− Pada
keseluruhannya dalam serba
kekurangan/tidak
memuaskan.
|
Nota:-
i.
Jika
bahasanya agak baik, tambah 1 markah lagi.
ii. Jika bahasanya
kurang memuaskan, tolak 1 markah.
iii. Jika disalin bulat-bulat perkataan demi perkataan, ayat
demi ayat, walaupun jumlah perkataan kurang
daripada 120
patah perkataan, berikan 0 markah.
iv. Jika rumusan kurang daripada 120 patah perkataan, markah
tidak dipotong.
[Markah bahasa
maksimum : 10 markah]
Pendahuluan
Soalan 1 : Rumusan [30 markah]
Pendahuluan
P1 Rumusan ini membincangkan keburukan / akibat buruk /
impak buruk/implikasi negatif
penggunaan
internet dan langkah-langkah untuk membendung penyalahgunaannya. [2M]
P2 Petikan membincangkan keburukan / akibat buruk / impak
buruk/implikasi penggunaan internet
dalam kalangan
kalangan masyarakat di negara kita / Malaysia. [2M]
P3 Petikan membincangkan keburukan/ akibat buruk / impak
buruk penggunaan internet. [1M]
P4 Petikan membincangkan keburukan / akibat buruk / impak
buruk penggunaan internet dan
langkah-langkah
untuk membendung penyalahgunaannya [1M]
P5 Petikan/ Rumusan membincangkan masalah-masalah penggunaan
internet. [0M]
P6 Petikan membincangkan masalah-masalah penggunaan internet
dan langkah-langkah untuk
membendung
penyalahgunaannya. [0M]
Isi Tersurat (kesan negatif Internet)
S1 Internet
menyebarkan imperialisme yang meruntuhkan nilai budaya / moral [2m]
S2 Internet dijadikan
wahana menyebarkan bahan tidak bermoral dan secara talian terus [2m]
S3 Internet
menyebarkan pelbagai judul buku yang diharamkan di sesetengah negara. [2M]
S4 Internet
menyebabkan berlakunya pelanggaran hak cipta penerbitan. [2M]
S5 Internet
menyebarkan iklan yang mungkin tidak diterima oleh media lain. [2M]
S6 Internet digunakan
untuk menyebarkan fitnah dan khabar angina terhadap kerajaan / organisasi
tertentu). [2M]
S7 Internet menimbulkan masalah perundangan terbesar dalam
undang-undang harta intelek dan
kebebasan hak
asasi . [2M]
S8. Jenayah ekonomi dan penipuan dalam transaksi talian
terus turut berlaku. [2M]
S9. Internet menjadikan sempadan geografi semakin tidak
jelas. [2M]
S10. Internet sering mencabar amalan budaya dan moral. [2M]
Isi Tersirat (langkah membendung penyalahgunaan Internet)
T1 Ibu bapa memberi pendidikan / membimbing anak melayari
Internet secara sihat. [2M]
T2 Ibu bapa memantau laman yang dilayari oleh anak-anak /
menapis laman yang dilayari oleh
anak-anak. [2M]
T3 Kerajaan menggubal akta / undang-undang mengharamkan
penyebaran karya cetak rompak
dalam Internet /
memperketat undang-undang jenayah siber. [2M]
T4 Kerajaan menyekat akses ke laman web yang negatif. [2M]
Jika tidak
dinyatakan pihak yang melaksanakan langkah [1M ]
Contoh :
Undang-undang jenayah siber diperketat. [1M]
Kesimpulan
K1 Kesimpulannya, penggunaan internet perlu dikawal agar
penyebaran bahan yang menyalahi
norma masyarakat
dapat dielakkan.
[2M]
K2 Konklusinya, semua pihak perlu mengawal penyalhgunaan
internet agar dapat melahirkan
masyarakat minda kelas pertama. [2M]
K3 Kesimpulannya, semua pihak perlu membendung kesan negatif
penggunaan internet [1M]
Soalan 3 : Pemahaman Umum
1. Soalan 2 markah:
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
-Jawapan tepat
mengikut konteks/isi cukup dan ayat gramatis
|
2
|
-Jawapan
kurang tepat/isi tidak cukup
|
1
|
-Jawapan tidak
tepat/salah
|
0
|
2. Soalan 3 markah:
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
-Isi cukup dan
lengkap/releven dengan tugasan dan ayat gramatis
|
3
|
-Isi
cukup dan lengkap/releven tetapi ayat kurang gramatis -Isi tidak
cukup/kurang lengkap tetapi ayat gramatis
|
2
|
-Isi
kurang lengkap dan ayat kurang gramatis
|
1
|
-Isi
tidak betul/tidak releven dengan tugasan tetapi ayat gramatis
|
0
|
2. Soalan 4 markah:-
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
- Isi cukup dan
lengkap/releven dengan tugasan dan ayat gramatis
|
4
|
- Isi cukup dan
lengkap/releven tetapi ayat kurang gramatis
|
3
|
-
Isi tidak cukup/kurang lengkap tetapi ayat masih gramatis
|
2
|
-Isi kurang
lengkap/kurang releven dan ayat kurang gramatis
|
1
|
- Isi tidak betul/
tidak releven dengan tugasan tetapi ayat gramatis
|
0
|
(i) Maksud rangkai kata sering dijadikan wahana
P1 selalu
digunakan sebagai saluran [2M]
P2 selalu
digunakan sebagai alat [2M]
P3 selalu
digunakan sebagai pengantaraan [2M]
[ Markah maksimum : 2 markah ]
(ii) Kebaikan Internet
P1 memberikan
maklumat tanpa sekatan
P2 memperoleh dan
menyebarkan maklumat dengan bebasnya
P3 menjelaskan
konsep demokrasi maklumat
P4 mengubah cara
manusia berkomunikasi
P5 sesiapa sahaja
dapat menerbitkan bahan dengan kos yang sangat murah
P6 berupaya
menyebarkan imej digital
( Markah maksimum : 3 markah) ( Isi cukup:
2 isi )
(iii) Ciri-ciri laman web mata pelajaran yang menarik. (3
isi = 4 markah)
P1 penerangan yang mudah difahami
P2 ilustrasi
yang menarik / berwarna-warni/ cantik
P3 ada ruangan
soal jawab/kuiz
P4 banyak bahan
latihan /nota/contoh
P5 percuma untuk dilayari /dimuat turun
P6 ada pautan
dengan laman web lain yang berkaitan
P7 kandungan
yang sentiasa dikemas kini
( Terima jika
isi releven dan sesuai dengan kehendak soalan)
(Markah maksimum : 4 markah) ( Isi
cukup: 3 isi )
Soalan 4 ( Pemahaman Prosa Moden)
Soalan 2(b) – Petikan Cerpen
i. Aiman tidak mahu Nek Sinah memanggilnya dengan panggilan
‘nak Aiman’ kerana:
- dia bukan anak
Nek Sinah [1M]
- Nek Sinah hanya
pembantu rumahnya [1M]
- dia sudah dewasa [1M]
[
Markah Maksimum: 2 markah ) ( Isi cukup:
2 isi)
ii. Kelebihan-kelebihan memiliki orang gaji atau
pembantu rumah di rumah:
- menjaga
keperluan anak-anak 1m
- menjaga kediaman
/ rumah 1m
- mengurus
kerja-kerja rumah 1m
- membantu majikan
yang bekerja di luar 1m
- majikan dapat
fokus terhadap kerjaya 1m
[Jawapan lain
yang sesuai boleh diterima]
[Maksimum: 3 markah] [Isi cukup: 2 Isi]
iii. Perwatakan Nek Sinah:
Satu perwatakan
dalam drama:-
- seorang yang
penyayang - Nek Sinah melayan Aiman seperti cucunya sendiri dan memasak makanan
kegemaran
Aiman [ isi
1m + huraian dan contoh 1m ]
- seorang yang
berbudi bahasa - Nek Sinah menasihati Aiman agar tidak membuat sangkaan buruk
terhadap ibu
dan kakaknya yang tidak pulang ke rumah [
isi 1m + huraian dan contoh 1m ]
Satu perwatakan
dalam keseluruhan drama:-
- seorang yang
bertanggungjawab - Nek Sinah bertanggungjawab untuk memastikan semua
keperluan Aiman
dijaga dengan baik [ isi 1m +
huraian dan contoh 1m]
- seorang yang
penyabar - Nek Sinah tetap bersabar dengan menyedari kedudukannya sebagai orang
gaji di rumah
Aiman [ isi 1m +
huraian dan contoh 1m]
[
4 markah ]
Soalan 5:- ( Mengesan kesalahan ejaan dan imbuhan)
KESALAHAN EJAAN
|
KESALAHAN IMBUHAN
|
||
i
|
lapurkan -
dilaporkan
|
i
|
di duduki - diduduki
|
ii
|
projek Desa Maju- Projek Desa Maju
|
ii
|
melepasi - melepaskan
|
iii
|
Kering-kuntang – kering kontang
|
iii
|
digenang - digenangi
|
Soalan 6 :- ( Mengesan kesalahan kata/ istilah dan
tatabahasa)
KESALAHAN KATA/ISTILAH
|
KESALAHAN TATABAHASA
|
||
i
|
gulungan - golongan
|
i
|
di dalam - dalam
|
ii
|
lapang - luas
|
ii
|
berbagai – berbagai-bagai / pelbagai
|
iii
|
Selain daripada menahan – selain menahan
|
iii
|
seutas - serawan
|
Soalan 7:- ( Peribahasa )
i.
Bagai
ayam kehilangan ibu/ layang-layang terputus tali/patah sayap bertongkat paruh.
ii.
Bagai
ular menyusur akar tidak akan hilang bisanya
iii.
Bagai
pahat dengan penukul.
Soalan 8:- ( KOMSAS NOVEL)
Markah penuh 15 markah
Panduan
pemarkahan bagi Soalan 4 (a)
1. Jawapan
berdasarkan sebuah novel yang dipelajari.
2. Jawapan
hendaklah dalam ayat-ayat yang lengkap.
3. Beri 1
markah bagi setiap peristiwa yang lengkap / jelas.
4. Beri 1
markah bagi pernyataan tentang persoalan ketabahan yang berkaitan dengan
peristiwa.
5. Markah isi
maksimum 4 markah.
6. Markah
bahasa maksimum 3 markah.
7. Markah
bahasa diberi secara impression
Baik : 3 markah
Sederhana : 2
markah
Lemah : 1
markah
8. Jika calon
menjawab dan markah isi 0, beri 1 markah untuk bahasa.
9. Calon tidak
menjawab, beri 0 markah.
a)
Huraikan
tema sebuah novel yang anda pelajari.
[ 7 markah ]
Berdasarkan novel Jendela Menghadap Jalan
karya Ruhaini Matdarin, pengarang memaparkan tema kecekalan seorang gadis
dalam menghadapi pelbagai cabaran dan rintangan.
|
Novel yang saya kaji di Tingkatan 5 pula
Songket Berbenang Emas karya Khairuddin Ayip, pengarang memaparkan tema kegigihan
seorang gadis dalam mengharungi pelbagai cabaran dan dugaan dalam
kehidupannya.
|
Lili :-
Lili cekal menghadapi kerenah ibunya yang
menyuruh dia menghabiskan cuti persekolahan di Kampung Sentosa, tempat
kelahiran ibunya. Lili akur akan cadangan tersebut kerana dia amat menyayangi
ibunya.
Lili juga cekal berusaha untuk
menyelesaikan masalah keganasan rumah tangga yang dihadapi oleh jiran
datuknya, Che Jah yang selalu dipukul dan dicemuh oleh suaminya, Seman.
Akhirnya, Seman berjaya ditangkap dan akan didakwa di mahkamah atas perbuatan
kejamnya itu.
Lili cekal menghadapi dugaan semasa dirinya
dikurung dan diikat oleh Rafiq dan Haziq di sebuah pondok buruk yang terletak
di dalam hutan di Kampung Sentosa.
Lili cekal menghadapi kerenah penduduk
kampung yang tidak bersepakat dalam isu pemasangan kubah pada bumbung surau
lama kerana kekurangan nilai keagamaan. Akhirnya, penduduk kampung menerima
cadang Lili untuk membina masjid baharu.
|
Dahlia:-
Dahlia gigih menghadapi ujian dalam
hidupnya serta tidak pernah menjalankan nasib malang yang menimpa diri dan
keluarganya. Sebaliknya dia berusaha untuk menempuh semua ujian tersebut
dengan jiwa dan semangat yang kental.
Dahlia gigih menghadapi dugaan apabila
ibunya, Saleha terpaksa dihantar ke hospital Batu Pahat, kemudian dipindahkan
ke Hospital Permai, Johor Bahru untuk menjalani rawatan pemulihan akibat
menghadapi penyakit kemurungan.
Kegigihan Dahlia yang seterusnya dapat
dilihat apabila dia dapat menghadapi sikap prejudis neneknya, Nek Kiah
terhadap mereka sekeluarga dengan tenang. Dahlia juga mendepani cacian dan
tohmahan Aton yang menuduhnya membunuh Said dan menggelarnya perempuan
murahan serta ramai kenalan lelakinya.
|
[Terima isi
yang mengambarkan kegigihan watak utama dalam novel sama ada novel tingkatan 4
atau tingkatan 5.]
Panduan pemarkahan
bagi Soalan 4 (b)
1. Jawapan
berdasarkan dua buah novel yang dipelajari.
2. Jawapan
hendaklah dalam ayat-ayat yang lengkap.
3. Beri 1
markah bagi setiap pernyataan umum sikap masyarakat yang patut dihindari yang
lengkap
daripada sebuah novel yang telah dikaji
oleh pelajar.
4. Beri 2
markah untuk setiap huraian / contoh peristiwa yang lengkap / jelas.
5. Beri 1
markah untuk huraian yang kurang lengkap.
6. Markah isi
maksimum 6 markah (maksimum 3 markah bagi setiap novel).
7. Markah
bahasa maksimum 2 markah.
8. Markah
bahasa diberi secara impression
Baik : 2 markah
Sederhana : 1
markah
9. Jika calon menjawab dan markah isi 0 beri 1
markah untuk bahasa.
10. Jika calon tidak menjawab, beri 0 markah.
b)
Berdasarkan dua buah novel yang telah anda kaji, jelaskan satu peristiwa mengambarkan ketabahan watak utama yang
terdapat dalam kedua-dua novel.
Novel Jendela
Menghadap Jalan
|
Novel Songket
Berbenang Emas
|
Peristiwa
menyelesaikan masalah kubah surau
1. Lili
, Geetha, Danel mewakili golongan remaja yang bekerjasama untuk menyelesaikan
masalah orang-orang kampung yang kurang bersetuju dengan
pembinaan masjid baharu, sebaliknya hanya mahu kubah dipasang di surau yang
sudah lama usianya.
|
Peristiwa
keluar dari asrama demi kepentingan keluarga
1. Dahlia
sanggup berkorban dengan keluar dari asrama kerana ingin menguruskan
adik-adiknya yang masih kecil setelah ibunya dimasukkan ke hospital akibat
kemurungan. Walaupun peperiksaan STPM hanya tinggal beberapa bulan sahaja
lagi, Dahlia selaku anak sulung tidak mementingkan dirinya sendiri dan
sanggup berkorban demi keluarganya yang dilanda musibah.
|
Peristiwa mengenai semangat setiakawan yang tinggi
1. Lili
telah diculik oleh Rafiq dan Haziq. Hal ini telah menggemparkan seluruh
penduduk kampung. Dia telah dilarikan dan disembunyikan di sebuah tempat.
Namun begitu, dek rasa tanggungjawab terhadap rakan masih utuh dalam diri
Danel, dia telah berusaha untuk menjejaki Lili dan dia akhirnya telah berjaya
menyelamatkan Lili daripada dua beradik itu.
|
Peristiwa
mengenai perkara mistik
1. Pada
mulanya, ibu Dahlia tiba-tiba sahaja gila dan dimasukkan ke dalam hospital.
Keadaan menjadi semakin pelik apabila binatang berbisa, iaitu ular mula
mengganggu keluarga Dahlia. Semuanya terungkai apabila Abu Bakar, adik Dahlia
telah menjumpai kain kuning yang usang ditanam di bawah rumah mereka.
|
Peristiwa anak
yang patuh akan ibunya
1. Lili
tidak mahu pulang ke kampung ibunya kerana masa cutinya telah diaturkan
dengan pelbagai aktiviti bersama rakan-rakannya. Akan tetapi, ibunya berkeras
mahu menghantarnya ke kampung dengan alasan yang pelbagai. Akhirnya, Lili
akur kerana dia percaya setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya dan dia perlu
patuh akan kehendak ibunya..
|
Peristiwa sikap
membantu dalam diri
1. Dahlia
yang membantu anak Aton, Said yang kelemasan di dalam sungai. Pada mulanya,
Dahlia ternampak Said bermandi-manda di dalam sungai di hadapan rumahnya.
Namun, tiba-tiba sahaja Said lemas. Dahlia mengambil keputusan untuk terjun
ke dalam sungai dan menyelamatkan Said. Malangnya, derasan air sungai
bermaharajalela ketika itu. Said mati lemas dan niat baik Dahlia itu disalah
ertikan.
|
Peristiwa
menghargai pemberian orang lain
1. Dahlia
amat menghargai kain songket berbenang emas berwarna merah yang dihadiahkan
oleh Azhari. Simbolik daripada hadiah Azhari,Dahlia berjanji akan
menjaga jati dirinya walaupun di mana-mana jua dia berada.
2. Dahlia
juga menghargai gelang pusaka yang dihadiahkan oleh Nek Kiah. Pemberian
itu merupakan satu anugerah kerana Nek Kiah telah menganggap Dahlia dan
adik-adiknya sebagai cucu. Selama ini, Nek Kiah tidak pernah mengambil peduli
tentang keluarga Dahlia.
|
[ Terima isi
mengambarkan peristiwa melibatkan watak utama untuk kedua-dua novel]
SEMOGA SEMAKAN GURU-GURU SETARA DAN BERMUTU
DISEDIAKAN
OLEH:-
MOHD. RAMSUL B.
ABD. RAHIMAN,
GURU BAHASA
MELAYU SMK SERI LONDANG.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan