Sabtu, 10 Mac 2018

CORETAN KHAS SEMPENA KARNIVAL SMK SERI LONDANG 2018

KEKUATAN DAN KELEMAHAN PELAJAR KELAS 5 SAINS
SEMASA MENJAWAB KERTAS SOALAN BAHASA MELAYU  UJIAN AWAL TAHUN PADA 6/3/2018


      Rujukan:-
      S1 ( Soalan Karangan Berpandu)           S2 ( Soalan Rumusan )    S3 ( Soalan Pemahaman Umum)
      S4 ( Soalan Prosa Moden )                     S5 ( Soalan Mengesan Kesalahan Ejaan dan Imbuhan)
      S6 ( Mengesan Kesalahan Kata/Istilah dan Kesalahan Tatabahasa)  S7 ( Peribahasa)
      S8A ( Komsas - Kajian Satu Novel )     S8 ( Komsas - Kajian Dua Novel)

      Kekuatan Pelajar:-
      Analisa di atas secara umumnya, menunjukkan pelajar menguasai kemahiran menjawab soalan:-
  1.       Karangan berpandu ( 74.93% - A-).
  2.       Merumus Teks ( 86.81% - A)
  3.       Prosa Moden (77.29% - A-)
  4.       Mengesan Kesalahan Ejaan dan Imbuhan ( 71.74% - A-)
  5.       Komsas Novel - Kajian Satu Novel ( 77.64%- A-)
      Kelemahan Pelajar:-
  1.      Pemahaman Umum ( 66.67% - B+)
  2.      Mengesan Kata/Istilah dan Kesalahan Tatabahasa ( 39.86%- G)
  3.      Peribahasa ( 31.16% - G)
  4.      Komsas -Kajian Dua Novel ( 58.15%- C+)
      Punca-punca kelemahan karangan berpandu pelajar:-
  1. Pelajar masih tidak menguasai dan  mengaplikasi jadual pengembangan idea perenggan pengenalan, perenggan isi, dan perenggan penutup. Umumnya, pelajar tidak dapat menghasilkan karangan cemerlang kerana tiada sebarang panduan atau acuan untuk menghasilkan karangan yang baik berdasarkan kehendak skema pemarkahan.
  2. Masalah kemahiran pelajar untuk mempertaut atau mengaitkan huraian isi atau huraian ayat sama ada ayat sebelum dengan ayat selepas, dan cara untuk memulakan isi baru, dan pelajar tidak mahir menggunakan penanda wacana. Aspek ini berkaitan dengan kohensif dan koheren.
  3. Masih ada kalangan pelajar tidak faham atau sengaja tidak mengambil berat binaan ayat gramatis. ( Ayat gramatis perlu ada frasa subjek dan frasa prediket, sekiranya tiada dua unsur frasa berkenaan, ayat berkenaan dianggap sebagai ayat tergantung.)
  4. Masih ada pelajar menulis kata pada permulaan dengan menulis huruf kecil dan masalah ini bukan disebabkan tidak tahu tetapi sudah menjadi kebiasaan.
  5. Pelajar tidak mahir untuk menyelit frasa menarik seperti peribahasa, hadis, petikan atau terjemahan Al Quran, kata-kata pemimpin, ayat yang sepatutnya ditulis berdasarkan Jadual Pengembangan Idea Karangan.
  6. Perbendaharaan kata pelajar kurang, dan pelajar hanya menyelitkan kosa kata biasa atau tidak menyelitkan istilah menarik seperti cakna, aspresiasi, kondusif, impirealisme, dan sebagainya.
  7. Pelajar masih tidak dapat menulis isi secukupnya untuk karangan berpandu dan karangan umum.
  8. Pelajar tidak mengambil berat ruang masa untuk menyemak semula karangan setelah selesai mengarang.
      Punca-punca lemah menjawab soalan berbentuk pemahaman prosa moden:-
  1. Pelajar tidak faham format soalan kerana ada soalan yang meminta pelajar mencari maksud rangkai kata.
  2. Terdapat soalan yang terdapat di dalam teks dan soalan yang meminta pelajar memberi pendapat ( Soalan KBAT).
  3. Pelajar tidak faham bilangan isi yang perlu disenaraikan mengikut soalan, walaupun guru telah memberi penerangan berkaitannya.
  4. Soalan Prosa Moden dan Prosa Tradisional perlu pelajar membaca bahan kerana ada soalan berkaitan kemahiran kajian komsas, selain perlu faham setiap tajuk prosa berkenaan.
      Punca kelemahan pelajar menjawab soalan Mengesan Kesalahan Penggunaan Istilah dan Tatabahasa:-
  1. Pelajar tidak mahir menggunakan teknik scan iaitu mengesan kesalahan secara berperingkat, contohnya membuat scan untuk mencari kesalahan istilah atau kata terlebih dahulu, dan baru mengesan kesalahan tatabahasa.
  2. Perbendaharaan kata pelajar kurang akibat kurang membaca.
  3. Pelajar tidak mahir kemahiran tatabahasa.
      Punca kelemahan pelajar menjawab soalan berkaitan peribahasa:-
  1. Pelajar tidak banyak membaca dan menyalin peribahasa yang tidak diketahui dengan maknanya.
  2. Pelajar tidak dapat memahami situasi ayat atau rangkaian ayat sebelum mengesan peribahasa yang sesuai.
  3. Pelajar tidak menguasai jenis-jenis soalan peribahasa.
     Punca kelemahan pelajar menjawab soalan berkaitan komsas.
  1. Pelajar tingkatan 5 tidak membuat ulangkaji komsas novel tingkatan 4 sebelum ujian.
  2. Pelajar belajar atau menghafal soalan atau tidak memahami kajian komsas dan tidak faham kronologi cerita atau peristiwa yang berlaku dalam novel komsas yang dikaji sama ada bab demi bab.
          
   Diharapkan pelajar boleh mendapatkan maklumat berkaitan peratusan penguasaan setiap skop soalan ujian awal tahun 2018 masing-masing berdasarkan analisa di atas untuk rujukan dan tindakan pada masa hadapan. Sebagai seorang guru, saya boleh menggunakan data berkenaan untuk menjalankan intervensi ke arah penambahbaikan kemahiran pelajar menjawab soalan, terutama soalan di bawah kecemerlangan. Selain itu, data berkenaan boleh menjawab persoalan-persoalan yang dikemukakan pelajar selepas ujian awal tahun 2018 dijalankan. (Rujuk soalan berkenaan pada coretan lepas) Sebagai rumusan, pelajar mampu menjawab soalan berkenaan sekiranya bersedia dengan membuat ulangkaji terlebih dahulu dan menolak sangkaan mata pelajaran Bahasa Melayu sebagai mata pelajaran mudah. Selain itu, soal pembahagian masa juga perlu diambil berat kerana didapati ada sebahagian kecil  pelajar tidak menjawab soalan atas alasan tidak cukup masa. Bahkan juga, ada kalangan pelajar tidak langsung berusaha menjawab soalan, terutama soalan berkaitan kesalahan istilah dan kesalahan tatabahasa serta soalan peribahasa.

      Pelajar yang berjaya mendapat markah cemerlang teruskan usaha untuk mendapat markah cemerlang atas dengan merujuk pada skop soalan yang masih belum dikuasai. Selain itu, pelajar yang masih belum puas hati dengan pencapaian ujian awal tahun teruskan berusaha untuk memahirkan diri menjawab soalan yang masih belum dikuasai tetapi secara keseluruhannya, 95 % atau 22 pelajar telah melepasi target atau sasaran OTI 1, dan seorang tidak menepati sasaran kerana kesilapan strategi menjawab soalan iaitu faktor masa, walaupun beliau mampu melakukannya. Tahniah kepada pelajar ting. 5 Sains atas pencapaian baik semasa Ujian Awal Tahun 2018. Semoga anda bersedia untuk menghadapi Peperiksaan Pertengahan Tahun 2018. Sebagai ingatan, soalan Ujian Awal Tahun 2018 bukan soalan berformat penuh berbanding soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun.

Bersama-sama coretan pada malam ini, saya paparkan jawapan pelajar terbaik semasa Ujian Awal tahun 2018 sebagai rujukan pelajar.

Hasil Jawapan Nur Shuhada bt. Muhammad ( Tahniah - 86%, Gred A)








MENYALIN KARANGAN TERBAIK MINGGU INI,
SILA SALIN KARANGAN BERPANDU NUR SHUHADA BT. MOHAMMAD.
    
KARANGAN HASILAN MUHAMMAD ALIFF FAHMIN AZIZAN (TING 5 SAINS)



KARANGAN HASILAN MUHAMAD FIRDAUS AHMAD AZLAN (TING 5 SAINS)






Tiada ulasan: