Jumaat, 24 Mac 2017

ANALISIS SOALAN KARANGAN BERPANDU (RANGSANGAN) KERTAS SPM JULAI DAN NOVEMBER

ANALISIS SOALAN KARANGAN BERPANDU (RANGSANGAN)
KERTAS BAHASA MELAYU SPM JULAI DAN NOVEMBER
TAHUN 2005 HINGGA TAHUN 2016
(SUMBER DARIPADA MOHD ZAKI B. HJ. AWANG MAT)

TAHUN
TEMA
2005(N)
 Gejala vandalisme
2006(J)
 Sijil Pelajaran Malaysia
2006(N)
 Semangat patriotik, PLKN dan tokoh yang berjasa
2007(J)
 Aktiviti masa lapang
2007(N)
 Tanggungjawab menjaga kebersihan
2008(J)
 Kegiatan dalam bidang pertanian
2008(N)
 Punca-punca pencemaran sungai
2009(J)
 Bantuan kepada mangsa banjir
2009(N)
 Aktiviti badan beruniform serta faedah-faedahnya
2010(J)
 Punca pencemaran udara
2010(N)
 Grafik penjagaan kesihatan - Cara-cara menjalani kehidupan yang sihat
2011(J)
 Kepentingan pengangkutan awam
2011(N)
 Faedah belajar secara berkumpulan
2012(J)
 Faedah menggunakan perpustakaan
2012(N)
 Aktiviti sambutan Hari Kebangsaan di sekolah
2013(J)
 Langkah-langkah menjaga keselamatan di jalan raya
2013(N)
 Kepentingan memelihara dan memulihara bangunan-bangunan  bersejarah di negara kita
2014(J)
 Langkah-langkah menjaga keselamatan kanak-kanak
2014(N)
 Faedah menyertai sukan lasak kepada seseorang.
2015(J)
 Langkah-langkah untuk menjimatkan perbelanjaan.
2015(N)
 Tujuan mengadakan sambutan Hari Guru di peringkat sekolah
2016(J)
 Kepentingan memelihara hutan
2016(N)
 Ciri-ciri sekolah selamat

               Pelajar bijak menggunakan kesempatan melihat bentuk-bentuk soalan Bahasa Melayu Karangan Berpandu ( Rangsangan ) SPM Kertas Julai dan Nov yang pernah keluar sepanjang tahun 2009 hingga 2016. Selain itu, pelajar yang mengambil kertas SPM 2017 dinasihatkan supaya menilai kesediaan diri dan kesanggupan menjawap soalan yang ditanya dalam kertas soalan SPM berkenaan. Sekiranya pelajar yakin mampu menjawab soalan-soalan seperti itu, tahniah. Sekiranya pelajar berasa soalan-soalan tersebut sukar dijawab, bermakna pelajar perlu memberi tumpuan dan bertanya kepada guru kerana guru-guru anda akan membimbing kaedah, teknik, dan strategi  untuk menjawab soalan karangan tersebut. Elakkan diri anda daripada sifat ego dengan mengambil mudah, atau tidak membuat persediaan awal sebelum menghadapi peperiksaan dengan mengambil tindakan di akhir untuk persediaan menjawab soalan-soalan berkenaan.

                Sekiranya pelajar sekadar mendengar dan melihat panduan semasa guru mengajar tetapi tidak membuat latihan dan menghantar karangan untuk  untuk semakan guru, tindakan sebegini juga merugikan pelajar. Guru ibarat doktor akan cuba mengesan kelemahan dan memperbetul karangan pelajar dan semuanya akan dikesan sekiranya pelajar menghantar hasil karangan mereka. Sekiranya pelajar tidak menghasilkan karangan, guru sukar mengesan kelemahan dan kesalahan pelajar semasa mengarang Selepas itu, tindakan susulan adalah membuat pembetulan, merupakan langkah terakhir sebelum guru membuat kesimpulan terhadap mutu karangan pelajar. Elakkan membuat tanggapan negatif terhadap usaha guru meminta pelajar membuat pembetulan sebagai usaha mendenda atau mendera pelajar tetapi pelajar perlu mengucapkan terima kasih kerana guru menghabiskan masa untuk terus membantu pelajar untuk Berjaya. Selamat belajar dan menggapai kecemerlangan atas usaha anda. 
                    Sila bertanya atau menghubungi guru anda sekiranya anda menghadapi masalah semasa mengarang. Peribahasa ada mengatakan bahawa " malu bertanya sesat jalan."

Tiada ulasan: