ANALISIS SOALAN KARANGAN UMUM
KERTAS BAHASA MELAYU SPM JULAI DAN NOVEMBER
TAHUN 2011 HINGGA TAHUN 2016
(SUMBER DARIPADA MOHD ZAKI B. HJ. AWANG MAT)
|
Bahagian B
|
NOV
2011
|
JUN
2012
|
NOV
2012
|
JUN
2013
|
NOV
2013
|
JUN
2014
|
NOV
2014
|
JUN
2015
|
NOV
2015
|
JUN
2016
|
NOV
2016
|
SOALAN
1
(FOKUS DIRI) |
Wawasan
dan cita-cita
|
Kerjaya
anak lebih baik ditentukan oleh anak sendiri
|
Faedah
sertai program motivasi
|
Nilai
kasih sayang ibu bapa terhadap anak-anak.
|
Usaha-usaha
yang dapat dilakukan untuk membentuk akhlak terpuji dalam diri seseorang
|
Ceritakan
penglibatan anda menjayakan majlis Hari Keluarga di tempat anda tinggal.
|
Syarahan –
Penggunaan masa berkesan melahirkan individu cemerlang.
|
Kelebihan-kelebihan
apabila kita menguasai lebih daripada satu bahasa.
|
Laporan
kejadian bencana alam dan bantuan yang diberikan oleh pasukan sukarelawan
anda.
|
Pelbagai aktiviti di sekolah untuk melahirkan
murid yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.
|
Ceramah - Cara-cara mengurangkan risiko
kemalangan jalan raya dalam kalangan murid
|
SOALAN
2
(FOKUS KELUARGA) |
Peranan
keluarga menangani perlakuan negatif remaja
|
Kebaikan
dan keburukan pertambahan saluran TV
|
Rencana –
Menjaga kebersihan tanggungjawab kita bersama
|
Usaha
pelbagai pihak menggalakkan masyarakat bersenam dan bersukan.
|
Rencana –
Peranan ibu bapa dalam mengawal pengambilan makanan segera dalam kalangan anak-anak.
|
Warga tua
sepatutnya diberikan keutamaan oleh ahli keluarga. Berikan hujah-hujah.
|
Peranan
setiap ahli keluarga dalam membantu anak-anak ketika menghadapi sesuatu
masalah.
|
Syarahan –
Yang tua dihormati, yang muda disayangi.
|
Ulasan –
Aktiviti rekreasi membawa pelbagai manfaat kepada masyarakat.
|
Langkah-langkah yang perlu kita lakukan untuk
kesihatan sepanjang hayat.
|
Peranan ahli keluarga dalam membantu para remaja
menghadapi cabaran-cabaran hidup akibat pengaruh rakan sebaya, media massa
dan budaya Barat.
|
SOALAN
3
(FOKUS NEGARA) |
Perpaduan
|
Syarahan –
pertanian satu perniagaan
|
Kepentingan
bahasa kebangsaan kepada negara kita
|
Persediaan
oleh kerajaan merealisasikan status negara maju.
|
Kebaikan-kebaikan
yang diperoleh jika negara memiliki rakyat berminda kelas pertama.
|
Perkembangan
pelbagai bidang industri di negara kita - kaitan dengan peluang
pekerjaan.
|
Perbincangan
– usaha kerajaan memajukan bidang pertanian memang wajar kerana bidang ini
memberikan pelbagai kebaikan kepada rakyat dan negara.
|
Huraikan
bagaimana keindahan alam semula jadi dan keunikan bentuk muka bumi itu dapat
dijadikan produk pelancongan bagi menarik pelancong datang ke Malaysia.
|
Kepentingan
mengekalkan budaya warisan kaum.
|
Pidato Bahasa Kebangsaan Pemangkin Perpaduan
Rakyat
|
Sikap kurang prihatin terhadap alam sekitar telah
menyebabkan berlakunya banjir yang membawa pelbagai kesusahan kepada banyak
pihak. Berikan komen anda.
|
SOALAN
4
(FOKUS ANTARA- BANGSA) |
Kemajuan
TMK (ICT)
|
Bantuan
bencana alam
|
Kebaikan
penghasilan produk makanan halal
|
Pidato –
Keamanan dunia milik masyarakat sejagat.
|
Kebaikan
penganjuran sukan bertaraf antarabangsa.
|
Perubahan
cuaca dunia. Usaha peringkat antarabangsa.
|
Bentuk-bentuk
kerjasama antara negara-negara di dunia - usaha membanteras
penyeludupan dadah.
|
Pelbagai
faktor yang mempengaruhi pencapaian seseorang ahli sukan.
|
Usaha-usaha
pelbagai pihak mengekalkan keamanan sejagat.
|
Kemajuan infrastruktur memainkan peranan penting
meningkatkan eksport negara.
|
Tahap kesedaran masyarakat tentang penyakit
berbahaya yang mengancam nyawa manusia seperti barah dan demam denggi masih
rendah. Bincangkan.
|
SOALAN
5
(FOKUS SASTERA) |
Ulasan
gurindam pilih sahabat
|
Peribahasa
– kepentingan menguruskan masa dengan baik
|
Cerita –
Peribahasa berkaitan hubungan kekeluargaan
|
Ulasan –
Drama yang tinggalkan kesan yang mendalam kepada anda.
|
Cerita
bertemakan penghargaan terhadap jasa guru.
|
Pelbagai
budaya, pelbagai kaum – Langkah untuk memastikan generasi muda dapat
mengamalkan, menghormati dan menghargai
|
Huraikan
aktiviti-aktiviti yang boleh dilaksanakan untuk memupuk minat murid terhadap
karya sastera.
|
Drama di
pelbagai saluran televisyen tempatan sarat dengan pengajaran.
|
Jelaskan
perkara-perkara yang dapat dijadikan pedoman dalam kehidupan kita setelah membaca
karya sastera.
|
Pengajaran-pengajaran daripada pantun yang
berkaitan dengan kepentingan budi.
|
Berikan pendapat anda tentang cara-cara
menghargai sumbangan golongan sasterawan di negara kita.
|
Ulasan
soalan-soalan karangan umum sama seperti soalan karangan berpandu dalam catatan
sebelumnya. Namun, sebagai tambahan untuk karangan umum pelajar perlu bijak
menilai soalan fokus mana yang mudah dijawab, samada soalan fokus diri, fokus keluarga,
fokus negara, fokus antarabangsa, atau fokus sastera. Ingat, sekiranya ada
silap memilih soalan semasa menjawab soalan akan memberi impak kepada hasil
karangan anda. Alang-alang mandi biar basah begitulah nasihat peribahasa Melayu,
rugi sekiranya ada belajar selama lima tahun di tingkatan satu hingga tingkatan lima tetapi anda tidak dapat
mengecapi erti kecemerlangan.
Selamat
belajar dan menggapai kecemerlangan atas usaha anda.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan