Ahad, 24 November 2019

CONTOH KETIGA PENULISAN PERENGGAN PENGENALAN YANG BAIK MENGGUNAKAN PETIKAN AL-QURAN.

PERKARA
PENERANGAN
PENULISAN KARANGAN JENIS  PETIKAN AL-QURAN
Allah telah berfirman kepada Rasulullah dalam ayat Iqra’, iaitu ayat pertama yang diturunkan ke bumi melalui perantaraan malaikat Jibrail bermaksud bacalah berulang kali.

AYAT RANGSANGAN  1
Firman Allah di atas menunjukkan betapa penting saya belajar kerana pada masa ayat berkenaan diturunkan baginda Rasulullah tidak tahu membaca.
AYAT RANGSANGAN  2
Bahkan juga, saya perlu belajar dan berjaya dalam pelajaran untuk menjadi orang berjaya pada masa akan datang.
AYAT RANGSANGAN  3
Oleh sebab itu, saya perlu belajar bersungguh-sungguh bermula daripada awal lagi kerana melentur  buluh bairlah daripada rebungnya.
FRASA MENARIK
Selain itu kejayaan seseorang bermula dengan kesukaran dan berakhir dengan kejayaan kerana berakit-rakit dahulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian.
UNSUR KBAT
Sekiranya saya berusaha belajar daripada awal dan mengharung segala kesukaran sudah pasti kejayaan akan menyusul.
UNSUR KBAT LAPIS KEDUA
Sebaliknya, jika saya tidak belajar bersungguh-sungguh, saya pasti akan gagal menemui kejayaan.
AYAT ARAHAN
Persoalannya, apakan langkah-langkan untuk saya menjadi pelajar yang berjaya dalam pelajaran?



Tiada ulasan: