LAMAN WEB INTERAKSI GURU DAN PELAJAR

LAMAN BAHASA MELAYU INI DIWUJUDKAN SEBAGAI KEMUDAHAN GURU DAN PELAJAR BERINTERAKSI SERTA SEBAGAI PENGUKUHAN SITUASI PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN DI DALAM KELAS. SEMOGA PELAJAR KELAS 4K1, 4K2, DAN PELAJAR KELAS 5 SAINS SMK SERI LONDANG DAPAT MENGGUNAKAN BLOG INI SEBAGAI TEMPAT UNTUK MEMPERKASAKAN KEMAHIRAN BERBAHASA TERUTAMA MURID KELAS 5 SAINS BAKAL MENGHADAPI KERTAS BAHASA MELAYU (1103) SPM 2018 . SEMOGA ANDA SENTIASA CEMERLANG. SEBAGAI MAKLUMAN, SAYA SENTIASA MENAMBAH MENU BAHAN BAHASA DI SUDUT KANAN BLOG INI UNTUK MEMUDAHKAN PELAJAR MENCARI BAHAN BAHASA SAMA ADA BAHAN DARIPADA MEDIA MASSA SEPERTI AKHBAR-AKHBAR TEMPATAN, RUJUKAN KAMUS DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA, RUJUKAN MAJALAH TERBITAN DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA, KOLEKSI SOALAN-SOALAN PEPERIKSAAN SPM SEBENAR ,KOLEKSI SOALAN-SOALAN PERCUBAAN NEGERI-NEGERI DI MALAYSIA. SEMOGA BAHAN-BAHAN BERKENAAN DAPAT MEMBANTU PELAJAR MENJALANKAN TUGASAN DAN SUMBER UNTUK MENDAPATKAN MAKLUMAT BAHASA. INSYA ALLAH SAYA AKAN SENTIASA BERUSAHA UNTUK MENJADIKAN BLOG INI KONDUSIF SEBAGAI MEDIA MAYA UNTUK PELAJAR BERJAYA MENGUASAI KEMAHIRAN BERBAHASA. DOAKAN SAYA SENTIASA SIHAT MENGENDALIKAN BLOG INI SEBAIK-BAIKNYA. AAMIIIIN. SAYA JUGA MENGUCAPKAN TERIMA KASIH KEPADA PENGUNJUNG MAYA YANG SENTIASA MENGUNJUNGI BLOG LAMAN BAHASA MELAYU SPM INI. KEBERADAAN ANDA MEMOTIVASI SAYA UNTUK BERBAKTI KEPADA ANAK BANGSA SERTA MEMPERKASAKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGGSAAN, BAHASA JIWA BANGSA. SAYA MENGHARGAI SEKIRANYA ADA CADANGAN DARIPADA PENGUNJUNG TERUTAMA UNTUK MEMANTAP KEBERADAAN BLOG INI SEBAGAI SUMBER RUJUKAN BAHASA MELAYU.

Jumaat, 23 Jun 2017

PANDUAN MENJAWAB TEKS RUMUSAN (KERJA TAMBAHAN CUTI HARI RAYA)

BERSAMA-SAMA INI SAYA SERTAKAN BAHAN UNTUK PANDUAN DAN BANTUAN PELAJAR MENJAWAB SOALAN RUMUSAN TEKS SEMASA CUTI HARI RAYA AIDIL FITRI.

SOALAN RUMUSAN:-



           Cadangan jawapan:-

           Bahagian pengenalan ( Sila pilih jenis pengenalan yang anda fikirkan sesuai )
           Pastikan anda tidak melakukan kesalahan- rujuk panduan nota menghasilkan rumusan
           edaran semasa teknik menjawab di PULARES.

           Bahagian isi tersurat cari sendiri di dalam teks di atas.

           Isi tersurat:-
           Berfokus kepada peranan ibu bapa untuk mengurangkan stres anak-anak dengan:-
           i)    menghantar anak-anak mengikuti kem motivasi.
          ii)    menyediakan persekitaran pembelajaran anak-anak yang kondusif.
         iii)    memberi dorongan / rangsangan /motivasi ke arah mengurangkan stres anak-anak.
         iv)    memberi ganjaran atau hadiah atas kejayaan anak-anak.
          v)    memahami situasi anak-anak yang akan berhadapan dengan peperiksaan.
         vi)    memberi didikan agama yang sempurna.
        vii)    membawa anak-anak melancong/ riadah / bersenam / berekreasi.

           Penutup ( Rujuk nota panduan PULARES)
           Kesimpulan, ( Siapa terlibat atau bertanggungjawab mengurangkan masalah stres pelajar ) + (agar / supaya ) + impak tindakan diambil kepada pelajar .

Soalan  2 (a) Pemahaman Teks :-

Jawapan untuk soalan bahagian 2 (a) akan menyusul pada 29/6/2017. Saya tidak akan memaparkan jawapannya sekarang supaya anda mencuba dan menjawab latihan berkenaan terlebih dahulu. Beraya-beraya juga...kerja tetap kerja dan selesaikan kerja anda segera.

Jawapan Soalan Bahagian 2 ( a ).
i)   Kerisauan kronik yang kronik bermaksud.........................
     - kebimbangan yang serius / melampau.                         ( 2 markah )
     - keresahan yang serius / melampau.                              ( 2 markah )
     - keresahan/kebimbangan yang kronik                            ( 2 markah )
     - kerisauan yang serius / melampau.                               ( 2 markah )

 *** Sekiranya anda tidak faham kenapa ada jawapan markahnya dua dan ada satu....rujuk dan
       tanya guru mata pelajaran anda dengan segera.

ii)   Terdapat beberapa perkara sampingan yang mampu menjejaskan kestabilan emosi emosi pelajar
      adalah kerana.....................................
   i) hubungan peribadi dengan rakan-rakan.
  ii) masalah dengan keluarga.
 iii) masalah dengan guru.
 iv) masalah kewangan.
  *** Jawapan soalan ini ada di dalam teks rumusan.
  *** Pastikan anda merujuk markah dan nota PULARES untuk menentukan bilangan isi 
        yang perlu diselitkan dalam jawapan anda.

iii)  Antara tidakan Kementerian Pelajaran Malaysia membendung masalah tekanan kronik yang
      dihadapi oleh pelajar adalah dengan.......................................
   i) melaksanakan Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) yang menggabubgkan pelbagai elemen dalam
      penilaian agar dapatkan mengurangkan stres atau tekanan kepada pelajar berbanding penilaian
      berfokus kepada peperiksaan.
  ii) melaksanakan program 1 Murid 1 Sukan agar pelajar dapat merehatkan minda dengan terlibat
      aktiviti sukan.
 iii) melaksanakan program Bina Insan seperti Program Latihan Khidmat Negara untuk mengukuhkan
      jati diri para pelajar.
 iv) mewajibkan sekolah melaksanakan aktiviti kokurikulum secara terancang dan sistematik agar
      memberi kesan kepada pertumbuhan rohani dan jasmani mereka.
  *** Jawapan soalan ini tidak ada di dalam teks rumusan. ( Soalan KBAT)
  *** Pastikan anda merujuk markah dan nota PULARES untuk menentukan bilangan isi 
        yang perlu diselitkan dalam jawapan anda.

       PASTIKAN JAWAPAN ANDA DALAM BINAAN AYAT YANG GRAMATIS

PERINGATAN KEPADA PELAJAR 5 SAINS :-

Saya amat mengharapkan anda menghasilkan jawapan rumusan terbaik bukan sekadar melaksanakan tugasan seperti melepaskan batuk ditangga kerana setiap hasilan kerja anda mengambarkan sikap dan keperibadian anda yang sebenar. Saya tahu, ada segelintir pelajar tidak mementingkan kualiti semasa menghasilkan sebarang kerja dan suka melaksanakan kerja di akhir masa. Sekiranya anda ingin berjaya, ubah sikap buruk berkenaan kerana jika saya seorang beriya-iya untuk mecemerlangkan anda, sedangkan anda tidak bersungguh-sungguh ke arah tujuan tersebut, saya ulang kata-kata saya dahulu, sudah pasti saya hanya bertepuk sebelah tangan......sampai kiamat tidak akan berbunyi. Ingat, peperiksaan percubaan SPM mangkin hampir dan dengan peperiksaan itulah akan mengambarkan keputusan peperiksaan sebenar anda. Ingat.....sekiranya nasi telah menjadi bubur....menyesal tiada berguna.

         


Tiada ulasan: