Latihan
1
Bahagian
A
[30
markah]
(Masa
dicadangkan : 45 minit)
Lihat
rajah di bawah dengan teliti. Huraikan pendapat anda tentang punca-punca yang membawa kepada kecemerlangan
murid dalam akademik. Panjangnya
huraian hendaklah antara 200 hingga 250
patah perkataan.
Jawapan:
Khalifah
Ar-Rasyidin yang keempat, Saidina Ali Abi Talib pernah menukilkan, “Ilmu
apabila diperdagangkan bertambah, sebaliknya harta apabila diperdagangkan
berkurang”. Pernyataan ini jelas menunjukkan bahawa ilmu adalah sangat
penting dalam kehidupan seharian kita terutamanya murid-murid sekolah. Kecemerlangan murid dalam akademik adalah
sangat penting kerana mereka merupakan
bakal pemimpin kita pada masa hadapan. Remaja yang cemerlang akan menyumbang
kepada pembangunan sesebuah negara. Hal
ini bertepatan dengan ungkapan “ Pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara
”. Persoalannya, apakah faktor-faktor
yang mempengaruhi kecemerlangan seseorang murid dalam akademik?
Faktor
utama yang membawa kepada kecemerlangan murid dalam akademik ialah melalui
tumpuan ketika guru mengajar di bilik darjah semasa proses pengajaran dan
pembelajaran (p&p). Sekiranya
seseorang murid itu menumpukan perhatian semasa guru mengajar di bilik darjah,
sudah tentu pelajaran tersebut lebih cepat diserap masuk ke dalam minda
murid-murid. Pakar psikologi pernah mengatakan bahawa, “lima puluh peratus
kejayaan murid dalam akademik adalah melalui tumpuan seratus peratus murid
ketika proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah”. Kebanyakan murid
yang berjaya dalam akademik adalah terdiri daripada mereka yang sentiasa
mengemukakan soalan kepada guru-guru sekiranya terdapat tajuk yang tidak dapat
difahami ketika guru mengajar. Selain itu, murid-murid yang sering berjumpa dan
berbincang dengan guru-guru tentang akademik, pasti meraih kejayaan yang
cemerlang. Dalam hal ini, murid-murid perlu menghindari perasaan malu atau
segan untuk bertanya apa-apa masalah tentang akademik kepada guru mereka kerana
pepatah menyatakan, malas berkayuh perahu hanyut, segan bertanya
sesat jalan. Murid-murid juga perlu menyiapkan segala kerja rumah yang
disuruh oleh guru dan menghantar dengan segera kepada guru untuk diperiksa. Murid-murid
juga
turut melibatkan diri dalam aktiviti bilik darjah secara proaktif bagi membantu mewujudkan
proses pengajaran guru yang menarik dan berkesan. Tegasnya, tumpuan murid-murid
semasa guru sedang mengajar dalam bilik darjah merupakan faktor utama
kecemerlangan murid dalam akademik
Selain
itu, program kecemerlangan akademik yang dianjurkan oleh pihak sekolah turut
menyumbang kepada kecemerlangann murid dalam akademik. Antara program yang
diadakan ialah pelancaran Minggu Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Melalui
pelaksanaan program ini, murid-murid
dapat memupuk minat mereka dalam subjek tertentu dan seterusnya memperoleh
keputusan yang cemerlang dalam akademik. Selain program Minggu Bahasa, pihak
sekolah juga banyak mengadakan bengkel teknik menjawab soalan bagi
subjek-subjek tertentu . Dengan menghadiri bengkel menjawab soalan , murid-murid
dapat mengetahui kelemahan mereka dalam sesuatu subjek dan memperbaiki
kelemahan tersebut serta mendedahkan murid-murid berkaitan teknik untuk
menjawab soalan peperiksaan sebenar dengan betul. Hal ini bertujuan untuk menjadikan
murid-murid supaya lebih berkeyakinan semasa menjawab soalan dalam peperiksaan
yang sebenar. Sekolah turut mengadakan kem kecemerlangan, kem motivasi dan kem
bina insan agar murid dapat membina sahsiah diri, mempunyai motivasi dan
membentuk keperibadian yang luhur. Program
Hari Anugerah Cemerlang yang diadakan pada setiap tahun juga turut memberi
motivasi kepada murid supaya belajar bersungguh-sungguh. Jelasnya,
program yang dianjurkan sekolah juga merupakan salah satu faktor
kecemerlangan murid dalam akademik.
Seterusnya,
saya akan menubuhkan kumpulan perbincangan di sekolah bagi meraih kejayaan yang
cemerlang dalam akademik. Saya akan mengajak empat atau lima orang rakan saya
untuk sama-sama berbincang tentang sesuatu tajuk atau topik pelajaran yang
kurang difahami. Selain guru, penerangan dan penjelasan daripada rakan-rakan
dalam kumpulan perbincangan berkaitan sesuatu topik amat penting untuk
meningkatkan pemahaman murid tarhadap tajuk pelajaran yang kurang difahami
semasa di kelas. Bersama rakan perbincangan juga, saya akan membuat lebih
banyak latihan terutamanya Matematik,
Fizik, Prinsip Akaun dan subjek Sains yang lain. Saya dan rakan kumpulan
perbincangan akan selalu mengunjungi perpustakaan untuk mengulang kaji pelajaran dan berbincang
dengan rakan-rakan. Kami akan menyiapkan kerja rumah dan latihan yang diberi
oleh guru bersama-sama. Kumpulan perbincangan amat penting lebih-lebih lagi
menjelang peperiksaan yang sebenar. Murid-murid yang menyertai kumpulan
perbincangan di sekolah akan lebih bersedia dan berkeyakinan ketika menghadapi
peperiksaan. Oleh itu, penyertaan murid dalam kumpulan perbincangan guga
merupakan antara faktor kejayaan murid dalam akademik.
Akhir
sekali, kecemerlangan murid dalam akademik berpunca daripada sokongan dan
dorongan daripada kedua-dua ibu bapa.
Dorongan daripada ibu bapa dapat menjadikan
seseorang murid itu rajin dan
gigih berusaha untuk mencapai kecemerlanagn.
Hal ini kerana dorongan daripada ibu bapa merupakan satu sumber
inspirasi kepada anak-anak. Anak- anak akan lebih berjaya dalam pelajaran
mahupun dalam hidup dengan adanya dorongan, motivasi, kata-kata perangsang,
restu, dan keredaan daripada ibu bapa. Ibu bapa juga boleh menjadi contoh
teladan kepada anak-anak dengan membawa anak-anak ke perpustakaan atau
menghantar anak-anak ke kelas tambahan. Anak-anak akan mencontohi ibu bapa dan
menganggap dorongan ibu bapa itu sebagai motivasi kepada diri mereka sendiri.
Bak kata peribahasa, “ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi”. Salah
satu cara ibu bapa memberi dorongan kepada anak-anak adalah dengan
memperuntukkan sejumlah wang untuk anak-anak menghadiri kelas tuisyen dan
menyediakan kemudahan untuk anak mereka belajar di rumah. Ibu bapa juga boleh
menyediakan perpustakaan mini di rumah untuk memupuk budaya membaca dalam diri anak-anak.
Dengan ini, anak-anak akan membahagiakan ibu bapa dengan kejayaan yang dicapai
oleh mereka. Tegasnya, dorongan ibu bapa amat penting untuk anak-anak mencapai
kecemerlangan dalam akademik.
Kesimpulannya,
banyak faktor penentu kecemerlangan murid
dalam akademik. Untuk mencapai kecemerlangan dalam akademik, murid-murid perlu
memberikan tumpuan ketika pembelajaran di bilik darjah. Murid-murid juga
hendaklah menyertai program-program akademik yang dianjurkan oleh sekolah
selain menyertai kumpulan perbincangan di sekolah. Kecemerlangan murid dalam
akademik juga adalah berpunca daripada sokongan dan dorongan daripada ibu bapa.
Tegasnya, kecemerlangan seseorang murid dalam akademik bergantung pada keazaman seseorang murid itu
untuk berjaya, bak kata pepatah, usaha tangga kejayaan dan hendak seribu
daya, tidak hendak seribu dalih.
Latihan 2
Bahagian
A
[30
markah]
(Masa
dicadangkan : 45 minit)
Lihat
gambar rajah di bawah dengan teliti. Huraikan pendapat anda tentang usaha-usaha
mewujudkan perpaduan kaum. Panjangnya huraian hendaklah antara 200 hingga 250
patah perkataan.
Usaha-usaha
Mewujudkan Perpaduan Kaum
Malaysia merupakan sebuah negara
yang unik kerana masyarakatnya terdiri daripada berbilang kaum dan agama. Kaum
Melayu, Cina, India dan rakyat peribumi yang lain dapat hidup dalam keadaan
yang aman dan damai malah saling menghormati. Rakyat Malaysia dapat hidup
bersatu padu dan bekerjasama berdasarkan atas prinsip-prinsip Rukun Negara. Perpaduan yang wujud ini mampu
mengelakkan tragedi 13 Mei 1969 kerana rakyat Malaysia sedar akan pentingnya
perpaduan bak kata pepatah “bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana
muafakat”. Persoalannnya, apakah usaha-usaha mewujudkan perpaduan kaum di
negara kita?
Salah satu usaha mewujudkan
perpaduan kaum di negara kita adalah peranan yang dimainkan oleh pihak sekolah.
Rakyat harus menyokong cadangan mewujudkan satu sistem pendidikan berteraskan
kebangsaan. Dengan adanya sistem pendidikan yang terbuka kepada setiap kaum
dan penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar, hal ini mampu membentuk
elemen perpaduan dalam kalangan murid. Apabila murid berbilang kaum di
peringkat awal didedahkan dengan kepelbagaian bangsa dan agama di sekolah
rendah lagi, usaha untuk membentuk satu
masyarakat berbilang kaum yang bersatu padu dapat dilakukan dengan lebih
berkesan. Di sekolah, murid-murid yang berbilang kaum akan berinteraksi,
bergaul , bermain dan sebagainya semasa melakukan aktiviti- aktiviti semasa P
& P ataupun aktiviti kokurikulum. Dengan cara ini, generasi Malaysia yang
lebih bersefahaman, bekerjasama dan bersatu padu mampu dilahirkan. Selain itu,
menerusi sukatan pelajaran Bahasa Melayu, Sejarah dan Pendidikan Sivik dan
Kewarganegaraan, sifat perpaduan kaum dapat dipupuk dalam kalangan murid.
Jelasnya, generasi muda akan sedar akan peranan mereka untuk mengukuhkan
perpaduan kaum menerusi peranan yang dimainkan oleh pihak sekolah.
Selain itu, rumah terbuka yang
diadakan pada hari perayaan dapat mewujudkan perpaduan kaum di negara kita.
Rumah terbuka bermaksud satu perayaan agama yang disambut oleh penganut
pelbagai agama dengan tujuan untuk memupuk persefahaman dalam kalangan rakyat
Malaysia. Amalan kunjung-mengunjungi ketika merayakan Hari Raya Aildilfitri, Tahun
Baru Cina, Deepavali dan Hari Natal dapat memupuk silaturahim dalam kalangan
rakyat yang berbilang kaum. Semasa menghadiri rumah terbuka, rakyat Malaysia
boleh mengenali adat resam setiap kaum dengan lebih mendalam sekali gus dapat
menjana sikap bertimbang rasa dan saling menghormati antara satu sama lain.
Setiap kaum yang ada di negara kita
sedia menerima adat resam dan budaya kaum lain selain dapat menikmati
juadah tradisional masyarakat mengikut kaum yang ada di Negara kita.
Rakan-rakan yang datang berkunjung ke
rumah kita bukan sahaja dapat mengeratkan hubungan sesama kaum tetapi juga dapat memeriahkan suasana rumah
terbuka. Tegasnya, rumah terbuka yang diadakan pada setiap perayaan dapat
memupuk perpaduan dalam kalangan anggota masyarakat.
Di samping itu, perpaduan kaum dalam
kalangan rakyat Malaysia dapat dipupuk menerusi aktiviti hari keluarga. Hari
keluarga merupakan aktiviti yang sihat yang wajar menjadi kemestian sesebuah
komuniti. Aktiviti hari keluarga boleh disertai oleh semua lapisan masyarakat
dalam sesebuah taman atau komuniti untuk mengerattkan hubungan sesama kaum.Hari
keluarga boleh diadakan pada hujung minggu dan boleh dijalankan di kawasan
berhampiran tempat tinggal seperti di padang sekolah, taman rekreasi atau di
sesebuah tempat perkelahan. Ibu bapa boleh membawa anak masing-masing dan
menyertai aktiviti yang dijalankan. Secara tidak langsung, setiap ahli
masyarakat dapat mengenali, dan berkomunikasi dengan jiran tetangga mereka yang
selama ini hanya berpeluang untuk melihat muka tanpa berbual-bual ketika keluar
rumah. Jelasnya, aktiviti hari keluarga yang dijalankan dapat mengeratkan
perpaduan dan sekali gus menjayakan gagasan 1 Malaysia.
Akhir sekali, perpaduan kaum dalam
kalangan masyarakat dapat diwujudkan menerusi kepelbagaian kebudayaan.
Kepelbagaian kaum dan budaya di Malaysia merupakan aspek yang penting untuk
mewujudkan perpaduan. Walaupun terdiri daripada latar belakang yang berbeza,
namun apabila dikaitkan dengan kebudayaan, semua rakyat boleh menerimanya tanpa
wujud prasangka. Apabila diadakan sesuatu persembahan untuk meraikan hari
kebesaran atau menerima kedatangan orang kenamaan, akan dipersembahkan tarian
oleh pelbagai kaum seperti tarian Zapin dan tarian Inang oleh masyarakat
Melayu. Tarian kipas, tarian singa dan tarian piring oleh masyaraat Cina,
Tarian Bharatanatiam dan Tarian Kollattam oleh masyarakat India. Persembahan
kebudayaan yang unik ini secara tidak
langsung dapat menarik minat pelancong asing yang berkunjung ke negara ini.
Tegasnya, kepelbagaian kebudayaan yang ada di negara kita dapat mewujudkan perpaduan kaum dan
mengenali antara satu sama lain kerana tak kenal maka tak cinta.
Kesimpulannya, usaha mewujudkan
perpaduan kaum perlu diberi penekanan di
negara kita kerana menjadi tonggak kesejahteraan rakyat dan kemakmuran. Oleh
itu, semua pihak perlulah bekerjasama dalam memastikan perpaduan dapat dicapai
di negara ini. Jelasnya, rakyat Malaysia perlulah bersama-sama menjayakan
Gagasan 1 Malaysia seperti yang disarankan oleh Yang Amat Berhormat Datuk Seri
Haji Mohd. Najib bin Tun Haji Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia. “ Bersatu
teguh, bercerai roboh”.
Latihan 3
Bahagian
A
[30
markah]
(Masa dicadangkan : 45 minit)
Lihat gambar di bawah dengan teliti. Huraikan
pendapat anda tentang usaha-usaha
mengelakkan kejadian tanah runtuh di negara ini. Panjang huraian anda
hendaklah antara 200 hingga 250
patah kata.
Jawapan:
Peristiwa tanah runtuh di Bukit
Antarabangsa pada 6 Disember 2008 dan kejadian tanah runtuh yang meragut nyawa anak-anak yatim di Hulu Langat,
merupakan dua peristiwa yang banyak mengalirkan air mata rakyat Malaysia. Peristiwa ini menuntut masyarakat membenamkan
mata fikir dalam akal yang waras untuk mencari penyelesaian bukan hanya polemik
di media-media dan menuding jari
berbalah sesama sendiri terhadap peristiwa yang terjadi. Secara implisitnya,
ketidakprihatinan masyarakat negara ini merupakan punca kemurkaan alam kepada kita.
Justeru, adalah wajar semua pihak
membuka mata serta mengorak
langkah bagi mengelakkan kejadian ini.
Persoalannya, apakah usaha-usaha yang perlu dilakukan untuk mengelakkan
kejadian tanah runtuh di Negara ini?
Usaha pertama untuk mengelakkan kejadian
tanah runtuh di negara ini ialah
kerajaan menanam semula pokok-pokok di cerun bukit terutama di kawasan yang
telah dibangunkan. Usaha murni tersebut
merupakan langkah terbaik untuk
menjaga cerun-cerun dan kawasan yang dibangunkan daripada terdedah kepada risiko kejadian tanah runtuh. Usaha
tersebut juga dapat menguatkan tanah yang telah melalui proses pembangunan. Memang tidak dapat dinafikan bahawa
pembangunan yang dijalankan menyebabkan banyak pokok yang ditebang dan bukit
ditarah atas nama pembangunan. Hutan
rimba dan bukit-bukau merupakan pasak kepada ekosistem bumi. Pembalakan dan penebangan
hutan tanpa kawalan telah melonggarkan
ikatan tekstur tanah, menjadikan cerun longgar dan rebah. Di Malaysia, hujan
lebat yang turun akan menyebabkan tanah di lereng bukit menjadi longgar dan
menggelongsor. Oleh itu, pokok-pokok besar yang berakar dalam dan tanaman
tutup bumi perlu ditanam untuk
menyelamatkan kawasan pembangunan yang terdedah kepada cuaca dan hujan lebat. Hal ini dapat membantu
menyekat pergerakan tanah daripada dibawa
aliran air bawah tanah yang
menggelonsorkan cerun yang tidak stabil. Usaha menanam kembali pokok-pokok atau
tumbuh-tumbuhan, dapat memampatkan kembali kelonggaran tanah akibat
pembangunan. Kejadian tanah runtuh yang berlaku di Kondominium Highland Tower
dan Bukit Antarabangsa misalnya, masih lagi menjadi igauan rakyat akibat
tidak mempedulikan cerun yang
lemah berhampiran dengan kediaman. Jelasnya, untuk mengelakkan kejadian tanah
runtuh, kerajaan perlulah menanam semula pokok-pokok di cerun-cerun bukit.
Usaha kedua yang dapat dilakukan
untuk mengelakkan kejadian tanah
runtuh ialah kerajaan membina
sistem perparitan yang terancang. Sistem perparitan yang terancang penting
untuk membolehkan air hujan dari cerun
bukit mengalir dengan baik dan terus ke longkang
atau sungai dan laut. Air tidak akan bertakung di sesuatu kawasan sehingga
menyebabkan berlakunya banjir. Keadaan ini secara tidak langsung boleh
mengelakkan berlakunya hakisan tanah dan
tanah runtuh. Sistem perparitan yang dibina dapat berfungsi sebagai benteng
yang kukuh di lereng bukit. Sistem perparitan yang terancang dapat memadatkan
struktur tanah di lereng bukit. Sekiranya, tidak ada sistem perparitan dibina
di lereng bukit, hujan lebat yang turun di kawasan bukit akan menyebabkan air
bertakung dan menyerap di kawasan lereng bukit melalui tanah sehingga struktur
tanah menjadi longgar dan tidak kukuh. Hal ini boleh mengundang padah seperti
berlakunya banjir kilat, hakisan tanah dan tanah runtuh. Rakyat
Malaysia tidak pernah melupakan peristiwa yang berlaku di Pos Dipang, Perak
yang mengorbankan begitu banyak nyawa akibat banjir lumpur. Kawasan tanah
tinggi yang dibangunkan pembangunan
sangat berisiko dengan kejadian tanah runtuh dan aliran lumpur. Oleh itu.
jelaslah pembinaan sistem perparitan yang terancang dapat mengelakkan kejadian
tanah runtuh.
Selain itu, pembangunan yang terancang
juga merupakan usaha yang dapat
dilakukan untuk mengurangkan berlakunya
kejadian tanah runtuh. Kerajaan perlu
mendepani persaingan pembangunan dengan strategik dan bijak. Tindakan strategik
dan sistematik terhadap pembangunan adalah sangat mustahak dipraktikkan bagi
memastikan pembangunan tidak mengundang padah. Pembangunan terancang mestilah
bersifat mesra rakyat, mengambil kira keselamatan dan kesejahteraan rakyat. Memang
pembangunan tidak dapat dihentikan,
tetapi pembangunan perlu dirancang sebaik-baiknya untuk mengurangkan fenomena
yang membawa bencana kepada pelestarian alam dan manusia. Pembangunan seperti
perumahan, perladangan dan pelancongan perlu dirancang dengan teliti demi
keselamatan dalam jangka panjang. Kawasan ladang di lereng bukit perlu dibina
teres selain menyusun atur tanaman dan
laluan untuk menyelamatkan cerun. Kerajaan atau pemaju perumahan perlu mengkaji
keutuhan tanah di lereng bukit dari semasa ke semasa untuk mengelakkan kejadian
tanah runtuh yang tidak diingini berlaku. Kerajaan juga perlu menetapkan junlah
kuota untuk melaksanakan pembangunan di lereng-lereng bukit. Selain itu, pihak-pihak tertentu
seperti pemaju perumahan perlu
mewujudkan Pelan Tindakan Kecemasan
untuk bertindak pantas apabila mengesan
tanda-tanda pergerakan cerun berlaku. Perancangan pembangunan perlu melihat
simbiosis alam dengan projek yang bakal dibangunkan. Jelasnya, Pembangunan yang
terancang dapat mengelakkan kejadian yang tidak diingini seperti tanah
runtuh.
Akhirnya sekali, penguatkuasaan undang-undang perlu
dilaksanakan bagi mengelak kejadian yang boleh meragut nyawa. Penguatkuasaan yang tegas dapat mencegah sesetengah pihak yang melaksanakan
projek pembangunan seperti “melepaskan batuk di tangga”. Penguatkuasaan tanpa “pilih bulu”
dapat mencegah perbuatan yang
tidak bertanggungjawab. Kerajaan perlu
mengawal aktiviti pembalakan dan penebangan hutan di negara kita. Dalam hal
ini, kerajaan perlu mengehadkan jumlah lesen yang diluluskan untuk penebangan
hutan. Hanya pokok yang telah cukup tua sahaja dibenarkan untuk ditebang Lesen
dan konsesi pembalakan perlu disemak
semula. Kelulusan Sijil Menduduki Kediaman
dan pembangunan di kawasan tanah tinggi dan cerun perlu diberi perhatian wajar
oleh kementerian yang berkaitan. Mereka yang melanggar peraturan yang
ditetapkan haruslah dikenakan hukuman yang setimpal seperti hukuman penjara
atau denda yang tinggi sebagai pengajaran agar tidak mengulangi kesalahan
tersebut. Penetapan akta seperti Akta Pembangunan, Akta Tanah, dan Akta
Perhutanan dapat menjaga hak dan menyelematkan situasi genting. Jelasnya,
penguatkuasaan yang tegas dapat memberi
kesan kepada pihak yang mementingkan keuntungan tanpa menghiraukan kebajikan
sosial.
Kesimpulannya, rakyat Malaysia masih
mempunyai ruang usaha dan ikhtiar untuk mengelakkan kejadian tanah runtuh.
Usaha semua pihak amat diharapkan agar
kejadian tanah runtuh ini dapat dielakkan. Setiap langkah keselamatan dan
peraturan tidak boleh dipandang enteng kerana sikap tersebut boleh mengundang
padah. Rakyat Malaysia diharapkan dapat merenung kata-kata Chief Seattle
bahawa “kita tidak mewarisi bumi ini daripada nenek monyang kita,
sebaliknya kita meminjamnya dari cucu cicit kita”. Oleh itu , kita perlu
menjaga sesuatu yang kita pinjam agar
kita dapat memulangkan dengan keadaan
yang masih baik.
Latihan 4
Bahagian
A
[30
markah]
(Masa dicadangkan : 45 minit)
Carta di bawah ini menunjukkan sebahagian daripada
keistimewaan negara kita. Huraikan pendapat
anda tentang kepentingan sektor
pelancongan kepada rakyat dan negara kita. Panjangnya huraian hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.
Kepentingan sektor pelancongan kepada
rakyat dan negara kita.
Apabila kerajaan mula mengisytiharkan Tahun Melawat Malaysia pada tahun
1990, usaha ini menunjukkan bahawa kerajaan semakin memberikan perhatian yang
serius kepada industri pelancongan kerana langkah ini berpotensi memajukan
ekonomi negara. Setiap tahun bilangan pelancong yang datang ke Malaysia semakin
meningkat. Malaysia merupakan sebuah negara yang mempunyai keistimewaan
tersendiri. Ramai pelancong sama ada dari luar ataupun dalam memilih negara
kita sebagai destinasi pelancongan. Persoalannya, apakah kepentingan sektor
pelancongan kepada rakyat dan negara kita?
Antara kepentingan sektor
pelancongan ialah kita dapat mempromosikan tempat pelancongan yang menarik di
Malaysia. Malaysia mempunyai banyak tempat bersejarah yang boleh dilawati
seperti Bandar Bersejarah yang terletak di negeri Melaka. Tempat – tempat
bersejarah ini dapat mengembangkan ilmu pengetahuan seseorang. Di negara kita
pelancong juga boleh bermain sambil melawat tempat – tempat bersejarah ini kerana kita mengetahui bahawa
sekiranya cuma melihat barangan bersejarah amat membosan bagi sesetengah
pelancong. Jadi, bagi memanfaatkan pelbagai pihak, selain barangan bersejarah
persembahan turut diadakan seperti di Kota A – Famosa. Di Kota A – Famosa
pelancong bukan sahaja dapat menambahkan ilmu sejarah tetapi juga beriadah pada
masa yang sama kerana tempat beriadah seperti Bandar Cowboy, Dunia Binatang
Safari dan Dunia Air turut disediakan. Tempat – tempat ini sesuai untuk semua
golongan masyarakat sama ada kanak – kanak ataupun dewasa. Jelasnya, sektor
pelancongan dapat mempromosikan tempat pelancongan yang menarik di negara kita.
Selain itu, sektor pelancongan dapat
mempromosikan makanan setempat di negara kita. Malaysia mempunyai beraneka
jenis makanan yang digemari oleh pelancong. Negara kita yang mempunyai pelbagai
kaum yang berlainan dan masakan yang berbeza seperti masakan Melayu, masakan
Cina dan masakan India. Negara – negara Barat seperti England cuma mempunyai satu
jenis kaedah masakan seperti kentang goreng, stik dan salad. Negara Itali pula
mempunyai masakan seperti spageti, pizza dan telur dadar. Negara kita tidak
seperti negara lain yang cuma mempunyai satu kaedah masakan. Masyarakat
berbilang kaum di Malaysia mengetahui pelbagai jenis makanan dari serata dunia
seperti yu sang, bau dan char kuey teow daripada kaum Cina, rendang, ketupat
dan nasi lemak daripada kaum Melayu, capati, tosai dan idli daripada kaum India
serta tidak kurangnya masakan barat dan masakan enak daripada kaum yang
berlainan. Masakan yang tidak pernah dirasai oleh pelancong ini memberikan
mereka rasa baharu maka menarik minat mereka untuk mengunjungi Malaysia.
Tegasnya, makanan setempat dapat dipromosikan melalui sektor pelancongan.
Di samping itu, sektor pelancongan
dapat memperkenalkan dan mengembangkan industri kraf tangan di Malaysia.
Barangan kraf tangan buatan rakyat tempatan bukan sahaja bermutu bahkan harga
yang ditawarkan amat berpatutan. Barangan kraf tangan buatan rakyat Malaysia
yang diperbuat daripada kain batik, seramik, kayu, perak, kaca dan kulit amat
cantik dari segi reka bentuk dan sesuai dijadikan cenderahati kepada pelancong.
Pelancong pasti membeli – belah barangan kraf tangan buatan Malaysia seperti
batik, kain songket, wau dan lain – lain sebagai buah tangan atau ole-ole buat
keluarga atau rakan mereka. Kedatangan pelancong asing ke Malaysia bukan sahaja
memajukan industri kraf tangan ke luar negara kita bahkan menjadi periuk nasi
kepada pengusaha kraf tangan tempatan. Jelasnya, industri kraf tangan dapat
dimajukan melalui sektor pelancongan.
Akhir sekali, sektor pelancongan
dapat memperkenalkan budaya Malaysia yang unik lagi istimewa kepada dunia luar.
Hal ini demikian kerana Malaysia mempunyai penduduk yang berbilang kaum dan
etnik seperti Melayu, Cina, India, Kadazan, Murut, Iban dan lain-lain.
Kaum-kaum di negara kita yang mempunyai adat, budaya dan cara pemakanan yang
berbeza dan istimewa mampu menarik minat pelancong asing. Sektor pelancongan
dapat mempromosikan warisan budaya yang tak lapuk dek hujan dan tak lekang
dek panas ke serata dunia. Pelancong yang datang ke suatu destinasi
pelancongan boleh dihidangkan dengan persembahan kesenian tradisional misalnya
wayang kulit, makyung, dikir barat, ronggeng dan kuda kepang. Mereka juga
diberi peluang untuk mencuba permainan tradisional seperti sepak raga, galah
panjang, congkak, batu seremban dan lain-lain. Pakaian tradisional seperti baju
kurung yang diperbuat daripada kain batik dan sari yang diperbuat daripada kain
sutera boleh cuba dipakai oleh pelancong asing. Keseronokan pengalaman yang
dibawa pulang ke negara asal pelancong akan menjadi memori indah yang akan
menggamit mereka untuk datang semula ke negara kita. Tegasnya, keunikan budaya
masyarakat Malaysia yang berjaya dipromosi melalui sektor pelancongan
sebenarnya memberi imej yang sangat baik kepada negara Malaysia.
Kesimpulannya, sektor pelancongan
merupakan salah satu sumber ekonomi yang amat penting dalam negara kita. Oleh
itu, kita harus menggunakan kelebihan yang ada pada negara kita dengan
sepenuhnya supaya negara kita dapat menjadi pusat pelancongan yang terkenal di
dunia dan seterusnya membangunkan ekonomi negara kita. Walaupun masyararakat
kita terdiri daripada berbilang kaum, kita harus bersatu padu demi menjaga
kepentingan tanah air tecinta kita. Tegasnya, kita perlulah bersatu padu bak
kata pepatah, bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat.
Latihan 5
Bahagian
A
[30
markah]
(Masa dicadangkan : 45 minit)
Lihat grafik di bawah dengan teliti. Huraikan
pendapat anda tentang faedah-faedah
bersukan kepada masyarakat.Panjang
huraian hendaklah
antara 200 hingga 250 patah perkataan.
Sukan
bukanlah semata-mata aktiviti fizikal yang dilakukan untuk mengisi masa lapang
atau sebagai riadah kecil mengeluarkan peluh.Mutakhir ini ,pemodenan sukan
bergerak seiring dengan kemajuan dunia dan membawa falsafah yang lebih berat. Pertumbuhan
pelbagai bidang sukan yang rancak ini digerakkan dengan lebih dinamik dan
profesional. Penglibatan masyarakat dalam bidang sukan juga telah banyak
membawa manfaat. Ironinya, penglibatan masyarakat dalam bidang sukan dapat
menunaikan pelbagai hasrat bukan sekadar pertarungan di gelanggang sahaja.
Persoalannya, apakah faedah-faedah bersukan kepada maasyarakat?
Salah satu daripada faedah bersukan
ialah kegiatan sukan dapat membantu mengekalkan kesihatan fizikal dan mental.
Kehidupan zaman moden ini lebih banyak menggunakan tenaga dalaman dan
pemikiran.Golongan profesional dan separa profesional dalam membangunkan negara
sering kali terpaksa mengabaikan kegiatan fizikal kerana kekurangan waktu untuk
tujuan tersebut. Kesibukan semua lapisan masyarakat ini membawa kepada masalah
kesihatan fizikal dan mental. Penglibatan golongan kanak-kanak , remaja dan
orang dewasa dalam pelbagai kegiatan sukan dapat menyelesaikan pelbagai masalah
kesihatan. Kegiatan sukan merupakan langkah
awal seperti kata pepatah “sediakan payung sebelum hujan” dalam mengawal
obesiti, penyakit kronik seperti darah tinggi, diabetis dan penyakit jantung.
Kegiatan sukan juga dapat membantu
mereka yang telah menghidap penyakit untuk kembali pulih. Penglibatan
masyarakat dalam bidang sukan juga mampu menangani ketegangan fikiran dan
meringankan bebanan mental. Sesungguhnya kegiatan sukan dapat melancarkan
perjalanan darah, mengurangkan lemak yang berlebihan dalam salur darah dan
jantung ,membantu perkumuhan dan membuang sisa-sisa yang tidak diperlukan oleh
badan. Tegasnya, penglibatan dalam bidang sukan merupakan usaha efektif dalam
melahirkan masyarakat yang sihat.
Selain
itu, bersukan juga dapat mengisi masa lapang seseorang. Masa lapang sebenarnya
amat berharga bagi setiap individu atau
masyarakat. Seseorang yang melibatkan diri dalam bidang sukan juga adalah satu
cara mengisi masa lapang dengan berfaedah. Masa itu emas , walaupun hanya ada
beberapa minit, masa itu sangat berharga .Masa lapang ini sangat bermanfaat
jika digunakan untuk bersukan bagi mengembalikan tenaga dan melegakan ketegangan.
Bagi golongan remaja pula, penglibatan dalam bidang sukan dapat menghindarkan
diri daripada melakukan perkara-perkara yang tidak bermoral , vandalisme dan
membuang masa sia-sia seperti melepak , merokok dan terlibat dalam pengambilan
dadah. Sukan dapat menarik masyarakat ke arah memanfaatkan masa lapang dengan
cara yang lebih baik. Kesan yang jelas ialah sukan mampu meningkatkan swadaya
masyarakat dan melangkah gagah dengan
yakin ke peringkat antatabangsa walaupun
melalui ranjau pidana dunia persaingan
hari ini. Sesungguhnya sukan dapat mendisiplinkan masyarakat memanfaatkan masa
dengan lebih bermakna.
Di samping itu, sukan merupakan salah satu instrumen penting untuk mengeratkan
hubungan perpaduan dan integrasi masyarakat. Hal ini demikian kerana, kegiatan
sukan dapat melahirkan semangat kekitaan dalam pasukan untuk meraih kemenangan.
Sifat bersatu padu juga dapat dipupuk
melalui penglibatan dalam kegiatan sukan kerana bulat air kerana pembentung,
bulat manusia kerana muafakat. Lantaran
itu, hubungan yang erat dapat melahirkan sebuah pasukan yang kuat. Para
penyokong juga dapat menyatupadukan masyarakat berbilang kaum di samping
berkongsi minat dalam sukan yang sama. Dengan ini, nilai-nilai perpaduan
seperti bekerjasama, bertoleransi dan meletakkan kepentingan negara dan pasukan
melebihi kepentingan diri dapat dilahirkan melalui penglibatan diri dalam
bidang sukan. Justeru , kegiatan sukan dapat mendidik masyarakat bekerjasama
dan bersatu padu serta mengeratkan hubungan.
Akhir sekali, sukan juga mampu
memberi ruang untuk menambahkan pendapatan secara individu dan kumpulan. Atlet
yang mencapai tahap kemahiran profesional boleh menjadikan sukan sebagai
kerjaya yang lumayan. Penganjuran dan pengusaha peralatan dan prasarana sukan juga
mampu menjana pendapatan yang besar. Serentak dengan kegiatan sukan secara
serius di peringkat glokal dan global
mampu menjana keuntungan melalui kadar tukaran wang asing. Seiring dengan itu,
industri hiliran muncul bersama perkembangan sukan yang diceburi. Kemajuan
sukan menampakkan hala tuju anak muda
yang berkebolehan mengembangkan bakat dan potensi menjadikan sukan sebagai kerjaya masa depan mereka. Pemain bola sepak
secara professional, pemain badminton
seperti Datuk Lee Chong Wei dan Shalin
Zulkifli masing-masing menjadikan badminton dan bowling sebagai kerjaya. Jelaslah sukan juga
dapat menjadi kerjaya yang baru kepada masyarakat.
Kesimpulannya,
penglibatan dalam bidang sukan akan membawa pelbagai faedah kepada
masyarakat.Oleh itu , semua lapisan masyarakat amat digalakkan menyertai semua
jenis sukan. Sukan diharapkan dapat melahirkan masyarakat yang sihat, bersatu
padu, berdaya maju dan berdaya saing. Sukan juga mampu mengangkat martabat rakyat
dan negara di persada antarabangsa agar mampu duduk sama rendah dan berdiri
sama tinggi dengan Negara maju yang lain. Sesungguhnya , sukan berfaedah kepada
individu, masyarakat dan negara. Tegasnya, kegiatan sukan wajar digalakkan kepada semua
lapisan masyarakat.
Latihan 6
Bahagian
A
[30
markah]
(Masa
dicadangkan : 45 minit)
Gambar di bawah menunjukkan suasana di sebuah pusat
sumber sekolah. Huraikan pendapat anda tentang usaha-usaha meningkatkan penggunaan kemudahan Pusat Sumber Sekolah.
Panjangya huraian hendaklah antara 200
hingga 250 patah perkataan.
JAWAPAN:
Pusat sumber
bertindak sebagai bank atau gedung ilmu pengetahuan. Banyak bahan bacaan
dikumpulkan dan disimpan di sana. Antaranya termasuklah bahan rujukan, buku
cerita, majalah, surat khabar dan sebagainya daripada pelbagai negara. Kesemua
bahan ini adalah untuk bacaan dan rujukan murid dan warga sekolah. Terdapat
pelbagai kemudahan yang disediakan di pusat sumber, contohnya kemudahan ASTRO
kampus, ICT, makmal bahasa, bilik audio visual, dan sebagainya. Murid akan
memperoleh pelbagai manfaat jika memaksimum penggunaan kemudahan pusat sumber sekolah. Persolannya,
apakah usaha-usaha yang boleh dilakukan untuk meningkatkan penggunaan kemudahan Pusat Sumber Sekolah?
Antara usaha untuk
meningkatkan penggunaan kemudahan Pusat Sumber Sekolah (PSS) adalah dengan memastikan lokasi pusat sumber sekolah
perlulah strategik agar mudah dikunjungi oleh murid-murid. Misalnya, lokasi pusat
sumber perlu terletak di bahagian bawah atau paras paling rendah sesebuah
bangunan agar memudahkan pengunjung. Lokasi PSS juga perlu jauh daripada
suasana kebisingan untuk membolehkan pengunjung memberi tumpuan terhadap bahan
yang dibaca. PSS juga perlu terletak di tempat yang menjadi tumpuan semua
orang. Hal ini memudahkan pengunjung
untuk mengunjungi PSS. Bangunan tersebut perlulah dicat dan dihias dengan mural
yang sesuai dan menarik supaya menjadi tarikan murid untuk mengunjungi dan meneroka kemudahan yang
terdapat di pusat sumber itu, bak kata pepatah, ’tak kenal maka tak cinta’. Selain itu, suasana di dalam pusat sumber perlulah
kondusif seperti terdapat penyaman udara, dan ruang membaca dan membuat rujukan
yang selesa. Suasana di pusat sumber juga perlu ceria, bersih dan senyap agar
pengunjung dapat memperoleh ketenangan dan memberi tumpuan terhadap bahan yang
dibaca. Buku-buku yang terdapat dalam PSS perlulah ditambah bilangannya dan
yang terkini. Waktu PSS juga perlu ditambah untuk membolehkan murid-murid
meminjam buku dan membaca atau membuat ulang kaji.
Usaha
seterusnya ialah guru Pusat Sumber Sekolah perlu menghebahkan perkhidmatan dan kemudahan
yang terbaharu yang disediakan di pusat sumber. Hebahan tersebut boleh
dilakukan semasa perhimpunan mingguan. Melalui saluran ini, murid-murid dapat
mengetahui maklumat terkini tentang kemudahan terbaharu yang terdapat di pusat
sumber seperti e-pusat sumber iaitu kemudahan pusat sumber yang menggunakan
rangkaian internet dan komputer dan sistem automasi. Di samping itu, bahan
rujukan dan koleksi buku cerita pelbagai bahasa juga dihebahkan untuk menarik
murid mengunjungi pusat sumber. Maklumat-maklumat tentang buku dan bahan
rujukan terkini perlu ditampalkan di papan kenyataan pusat sumber dan
kelas-kelas untuk rujukan murid. Selain itu, murid-murid dan
persatuan-persatuan yang ingin mengadakan mesyuarat di PSS juga dialu-alukan
agar mereka dapat memanafaatkan sepenuhnya penggunaan PSS. Mereka perlulah
menempah bilik tersebut terlabih dahulu agar tidak berlaku pertembungan. Pihak
PSS juga boleh menampal jadual penggunaan bilik mesyuarat di papan notis. Jelasnya,
melalui hebahan tersebut, murid-murid dapat maklumat tentang penggunaan
perkhidmatan pusat sumber dan berminat untuk mengunjungi Pusat Sumber Sekolah.
Selain itu,
untuk menggalakkan murid-murid mengunjungi PSS, pihak PSS perlu mengadakan Program Membaca. Program banyak
membaca atau program NILAM harus digiatkan lagi agar murid akan sentiasa mengunjungi pusat sumber untuk
meminjam dan membuat bacaan di pusat sumber.
Program NILAM merupakan satu pendekatan untuk penyuburan tabiat membaca
dalam kalangan murid. Hal ini menggalakkan usaha berkekalan murid untuk
menanamkan sifat membaca. Di bawah program NILAM, setiap murid perlu merekodkan
buku yang dibaca dalam Buku Rekod Membaca Nilam. Guru pula akan mengesahkan
rekod bacaan murid. Pengiktirafan diberi kepada murid berdasarkan bilangan buku
yang dibaca. Di samping itu, PSS perlu menambahkan bilangan bahan bacaan yang
dibaca agar murid juga dapat menambahkan pengetahuan dan pengalaman melalui
bahan yang dibaca bak kata pepatah ’jauh
berjalan luas pandangan, banyak membaca, menambah pengetahuan’. Tempat yang penuh dengan bahan bacaan tidak
lain dan tidak bukan tentulah di pusat sumber sekolah. Hal ini secara tidak
langsung meningkatkan penggunaan kemudahan pusat sumber sekolah dalam kalangan
murid.
Akhir sekali, pelbagai
pertandingan dan aktiviti boleh dijalankan dalam usaha menarik pengunjung
mengunjungi PSS. PSS boleh mengadakan pelbagai pertandingan sempena
minggu-minggu tertentu seperti Minggu Bahasa Melayu, Minggu Bahasa Inggeris dan
Minggu Patriotik. Pertandingan seperti Menulis Ulasan Buku/Novel, Menulis Esei,
Menulis Cerpen, Pertandingan Debat, Forum Remaja dan sebagainya boleh diadakan
di PSS. Hal ini membolehkan murid-murid
yang mengambil bahagian dalam pertandingan akan meminjam buku-buku daripada perpustakaan
sebagai rujukan. Selain itu, murid-murid lain yang tidak mengambil bahagian
akan hadir sebagai penonton untuk memberi sokongan kepada rakan-rakan yang
mengambil bahagian. Secara tidak langsung, murid-murid yang terlibat dalam
aktiviti atau pertandingan di PSS, dapat mengetahui kemudahan yang di sediakan
di PSS. Mereka akan terus mengunjungi
PSS pada masa yang lain untuk meminjam buku-buku di PSS. Tegasnya, pelbagai
pertandingan dan aktiviti di PSS mampu meningkatkan penggunaan kemudahan pusat sumber
sekolah.
Kesimpulannya,
pusat sumber sekolah perlu menyediakan kemudahan yang terkini dan mengikut
peredaran zaman. Kemudahan yang disediakan perlu memenuhi keperluan murid dan menarik mereka untuk menggunakan
kemudahan yang disediakan. Pusat sumber harus menjadi nadi utama murid dalam
proses pembelajaran mereka di sekolah. Sebenarnya, ilmu yang kita miliki
hanyalah setitik air jika dibandingkan dengan lautan yang luas. Oleh itu,
manfaatkan masa dengan membaca kerana hendak seribu daya, tidak hendak seribu
dalih.
SEMOGA ANDA MENGGUNAKAN BAHAN DI ATAS DENGAN SEBAIK-BAIKNYA
SEMOGA ANDA BERJAYA MENGGAPAI KECEMERLANGAN
Tiada ulasan:
Catat Ulasan