Rabu, 16 Oktober 2013

MODUL KERTAS 2 SPM 2012 (KERTAS SET 1, 2, DAN 3 )

SEBAGAI MAKLUMAT DI BAWAH SAYA SENARAIKAN SOALAN SET 1, 2, DAN 3 KERTAS 2 SPM BAHAGIAN SOALAN 1 RUMUSAN, 2 (a), 2(b), 2(c), 2(d), 3(a), 3(b), 3(c), 3(d), 3(e), 4(a), dan 4 (b). NAMUN BEGITU SAYA TIDAK MEMBUAT TAPISAN SOALAN BERKENAAN KERANA ADA SOALAN YANG TELAH KELUAR DALAM PEPERIKSAAN SPM 2013. JUSTERU DI BAWAH SAYA SENARAIKAN ANALISA SOALAN YANG PERNAH KELUAR UNTUK PANDUAN. JUSTERU, SOALAN YANG PERNAH KELUAR TIDAK PERLU DIBERI TUMPUAN, HARAP MAKLUM.

ANALISA SOALAN BERDASARKAN PROGRAM ELIT DAN HALUS PPD PERAK TENGAH
DENGAN KERJASAMA YAYASAN PERAK YANG TELAH SAYA BENTANG DI SMK MUZAFAR SHAH DAN KOLEJ KOMUNITI PASIR SALAK

ANALISIS SOALAN PERCUBAAN SPM 2011, SPM November 2011,  SPM Julai 2012, SPM November 2012  dan SPM JULAI 2013 (BAHASA MELAYU 2)
SOALAN 2b,  2(c), 2(c) dan 2(d)

BIL
NEGERI
SOALAN 2 (b)
SOALAN 2 (c)
SOALAN 2 (d)
1
SKOR BH
Cerpen: Israk
Hikayat Langlang Buana
Gurindam 12 Fasal Keenam
2
SBP
Cerpen: Memori Seorang Tua
“Penanggungan”
Hikayat Opu Daeng Menambun
Merah Silu
Pantun Lapan Kerat
Kecek
3
KEDAH
Cerpen: Pungut Alias Zahara Alias Yap Siew Hong
Pahlawan Buntung
Hikayat Langlang Buana
Merah Silu
Sajak: Harga Remaja
Adat  Sezaman
4
SABAH
Cerpen: Ibu dan Ceper
Hikayat Langlang Buana
Sajak: Harga Remaja
5
TERENGGANU
Drama: Tiang Cengal Dinding Sayung
Hutan Rimba
Pelayaran Yang Penuh Peristiwa
Hikayat Khoja Maimun
Sajak: Dirgahayu Bahasaku
Bangkitlah
6
YAYASAN ISLAM KELANTAN
Drama: Tiang Cengal Dinding Sayung
Pungut
Dua Geliga Hikmat
Hikayat Indera Nata
Sajak: Adat Sezaman
Kecek
7
N. SEMBILAN
Cerpen: Israk
Hutan Rimba
Hikayat Langlang Buana
Pelayaran Penuh Perisitwa
Sajak : Dirgahayu Bahasaku
Di bawah Langit Yang Sama
8
JOHOR
Cerpen: Ibu dan Ceper
Pelayaran yang penuh peristiwa
Merah Silu
Sajak: Kecek
Syair Makna Riak
9
WP K.LUMPUR
Drama: Tiang Cengal Dinding Sayung
Hikayat Langlang Buana
Sajak: Di Perpustakaan
10
SELANGOR
Drama: Taing Cengal Dinding Sayung
Hutan Rimba
Dua Geliga Hikmat
Pelayaran Yang Penuh Peristiwa
Sajak: Harga Remaja
Di  Bawah Langit Yang Sama
11
KELANTAN
Cerpen: Biarkan Samudera
Ibu Dan Ceper
Dua Geliga Hikmat
Merah Silu
Sajak: Bangkitlah
Di Bawah Lagit Yang Sama
12
PULAU PINANG
Drama: Forum Remaja 2020
Pahlawan Buntung
Hikayat Langlang Buana
Pelayaran Penuh Peristiwa
Sajak: Di Perpustakaan
Mngintai Ruang Insaf
13
PAHANG
Cerpen: Ibu dan Ceper
Penanggungan
Hikayat Opu Daeng Menambun
Pelayaran Penuh Peristiwa
Sajak: Kecek
Bangkitlah
14
MRSM
Cerpen: Melissa
Pahlawan Buntung
Hikayat Siak
Hikayat Lang Lang Buana
Sajak: Di Bawah Langit yang Sama
Mahsuri
15
PERAK
Drama: Dato’ Onn
Pelayaran yang Penuh Peristiwa
Sajak: Harga Remaja
16
SARAWAK ZON A
Cerpen: Ibu dan Ceper
Hikayat Langlang Buana
Sajak: Harga Remaja
17
MELAKA
Cerpen: Pahlawan Buntung
Pungut
Merah Silu
Hikayat Indera Nata
Sajak: Di Perpustakaan
Adat Sezaman
18
SARAWAK ZON C
Drama: Gelanggang Tuk Wali
Hutan Rimba
Hikayat Langlang Buana
Hikayat Langlang Buana
Sajak: Harga Remaja
Adat Sezaman
19
PERLIS
Cerpen: Pahlawan Buntung
Pungut
Pelayaran yang Penuh Peristiwa
Hikayat Indera Nata
Sajak: Adat Sezaman
Harga Remaja

Soalan Komsas Antologi yang telah keluar semenjak 2011 hingga 2013.
BIL
Peperiksaan
SOALAN 2 (b)
SOALAN 2 (c)
SOALAN 2 (d)
1
November  2011
Cempaka Berdarah (T.4)
Hikayat Dua Geliga Hikmat (T.4)
Pantun Enam Kerat (T.5)
2
Jun  2012
Pungut  (T.4)
Hikayat Siak
Adat Sezaman
3
November 2012
Hutan Rimba (T.5)
Merah Silu (T.4)
Bangkitlah (T.5)
4
Jun  2013
Dato Onn ( T 5)
Hikayat Khoja Maimun ( T 4 )
Syair Definisi Orang Berakal.


Soalan telah keluar SPM November  2011 dan Julai 2012
** Sebagai Peringatan:-  Soalan Berdasarkan Bahan Komsas Baru sama ada antologi dan Komsas Novel telah mula dimasukkan ke dalam soalan Kertas Bahasa Melayu SPM bermula  pada soalan Kertas Bahasa Melayu Julai 2011. Justeru, pelbagai pilihan soalan boleh keluar dalam soalan Kertas Bahasa Melayu Kertas 2. Oleh sebab itu, pelajar perlu membuat persediaan rapi dalam menghadapi peperiksaan SPM 2013. Harap maklum.
Sebagai makluman sekiranya ada dua tajuk pemahaman di dalam jadual di atas,  bermakna tajuk di atas  ialah soalan percubaan negeri untuk tahun 201, sementata tajuk di bawah ialah soalan percubaan peringkat negeri 2012. Anda boleh membuat membuat andaian bahawa soalan yang belum keluar kemungkinan akan keluar pada tahun 2013. Peringatan tambahan: Soalan yang telah keluar semenjak Soalan Kertas Julai 2011 hingga SPM Julai 2012 tidak mungkin akan keluar lagi semasa  SPM 2013.


ANALISIS SOALAN NOVEL PERCUBAAN SPM ANTARA NEGERI SPM 2012

BAHAGIAN
NEGERI
SOALAN
ASPEK KOMSAS
4 (a)
Melaka
Berdasarkan sebuah novel yang telah anda pelajari, huraikan tema yang terdapat dalam novel tersebut.
Tema (SPM JUN 2012)
Perlis
Jelaskan tema berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari.
Tema (SPM JUN 2012)
MRSM
Berdasarkan sebuah novel yang telah anda pelajari, jelaskan tema berserta huraian peristiwa yang terdapat dalam novel tersebut.
Tema (SPM JUN 2012)
Kelantan
Berdasarkan sebuah novel yang telah anda pelajari, terdapat persoalan ketabahan watak utama menghadapi dugaan dalam kehidupan. Jelaskan dua peristiwa yang dapat dikaitkan dengan persoalan tersebut.
Persoalan
YIK
Watak utama dalam sesebuah novel sering dipaparkan oleh pengarang sebagai watak yang mengalamai konflik. Huraikan dua konflik yang dialami oleh watak utama dalam sesebuah novel yang anda pelajari dan bagaimanakah konflik itu dapat diselesaikan olehnya?
Perwatakan
JUJ Pahang
(Set 2)
Sebuah novel sering memaparkan konflik yang dihadapi oleh watak utama. Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, jelaskan dua konflik yang dihadapi oleh watak tersebut.
Perwatakan
Perak
Kebiasaannya sesebuah novel menonjolkan watak utama yang banyak menempuh cabaran dalam kehidupan. Huraikan cabaran-cabaran yang dihadapi oleh watak utama berdasarkan sebuah novel yang telah anda kaji.
Perwatakan
Times Education
Latar masyarakat banyak memberikan pengajaran kepada pembaca. Berdasarkan salah satu daripada novel yang anda kaji, nyatakan dua perbuatan latar masyarakat yang mendatangkan keinsafan.
Latar masyarakat
Selangor
Terdapat pelbagai latar tempat yang dipaparkan dalam sesebuah novel. Berdasarkan sebuah novel yang telah anda pelajari, huraikan dua latar tempat serta peristiwa yang dikaitkan dengan latar tempat tersebut.
Latar tempat
Johor
Huraikan dua latar tempat bagi sebuah novel yang telah anda pelajari.
Latar tempat
Terengganu
Berdasarkan sebuah novel yang telah anda pelajari, huraikan dua nilai tanggungjawab dalam novel tersebut.
Nilai
Pahang
Berdasarkan sebuah novel yang telah anda pelajari, huraikan nilai keberanian yang terdapat dalam novel tersebut.
Nilai
P. Pinang
Berdasarkan novel yang anda pelajari, huraikan dua situasi yang menunjukkan hubungan kekeluargaan yang erat.
Nilai
SBP
Dalam sesebuah novel, terdapat peristiwa-peristiwa yang menarik perhatian pembaca. Berdasarkan sebuah novel yang anda kaji, pilih dua peristiwa yang menarik dan nyatakan sebab peristiwa itu berjaya menarik perhatian anda.
Plot
Sarawak Zon Kuching
Berdasarkan sebuah novel yang telah anda pelajari, huraikan beberapa peristiwa menarik yang terdapat dalam novel tersebut.
Plot
N. Sembilan
Kesesuaian pemilihan judul sesebuah novel dapat dikaitkan dengan isi kandungan novel tersebut. Buktikan pernyataan di atas berdasarkan sebuah novel yang telah anda kaji.
Plot
Kedah
Jelaskan peleraian cerita daripada sebuah novel yang anda pelajari
Plot
JUJ Pahang
(Set 1)
Penggunaan sesuatu teknik dalam sesebuah novel menjadikan novel tersebut lebih menarik. Berdasarkan sebuah novel yang anda kaji, jelaskan teknik plot yang digunakan oleh pengarang dalam novel tersebut.
Teknik plot




BAHAGIAN
NEGERI
SOALAN
ASPEK KOMSAS
4 (b)
SBP
Berdasarkan dua buah novel yang anda kaji, huraikan satu latar masyarakat yang dipaparkan dalam setiap novel tersebut.
Latar masyarakat
Terengganu
Jelaskan satu latar masyarakat yang terdapat dalam dua buah novel yang anda pelajari.
Latar masyarakat
Kelantan
Berdasarkan dua buah novel yang telah anda pelajari, terdapat pelbagai latar masyarakat yang dipaparkan oleh pengarang. Huraikan latar masyarakat yang terdapat dalam setiap novel tersebut
Latar masyarakat
N. Sembilan
Latar memainkan peranan penting dalam sesebuah novel. Berdasarkan sebuah novel yang telah anda kaji, huraikan tiga latar masyarakat yang terdapat dalam novel tersebut.
Latar masyarakat
JUJ Pahang
(Set 2)
Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, bandingkan satu latar masyarakat dalam setiap novel itu.
Latar masyarakat
Perlis
Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, huraikan satu latar tempat daripada setiap novel tersebut.
Latar tempat
Sarawak Zon Kuching
Setiap watak utama dalam mana-mana novel pasti akan berhadapan dengan pelbagai dugaan kehidupan. Berdasarkan dua buah novel yang telah anda pelajari, huraikan cara watak utama menangani satu konflik yang dihadapi dalam setiap novel.
Perwatakan
MRSM
Watak sampingan banyak membantu watak utama dalam sesebuah penceritaan. Berdasarkan dua buah novel yang telah anda pelajari, huraikan satu perwatakan watak sampingan dalam setiap novel.
Perwatakan
YIK
Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, huraikan satu peristiwa yang memaparkan nilai kasih sayang dalam setiap novel.
Nilai
Melaka
Jelaskan satu nilai ketabahan yang terdapat dalam dua buah novel yang telah anda kaji.
Nilai
Johor
Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, jelaskan tiga nilai kemanusiaan daripada novel tersebut
Nilai
P. Pinang
Setiap novel mengandungi pelbagai nilai murni yang dapat memberikan teladan kepada pembaca. Berdasarkan dua buah novel  yang anda kaji, jelaskan satu peristiwa yang menggambarkan nilai kerjasama daripada setiap novel tersebut.
Nilai
JUJ Pahang
(Set 1)
Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, huraikan satu nilai kegigihan yang dipaparkan dalam kedua-dua novel itu.
Nilai
Kedah
Huraikan satu pengajaran bagi kedua-dua buah novel yang anda pelajari.
Pengajaran (SPM JUN 2012)
Perak
Berdasarkan dua buah novel yang anda kaji, jelaskan satu pengajaran daripada setiap novel tersebut.
Pengajaran (SPM JUN 2012)
Times Education
Huraikan satu teknik penceritaan yang digunakan oleh pengarang dalam dua buah novel yang anda kaji.
Teknik plot
Selangor
Jelaskan dua teknik plot yang terdapat dalam sebuah novel yang telah anda pelajari.
Teknik plot
Pahang
Berdasarkan dua buah novel yang telah anda pelajari, huraikan satu persamaan teknik plot yang terdapat dalam kedua-dua novel tersebut.
Teknik plot

Soalan  SPM Sebenar 2012
4 (a)
Jelaskan dua latar masa yang terdapat dalam sebuah novel yang anda pelajari.
Latar
Soalan  SPM Sebenar 2012 4 (b)
Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari , jelaskan tiga nilai kemanusian yang terdapat dalam novel tersebut.
Nilai
Soalan SPM Sebenar Jun2013 4 (a)
Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, jelaskan dua latar tempat yang terdapat dalam novel tersebut.
Soalan SPM Jun 2013 Latar tempat
Soalan SPM Sebenar Julai 2013  4 (b)
Pertentangan pendapat antara watak dalam sesebuah novel bertujuan untuk mengembangkan jalan cerita.Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, huraikan pertentangan pendapat antara watak utama dengan satu watak lain dalam noel-novel tersebut.
SPM Julai 2013
Watak
Perhatian:-
 Sila jawab semula soalan-soalan di atas sebagai latihan semula bagi soalan yang pernah dijawab dan latihan tambahan kepada soalan yang belum dijawab lagi. Ingat, latihan yang mantap akan membantu anda MENJAWAB SOALAN SEBENAR KERTAS BAHASA MELAYU DALAM PEPERIKSAAN AWAM  dalam dewan peperiksaan. Anda juga boleh  merujuk soalan di Buku Kerja Twitter bahasa Melayu atau soalan daripada buku rujukan lain untuk memantapkan penguasaan anda terhadap soalan-soalan yang masih belum keluar dalam Kertas Soalan SPM 2011 dan 2012. Namun begitu, jangan anggap ini sebagai soalan SPOT, kerana anda perlu juga menguasai soalan-soalan lain sebagai persediaan untuk menghadapi SPM 2013.

Cuma dengan adanya analisa di atas, sekurang-kurangnya pelajar dan guru dapat melihat aliran soalan dan perkaitan soalan yang keluar dalam soalan peperiksaan percubaan dengan soalan SPM sebenar.


Analisa terkini soalan Percubaan  Bahasa Melayu Negeri-negeri lain 2013.
Soalan Percubaan SPM  Negeri 2013 ( Analisa Soalan 2a, 2b, 2c, dan 2d)

Bil
Negeri
Soalan 2 (b)
Soalan 2 (c)
Soalan 2 (d)
1
Kedah
Pahlawan Buntung
Pelayaran Penuh Peristiwa
Sajak  “Kecek”
2
SBP
Israk
Hikayat Opu Naeng Menambun
Dirgahayu Bahasaku
3
MRSM
1400
Hikayat Khoja Maimun (BMJun2013
SiLuncai
4
Perak
1400
Pelayaran Penuh Peristiwa
Gurindam Tunggak 12
5
Pulau Pinang
Ibu dan Ceper
Hikayat Langlang Buana
Gurindam 12 Fasal Ke-6
6
Terengganu
Ibu dan Ceper
Hikayat Langlang Buana
Di Perpustakaan
7
Johor SMKL
Ibu dan Ceper
Pelayaran Penuh Peristiwa
Dirgahayu Bahasaku
8
Johor SMKPS
Ibu dan Ceper
Pelayaran Penuh Peristiwa
Dirgahayu Bahasaku
9
Selangor SMKS
Ibu dan Ceper
Hikayat Langlang Buana
Di Bawah Langit Yang Sama
10
Wilayah Persekutuan
Forum Remaja 2020
Hikayat Langlang Buana
Gurindam Tunggak 12
11
Sabah
Israk
Hikayat Langlang Buana
Seloka Emak Si Radang
12
Skor A BH
Tiang Cengal Dinding Sayung
Hikayat Khoja Maimun (BMJun2013
Di Perpustakaan
13
Yik
Tiang Cengal Dinding Sayung
Hikayat Khoja Maimun (BMJun2013
Definisi Orang Berakal
( BM Jun 2013)

Analisa terkini soalan Percubaan  Bahasa Melayu Negeri-negeri lain 2013.
Soalan Percubaan SPM  Negeri 2013 ( Analisa 4 a dan 4 b)

Bil
Negeri
Soalan 4 a
Soalan 4 b
1
Kedah


2
SBP
Unsur saspens dalam sesebuah novel dikemukakan oleh pengarang untuk menimbulkan minat dalam diri pembaca agar menyudahkan pembacaan mereka.
Berdasarkan sebuah novel yang anda kaji, huraikan dua peristiwa yang menunjukkan unsur saspens dalam novel tersebut.
Berdasarkan dua buah novel yang anda kaji, huraikan satu perwatakan watak sampingan yang dipaparkan dalam setiap novel tersebut.
3
MRSM
Huraikan dua persoalan kasih sayang yang terdapat dalam sebuah novel yang telah anda pelajari.
Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, jelaskan satu peristiwa yang
menggambarkan teknik imbas kembali yang terdapat dalam setiap novel.
4
Perak
Berdasarkan salah satu teks yang anda kaji, jelaskan bagimanakah  watak sampingan membantu menyelesaikan masalah watak utama.
Berdasarkan dua buah novel yang telah anda kaji, jelaskan satu persoalan daripada setiap novel.
5
Pulau Pinang

Banyak peristiwa yang dipaparkan dalam sesebuah novel menggambarkan persoalan yang ingin disampaikan oleh pengarang.
Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, huraikan dua contoh yang menggambarkan persoalan pengorbanan dalam kehidupan.




Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, jelaskan satu latar masyarakat yang terdapat dalam novel-novel tersebut.

6
Terengganu
Bahagian peleraian yang menarik dalam sesebuah novel memberi kepuasan kepada pembaca.
Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, jelaskan dua peristiwa menarik pada bahagian
peleraian novel tersebut.

Berdasarkan dua buah novel yang telah anda pelajari, huraikan satu latar masyarakat yang
prihatin dalam setiap novel.
7
Johor SMKL
Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, huraikan dua peristiwa yang menggembirakan dalam novel tersebut

Berdasarkan dua buah novel yang telah anda pelajari, huraikan satu pengajaran yang terdapat dalam setiap novel tersebut?

8
Johor SMKPS
Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, huraikan dua peristiwa yang
menggembirakan dalam novel tersebut
Berdasarkan dua buah. novel yang telah anda pelajari, huraikan satu pengajaran
yangterdapatdalamsetiapnovel tersebut
9
Selangor SMKS
Selain isu utama, setiap pengarang juga mengutarakan beberapa persoalan dalam karya mereka.
Berdasarkan sebuah novel yang telah anda kaji, jelaskan dua persoalan yang dikemukakan oleh pengarang dalam novel berkenaan.
Berdasarkan dua buah novel yang telah anda kaji, huraikan kepentingan watak sampingan dalam setiap novel tersebut.
10
Wilayah Persekutuan
Pengarang sesebuah novel biasanya menggunakan karyanya sebagai medan untuk
mengutarakan pelbagai kritikan sosial.
Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, huraikan kepincangan masyarakat
dalam novel tersebut.
Setiap novel mengandungi berbagai-bagai nilai murni yang dapat memberikan teladan
kepada pembaca.
Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, jelaskan peristiwa yang menggambarkan
nilai keprihatinan dalam novel-novel tersebut.
11
Sabah
Pembaca akan memperoleh pelbagai mesej dan pengajaran daripada novel yang dibaca. Berdasarkan novel yang telah anda kaji, jelaskan pengajaran yang boleh anda jadikan pedoman dalam kehidupan.
Berdasarkan dua buah novel yang telah anda kaji, huraikan persamaan latar masyarakat yang terdapat dalam kedua-dua novel tersebut

12
Skor A BH
Jelas dua latar masyarakat yang terdapat dalam sebuah novel yang anda pelajari.
Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, jelaskan tiga peristiwa yang menunjukkan nilai ketabahan yang terdapat dalam novel tersebut.
13
Yik
Pengarang sesebuah novel memaparkan banyak pengajaran yang berguna untuk mendidik masyarakat.
Tulis tiga pengajaran dalam sebuan novel yang anda pelajari.
Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, huraikan satu peristiwa  memaparkan nilai kasih sayang dalam setiap novel.

 

SOALAN SET 1 (MODUL JPN PERAK 2012)

Soalan 1 : Rumusan
[30 markah]

Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang  langkah-langkah menangani masalah emosi murid  dan  kebaikan mengatasinya. Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 perkataan.
            Tragedi seorang murid mati akibat terjatuh dari tingkat dua bangunan sekolah memang menyayat hati. Kejadian ini walaupun boleh dikategorikan sebagai kes terpencil namun tidak boleh diambil mudah kerana berkait rapat dengan masalah emosi murid. Sakit yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar kebiasaannya melibatkan mental. Oleh sebab itu, satu mekanisme mengenal pasti masalah depresi mental dari peringkat awal perlu diwujudkan oleh pihak sekolah agar dapat ditangani seawal mungkin sebelum menjadi serius.
            Sebagai permulaan, kaunselor di sekolah perlu memainkan peranannya supaya masalah berkaitan emosi murid ini tidak melarat sehingga menyebabkan kejadian yang tidak diingini berlaku. Seharusnya kaunselor perlu menganjurkan program yang boleh mewujudkan kesedaran ke arah mengenal pasti punca, simptom dan kaedah menangani masalah berkaitan emosi. Manakala pentadbir sekolah dan guru kelas pula perlulah sentiasa peka dengan sebarang perubahan sikap dan tingkah laku murid. Mereka perlu mengambil tindakan segera jika terdapat tingkah laku murid yang mencurigakan malah jangan mengambil mudah sebarang ugutan atau ancaman khususnya yang dinyatakan di laman sosial seperti Facebook dan Twitter.
            Dalam pada itu, Kementerian Kesihatan bekerjasama dengan Kementerian Pelajaran memperkenalkan Modul Kesihatan Mental di sekolah menengah pada tahun 2011 untuk menangani masalah emosi murid. Pada masa yang sama, pentadbir sekolah dan guru juga perlu memahami Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang mahu melahirkan insan seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI). Justeru, berikan ruang dan peluang kepada murid untuk beriadah bagi mengurangkan tekanan dengan melibatkan diri dalam kegiatan kokurikulum khususnya untuk murid yang tidak terlibat dengan  peperiksaan. Penglibatan murid dalam aktiviti kokurikulum boleh menyihatkan badan, menambahkan kemahiran dan membentuk semangat berpasukan. Malah aktiviti kokurikulum juga memberi kelebihan kepada murid untuk memasuki universiti awam.
            Pelbagai pendekatan juga perlu difikirkan oleh pihak sekolah. Kerjasama ibu bapa dan pihak sekolah amat membantu dalam menangani permasalahan emosi murid. Paling mudah, ibu bapa segera memberitahu pihak sekolah sekiranya anak-anak mereka menghadapi masalah selain tidak  menyerahkan bulat-bulat kepada sekolah menangani masalah tersebut. Persatuan Ibu Bapa dan Guru menganjurkan Kursus Kemahiran Keibubapaan sebagai kaedah penyelesaian terbaik kepada masyarakat agar masalah emosi murid ini dapat diatasi. Segalanya terpulang kepada kebijaksanaan pentadbir sekolah dan guru untuk menjadualkan aktiviti murid supaya dapat melahirkan modal insan yang holistik, bijak, sihat dan berpersonaliti unggul.
(Dipetik dan diubahsuaikan daripada rencana 
Menangani Masalah Emosi Pelajar 
oleh Azmy Mohamed,
Utusan Malaysia, 14 Februari 2011)

Soalan 2 : Pemahaman
[35 markah]
Soalan 2 (a) – Petikan Umum

Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan yang  berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

(i)         Berikan maksud rangkai kata berpersonaliti unggul
                                                                                                                                          [2 markah]

(ii)        Berikan kebaikan-kebaikan sekiranya murid menyertai aktiviti kokurikulum di sekolah.
                                                                                                                                          [3 markah]

(iii)       Pada pendapat anda, apakah punca-punca yang menyebabkan murid-murid menghadapi masalah emosi?

            Kemukakan tiga punca.
 [4 markah]

Soalan 2(b) – Petikan Cerpen

Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.                       
            Tiba-tiba hatinya dipintali kesayuan. Di mana Siti Nurhidayah? Di mana Izwan di mana Nuryani Iman? Sudah berpuluh tahun berpisah. Pungguk itu ialah dirinya, rindu si pungguk ialah rindunya,  derita si pungguk ialah penderitaan dirinya. Ingatannya kepada Izwan, kepada Nuryani Iman, kepada Siti Nurhidayah tidak pernah luak, tidak pernah bertukar seperti rambutnya yang sudah memutih, tidak pernah bertukar seperti kulitnya dengan seribu kedutan.
            Angin malam terus bertiup, terlalu dingin, membawa bersama-sama bau cempaka dan melur di halaman.  Pak Itam terasa segar. Terasa semakin syahdu, kesepian malam ini kian mendekatkan dirinya kepada Tuhan. Terasa dirinya kian mengecil, rumput-rampai, daun-daunan, walaupun ditiup angin, tetapi tetap menunduk, sujud kepada Tuhan, berzikir dan bertasbih. Bukankah Tuhan jadikan manusia, para malaikat, jin dan makhluk seisi alam ini supaya sujud kepada- Nya?
            Pak Itam terasa dirinya kian mengecil seperti sebiji debu!
                (Dipetik daripada
cerpen ‘Memori Seorang Tua’
oleh Zahari Affandi,
dalam antologi Harga Remaja
Dewan Bahasa dan Pustaka)

(i)                  Berdasarkan petikan di atas, nyatakan dua sebab Pak Itam berasa sayu
                                                                                                            [2 markah]  
                                               

(ii)               Andaikan anda Pak Itam, apakah usaha  anda untuk mendapatkan semula isteri dan anak-anak yang sudah lama berpisah?                                     
[3 markah]
                            
(iii)             Huraikan satu nilai murni yang terdapat dalam petikan di atas dan satu  nilai murni yang lain daripada cerpen.yang tidak terdapat dalam petikan.                                
  [4 markah]
Soalan 2(c) – Petikan Prosa Klasik
Baca petikan prosa klasik di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
            Setelah sudah maka Khoja Maimun pun bermohonlah kepada isterinya lalu dipeluk  diciumnya akan isterinya yang cantik molek itu, muda molek dengan kelakuannya yang baik dengan tiada yang tidak baiknya itulah adanya, antara keduanya itu bertangisan dengan air matanya serta menaruh akan dua ekor burung itu. Maka khoja Maimun pun pergilah belayar.
            Hatta berapanya Khoja Maimum belayar itu, maka datanglah cubaan Allah Taala atas hambanya, dengan demikian dicetera akan orang yang empunya cetera ini. Selama peninggalan Khoja Maimun belayar itu, sebermula ada pada suatu hari maka Bibi Zainab pun bercintalah akan suaminya. Maka ia pun pergilah duduk di tingkap mahligainya berangan-angan serta memandang pada jalan seraya itu maka pada ketika itu terpandanglah kepada anak raja di dalam negeri itu lalu berkuda hampir dengan mahligai isteri Khoja Maimun. Pada tatkala Bibi Zainab pun memandang ke bawah maka terpandanglah kepada muka anak raja itu, pemandangan Bibi Zainab terlalu elok rupanya anak raja itu. Sebermula anak raja pun memandang kepada isteri Khoja Maimun, terlalu baik parasnya sama berjumpa masanya lalu dibawanya tersenyum oleh anak raja itu.
                                                                                                (Dipetik daripada
 ‘Hikayat Khoja Maimun’
 dalam antologi Harga Remaja,
Dewan Bahasa dan Pustaka)



(i)         Berikan maksud terlalu elok rupanya.                                                           
[2 markah]
(ii)        Berdasarkan petikan di atas, apakah yang berlaku kepada  Bibi Zainab sepeninggalan suaminya, Khoja Maimun pergi belayar?.                                                          
[3 markah]
(iii)       Pada pandangan anda, apakah tindakan yang perlu dilakukan oleh Bibi Zainab untuk mengubati perasaan rindu terhadap suaminya Khoja Maimun yang sedang belayar?                                                                                                       
[3 markah]
Soalan 2(d) – Sajak
Baca sajak di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Bangkitlah           
                                                          Anak-anak yang sedang lena
                                                          bangkitlah
                                                          matahari sudah tinggi
                                                          di puncak gunung.

                                                          Lihat jernihnya pagi ini
                                                          burung-burung berterbangan di udara
                                                          dan pepohon hijau merendang daunnya
                                                          apa kau masih belum bangkit?

                                                          Bangkitlah
                                                          jangan sesal nanti
                                                          madu bumi yang kekeringan
                                                          isi laut kekosongan
                                                          dan perut belantara menjadi ladang.

                                                          Anak-anak
                                                          esok apa yang akan kaumakan?
                                                          tanah atau batu atau debu?
                                                          kau mahu terus nangis
                                                          tanpa air mata?

                                                          Kalau tidak
                                                          bangkitlah
                                                          matahari belum lagi rembang
                                                          dan burung-burung belum lagi menjamah awan!
                                                                  
                                                                   
                                                          
                                                           Rejab F.I.
                                                           dalam antologi Dirgahayu Bahasaku,
                                                           Dewan Bahasa dan Pustaka

(i)        Berdasarkan rangkap ketiga sajak di atas, mengapakah penyajak menyeru    
            anak muda supaya bangkit atau bangun dengan segera?                                                                                       [2 markah]
                                                                                                           
(ii)     Pada pendapat anda, apakah ciri-ciri yang perlu ada pada generasi muda sekiranya ingin berjaya pada masa hadapan?              
 [3 markah]
                                                                         
    (iii)    Huraikan persoalan  berdasarkan  rangkap kedua dan rangkap keempat sajak
              tersebut.                                                                   
[4 markah]


Soalan 3 : Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa
[30 markah]
Jawab semua soalan.

(a)  Tulis satu ayat bagi tiap-tiap perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.

(i)                 mentah-mentah
(ii)               hidup-hidup
(iii)             diam-diam
(iv)             siang-siang
(v)               senyap-senyap
(vi)             jauh-jauh
[ 6 markah ]
(b) Tukar  ayat cakap ajuk di bawah kepada ayat cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya.

(i)                 “Tuanku, janganlah berasa khuatir kerana patik akan pastikan lanun-lanun itu ditangkap dan  dihukum,” kata Laksamana Hang Tuah kepada sultan.

(ii)               “Mengapakah kamu lewat? Sudah hampir satu jam aku menunggu di sini,” kata Amira kepada Ellina.

(iii)             “Kamu salah seorang pelajar cemerlang. Tentu rugi jika kamu tidak mahu menyambung pelajaran,” kata Cikgu Ali kepada Faizal.
[ 6 markah ]
(c)      Dalam petikan di bawah, terdapat tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan   penggunaan imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin petikan itu semula.

       NGO alam sekitar telah membantah usaha sebuah syarikat pembalakan yang melakukan kerja-kerja pembalakan yang mendekati dengan kawasan menadah hujan. Bantahan mereka telah dimaklumi kepada Perdana Menteri menerusi mesin faksimili. Mereka telah mengadakan demotrasi secara aman di hadapan ibu pejabat syarikat berkenaan. Isu ini telah mendapat liputan daripada media masa di dalam dan di luar negara.
                                                                                                                  [ 6 markah ]
(d)    Dalam setiap ayat di bawah  terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.

(i)                 Semua penduduk yang mempunyai pendapatan hendaklah menghantar Borang Tafsiran Cukai masing-masing di Lembaga Hasil Dalam Negeri pada setiap tahun.

(ii)               Beberapa orang pegawai DBKL ditugaskan untuk menyemak keadaan di tempat yang sering berlaku banjir kilat di Kuala Lumpur dari masa ke semasa.

(iii)             Hadiah yang mereka beli itu akan diagihkan kepada Puan Nora ketika mereka melawatnya di hospital nanti.
[6 markah]

(e)      Baca ayat-ayat  di bawah dengan teliti dan kemudian kemukakan  peribahasa  yang
          sesuai dengan  situasi dalam ayat-ayat yang berikut.

(i)                  Musliha berasa kesal menceritakan masalah rumah tangganya kepada Soleha. Dia berharap agar Soleha tidak menceritakan masalahnya itu kepada orang lain. Malangnya, Soleha tidak menepati janjinya. Kini hampir sernua rakan sepejabat tahu akan masalah rumah tangganya.

(ii)                Dolah, Hakim, dan Lokman bersusah payah melukis mural di dinding sekolah. Ketua kumpulan mereka, Zahid, hanya membantu sedikit dan selalu menghilangkan diri semasa bertugas. Namun dalam perhimpunan sekolah, pengetua asyik memuji Zahid. Hal ini menyebabkan Dolah, Hakim, dan Lokman berasa tidak puas hati kerana mereka yang bersungguh-sungguh tetapi orang lain pula yang mendapat pujian.

(iii)             Setelah lima tahun bekerja di Amerika Syarikat, Jefri mengambil keputusan untuk balik ke Malaysia. Walaupun pendapatannya di sana besar, tetapi dia berasa kurang seronok tinggal di rantau orang. Dia ingin tinggal dan bekerja di negara sendiri.

 [6 markah]
Soalan 4: Novel
[15 markah]
Jawab soalan-soalan di bawah  berdasarkan novel-novel yang berikut.
(i)                 Papa…(akhirnya kau tewas jua) karya Deana Yusof
(ii)               Melunas Rindu karya Hartini Hamzah
(iii)             Azfa Hanani karya Halis Azhan Mohd Hanafiah
(iv)             Renyah karya Gunawan Mahmood
(v)               Konserto Terakhir karya Abdullah Hussain
(vi)             Kembara Amira karya Amer Hmzah L.Kadir
(vii)           Kabus di Perbukitan karya Muhamad Kholid Hamzah
(viii)         Sutera dalam Lukisan karya Abd Talib Hassan

(a)    Huraikan dua peristiwa yang menyedihkan dalam sebuah novel yang anda pelajari.
[7 markah]

(b)   Berdasarkan dua buah novel yang anda kaji, huraikan satu contoh nilai keberanian daripada setiap novel tersebut.
[8 markah]



KERTAS SOALAN TAMAT

SOALAN SET 2 (MODUL JPN PERAK 2012)

 

Soalan 1 : Rumusan
[30 markah]
Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang peranan remaja sebagai pengguna dan  cara-cara memupuk kesedaran kepenggunaan dalam kalangan remaja. Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

            Dewasa ini, isu kepenggunaan dalam kalangan remaja menjadi perhatian masyarakat lantaran peningkatan taraf hidup. Tanpa kita sedari, pengguna remaja lebih banyak menjadi mangsa penipuan berbanding dengan pengguna lain. Hal ini terjadi kerana remaja sendiri kurang ambil peduli tentang hak dan tanggungjawab sebagai pengguna. Isu remaja dan pengguna berlaku sepanjang masa, namun yang menjadi persoalannya ialah tidak banyak remaja yang mengetahui hak dan tanggungjawab mereka sebagai pengguna. Oleh itu, setiap remaja perlu peka akan peranan mereka sebagai pengguna yang bijak. Mereka perlu melibatkan diri dalam hal-hal kepenggunaan kerana melalui cara ini mereka akan memahami definisi, hak dan tanggungjawab sebagai pengguna.
           
            Terdapat pelbagai cara yang  boleh dilakukan oleh remaja untuk mendapatkan maklumat tentang semua perkara berkaitan isu kepenggunaan. Antaranya ialah menjadi ahli persatuan pengguna di tempat masing-masing. Selain itu, remaja perlu berkongsi pengetahuan sebagai pengguna dengan masyarakat. Remaja tidak seharusnya bersikap mementingkan diri sendiri semata-mata. Remaja boleh menjalankan tanggungjawab sosial ini dengan menggunakan laman sosial yang mudah dan popular dalam kalangan mereka.  Oleh itu, remaja boleh menggunakan perkhidmatan laman sosial ini sebagai wadah komunikasi untuk menubuhkan kelab pengguna.
           
            Pada masa yang sama, remaja juga boleh mengetahui sebarang produk dan perkhidmatan daripada pelbagai sumber.            Hal ini amat penting kerana tanpa disedari, remaja sering menjadi mangsa apabila jurujual menggunakan permainan psikologi. Justeru, remaja bertanggungjawab mengambil tindakan yang sewajarnya andai mereka menjadi mangsa dalam hal-hal kepenggunaan. Selain memahami hak dan tanggungjawab sebagai pengguna, remaja juga harus mengambil sedikit masa untuk melihat isu-isu penting tentang kepenggunaan. Isu ini boleh dicari dengan mudah melalui media cetak dan elektronik. Antara isu yang mendapat perhatian media ialah isu pengguna remaja yang menjadi mangsa produk tiruan. Hal ini berlaku kerana faktor usia dan pemikiran remaja itu sendiri yang tidak matang.

            Sebagai pengguna, remaja juga bertanggungjawab untuk melakukan kajian terhadap isu-isu tertentu kerana hal ini akan membuka minda remaja untuk berfikir dengan lebih luas sebagai pengguna. Dalam pelbagai hal kepenggunaan, remaja sebagai pengguna seharusnya berfikir dahulu dan merancang sebelum berbelanja bagi mengelakkan diri mereka daripada menjadi mangsa penipuan. Sebarang isu yang dapat membantu remaja menjadi pengguna yang bijak haruslah dikaji, diselidik, dan difahami oleh remaja sendiri.

(Dipetik dan diubahsuaikan daripada
Tanggungjawab Remaja Sebagai Pengguna
oleh Asrul Ilham Sany,
Dewan Siswa, April 2011)


Soalan 2 (a) – Petikan Umum 

Berdasarkan petikan Soalan 1,  jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
(i)         Berikan maksud rangkai kata produk tiruan.                                                        [2 markah]
(ii)        Mengapakah remaja sering menjadi mangsa dalam isu kepenggunaan?             [3 markah]
(iii)       Sebagai pengguna, apakah tindakan anda apabila menyedari   bahawa anda    telah tertipu     
           setelah membeli sesuatu barangan?
           Berikan tiga tindakan anda.
[4 markah]

Soalan 2(b) – Petikan Cerpen
Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.       
           
            “Misalkan saja saudara minat memancing atau menangkap ikan. Apakah kerana minat itu saudara harus menjadi nelayan? Bukankah saudara tetap sebagai penjaga panggung? Begitulah juga saya yang minat menjadi hero. Apakah kerana minat itu saya mesti menjadi hero? Tentu tidak, bukan? Saya akan tetap bernama pelakon.”
            “Kenyataan saudara itu memeningkan saya.”
            “Tidak, saudara.  Sebenarnya terlalu mudah untuk saudara memahami kata-kata saya itu.”
            “Bagaimana?”
            “Saudara berhentilah memuji saya. Sau … saudara pujilah diri saudara sendiri, “ sambut si hero sambil menancapkan sorot matanya kemas-kemas ke wajah si penjaga panggung.
            Si penjaga panggung melongo, terkelip-kelip matanya menatap renungan si hero yang tidak terdaya ditafsirkannya lagi.
            “Saudara, kita selalu lupa pada kenyataan yang membeliti hidup kita sebenarnya. Kita lebih terkesima akan sesuatu yang pada lahirnya tampak cemerlang dan cerlang sinarnya, walhal di sebaliknya tidak lebih daripada seberkas sampah yang hanya layak digilai lalat dan gagak. Hindarilah diri saudara daripada menjadi lalat dan gagak, saudara.”
            Si penjaga panggung terus melongo.

            (Dipetik daripada
cerpen ‘ Idola’
oleh Zaen Kasturi
dalam antologi Dirgahayu Bahasaku
Dewan Bahasa dan Pustaka)

(i)                  Berdasarkan petikan di atas, nyatakan nasihat-nasihat yang diberikan oleh
 hero kepada penjaga panggung?                                                             [2 markah]  
                                               

(ii)               Andaikan anda penjaga panggung, apakah reaksi anda terhadap nasihat-nasihat yang disampaikan oleh hero kepada anda?                                              [3 markah]
                            
(iii)             Huraikan satu pengajaran yang terdapat dalam petikan di atas dan satu pengajaran yang lain daripada keseluruhan cerpen.                                 [4 markah]
 
Soalan 2(c) – Petikan Prosa Klasik
Baca petikan prosa klasik di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Setelah tinggal beberapa lama di dalam negeri itu, padi orang di situ habis dimakan kerbau,demikian juga pisang orang di situ. Kata segala orang dalam negeri itu, “binatang apa dibawa ke negeri ini; habislah tanam-tanaman kami binasa dimakan oleh binatang itu. Kalau demikian janganlah tuan-tuan duduk bersama-sama dengan kami.”
            Setelah Merah Silu mendengar kata sekalian orang kampung itu, maka Merah Silu berkata kepada mereka, “ hai segala tuan-tuan dalam negeri ini, sabarlah tuan-tuan dahulu sementara hamba mencari tempat diam yang lain!”
            Merah Silu pergi mencari tempat yang lain. Dia berjalan mudik ke hulu Semenda. Dia sampai di suatu negeri bernama Buluh Telang. Di sana dia bertemu dengan Megat Iskandar. Megat Iskandar mempelawa Merah Silu dan menjamunya makan minum. Ujar Megat Iskandar kepada Merah Silu, “apa kehendak tuan hamba kepada hamba ini?”
            Merah Silu berkata, “Hamba datang kepada tuan hamba ini, hamba hendak minta tempat duduk, kerana hamba tiada bertempat.”
            Kata Megat Iskandar, “jikalau demikian baiklah anakanda duduk di sini dengan hamba. Ladang di sini pun luas, dan banyak tempat kerbau makan.”
            Sambut Merah Silu, “Jikalau ada kasih tuan apatah salahnya, tuanlah akan menjadi bapa hamba.”
Merah Silu pun bermohon pada Megats Iskandar, lalu dia pergilah mengambil segala hartanya, askar dan kesemua kerbaunya. Lalu dibawa ke Buluh Telang itu. Merah Silu tinggallah di situ
                                                                                                (Dipetik daripada
 ‘Merah’ Silu’
 dalam antologi Harga Remaja,
Dewan Bahasa dan Pustaka)

(i)         Berikan maksud hendak minta tempat duduk.                                                      [2 markah]
(ii)        Berdasarkan petikan di atas, nyatakan faktor-faktor yang menyebabkan Merah Silu mengatakan bahawa Megat Iskandar akan menjadi bapanya.                           [3 markah]
(iii)       Pada pandangan anda, apakah yang akan terjadi sekiranya Merah Silu enggan berpindah?
                                                                                                [3 markah]
Soalan 2(d) – Sajak
Baca sajak di bawah dengan teliti, kemudian  jawab soalan-soalan berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
DIRGAHAYU BAHASAKU
                                                Tempatmu di singgahsana
                                                hati nurani bangsaku
                                                warga yang berbudi
                                                setia dan amanah.

                                                Bahasa itu maruah bangsa
                                                yang mesti dipelihara martabatnya
                                                agar tetap kukuh dan ampuh
                                                melayari lautan bijaksana
                                                salam ikatan mesra dan teguh.

                                                Cekal dan waja semangat pejuangku
                                                hak bangsaku memilikimu
                                                di bumi bertuah ini
                                                merentas dunia tak bertepi.

                                                Sejarah bangsa mencatatkan kegemilangan
                                                ke barat ke timur menjalin persaudaraan
                                                gagah pelautku membelah lautan
                                                ke utara dan  ke selatan bahasaku mencengkam
                                                dari pulau ke pulau menggilap mutiara silam.

                                                Dirgahayu bahasaku
                                                di arena antarabangsa suaramu tumbuh
                                                menusuk kalbu lagu bahasamu
                                                bahasamu bahasa minda
                                                mudah akrab dan bertatasusila
                                                daripada bangsa yang bernama Melayu
                                                menempa kejayaan di alaf baru.

                                                Ahmad Sarju
                                                dalam antologi Dirgahayu Bahasaku
                                                Dewan Bahasa dan Pustaka

 
(i)         Berikan maksud Tempatmu di singgahsana.
                        [2 markah]

(ii)        Pada pendapat anda, bagaimanakah cara-cara memartabatkan bahasa kebangsaan di negara  kita?
[3 markah]

(iii)       Jelaskan dua  persoalan yang terdapat dalam sajak tersebut.
[4 markah]


Soalan 3:Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa
[30 markah]
Jawab semua soalan.
(a)  Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.
(i)      aliran
(ii)    pengalir
(iii)  mengalir
(iv)  arahan
(v)    pengarah
(vi)  mengarah
[6 markah]

(b) Nyatakan pola bagi ayat-ayat di bawah sama ada ayat tersebut berpolakan Frasa Nama +      
      Frasa Nama (FN+FN), Frasa Nama + Frasa Kerja (FN+FK), Frasa Nama + Frasa Adjektif
      (FN+FA) atau Frasa Nama + Frasa Sendi Nama (FN+FS)

(i)           Bungkusan hadiah itu untuk Sarimah.
(ii)         Budak itu menjerit kesukaan.
(iii)       Rumah itu sangat luas dan cantik halamannya.
(iv)       Cikgu Sukri guru kelas saya.
(v)         Keluarga Cikgu Zurina akan menetap di kampung.
(vi)       Bangunan itu sudah usang.
[6 markah]

(c) Dalam setiap ayat di bawah ini terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan     imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menulis ayat itu semula.
(i)           Gadis manis yang berpakai baju berwarna merah dan berambut keringting itu berasal dari pedalaman Sabah.

(ii)         Dukun itu membaca beberapa mentera kepada pesakitnya sebelum mencerita punca sebenar penyakit tersebut.

(iii)       Satay merupakan makanan yang semakin popular di negara ini berbandingkan dengan makanan tradisional yang lain.
[6 markah]
(d)  Dalam setiap ayat di bawah terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
(i)           Semua pelajar perlu sedar yang setiap kejayaan akan diperoleh jika ada kemahuan, kesungguhan, dan tidak mengenal putus harap.

(ii)         Kertas rujukan untuk kelas sains itu telah disiapkan oleh saya pada pagi tadi.

(iii)        Berdasarkan pada laporan guru disiplin, kebanyakan aktiviti keluar sekolah disebabkan pengaruh rakan sebaya.
[6 markah]

(e)   Baca ayat-ayat  di bawah ini dengan teliti, kemudian nyatakan peribahasa yang sesuai    dengan   situasi dalam ayat-ayat tersebut
(i)      Semenjak membeli motosikal yang baharu, Zaman membiarkan sahaja motosikal lamanya di bawah rumah. Motosikal itu dibiarkan kotor dan kempis tayarnya. Mak Senah telah menegur sikap Zaman yang membiarkan saja motosikal yang masih boleh digunakan itu. Zaman tetap membiarkan motosikal lamanya kerana dia berasa seronok menunggang motosikal baharunya.
(ii)   Cikgu Zarul berasa puas kerana telah berjaya mendapat segulung ijazah. Bertahun‑tahun lamanya dia melanjutkan pelajaran. Kalau dulu dia hanya lulusan maktab, kini dia berkelulusan universiti. Dia berasa puas kerana titik peluhnya selama ini telah menyebabkan kehidupannya lebih selesa sekarang.
(iii)  Beberapa bulan selepas Haji Tamrin meninggal dunia, kehidupan tiga orang anak mereka mula berubah. Masing‑masing telah membeli kereta baharu. Haji Tamrin telah banyak meninggalkan harta pusaka kepada anak‑anaknya itu. Oleh sebab itulah ketiga‑tiga orang anak lelakinya telah mewarisi harta yang banyak daripada ayah mereka.
[6 markah]

Soalan 4: Novel

[15 markah]

Jawab soalan-soalan di bawah berdasarkan novel-novel yang berikut:


  (i)

  (ii)

  (iii)

  (iv)

  (v)

  (vi)

 (vii)

(viii)

    PAPA … (akhirnya kau tewas jua!) karya Deana Yusuf

    Azfa Hanani karya Halis Azhan Mohd. Hanafiah

    Melunas Rindu karya Hartini Hamzah

    Renyah karya Gunawan Mahmood

    Interlok karya Abdullah Hussain

    Sutera Dalam Lukisan karya Abd. Talib Hassan

    Kembara Amira  karya Amer Hmzah L. Kadir

    Kabus di Perbukitan karya Mohamad Kholid


(a)
Terdapat pelbagai peristiwa yang dipaparkan dalam sesebuah novel.

Huraikan dua peristiwa yang menarik dalam sebuah novel yang anda pelajari.


                                                                                                     [7 markah]






(b)
Berdasarkan dua buah novel yang anda  pelajari,  jelaskan satu nilai kasih sayang yang terdapat  dalam novel tersebut.                                                


                                                                                                                 [8 markah]


KERTAS SOALAN TAMAT

SOALAN MODUL SET 3 (JPN PERAK 2012)

  

Soalan 1 : Rumusan
[30 markah]

Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang kepentingan industri desa dan kekangan yang dihadapi dalam memajukan industri desa. Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.


Industri desa yang juga dikenali sebagai industri luar bandar ataupun industri tradisional merupakan antara industri yang berperanan ke arah menjana pertumbuhan ekonomi negara dan berpotensi tinggi untuk dimajukan. Industri desa merupakan industri berskala kecil-kecilan dan menghasilkan pengeluaran atau kerja tangan yang diusahakan oleh masyarakat kampung yang masih mengekalkan nilai-nilai seni tradisi dan kebudayaan, serta menggunakan teknik tradisi tempatan yang diwarisi daripada nenek moyang kita sejak zaman berzaman.

Kini, sebahagian besar produk keluaran industri desa semakin berjaya bertapak dan menguasai bukan sahaja pasaran domestik, malah peringkat pasaran antarabangsa. Kejayaan industri desa ini telah dapat membuka peluang pekerjaan dan perniagaan kepada anak- anak  kampung itu sendiri, malah dapat membantu menarik lebih ramai pelancong asing datang ke negara kita. Keadaan ini seterusnya dapat menambahkan pertukaran wang asing. Industri ini juga mampu mempelbagaikan kegiatan ekonomi negara melalui aktiviti   pertanian, penternakan, pemprosesan makanan, dan aktiviti produk kraf tangan tempatan. 

Hal ini membolehkan ekonomi bandar dan desa dapat disepadukan untuk menjamin pembangunan negara yang lebih seimbang. Selain itu, industri desa dapat memperluas penggunaan pelbagai sumber asli tempatan sebagai bahan mentah untuk menghasilkan barangan yang berguna. Keadaan ini dapat menjimatkan kos pengeluaran.

Dalam tempoh 10 hingga 15 tahun belakangan ini, kerajaan berjaya meningkatkan aktiviti ekonomi di kawasan luar bandar sehingga berjaya membawa kepada penurunan kadar kemiskinan. Industri desa yang berasaskan kemahiran dan seni pertukaran dapat mengekalkan dan meningkatkan warisan seni budaya bangsa bagi membolehkan generasi baharu mengenali warisan seni bangsanya. Masa lapang penduduk desa juga boleh dimanfaatkan dengan kerja-kerja yang produktif dan menguntungkan. Hal ini kerana penduduk desa melakukan kerja bermusim.

Secara tuntasnya, kini terdapat pelbagai jenis produk industri desa yang dihasilkan terdiri daripada makanan, minuman, tekstil, pakaian, barangan plastik, kraf tangan, kosmetik, dan lukisan. Hal ini membuktikan bahawa perkembangan dalam pasaran tempatan produk industri desa tidak lagi bersifat kekampungan. Produk-produk yang dikeluarkan setanding dengan keluaran daripada industri yang sudah lama bertapak dan maju. Oleh itu, industri desa sememangnya tidak wajar dipinggirkan kerana mempunyai potensi yang begitu besar dan penghasilannya juga dapat membantu dalam meningkatkan ekonomi penduduk di negara ini.

(Dipetik dan diubah suai daripada
‘Memajukan Industri Desa’
oleh Haji Samat bin Buang,
Fokus SPM, November 2010)
Soalan 2 : Pemahaman
[35 markah]

Soalan 2(a) Petikan Umum

Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

(i)         Berikan maksud rangkai kata menjana pertumbuhan ekonomi.                                          [2 markah]

(ii)        Pengarang mengemukakan beberapa ciri industri desa.                                                                       Nyatakan ciri-ciri tersebut.                                                                                          [3 markah]

(iii)       Kerajaan giat berusaha untuk memajukan industri desa.
            Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang telah dilaksanakan oleh kerajaan?
             Nyatakan langkah-langkah tersebut.              
[4 markah]

Soalan 2 (b) – Petikan Cerpen
Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

            “Hii, mengapa gaduh-gaduh ni! Adik-beradik tidak manis bertikam lidah.  Kata orang tua-tua carik-carik bulu ayam bercantum juga akhirnya. Tapi, kamu berdua ni bila nak bercantum?”  Wah mula masuk campur.

            Israk dan Mikraj terpempan.

            “Wah tahu, kamu berdua bertekak fasal Wah, bukan? Wah sedar siapa diri Wah. Wah tinggal di kampung, rumah buruk, tapi kamu tinggal di kediaman mewah. Setiap hari kamu lihat pencakar langit, tapi di sini cuma ada pokok yang mencakar langit. Kamu makan yang enak-enak, tapi di sini Wah hanya makan makanan tradisional, tak sedap pada kamu. Wah sedar Israk selesa dengan keadaan seperti itu. Wah tahu....”

            Wah memandang cucu-cucunya. Kuyu mata Wah, tetapi tentu kuyu lagi jiwa dan raganya.

            “Wah tahu kamu berdua tak selorong. Tapi, jangan jadi macam anjing dengan kucing di dalam rumah Wah ini. Pantang nenek moyang Wah bertekak, bertikam lidah, tikai-menikai, maki-memaki, atau apa sahaja di dalam rumah ini. Dulu, kalau kami bergaduh, deras ambil wuduk. Samalah macam bomba padamkan api. Kita juga bomba yang memadamkan syaitan yang dijadikan daripada api itu dengan wuduk. Sudahlah, berbaik-baiklah kamu, moga-moga Allah membahagiakan hidup kita sekeluarga.”


            Wajah Wah sita sahaja, namun jiwa Wah terluka. Lukanya dalam.

(Dipetik daripada cerpen
‘Israk’
oleh Erda Roslan Khairi,
dalam antologi Harga Remaja,
Dewan Bahasa dan Pustaka)


(i)         Berdasarkan petikan cerpen, nyatakan perbezaan cara hidup yang dilalui oleh Wah berbanding dengan kehidupan cucunya.                                                          [2 markah]

(ii)        Andaikan anda Israk, apakah tindakan yang wajar anda ambil untuk menyesuaikan diri
           dengan kehidupan Wah di kampung?                                                                             
      [3 markah]           

(iii)       Huraikan    satu    pengajaran   daripada   petikan   dan satu   pengajaran  lain daripada 
           keseluruhan cerpen.     
      [4 markah]           

Soalan 2 (c) – Petikan Prosa Tradisional
Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

            Ketika Awang Sulung berpantun itu, sekali lagi rakyat Negeri Pati Talak menjadi hairan kerana terlihatkan gigi Awang Sulung yang cantik bercahaya-cahaya bagai kilat sembur-menyembur itu.
            Sungguhpun dalam hatinya mahu mengatakan bahawa putera ini mungkin anak saudaranya, tetapi hatinya masih merasa ragu-ragu sebab takut tersalah orang kelak malu di tengah khalayak ramai.
            “Sila anakanda ke balairung seri.”
            “Baiklah, ayahanda. Tetapi anakanda hendak ke gelanggang sabung terlebih dahulu.”
            Di gelanggang, disuruhnya Bujang Selamat bertanyakan tentang adat bergelanggang. Jawab penghulu gelanggang, “Bermain di sini beradat juga, encik.”
            “Bolehkah menyeru tuah ayam di dalam gelanggang?” tanya Bujang Selamat lagi.
            “Semuanya boleh, encik. Yang tidak boleh hanya mencabut keris di pinggang, membuang tengkolok di kepala, menyingsing lengan, dan menyerukan anak lelaki.”
            “Baiklah, penghulu. Adakah dikenakan bertaruh rial jika hendak menyabung di gelanggang ini?”
            “Boleh juga orang muda. Banyak ditaruh lagi baik, jika sedikit tidak pula ditolak”
            “Hai Selamat,” kata Awang Sulung, “pucuk dicita ulam pun tiba!”

            Setelah itu masing-masing mengikat taji ayamnya. Bujang Selamat memegang ayam Kinantan Sucinya, sementara Awang Sulung membulang: dua lilit ketiga sudah, keempat pematinya. Kemudian Awang Sulung menurunkan pertaruhannya. Ayam pun dioja.

(Dipetik daripada
‘Pelayaran yang Penuh Peristiwa’
dalam antologi Harga Remaja
Dewan Bahasa dan Pustaka)



(i)     Berikan maksud bagai kilat sembur-menyembur ?                                                  [2 markah]


(ii)    Berdasarkan petikan, nyatakan tiga pantang larang apabila berada di gelanggang sabung
         ayam.                                                                                                                        [3markah]


(iii)   Pantang larang dalam sesuatu pertandingan perlu kita patuhi.
        Pada pendapat anda, mengapakah kita dilarang melanggar pantang larang yang telah
        ditetapkan dalam sesuatu pertandingan?
                                                                                                                                          [3 markah]

 
Soalan 2(d) – Sajak
Baca sajak di bawah dengan teliti, kemudian  jawab soalan-soalan berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri

Di Bawah Langit yang Sama

                                                Di bawah langit yang sama
                                                Kita hirupi udara
                                                Tanpa mengira Beirutmu
                                                Ataupun Kuala Lumpurku
                                                Kita menghirup udara
                                                Di bawah langit yang sama.

                                                Aku suka gerimis di Kota London
                                                Pernah terpesona angin dingin-tajam di Washington
                                                Pohon-pohon hijau atau aneka warna
                                                            tiada bezanya.

                                                Siapa pun menghuni Australia penghuni Afrika
                                                Kerana di bawah langit ini
                                                Kita sama

                                                Aku ingin menyeberangi Laut China Selatan
                                                Layari Lautan Teduh rentasi Laluan Sutera
                                                Berkongsi siang miliki malam
                                                Anyam cinta pelangikan zaman
                                                Tiupkan harapan senada
                                                Sesama kita – warga dunia
                                                Di bawah langitnya
                                                Yang sama.

                                                Peta-peta itu yang memisahkan
                                                Jangan tutup pos sempadan
                                                Visa hanya keperluan rasmi seketika
                                                Pasport dokumen pengenalan titik mula
                                                Kita dakapi mimpi tak berbeza
                                                            gapai hasrat
                                                Lebur kebencian kuburkan sejarah hitam
                                                Di bawah langit ini yang
                                                Sama

                                                Lim Swee Tin
                                                dalam antologi Dirgahayu Bahasaku
                                                Dewan Bahasa dan Pustaka


(i)         Berdasarkan rangkap keempat, apakah yang ingin dikongsi oleh penyajak bersama warga
            dunia?
            [2 markah]

(ii)        Pada pendapat anda, mengapakah sesebuah negara perlu mengamalkan sikap berbaik-
           baik dengan bangsa-bangsa lain di seluruh dunia?
[3 markah]

(iii)       Jelaskan dua  pengajaran yang terdapat dalam sajak tersebut.
[4 markah]

Soalan 3 : Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa

[30 markah]

Jawab semua soalan.

(a)        Tulis dua ayat bagi tiap-tiap perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham     
            akan   maksud   dan   penggunaannya.    Anda   tidak   boleh menambahkan imbuhan atau
           menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.

(i)                 kukuh
(ii)               tinggi
(iii)             segar
[6 markah]


(b)        Tukar ayat-ayat susunan biasa di bawah kepada ayat susunan songsang.

(i)                 Kerajaan mengambil langkah yang berkesan  untuk membendung masalah penganiayaan kanak-kanak.

(ii)               Nenek semakin uzur sejak terjatuh di bilik air.

(iii)       Ketua-ketua kampung akan bermesyuarat dengan pegawai daerah pada bulan Oktober ini.

 [6 markah]








(c)        Dalam    setiap ayat  di bawah     terdapat    satu   kesalahan   ejaan  dan    satu kesalahan
            penggunaan imbuhan. Senaraikan  dan  betulkan   kesalahan-kesalahan itu.   Bagi   setiap
            ayat,   anda  tidak   boleh   menyenaraikan   lebih daripada  satu kesalahan ejaan  dan satu
            kesalahan  penggunaan  imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.

(i)                 Mak Munah  merasa tersinggung akan sikap anaknya, Budin yang tidak   mempedulikannya sejak berumahtangga.

(ii)        Penjual bunga itu sedang mengubah sejambak bunga untuk dihadiahkan
kepada penyanyi yang mahsyur.

(iii)       Ismail telah menemui kad pengenalannya yang hilang pada bulan Febuari
lalu.
[6 markah]

 
 (d)       Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan penggunaan   kata atau istilah   dan
            satu kesalahan  tatabahasa. Senaraikan   dan   betulkan     kesalahan-kesalahan    itu. Bagi
            setiap ayat,   anda  tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu   kesalahan penggunaan
            kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa.   Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.

(i)                 Nenek menarik sehelai uban lalu menggaru kepalanya yang gatal.

(ii)               Syamsul sanggup menjual kebun getah ayahnya kepada bank semata-mata untuk
           membeli sebuah kereta baru.

(iii)              Kanak-kanak suka mengambil bunga di taman itu kerana bunga-bunga
                          itu cantik-cantik belaka.
[6 markah]

(e)     Baca petikan  di bawah dengan teliti, kemudian   nyatakan  tiga  peribahasa  yang  sesuai
         dengan  situasi  yang terdapat dalam petikan ini.
Sekarang Amir hidup dalam keadaan yang  sederhana sesuai dengan pendapatannya. Dia sedar bahawa dia tidak boleh berbelanja mewah seperti dahulu kerana perniagaannya kini sudah merosot. Dia benar‑benar tidak menyangka bahawa Zulhelmi, sahabat baiknya yang dipercayainya sanggup pecah amanah sehingga syarikatnya mengalami kerugian yang besar dalam perniagaan. Amir kesal kerana Zulhelmi yang berasal daripada keluarga miskin itu lupa akan pertolongan yang pernah dihulurkannya ketika Zulhelmi gagal mendapat sebarang pekerjaan selepas setahun menamatkan pengajian dari universiti.
[6 markah]

Soalan 4: Novel
[15 markah]
Jawab soalan-soalan di bawah ini berdasarkan novel-novel yang berikut.
(i)                     Papa…(Akhirnya kau tewas jua) karya Deana Yusof
(ii)                   Melunas Rindu karya Hartini Hamzah
(iii)                 Azfa Hanani karya Halis Azhan Mohd Hanafiah
(iv)                 Renyah karya Gunawan Mahmood
(v)                   Konserto Terakhir karya Abdullah Hussain
(vi)                 Kembara Amira karya Amer Hmzah L.Kadir
(vii)         Kabus di Perbukitan karya Muhamad Kholid Hamzah
            (viii)         Sutera Dalam Lukisan karya Abd Talib Hassan

(a)   Salah satu nilai yang terdapat dalam sesebuah novel ialah nilai bekerjasama.
        Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, huraikan dua  nilai bekerjasama yang terdapat dalam novel tersebut.
[7 markah]

(b)     Berdasarkan dua buah novel yang anda kaji, huraikan satu  latar tempat yang terdapat
         dalam setiap novel.
[8 markah]




KERTAS SOALAN TAMAT


 SEMOGA BAHAN-BAHAN DI ATAS DAPAT MEMANTAPKAN PERSIAPAN PELAJAR
MENGHADAPI SPM 2013. 

SKEMA JAWAPAN DISEDIA DIKELUARAN SELANJUTNYA.







1 ulasan:

  1. saya sedang mencari contoh jawapan nilai kegigihan dalam novel sutera dalam lukisan .

    BalasPadam