Isnin, 28 Januari 2013

MARI BERKENALAN DENGAN FORMAT SOALAN KERTAS 1 SPM ( PENULISAN)

BERDASARKAN FORMAT KERTAS BAHASA MELAYU 1 DI ATAS, JELASNYA KERTAS INI MEMBERIKAN MARKAH YANG BANYAK KEPADA PEAJAR BERBANDING KERTAS BAHASA MELAYU 2. ANTARA MARKAH PALING BANYAK DISUMBANGKAN IALAH KERTAS KARANGAN UMUM IAITU 100 MARKAH, SEMENTARA KARANGAN BERPANDU MENYUMBANGKAN 30 MARKAH SAHAJA.

JIKA DILIHAT DARI SEGI KAEDAH MEMBINA KARANGAN BERPANDU SAMA SAHAJA DAN YANG BERBEZA ADALAH JUMLAH ISI, JUMLAH PERENGGAN, DAN KEPANJANGAN KARANGAN.



BERDASARKAN JADUAL DI BAWAH DISENARAIKAN BEBERAPA KELAMAHAN PELAJAR SEMASA MENGARANG. ANTARA  KELEMAHAN KARANGAN PELAJAR ADALAH SEPERTI MEMBINA PENGENALAN, MENGHURAI ATAU MENGOLAH ISI, PEMERENGGANAN YANG TIDAK CUKUP MENGIKUT FORMAT KARANGAN, KERAP MELAKUKAN KESALAHAN BAHASA (TATABAHASA), FORMAT KARANGAN, DAN MASALAH TULISAN:-
A   Pengenalan

Ø Takrif definisi tidak tepat
Ø Tidak menarik, tidak memperlihat kematangan berfikir 
Ø Tidak lengkap dan terlalu pendek 
Ø Tidak menjurus kepada kehendak soalan dan isi
Ø Ayat meleret-leret dan tidak releven

Penjelasan punca kelemahan:-
Pelajar tidak menguasai kaedah menulis perenggan pengenalan kerana:-
 a) Tidak mahir memilih pengenalan yang 
     sesuai.
 b) Kurang kreatif untuk menggunakan bahan  
     yang ada di sekeliling mereka contoh, 
     lagu, pantun, petikan akbar, iklan, dan 
     sebagainya.
 c) Tidak berusaha untuk memantapkan 
     perenggan pengenalan.
B        Isi

Ø  Isi kurang dan tidak mencukupi
Ø  Isi tidak menepati tajuk. Isi bercampur-aduk dengan isi konkrit dan bukan konkrit
Ø  Isi tidak disusuli contoh dan huraian
Ø  Isi berulang-ulang (sama)
Ø  Fakta yang diberi kurang tepat atau salah.
Ø  Isi kurang logik, tidak matang, tidak jelas dan sempit pengetahuan (Sikap kurang membaca)
Ø  Isi terpesong

Penjelasan punca kelemahan:-
a)  Kurang maklumat kerana pengetahuan 
     sempit ( Kurang membaca).
b)  Tidak menguasai kaedah penulisan 
     karangan samada kaedah deduktif, induktif 
     atau gabungan kaedah penulisan. 
c)  Tidak menguasai format karangan.
d)  Kurang latihan.
c)  Sikap ambil mudah semasa mengarang.
 
C)   Pemerengganan

Ø  Tidak sesuai dan kadang-kadang isi bercampur aduk dalam satu perenggan atau perenggan yang dibuat tidak mengandungi isi baru.
Ø  Bercampur-aduk, tidak seimbang, tidak teratur dan tidak kemas.
Ø  Perenggan yang dibuat ada yang terlalu panjang, ada yang terlalu pendek.

Penjelasan punca kelemahan:-
a)  Tidak menguasai keaedah penulisan. 
     ( Rujuk jenis-jenis kaedah.)
b)  Kurang membaca, kurang isi atau 
     maklumat.
D)     Bahasa

Ø  Bahasa lemah, tidak lancar 
Ø  Berbelit-belit, sukar difahami
Ø  Ejaan dan tatabahasa banyak kesalahan
Ø  Struktur ayat terhad, kosa kata tidak tepat
Ø  Jumlah bilangan perkataan sangat kurang, tidak memenuhi syarat
Penjelasan punca kelemahan:-
a)  Penguasaan tatabahasa lemah.
b)  Tiada usaha untuk menguasai kemahiran
     tatabahasa.
c)  Penguasaan perbendaharaan kata kurang.
d)  Kurang penguasaan frasa menarik seperti
     peribahasa, simpulan bahasa, kata-kata
     hikmah, kata-kata pemimpin, dan lain-lain
     lagi.
E)     Format

Ø Tidak menepati atau tidak mengetahui langsung format yang dikehendaki
Ø Tidak dapat membezakan kehendak karangan sama ada karangan berformat atau tidak berformat.
 Penjelasan punca kelemahan:-
a)  Kurang faham atau tidak membaca soalan
     dengan teliti.
b)  Tidak menguasai format-format karangan seperti karangan berformat dan tidak berformat.
c)  Kurang membaca.
F)    Tulisan

Ø Tidak jelas, sukar dibaca dan difahami
Ø Mengelirukan, comot, terdapat banyak kesalahan ejaan
Ø Terlalu kecil tulisan dan tidak kemas.
Penjelasan punca kelemahan:-

a) Budaya atau kebiasaan.
b) Tiada kesungguhan untuk membaiki 
    tulisan.


SETIAP PELAJAR BOLEH MENULIS KARANGAN. CUMA YANG MEMBEZAKAN HASILAN SESEBUAH KARANGAN SAMA ADA CEMERLANG, MEMUASKAN, SEDERHANA, DAN SELAINNYA ADALAH KERANA KRITERIA DAN KREATIFNYA SESEORANG PELAJAR SEMASA MENGARANG. CUBA LIHAT KARANGAN PELAJAR DI BAWAH. CUBA BACA DAN LIHAT BAGAIMANA PELAJAR BERKENAAN MENGOLAH KARANGANNYA. KEMUDIAN CUBA KESAN KAEDAH DIGUNAKAN DAN BAGAIMANA PELAJAR INI MENYELITKAN FRASA MENARIK SEMASA MENGARANG. INSYAALAH SELEPAS INI, SAYA AKAN CUBA MEMBINCANGKAN KAEDAH YANG BOLEH DIGUNAKAN SEMASA MENGARANG. DOAKAN SEMOGA SAYA MAMPU MENCORETKAN PERBINCANGAN SELANJUTNYA.



Berdasarkan karangan di atas, terdapat beberapa kesalahan tatabahasa dan saya terlepas pandang. Justeru, adakalanya pengaruh tulisan mampu menyejukkan perasaan pemeriksa kertas. Oleh sebab itu, pastikan tulisan anda kemas dan mudah dibaca. Namun, kesalahan berkenaan jika dikesan akan menyebabkan markah bahasa karangan di atas ditolak.

2 ulasan:

  1. Terima kasih cikgu untuk rujukan format BM di atas. Izin saya copy ya untuk rujukan murid.

    BalasPadam
  2. Terima kasih cikgu untuk rujukan format BM di atas. Izin saya copy ya untuk rujukan murid.

    BalasPadam