LAMAN WEB INTERAKSI GURU DAN PELAJAR

LAMAN BAHASA MELAYU INI DIWUJUDKAN SEBAGAI KEMUDAHAN GURU DAN PELAJAR BERINTERAKSI SERTA SEBAGAI PENGUKUHAN SITUASI PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN DI DALAM KELAS. SEMOGA PELAJAR KELAS 4K1, 4K2, DAN PELAJAR KELAS 5 SAINS SMK SERI LONDANG DAPAT MENGGUNAKAN BLOG INI SEBAGAI TEMPAT UNTUK MEMPERKASAKAN KEMAHIRAN BERBAHASA TERUTAMA MURID KELAS 5 SAINS BAKAL MENGHADAPI KERTAS BAHASA MELAYU (1103) SPM 2018 . SEMOGA ANDA SENTIASA CEMERLANG. SEBAGAI MAKLUMAN, SAYA SENTIASA MENAMBAH MENU BAHAN BAHASA DI SUDUT KANAN BLOG INI UNTUK MEMUDAHKAN PELAJAR MENCARI BAHAN BAHASA SAMA ADA BAHAN DARIPADA MEDIA MASSA SEPERTI AKHBAR-AKHBAR TEMPATAN, RUJUKAN KAMUS DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA, RUJUKAN MAJALAH TERBITAN DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA, KOLEKSI SOALAN-SOALAN PEPERIKSAAN SPM SEBENAR ,KOLEKSI SOALAN-SOALAN PERCUBAAN NEGERI-NEGERI DI MALAYSIA. SEMOGA BAHAN-BAHAN BERKENAAN DAPAT MEMBANTU PELAJAR MENJALANKAN TUGASAN DAN SUMBER UNTUK MENDAPATKAN MAKLUMAT BAHASA. INSYA ALLAH SAYA AKAN SENTIASA BERUSAHA UNTUK MENJADIKAN BLOG INI KONDUSIF SEBAGAI MEDIA MAYA UNTUK PELAJAR BERJAYA MENGUASAI KEMAHIRAN BERBAHASA. DOAKAN SAYA SENTIASA SIHAT MENGENDALIKAN BLOG INI SEBAIK-BAIKNYA. AAMIIIIN. SAYA JUGA MENGUCAPKAN TERIMA KASIH KEPADA PENGUNJUNG MAYA YANG SENTIASA MENGUNJUNGI BLOG LAMAN BAHASA MELAYU SPM INI. KEBERADAAN ANDA MEMOTIVASI SAYA UNTUK BERBAKTI KEPADA ANAK BANGSA SERTA MEMPERKASAKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGGSAAN, BAHASA JIWA BANGSA. SAYA MENGHARGAI SEKIRANYA ADA CADANGAN DARIPADA PENGUNJUNG TERUTAMA UNTUK MEMANTAP KEBERADAAN BLOG INI SEBAGAI SUMBER RUJUKAN BAHASA MELAYU.

Selasa, 6 Mac 2018

SOALAN KERTAS BAHASA MELAYU UNTUK TINGKATAN 5, UJIAN AWAL TAHUN 2018, SMK SERI LONDANG DAN SKEMA PEMARKAHAN


1103
BAHASA
MELAYU
2018
2 JAM

SMK SERI LONDANG,
GELONG PEPUYU, TITI GANTONG,
32600 BOTA, PERAK DARUL RIDZUAN
 

UJIAN AWAL TAHUN 2018
BAHASA MELAYU ( TING 5)
DUA JAM

JANGAN BUKA SOALAN INI SEHINGGA DIBERITAHU
1.       Kertas soalan ini mengandungi lapan soalan.
2.       Jawab semua soalan.
3.       Jawapan anda hendaklah ditulis dalam kertas jawapan yang disediakan.
4.       Jawapan anda boleh ditulis dalam tulisan jawi atau rumi.
 


Kertas soalan ini mengandungi 7 halaman bercetak termasuk muka surat hadapan




SOALAN 1
KARANGAN BERPANDU
(30 MARKAH)
Lihat gambar di bawah dengan teliti.
Huraikan pendapat anda tentang kepentingan aktiviti bergotong-royong. Panjang huraian anda antara 200 hingga 250 patah perkataan.

KEPENTINGAN BERGOTONG-ROYONG

MEMUPUK PERPADUAN                     KERJA BERAT MENJADI RINGAN    

MELAHIR SIKAP PRIHATIN

SOALAN 2
RUMUSAN
(30 MARKAH)


Baca petikan di bawah dengan telitinya. Kemudian buat satu rumusan tentang kesan-kesan negatif penggunaan Internet dan langkah-langkah untuk membendung penyalahgunaannya. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Kelebihan utama Internet berbanding dengan media lain ialah keupayaannya memberikan maklumat tanpa sekatan. Internet membolehkan masyarakat memperoleh dan menyebarkan maklumat dengan bebas. Internet bukan sahaja menjelaskan konsep demokrasi maklumat, malah dapat mengubah cara manusia berkomunikasi. Perubahan cara komunikasi inilah yang menerbitkan krisis dalam aspek keselamatan maklumat dan aspek tanggungjawab.
Sesungguhnya, pengenalan Internet menimbulkan perdebatan dalam pelbagai isu. Penyebaran bahan imperialisme yang dapat meruntuhkan nilai-nilai budaya dan moral sesuatu bangsa jelas menunjukkan bahawa Internet mudah dikaitkan dengan perkara-perkara yang mendatangkan pelbagai keburukan. Internet merupakan media yang membolehkan sesiapa sahaja menerbitkan bahan kepada masyarakat dunia dengan kos yang sangat murah. Hakikat ini telah menyebabkan kerajaan-kerajaan di seIuruh dunia cuba mengawal media baru ini. Keupayaan rangkaian canggih ini menyebarkan imej digital menyebabkan Internet sering dijadikan wahana untuk menyebarkan bahan tidak bermoral secara talian terus.

                Di samping itu, Internet digunakan juga untuk menyebarkan pelbagai judul buku yang diharamkan di sesetengah negara. Malah, penerbit buku di seluruh dunia mempersoalkan pelanggaran hak cipta yang banyak dilakukan dalam Internet. SeIain itu, rangkaian ini juga digunakan untuk menyebarkan iklan yang mungkin tidak diterima oleh media lain, kerana iklan itu melanggar kod etika pengiklanan seperti mengeksploitasikan wanita dan menarik cita rasa kanak-kanak. Kebebasan penyebaran maklumat ini, menyebabkan Internet digunakan untuk menyebarkan fitnah dan khabar angin terhadap kerajaan atau organisasi tertentu. Internet turut menimbulkan masalah perundangan terbesar dalam undang-undang harta intelek dan kebebasan hak asasi.

Beberapa terbitan Ensiclopedia World Wide telah disebarkan melalui Internet tanpa izin pemegang hak ciptanya. Perbuatan tersebut memang menyalahi undang-undang, tetapi perkara ini telah berlaku dalam ruang siber dewasa ini. Kebimbangan terhadap Internet turut tertumpu terhadap kegiatan jenayah ekonomi dan penipuan dalam transaksi talian terus. Internet menjadikan sempadan geografi semakin tidak jelas. Internet sering mencabar amalan budaya dan moral. Menyedari hakikat ini, banyak negara berusaha mengambil Iangkah-Iangkah yang sewajarnya bagi memerangi penyalahgunaan internet.

(Dipetik dan diubah suai daripada
‘Penggunaan Internet: Kesan kepada Pengguna’ oleh Salmah Ali
Majalah Siswa, Jun 2012)





Soalan 3 : Pemahaman

Soalan 2 (a) Pemahaman Petikan Umum

Berdasarkan petikan Soalan 2, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

(i)    Apakah maksud rangkai kata sering dijadikan wahana?                                      [2 markah]

(ii)    Pengarang ada menyatakan beberapa kebaikan Internet.
     
         Nyatakan kebaikan tersebut.                                                                                 [3 markah]

 
Laman web mata pelajaran banyak membantu murid untuk belajar.
    Terdapat banyak laman web mata pelajaran yang boleh dilayari murid-murid.
       



(iii) Pada pendapat anda apakah ciri-ciri laman web mata pelajaran yang mampu menarik minat 
       pelajar?

       Kemukakan tiga pendapat anda.                                                                          [4 markah]


  
Soalan 4 ( Pemahaman Prosa Moden- Drama)

Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

NEK SINAH:  Nak Aiman, mari makan. Nen dah siapkan makanan kegemaran Aiman, ayam masak 
                        asam pedas.

AIMAN       : Hei, jangan panggil saya Aiman!  Saya bukan anak Nek Sinan. Nek Sinah cuma orang 
                       gaji di rumah ini, faham? Saya belum lapar. Belum nak makan lagi. Saya nak tunggu 
                       Kak Dapnia balik, saya nak makan dengan dia.

NEK SINAH : Nek Sinah sedar siapa diri nenek dalam rumah ini. Tadi Dapnia ada telefon beritahu 
                         yang dia tak balik tengah hari, dia banyak tugasan di universiti. Malam baru dia 
                         pulang. Datin juga sibuk, malam baru dia pulang.

AIMAN       : Kak Dapnia tak balik, mummy pun sama. Semua orang dalam rumah ini  sentiasa sibuk 
                       saja.  Macam esok dah nak kiamat.

NEK SINAH: Tak baik cakap begitu. Mereka pastinya ada urusan penting.

AIMAN       : Sudahlah, Nek Sinah boleh keluar dari bilik saya ini. Nanti kalua saya lapar, saya pergi
                      makan. Tak perlu sentiasa nak aturkan perkara yang  perlu saya buat. Saya bukan budak
                      kecil lagi.

( NEK SINAH meninggalkan AIMAN dengan rasa kesal. Kesal dengan sikap AIMAN yang tidak menghormatinya dan ahli keluarga tersebut hanya mementingkan wang ringgit)

AIMAN      : Bosan betul aku dengan Nek Sinah. Semua perkara nak beritahu kepada aku. Suruh 
                      buat aku macam ini, macam itu. Hish, rimasnya aku dengan orang tua tu! Daripada aku 
                      fikir pasal Nek Sinah, baik aku tidur.

( Dipetik daripada drama ‘ Berkhidmat Untuk Negara
Oleh Affix Zulkarnaen Adam
Dalam Anlologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul
Dewan Bahasa dan Pustaka)   
                                                                                                        
i)                          Berdasarkan petikan drama, mengapakah Aiman tidak mahu Nek Sinah memanggilnya dengan panggilan “nak Aiman”?
( 2 markah )

ii)                   Kebanyakan rakyat yang berkemampuan menggaji pembantu rumah untuk menguruskan hal ehwal rumah tangga mereka.

Pada pendapat anda, apakah kelebihan-kelebihan memiliki orang gaji atau pembantu rumah?
( 3 markah )

iii)                 Jelaskan satu perwatakan Nek Sinah yang terdapat dalam petikan drama di atas dan satu perwatakan Nek Sinah yang lain daripada drama tersebut yang tidak terdapat di dalam petikan.
( 4 markah )


Soalan 5
Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
(i)                  Isu rumah setinggan yang di duduki oleh pendatang asing di pinggir bandar itu telah saya lapurkan kepada pihak berkuasa.

(ii)                Timbalan Menteri Pertanian telah diberi penghormatan untuk melepasi anak-anak ikan ke dalam kolam ternakan semasa beliau merasmikan projek Desa Maju di kampung kami.

(iii)               Sawah yang kering-kuntang di daerah itu digenang air kerana hujan lebat sejak seminggu yang lalu.
[6 markah]

Soalan 6

Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan penggunaan kata dan istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
(i)                 Kerajaan akan memastikan tiada mana-mana gulungan, terutamanya rakyat yang kurang berkemampuan di luar bandar terpinggir di dalam pemberian Bantuan Rakyat 1 Malaysia.

(ii)               Ladang milik Pak Deraman sungguh lapang dan ditanami dengan berbagai jenis buahan.

(iii)          Selain daripada menahan lukah, nelayan itu juga menggunakan seutas jala untuk menangkap ikan di Sungai Perak.
[6 markah ]

Soalan 7
Baca ayat-ayat di bawah dengan teliti dan kemudian nyatakan peribahasa yang sesuai dengan ayat-ayat tersebut.

(i)                  Sejak kematian  Allahyarham Rahmat dan Shamsiah, anak-anak mereka tetap meneruskan kehidupan mereka walaupun terpaksa meminta bantuan daripada orang ramai.

(ii)                Sikap Dr  Salahuddin langsung tidak berubah walaupun kini beliau telah berjawatan tinggi. Beliau sentiasa bersikap merendah diri ketika berinteraksi dengan orang bawahannya.

(iii)               Rakan-rakan Haikal tidak menyenanginya di dalam kelas kerana dia hanya akan melakukan tugas-tugasnya apabila disuruh.
[6 markah]



Soalan 8 ( Novel)
( 15 markah )
Jawab soalan-soalan di bawah berdasarkan novel-novel berikut:-
                           i.            Leftenan Adnan Wira Bangsa karya Abdul Latip bin Talib
                         ii.            Di sebalik Dinara karya Dayang Noor
                       iii.            Jendela Menghadap Jalan karya Rohani Matdirin
                       iv.            Pantai Kasih karya Azmah Nordin
                         v.            Songket Berbenang Emas karya Khairuddin Ayip
                       vi.            Tirani karya Beb Sabariah
                      vii.            Bimasakti Menari karya  Sri Rahayu Mohd Yusop
                    viii.            Silir Daksina karya Nizar Parman

a)       Huraikan tema sebuah novel yang anda pelajari.
( 7 markah )

b)      Berdasarkan dua buah novel yang telah anda kaji, jelaskan satu peristiwa mengambarkan ketabahan watak utama yang terdapat  dalam kedua-dua novel.
( 8 markah )
  

    Soalan 1
Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan
(30 markah)
    KRITERIA PENSKORAN
PERINGKAT
MARKAH
KRITERIA

26
– 30
- menepati tugasan soalan



- bahasa gramatis dari segi kata dan ayat

(28
– 30)
- penggunaan tanda baca betul dan tepat
Cemerlang


- penggunaan kosa kata luas dan tepat

(26
– 27)
- wacana lengkap, unsur bahasa bervariasi



- mesti menggunakan ungkapan yang menarik



- idea relevan, huraian jelas dan matang

20
– 25
- menepati tugasan soalan



- bahasa gramatis dari segi kata dan ayat
Kepujian
(23
– 25)
- penggunaan tanda baca betul dan tepat


- penggunaan kosa kata luas




(20
– 22)
- wacana lengkap, unsur bahasa bervariasi



- idea relevan, huraian jelas

15
– 19
- masih menepati tugasan soalan



- bahasa masih gramatis dari segi kata dan ayat
Memuaskan
(17
– 19)
- penggunaan tanda baca masih betul dan tepat


- penggunaan kosa kata umum




(15
– 16)
- wacana masih lengkap, unsur bahasa masih bervariasi



- idea masih relevan, huraian masih jelas

10 -14
- masih/kurang menepati tugasan soalan



- bahasa kurang gramatis dari segi kata dan ayat
Kurang
(12
– 14)
- kesalahan tatabahasa/ejaan ketara
Memuaskan


- penggunaan kosa kata terhad

(10
– 11)
- wacana kurang lengkap, unsur bahasa kurang bervariasi



- idea kurang relevan, huraian kurang jelas
Pencapaian
01
– 09
- calon tidak menunjukkan penguasaan kemahiran menulis
(06
– 09)
- banyak kesalahan bahasa (kata dan ayat)
Minimum
(01
– 05)
- idea tidak menepati tugasan soalan

Peringatan:

·         Ungkapan menarik – peribahasa, pantun, cogan kata, frasa menarik, petikan ucapan, kata-kata hikmat, petikan hadis, maksud ayat al-Quran dan lain-lain.

·         Peringkat cemerlang – calon mesti menggunakan sekurang-kurangnya satu ungkapan menarik yang relevan.

·         Jawapan yang menyeleweng, markah maksimum ialah ‘memuaskan’.
·         Sekiranya calon menulis lebih 250 patah perkataan, periksa seperti biasa.

·         Kesalahan ejaan tidak ditolak markah.

------------------------------------------------------------------------

PANDUAN PEMERIKSAAN
SOALAN BAHAGIAN A.

1. Format penulisan ulasan pemeriksa:         T -  menepati tugasan
                                                                        I  -  idea releven, huraian jelas
                                                                        B -  gramatis dari segi kata dan ayat
2. Calon diminta menulis karangan yang panjangnya 200 patah perkataan ke atas.
3. Calon boleh menulis lebih daripada 250 patah perkataan.
4. Sekiranya calon menulis kurang daripada 200 patah perkataan –rujuk kriteria dalam         
     Peraturan Pemarkahan.
5. Calon dikehendaki menjawab berdasarkan idea-idea yang diberikan dalam soalan.
6. Kalau huraian idea jelas, menarik dan matang dengan tiga idea – calon layak mendapat
     Peringkat cemerlang.
7. Sekiranya , calon menggunakan satu atau dua sahaja idea daripada soalan dan ditambah
     Idea sendiri – calon layak mendapat peringkat cemerlang.                                                           
8. Calon yang hanya menghuraikan dua idea sahaja – semak seperti biasa dan rujuk kriteria
     Dalam peraturan pemarkahan.
9. Calon yang tidak menghuraikan mana-mana idea yang diberikan dalam soalan tetapi
     Mengemukakan idea sendiri – diterima dan markah maksimun peringkat kepujian.
10. Acara sukan yang dimaksudkan oleh soalan ialah sukan individu atau berpasukan seperti    
      Berbasikal, renang, olahraga, bola sepak, hoki dan lain lain lagi.
11. Calon boleh menghuraikan karangan memberi kebaikan kepada individu, keluarga,  
       masyarakat mahupun negara.

Soalan 2 ( Rumusan)
Markah penuh 30 dibahagi kepada :
a) Isi                 - 20 markah
b) Bahasa        - 10 markah

Nota :Panduan mengira perkataan :
i.     Perkataan yang dikira sebagai satu perkataan :
Ø  nama khas
Ø  perkataan berulang
Ø  penggunaan kata sendi di dan ke
Ø  tarikh
Ø  angka yang ditulis dengan nombor atau perkataan
Ø  gelaran
ii. Kira dan tandakan jawapan calon setakat 120 patah perkataan sahaja sebelum
    diperiksa.
iii. Periksa jawapan calon setakat 120 patah perkataan sahaja. Yang selebihnya
     tidak perlu diperiksa.
iv. Berikan markah bagi setiap isi yang tepat dan lengkap sahaja.

Pembahagian markah berdasarkan setiap perenggan.


Bahagian

ISI
Markah

i)   Pendahuluan


2

ii)  Isi Tersurat

4


6


8


10


12



16

iii) Isi Tersirat

12


10


8


6


4


iv) Penutup










2


Jumlah Markah


20








Asas pemberian markah bahasa tertakluk kepada markah isi seperti yang dinyatakan dalam jadual berikut :

Peringkat
Markah Isi
Markah Bahasa
Huraian
Baik
 18 – 20
 15 - 17
9 – 10 
               7 – 9

Kesinambungan isi baik
Struktur ayat/tatabahasa baik
Kosa kata luas
Tanda baca/ejaan betul

Sederhana
12 - 14
8 - 11
6 – 7
4 – 6

Kesinambungan isi masih baik
Struktur ayat/tatabahasa masih
   memuaskan
Kosa kata masih memuaskan
Tanda baca/ejaan juga
   memuaskan

Lemah
1 - 7
1 - 4

Pada keseluruhannya dalam serba
   kekurangan/tidak memuaskan.


Nota:-
i.      Jika bahasanya agak baik, tambah 1 markah lagi.
ii.  Jika bahasanya kurang memuaskan, tolak 1 markah.
iii. Jika disalin bulat-bulat perkataan demi perkataan, ayat demi ayat, walaupun jumlah perkataan kurang  
     daripada 120 patah perkataan, berikan 0 markah.
iv. Jika rumusan kurang daripada 120 patah perkataan, markah tidak dipotong.
     [Markah bahasa maksimum : 10 markah]


Pendahuluan
Soalan 1 : Rumusan [30 markah]
Pendahuluan
P1 Rumusan ini membincangkan keburukan / akibat buruk / impak buruk/implikasi negatif
      penggunaan internet dan langkah-langkah untuk membendung penyalahgunaannya.       [2M]
P2 Petikan membincangkan keburukan / akibat buruk / impak buruk/implikasi penggunaan internet
      dalam kalangan kalangan masyarakat di negara kita / Malaysia.                                             [2M]
P3 Petikan membincangkan keburukan/ akibat buruk / impak buruk penggunaan internet.   [1M]
P4 Petikan membincangkan keburukan / akibat buruk / impak buruk penggunaan internet dan
      langkah-langkah untuk membendung penyalahgunaannya                                                      [1M]
P5 Petikan/ Rumusan membincangkan masalah-masalah penggunaan internet.                       [0M]
P6 Petikan membincangkan masalah-masalah penggunaan internet dan langkah-langkah untuk
     membendung penyalahgunaannya.                                                                                                [0M]



Isi Tersurat (kesan negatif Internet)
S1  Internet menyebarkan imperialisme yang meruntuhkan nilai budaya / moral                     [2m]
S2  Internet dijadikan wahana menyebarkan bahan tidak bermoral dan secara talian terus   [2m]
S3  Internet menyebarkan pelbagai judul buku yang diharamkan di sesetengah negara.        [2M]
S4  Internet menyebabkan berlakunya pelanggaran hak cipta penerbitan.                                [2M]
S5  Internet menyebarkan iklan yang mungkin tidak diterima oleh media lain.                         [2M]
S6  Internet digunakan untuk menyebarkan fitnah dan khabar angina terhadap kerajaan / organisasi
      tertentu).                                                                                                                                           [2M]
S7 Internet menimbulkan masalah perundangan terbesar dalam undang-undang harta intelek dan
      kebebasan hak asasi .                                                                                                                      [2M]
S8. Jenayah ekonomi dan penipuan dalam transaksi talian terus turut berlaku.                       [2M]
S9. Internet menjadikan sempadan geografi semakin tidak jelas.                                                [2M]
S10. Internet sering mencabar amalan budaya dan moral.                                                            [2M]

Isi Tersirat (langkah membendung penyalahgunaan Internet)
T1 Ibu bapa memberi pendidikan / membimbing anak melayari Internet secara sihat.          [2M]
T2 Ibu bapa memantau laman yang dilayari oleh anak-anak / menapis laman yang dilayari oleh
     anak-anak.                                                                                                                                          [2M]
T3 Kerajaan menggubal akta / undang-undang mengharamkan penyebaran karya cetak rompak
      dalam Internet / memperketat undang-undang jenayah siber.                                             [2M]
T4 Kerajaan menyekat akses ke laman web yang negatif.                                                             [2M]
      Jika tidak dinyatakan pihak yang melaksanakan langkah                                                         [1M ]
      Contoh : Undang-undang jenayah siber diperketat.                                                                 [1M]


Kesimpulan
K1 Kesimpulannya, penggunaan internet perlu dikawal agar penyebaran bahan yang menyalahi
       norma masyarakat dapat dielakkan.                                                                                          [2M]
K2 Konklusinya, semua pihak perlu mengawal penyalhgunaan internet agar dapat melahirkan
      masyarakat minda kelas pertama.                                                                                               [2M]
K3 Kesimpulannya, semua pihak perlu membendung kesan negatif penggunaan internet   [1M]

Soalan 3 : Pemahaman Umum
1.       Soalan 2 markah:

DESKRIPSI
MARKAH
-Jawapan tepat mengikut konteks/isi cukup dan ayat gramatis
2
-Jawapan kurang tepat/isi tidak cukup
1
-Jawapan tidak tepat/salah
0

2.   Soalan 3 markah:
DESKRIPSI
MARKAH
-Isi cukup dan lengkap/releven dengan tugasan dan ayat gramatis
3
-Isi cukup dan lengkap/releven tetapi ayat kurang gramatis -Isi tidak   
 cukup/kurang lengkap tetapi ayat gramatis
2
-Isi kurang lengkap dan ayat kurang gramatis
1
-Isi tidak betul/tidak releven dengan tugasan tetapi ayat gramatis
0
2.       Soalan 4 markah:-

DESKRIPSI
MARKAH
- Isi cukup dan lengkap/releven dengan tugasan dan ayat gramatis
4
- Isi cukup dan lengkap/releven tetapi ayat kurang gramatis
3
- Isi tidak cukup/kurang lengkap tetapi ayat masih gramatis
2
-Isi kurang lengkap/kurang releven dan ayat kurang gramatis
1
- Isi tidak betul/ tidak releven dengan tugasan tetapi ayat gramatis
0


(i) Maksud rangkai kata sering dijadikan wahana
     P1 selalu digunakan sebagai saluran                                                                                                   [2M]
     P2 selalu digunakan sebagai alat                                                                                                          [2M]
     P3 selalu digunakan sebagai pengantaraan                                                                                     [2M]  
     [ Markah maksimum : 2 markah ]

(ii) Kebaikan Internet   
     P1 memberikan maklumat tanpa sekatan
     P2 memperoleh dan menyebarkan maklumat dengan bebasnya
     P3 menjelaskan konsep demokrasi maklumat
     P4 mengubah cara manusia berkomunikasi
     P5 sesiapa sahaja dapat menerbitkan bahan dengan kos yang sangat murah
     P6 berupaya menyebarkan imej digital
    ( Markah maksimum : 3 markah)  ( Isi cukup:  2 isi )


(iii) Ciri-ciri laman web mata pelajaran yang menarik. (3 isi = 4 markah)
       P1  penerangan yang mudah difahami
       P2 ilustrasi yang menarik / berwarna-warni/ cantik
       P3 ada ruangan soal jawab/kuiz
       P4 banyak bahan latihan /nota/contoh
       P5 percuma untuk dilayari /dimuat turun
       P6 ada pautan dengan laman web lain yang berkaitan
       P7 kandungan yang sentiasa dikemas kini
       ( Terima jika isi releven dan sesuai dengan kehendak soalan)
       (Markah maksimum : 4 markah)  (  Isi cukup: 3  isi )


Soalan 4 ( Pemahaman Prosa Moden)

Soalan 2(b) – Petikan Cerpen
i. Aiman tidak mahu Nek Sinah memanggilnya dengan panggilan ‘nak  Aiman’ kerana:
   - dia bukan anak Nek Sinah                                                                                                          [1M]
   - Nek Sinah hanya pembantu rumahnya                                                                                   [1M]
   - dia sudah dewasa                                                                                                                        [1M]
   [  Markah Maksimum: 2 markah ) ( Isi cukup:  2 isi)



ii.   Kelebihan-kelebihan memiliki orang gaji atau pembantu rumah di rumah:
    - menjaga keperluan anak-anak 1m
    - menjaga kediaman / rumah 1m
    - mengurus kerja-kerja rumah 1m
    - membantu majikan yang bekerja di luar 1m
    - majikan dapat fokus terhadap kerjaya 1m
     [Jawapan lain yang sesuai boleh diterima]
     [Maksimum: 3 markah]   [Isi cukup: 2 Isi]

iii. Perwatakan Nek Sinah:
     Satu perwatakan dalam drama:-
     - seorang yang penyayang - Nek Sinah melayan Aiman seperti cucunya sendiri dan memasak makanan    
        kegemaran Aiman                                                                   [ isi 1m +  huraian dan contoh 1m ]
     - seorang yang berbudi bahasa - Nek Sinah menasihati Aiman agar tidak membuat sangkaan buruk
        terhadap ibu dan kakaknya yang tidak pulang ke rumah [ isi 1m +  huraian dan contoh 1m ]

     Satu perwatakan dalam keseluruhan drama:-
     - seorang yang bertanggungjawab - Nek Sinah bertanggungjawab untuk memastikan semua
       keperluan Aiman dijaga dengan baik                                   [ isi 1m +  huraian dan contoh 1m]
    - seorang yang penyabar - Nek Sinah tetap bersabar dengan menyedari kedudukannya sebagai orang  
      gaji di rumah Aiman                                                                 [ isi 1m +  huraian dan contoh 1m]
                                                                                                                                                                            [ 4 markah ]

Soalan 5:- ( Mengesan kesalahan ejaan dan imbuhan)

KESALAHAN EJAAN
KESALAHAN IMBUHAN
i
lapurkan  - dilaporkan
i
di duduki - diduduki
ii
projek Desa Maju- Projek Desa Maju
ii
melepasi - melepaskan
iii
Kering-kuntang – kering kontang
iii
digenang - digenangi

Soalan 6 :- ( Mengesan kesalahan kata/ istilah dan tatabahasa)

KESALAHAN KATA/ISTILAH
KESALAHAN TATABAHASA
i
gulungan - golongan
i
di dalam - dalam
ii
lapang - luas
ii
berbagai – berbagai-bagai / pelbagai
iii
Selain daripada menahan – selain menahan
iii
seutas - serawan

Soalan 7:- ( Peribahasa )

i.                     Bagai ayam kehilangan ibu/ layang-layang terputus tali/patah sayap bertongkat paruh.
ii.                   Bagai ular menyusur akar tidak akan hilang bisanya
iii.                 Bagai pahat dengan penukul.






Soalan 8:- ( KOMSAS NOVEL)

Markah penuh 15 markah

Panduan pemarkahan bagi Soalan 4 (a)
1. Jawapan berdasarkan sebuah novel yang dipelajari.
2. Jawapan hendaklah dalam ayat-ayat yang lengkap.
3. Beri 1 markah bagi setiap peristiwa yang lengkap / jelas.
4. Beri 1 markah bagi pernyataan tentang persoalan ketabahan yang berkaitan dengan peristiwa.
5. Markah isi maksimum 4 markah.
6. Markah bahasa maksimum 3 markah.
7. Markah bahasa diberi secara impression

Baik : 3 markah
Sederhana : 2 markah
Lemah : 1 markah

8. Jika calon menjawab dan markah isi 0, beri 1 markah untuk bahasa.
9. Calon tidak menjawab, beri 0 markah.

a)             Huraikan tema sebuah novel yang anda pelajari.
                                                                                                                                             [ 7 markah ]


Berdasarkan novel Jendela Menghadap Jalan karya Ruhaini Matdarin, pengarang memaparkan tema kecekalan seorang gadis dalam menghadapi pelbagai cabaran dan rintangan.

Novel yang saya kaji di Tingkatan 5 pula Songket Berbenang Emas karya Khairuddin Ayip, pengarang memaparkan tema kegigihan seorang gadis dalam mengharungi pelbagai cabaran dan dugaan dalam kehidupannya.

Lili :-

Lili cekal menghadapi kerenah ibunya yang menyuruh dia menghabiskan cuti persekolahan di Kampung Sentosa, tempat kelahiran ibunya. Lili akur akan cadangan tersebut kerana dia amat menyayangi ibunya.
Lili juga cekal berusaha untuk menyelesaikan masalah keganasan rumah tangga yang dihadapi oleh jiran datuknya, Che Jah yang selalu dipukul dan dicemuh oleh suaminya, Seman. Akhirnya, Seman berjaya ditangkap dan akan didakwa di mahkamah atas perbuatan kejamnya itu.
Lili cekal menghadapi dugaan semasa dirinya dikurung dan diikat oleh Rafiq dan Haziq di sebuah pondok buruk yang terletak di dalam hutan di Kampung Sentosa.
Lili cekal menghadapi kerenah penduduk kampung yang tidak bersepakat dalam isu pemasangan kubah pada bumbung surau lama kerana kekurangan nilai keagamaan. Akhirnya, penduduk kampung menerima cadang Lili untuk membina masjid baharu.

Dahlia:-

Dahlia gigih menghadapi ujian dalam hidupnya serta tidak pernah menjalankan nasib malang yang menimpa diri dan keluarganya. Sebaliknya dia berusaha untuk menempuh semua ujian tersebut dengan jiwa dan semangat yang kental.
Dahlia gigih menghadapi dugaan apabila ibunya, Saleha terpaksa dihantar ke hospital Batu Pahat, kemudian dipindahkan ke Hospital Permai, Johor Bahru untuk menjalani rawatan pemulihan akibat menghadapi penyakit kemurungan.

Kegigihan Dahlia yang seterusnya dapat dilihat apabila dia dapat menghadapi sikap prejudis neneknya, Nek Kiah terhadap mereka sekeluarga dengan tenang. Dahlia juga mendepani cacian dan tohmahan Aton yang menuduhnya membunuh Said dan menggelarnya perempuan murahan serta ramai kenalan lelakinya.


[Terima isi yang mengambarkan kegigihan watak utama dalam novel sama ada novel tingkatan 4 atau tingkatan 5.]

Panduan pemarkahan bagi Soalan 4 (b)
1. Jawapan berdasarkan dua buah novel yang dipelajari.
2. Jawapan hendaklah dalam ayat-ayat yang lengkap.
3. Beri 1 markah bagi setiap pernyataan umum sikap masyarakat yang patut dihindari yang lengkap
    daripada sebuah novel yang telah dikaji oleh pelajar.
4. Beri 2 markah untuk setiap huraian / contoh peristiwa yang lengkap / jelas.
5. Beri 1 markah untuk huraian yang kurang lengkap.
6. Markah isi maksimum 6 markah (maksimum 3 markah bagi setiap novel).
7. Markah bahasa maksimum 2 markah.
8. Markah bahasa diberi secara impression

Baik : 2 markah
Sederhana : 1 markah

9.    Jika calon menjawab dan markah isi 0 beri 1 markah untuk bahasa.
10.  Jika calon tidak menjawab, beri 0 markah.




b)      Berdasarkan dua buah novel yang telah anda kaji, jelaskan satu peristiwa mengambarkan ketabahan watak utama yang terdapat  dalam kedua-dua novel.



Novel Jendela Menghadap Jalan
Novel Songket Berbenang Emas
Peristiwa menyelesaikan masalah kubah surau

1. Lili , Geetha, Danel mewakili golongan remaja yang bekerjasama untuk menyelesaikan masalah  orang-orang kampung  yang kurang bersetuju dengan pembinaan masjid baharu, sebaliknya hanya mahu kubah dipasang di surau yang sudah lama usianya.

Peristiwa keluar dari asrama demi kepentingan keluarga

1. Dahlia sanggup berkorban dengan keluar dari asrama kerana ingin menguruskan adik-adiknya yang masih kecil setelah ibunya dimasukkan ke hospital akibat kemurungan. Walaupun peperiksaan STPM hanya tinggal beberapa bulan sahaja lagi, Dahlia selaku anak sulung tidak mementingkan dirinya sendiri dan sanggup berkorban demi keluarganya yang dilanda musibah.
Peristiwa mengenai semangat setiakawan yang tinggi
1. Lili telah diculik oleh Rafiq dan Haziq. Hal ini telah menggemparkan seluruh penduduk kampung. Dia telah dilarikan dan disembunyikan di sebuah tempat. Namun begitu, dek rasa tanggungjawab terhadap rakan masih utuh dalam diri Danel, dia telah berusaha untuk menjejaki Lili dan dia akhirnya telah berjaya menyelamatkan Lili daripada dua beradik itu.
Peristiwa mengenai perkara mistik
1. Pada mulanya, ibu Dahlia tiba-tiba sahaja gila dan dimasukkan ke dalam hospital. Keadaan menjadi semakin pelik apabila binatang berbisa, iaitu ular mula mengganggu keluarga Dahlia. Semuanya terungkai apabila Abu Bakar, adik Dahlia telah menjumpai kain kuning yang usang ditanam di bawah rumah mereka.

Peristiwa anak yang patuh akan ibunya

1. Lili tidak mahu pulang ke kampung ibunya kerana masa cutinya telah diaturkan dengan pelbagai aktiviti bersama rakan-rakannya. Akan tetapi, ibunya berkeras mahu menghantarnya ke kampung dengan alasan yang pelbagai. Akhirnya, Lili akur kerana dia percaya setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya dan dia perlu patuh akan kehendak ibunya..
Peristiwa sikap membantu dalam diri

1. Dahlia yang membantu anak Aton, Said yang kelemasan di dalam sungai. Pada mulanya, Dahlia ternampak Said bermandi-manda di dalam sungai di hadapan rumahnya. Namun, tiba-tiba sahaja Said lemas. Dahlia mengambil keputusan untuk terjun ke dalam sungai dan menyelamatkan Said. Malangnya, derasan air sungai bermaharajalela ketika itu. Said mati lemas dan niat baik Dahlia itu disalah ertikan.
Peristiwa menghargai pemberian orang lain

1. Dahlia amat menghargai kain songket berbenang emas berwarna merah yang dihadiahkan oleh Azhari. Simbolik daripada hadiah Azhari,Dahlia  berjanji akan menjaga jati dirinya walaupun di mana-mana jua dia berada.

2. Dahlia juga menghargai gelang pusaka yang dihadiahkan oleh Nek Kiah. Pemberian itu merupakan satu anugerah kerana Nek Kiah telah menganggap Dahlia dan adik-adiknya sebagai cucu. Selama ini, Nek Kiah tidak pernah mengambil peduli tentang keluarga Dahlia.





[ Terima isi mengambarkan peristiwa melibatkan watak utama untuk kedua-dua novel]

SEMOGA SEMAKAN GURU-GURU SETARA DAN BERMUTU

DISEDIAKAN OLEH:-
MOHD. RAMSUL B. ABD. RAHIMAN,
GURU BAHASA MELAYU SMK SERI LONDANG.

Tiada ulasan: