Soalan
1 : Rumusan [30 markah] (PNM 2016)
Baca petikan di bawah dengan
teliti, kemudian buat satu rumusan tentang peranan generasi muda dalam mengisi
kemerdekaan dan langkah-langkah meningkatkan kesedaran tentang semangat cinta
akan negara dalam kalangan generasi muda. Panjangnya rumusan hendaklah tidak
melebihi 120 patah perkataan.
Tahun ini Malaysia meraikan Hari Kemerdekaan
yang ke-58 tahun. Diam tidak diam sudah hampir separuh abad negara kita
terlepas daripada cengkaman penjajah. Menjadi rutin tahunan, menjelang sahaja
bulan Ogos atau juga dikenali bulan kemerdekaan, agensi atau kementerian yang
berkenaan akan mula menjalankan Kempen Kibarkan Jalur Gemilang. Namun begitu,
perkara yang menjadi kebimbangan banyak
pihak ialah generasi muda tidak mengambil endah tentang hari kemerdekaan. Mereka
sewajarnya menghayati erti kemerdekaan dengan mendalam. Banyak kemajuan yang telah dicapai oleh
generasi muda melalui usaha keras mereka sendiri dan pelaksanaan dasar-dasar
kerajaan. Walau bagaimanapun, generasi muda juga menghadapi pelbagai masalah. Jika
hal ini tidak diatasi secara menyeluruh akan memberi kesan kepada usaha
pembangunan. Pelbagai permasalahan sosial dalam kalangan generasi muda kerap
diperkatakan. Hal ini terbukti menerusi kes jenayah dan salah laku membabitkan
mereka di negara kita kian serius dan bertambah kronik. Penyalahgunaan dadah
pula masih lagi memberi petunjuk bahawa kedudukan masalah ini masih pada
peringkat yang membimbangkan. Kesan penyalahgunaan dadah kepada negara boleh
membantutkan usaha untuk menjayakan dasar-dasar yang diwujudkan. Oleh itu,
generasi muda perlu mengelakkan diri daripada dadah kerana mereka merupakan
aset yang bernilai bagi negara.
Mereka juga kurang mempunyai
semangat patriotisme kerana dikatakan tidak dapat merasai detik-detik kepayahan
dalam menuntut kemerdekaan di samping hidup pada zaman yang selesa. Mereka
sepatutnya bertanggungjawab membina kejayaan negara iaitu sanggup bekerja keras
untuk negara. Generasi muda juga perlu mementingkan kecemerlangan dalam
pendidikan. Hal ini demikian kerana pendidikan memainkan peranan penting dalam
usaha membangunkan modal insan yang mempunyai jati diri yang kukuh,
berketerampilan, berkeperibadian mulia, berpengetahuan dan berkemahiran tinggi
bagi mengisi keperluan negara maju menjelang 2020.
Generasi muda perlu membantu
pihak kerajaan bagi mengekalkan keamanan dan kestabilan negara. Hal ini demikian kerana keamanan
dapat mengelakkan negara daripada serangan musuh sama ada berbentuk fizikal atau psikologi. Tambahan
pula, tugas generasi muda adalah untuk memastikan Malaysia akan terus berpegang
pada konsep keadilan dan kesaksamaan.
Dengan ini, semua rakyat dapat menikmati kemakmuran dan kemajuan bersamasama. Selain itu, generasi muda yang
akan mengisi perjuangan kemerdekaan hendaklah memastikan prinsip demokrasi akan
terus diamalkan di samping dapat
mengurus negara dengan bijak. Sesungguhnya kejayaan negara dalam fasa kedua 58
tahun kemerdekaan memerlukan komitmen semua pihak terutama generasi muda.
(Dipetik dan diubah
suai daripada ‘Di manakah Semangat Patriotisme
Kita,’
oleh Dewan Siswa, Ogos
2015)
Soalan 2(a) – Petikan Umum
Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan yang
berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
(i) Berikan maksud rangkai kata membantutkan usaha.
[2 markah]
(ii) Pengarang ada
mengemukakan beberapa permasalahan sosial dalam kalangan generasi muda.
Nyatakan
permasalahan-permasalahan tersebut.
[3 markah]
(iii) Sambutan Bulan
Kemerdekaan sering dilaksanakan pada peringkat sekolah.
Pada pendapat anda,
apakah faedah-faedah yang anda peroleh daripada Sambutan Bulan Kemerdekaan
tersebut? [4
markah]
Skema Jawapan (
LATIHAN PADA 13/6/2017 – SELASA)
SOALAN 1 (RUMUSAN) - (30 markah)
BIL
|
PENDAHULUAN
|
MARKAH
|
1
|
Petikan membincangkan tanggungjawab/tugas/fungsi/kewajipan
generasi muda dalam mengisi kemerdekaan di negara kita
|
2
|
2
|
Rumusan membincangkan tanggungjawab/tugas/fungsi/kewajipan
generasi muda dalam mengisi kemerdekaan dan langkah-langkah meningkatkan
kesedaran tentang semangat cinta akan negara dalam kalangan generasi muda.
|
2
|
3
|
Petikan membincangkan tanggungjawab/tugas/fungsi/kewajipan
muda dalam mengisi kemerdekaan dan permasalahan sosial dalam kalangan
generasi muda. *Pendahuluan ini merujuk kepada soalan pemahaman 2(a) ii.
|
2
|
4
|
Rumusan membincangkan tanggungjawab/tugas generasi muda dalam mengisi
kemerdekaan
|
1
|
5
|
Petikan membincangkan tanggungjawab generasi muda dalam mengisi
kemerdekaan.
|
1
|
6
|
Petikan membincangkan peranan generasi muda dalam mengisi
kemerdekaan.
|
0
|
BIL
|
ISI TERSURAT ( TERDAPAT DI DALAM TEKS)
|
MARKAH
|
1
|
Menghayati erti kemerdekaan dengan mendalam.
|
2
|
2
|
Mengelakkan diri daripada dadah.
|
2
|
3
|
Bertanggungjawab membina kejayaan negara.
|
2
|
4
|
Mementingkan kecemerlangan dalam pendidikan.
|
2
|
5
|
Mementingkan kecemerlangan dalam pendidikan.
|
2
|
6
|
Memastikan Malaysia akan terus berpegang pada
konsep keadilan dan kesaksamaan.
|
2
|
7
|
Memastikan prinsip demokrasi akan terus diamalkan
|
2
|
8
|
Mengurus negara dengan bijak pada masa akan
datang
|
BIL
|
ISI TERSIRAT ( TIDAK TERDAPAT DI DALAM TEKS / KBAT )
|
MARKAH
|
1
|
Mengadakan kempen kesedaran/ceramah tentang cinta
akan negara.
|
2
|
2
|
Mengadakan pertandingan yang berkaitan dengan
semangat cinta akan negara.
|
2
|
3
|
Menyemai semangat cinta akan negara melalui
pelbagai aktiviti di sekolah.
|
2
|
4
|
Ibu bapa menjadi suri teladan kepada anak-anak tentang semangat cinta
akan negara.
|
2
|
5
|
Mengadakan lawatan ke tempat bersejarah.
|
2
|
6
|
Mengadakan pameran yang berunsurkan patriotik.
|
2
|
BIL
|
PENUTUP
|
MARKAH
|
1
|
Kesimpulannya, generasi muda mestilah mengisi
kemerdekaan negara dengan baik demi
mengekalkan keamanan
|
2
|
2
|
Kesimpulannya, generasi muda mestilah mengisi
kemerdekaan negara dengan baik agar negara
aman
|
2
|
3
|
Kesimpulannya, generasi muda mestilah mengisi
kemerdekaan negara dengan baik.
|
1
|
Jawapan soalan Pemahaman Teks
Soalan 2 ( a )
i
|
- Menghalang langkah
- Menyekat cara
- Menghentikan langkah
|
ii
|
- Terlibat dalam kes jenayah dan salah laku
- Terjebak dalam
penyalahgunaan dadah
- Kurang mempunyai semangat patriotisme
|
iii
|
- Melahirkan rasa cinta akan
negara
- Memupuk nilai-nilai murni
- Menyedarkan saya tentang peranan saya untuk mengisi kemerdekaan
dengan baik
- Mengetahui sejarah kemerdekaan negara
- Menghargai jasa tokoh kemerdekaan negara
|
LATIHAN HARI RABU ( 14/6/2017)
(c) Dalam setiap ayat di
bawah, terdapat satu kesalahan ejaan dan
satu kesalahan penggunaan imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu.
Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan
ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu
semula.
(i) Sifat
tamak haluba dan hasad dengki
perlulah kita jauhkan demi kehidupan yang lebih tenang dan tidak dibenci
oleh masyarakat setempat.
(ii) Pembabitan Malaysia dalam bidang
penerokaan angkasalepas hanya bermula pada
tahun 1980-an sedangkan bidang
tersebut dicebur lebih awal lagi oleh sesetengah negara lain.
(iii) Selain tidur pada waktu malam, amalan
tidur seketika pada waktu tengah hari dapat
kesegaran tubuh badan, sekali gus meningkatkan prodaktiviti.
[6 markah]
(d) Dalam setiap ayat di
bawah, terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan
tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat,
anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan penggunaan kata
atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu
semula.
(i) Hasrat Azman untuk
menyertai ekspedisi memanjat Gunung Kinabalu terpaksa dibatalkan oleh sebab
tidak mendapat keizinan dari ibu bapanya.
(ii) Guru perlu mendidik
murid-murid mereka agar supaya berbudi
bahasa dan mengamalkan nilai-nilai murni lantaran banyak masa murid
diselesaikan di sekolah.
(iii) Ibu mengambil cuti rehat
khas daripada ketua jabatannya kerana ibu ada temu janji dengan doktor pakar di
Hospital Sultan Ahmad Shah, Temerloh pada hari Khamis ini.
[6 markah]
(e) Nyatakan maksud peribahasa di bawah.
(i)
Seperti api dalam sekam
(ii)
Enggang lalu ranting patah
(iii)
Sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit
[6 markah]
Jawapan soalan latihan ( 14/6/2017 – Rabu )
3 (c)
(i) haluba - haloba / jauhkan - jauhi
(ii) angkasalepas -
angkasa lepas / dicebur - diceburi
(iii) kesegaran - menyegarkan / prodaktiviti – produktiviti
3(d)
(i) memanjat - mendaki / dari - daripada
(ii) agar supaya -
agar / supaya / diselesaikan - dihabiskan
(iii) mengambil - memohon/ meminta / temu janji - janji temu
3 (e)
i) Kejahatan yang tersembunyi.
(ii) Orang jahat akan selalu dituduh apabila berlaku sesuatu
musibah/kejahatan
(iii) Amalan menabung/sesuatu yang disimpan/dibuat
berdikit-dikit lama-lama banyak atau siap
*2 markah diberikan bagi setiap maksud peribahasa yang betul
atau tepat.
*Peribahasa yang tidak lengkap tidak diterima (0 markah).
*Salah ejaan tidak diambil kira selagi tidak mengubah
maksud.
Semoga latihan anda telah siap disempurnakan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan