Terlebih dahulu saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada Tuan Pengetua SMK Sultan Muhammad Shah Parit selaku Pengerusi Bahasa Melayu Daerah, Ketua Bidang Bahasa SMK Sultan Muhammad, Ketua-ketua Panitia sekolah menengah, serta guru Bahasa Melayu Daerah atas bantuan menyediakan item soalan dan peraturan pemarkahan untuk Program CO Lulus Peringkat Daerah Perak Tengah tahun 2016. Saya cuba untuk mengaktifkan blog ini semula selepas terhenti selama lebih kurang dua tahun. Selain itu, saya ingin berkongsi maklumat berkaitan kemahiran berbahasa serta bahan yang telah saya wujudkan semenjak tahun 2009. Semoga bahan yang saya hasilkan masih sesesuai untuk membantu memberi pendedahan kemahiran bahasa kepada anak didik Tingkatan 5 Daerah Perak Tengah. InsyaAllah. Kebanyakan bahan dalam blog ini telah saya hasilkan semasa bertugas di SMKA Sultan Azlan Shah, 32600 Bota, Perak.
Saya sendiri keliru kerana ada tiga blog saya bina, sehingga saya sendiri keliru dengan login dan password untuk mengurus blog-blog saya. Antaranya cikguramsulbmspm.blogspot, mohdramsul.blogspot, dan Laman Bahasa Melayu. blogspot. Alhamdulillah, malam ini saya dapat menjejak semula blog saya ini. Buat sementara sebarang maklumat berkaiatan bahasa Melayu SPM boleh dirujuk di cikguramsulbmspm.blogspot.
KERTAS 1
Soalan
Bahagian A ( Set 1 )
Pendahuluan
Jiran ialah orang yang tinggal berhampiran dengan rumah
kita - hubungan kejiranan terbentuk dengan melibatkan diri dalam kegiatan
bersama-sama jiran - pelbagai cara dapat dilakukan untuk mewujudkan situasi
kejiranan yang harmoni
Isi-isi penting
1. Berkongsi
juadah dan - suami isteri memainkan peranan yang sama dalam mewujudkan hubungan
yang baik dengan jiran - isteri bertukar-tukar juadah
2. Berkongsi
kereta- suami bergilir-gilir berkongsi
kereta ke tempat kerja yang sama / berhampiran
3. Berkongsi
pendapat - mengadakan perbincangan untuk meningkatkan keselamatan di kawasan
tempat tinggal - mewujudkan perasaan tanggungjawab dalam kalangan penduduk demi
keselamatan dan kesejahteraan bersama-sama
4. Berkongsi
perayaan - mengeratkan hubungan antara penduduk yang berbeza agama, budaya, dan
bangsa - mengadakan rumah terbuka semasa hari perayaan - dihadiri jiran yang
berbilang kaum - merapatkan jurang perkauman - mengelakkan prasangka
Penutup
hubungan yang baik dan erat sesama jiran terbentuk melalui
pelbagai bentuk perkongsian ini - merealisasikan gagasan 1Malaysia seperti yang
diharapkan oleh Perdana Menteri - menepati kata-kata hikmat bersatu teguh,
bercerai roboh'
Soalan
Bahagian A ( Set )
Formula
1.Apa –
Apakah isi yang diberikan?
2.Mengapa –
Mengapakah kamu berkata begitu? (Buktikan)
3.Contoh –
Contoh
4.Penegasan
– Penegasan
Pendahuluan
JENIS
AYAT
|
PENANDA WACANA
|
HURAIAN
|
TEMA
|
Belakangan ini,
Pada masa ini,
Pada era globalisasi kini,
Sejak akhir-akhir ini,
|
Isu pelajar cemerlang semakin hebat
diperdebatkan oleh masyarakat kita dalam media massa di seluruh pelusuk
negara.
|
KUMPULAN
SASARAN
|
Sehubungan dengan itu,
Dalam hal ini,
Dalam konteks ini,
|
Para pelajar mestilah menunjukkan keiltizaman
yang tinggi untuk berusaha dengan bersungguh-sungguh agar menjadi seorang
yang cemerlang.
|
BAHASA INDAH
|
Bak kata peribahasa,
Slogan,
|
Kalau tidak dipecahkan
ruyung manakan dapat sagunya
|
TUGASAN
|
Persoalannya,
|
Apakah ciri-ciri seorang pelajar cemerlang yang
perlu dihayati oleh para pelajar di negara ini?
|
Isi 1
A - Antara ciri untuk menjadi pelajar cemerlang ialah rajin membaca pelbagai bahan
bacaan seperti akhbar, majalah dan buku rujukan.
bacaan seperti akhbar, majalah dan buku rujukan.
M- Hal ini kerana para
pelajar akan meningkatkan pengetahuan.
C - Tamsilnya,ramai pelajar berjaya banyak membaca
P- Tegasnya, dengan rajin membaca pelbagai bahan bacaan pelajar dapat menjadi
pelajar cemerlang.
P- Tegasnya, dengan rajin membaca pelbagai bahan bacaan pelajar dapat menjadi
pelajar cemerlang.
Isi 2
A - Selain itu, membuat ulang kaji dan menyiapkan latihan di rumah juga merupakah
salah satu ciri penting seorang pelajar cemerlang.
M- Situasi ini kerana dengan membuat ulang kaji dan menyiapkan latihan di rumah dapat
meningkatkan lagi penguasaan para pelajar dalam mata pelajaran
salah satu ciri penting seorang pelajar cemerlang.
M- Situasi ini kerana dengan membuat ulang kaji dan menyiapkan latihan di rumah dapat
meningkatkan lagi penguasaan para pelajar dalam mata pelajaran
C - Misalnya, selama tiga jam
sehari melaksanakan ulang kaji di rumah.
P - Tegasnya, dengan menyiapkan latihan di rumah yang dijalankan itu ialah langkah
tidak
kurang pentingnya untuk menjadi pelajar cemerlang.
kurang pentingnya untuk menjadi pelajar cemerlang.
Isi 3
A - Pada pandangan saya, antara ciri
paling utama pelajar cemerlang ialah menumpukan
perhatian semasa guru sedang mengajar di dalam kelas.
M – Hal ini kerana dengan menumpukan perhatian semasa guru sedang
mengajar di dalam
kelas para pelajar akan mudah memahami ilmu yang disampaikan oleh guru- guru
semasa belajar di dalam kelas.
C – Sebagai contoh, ramai pelajar berjaya dengan menumpukan
perhatian semasa guru
mengajar.
P- Tegasnya,dengan menumpukan perhatian kepada pengajaran guru setiap hari
sudah pasti menjadi seorang pelajar cemerlang.
sudah pasti menjadi seorang pelajar cemerlang.
Penutup
AYAT
|
HURAIAN
|
AP
(PANDANGAN)
|
Tuntasnya,
terdapat pelbagai langkah menjadi
seorang pelajar cemerlang di Malaysia.
|
AC
(CADANGAN)
|
Sehubungan
dengan itu, semua pelajar mestilah komited untuk menjadi pelajar cemerlang.
|
BI
(BAHASA
INDAH)
|
Orang-orang
tua ada berpesan, usaha itu tangga kejayaan
Untuk menjadi pelajar cemerlang
|
AH
(HARAPAN)
|
Dengan
ini, hasrat Perdana Menteri untuk melahirkan
pelajar yang cemerlang akan dapat direalisasikan menjelang tahun
2020 nanti.
|
BAHASA MELAYU KERTAS 2
Soalan
1: Rumusan ( Set 1)
Markah penuh 30 dibahagikan kepada:-
a) Isi - 20
markah
b) Bahasa - 10 markah
a) Isi ( 20 markah )
Nota:
(i)
Panduan mengira perkataan:
Perkataan
yang dikira sebagai satu perkataan
-
nama khas
-
perkataan berganda / berulang
-
penggunaan kata sendi ’di’ dan ’ke’
-
tarikh
-
angka yang ditulis dengan nombor atau perkataan
-
gelaran
(ii) Kira
dan tandakan jawapan calon setakat 120 perkataan sahaja sebelum
diperiksa.
(iii)
Periksa jawapan calon setakat 120 patah perkataan sahaja. Yang selebihnya
tidak perlu diperiksa.
(iv)
Berikan markah bagi isi yang tepat dan lengkap sahaja.
Bahagian
|
Isi
|
Markah
|
||||||||
i)
Pendahuluan
|
2
|
|||||||||
ii) Isi
tersurat
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
16
|
iii)
Isi tersirat
|
12
|
11
|
10
|
9
|
8
|
7
|
6
|
5
|
4
|
|
iv)
Penutup/Kesimpulan
|
2
|
|||||||||
Jumlah markah
|
20
|
b) Bahagian bahasa (
10 markah )
Asas pemberian markah bahasa tertakluk kepada markah isi
seperti yang dinyatakan dalam jadual berikut:
Peringkat
|
Markah
Isi
|
Markah
Bahasa
|
Huraian
|
Baik
|
18 – 20
15 – 17
|
9 – 10
7 – 8
|
-
Kesinambungan isi baik
-
Struktur ayat/ tatabahasa baik
- Kosa
kata luas
- Tanda
bacaan/ ejaan betul
|
Sederhana
|
12 – 14
8 – 11
|
6 – 7
4 – 5
|
-
Kesinambungan isi masih baik
-
Struktur ayat/ tatabahasa masih
memuaskan
- Kosa
kata masih memuaskan
- Tanda
bacaan/ ejaan juga memuaskan
|
Lemah
|
1 - 7
|
1 - 4
|
- Pada
keseluruhannya dalam serba
kekurangan/ tidak memuaskan
|
Nota
(i)
Jika bahasanya baik, tambah 1 markah
lagi.
(ii)
Jika bahasanya kurang memuaskan tolak 1
markah.
(iii)
Jika disalin bulat-bulat perkataan demi perkataan, ayat demi ayat, walaupun
jumlah
perkataan kurang daripada 120 patah
perkataan, berikan 0 markah.
(iv) Jika rumusan kurang daripada 120 patah
perkataan, markah tidak dipotong.
[Markah bahasa maksimum : 10 markah]
SOALAN
1
Pendahuluan:
Petikan membincangkan punca-punca berlakunya kemalangan
jalan raya dan cara-cara mengatasinya.
Isi
Tersurat (Punca-punca):
(a) Sikap pemandu yang cuai, tidak bertimbang rasa,
angkuh dan sering ingin sampai cepat ke destinasi
(b) Pemandu yang tidak mempunyai lesen memandu yang
sah.
(c) Sikap ibu bapa yang terlalu percaya kepada cara
pengendalian kenderaan oleh anak-anak mereka
(d) Masalah teknikal seperti kerosakan jalan raya
juga menjadi penyumbang kepada kemalangan jalan raya ini.
(e) Selekoh-selekoh maut yang masih dibiarkan dan
tidak ada perubahan yang dilakukan
(f) Perlumbaan haram yang sering dilakukan oleh
remaja sekarang ini juga menjadi punca kemalangan.
(g) Memandu dalam keadaan mabuk dan mengantuk
sering dikaitkan sebagai punca kemalangan khususnya pada waktu malam.
(h) Faktor bencana alam seperti tanah runtuh dan
tiupan angin juga menjadi penyebab.
Isi
Tersirat: (Cara mengatasi )
(a)
Memandu
dengan berhemah.
(b) Memastikan kenderaan dalam keadaan baik sebelum
memulakan perjalanan.
(c) Tidak memandu laju
(d) Mengutamakan pengguna jalan raya yang lain
Penutup:
Setiap pengguna jalan raya hendaklah mematuhi peraturan supaya
kemalangan jalan raya dapat dihindari
Soalan
1: Rumusan ( Set 2 )
Pendahuluan:
Petikan / Rumusan
membincangkan usaha-usaha / tindakan-tindakan untuk memartabatkan bahasa Melayu
di negara kita.
Isi-isi Tersurat (Langkah)
1. Kerajaan
menetapkan bulan Oktober pada setiap tahun sebagai Bulan Bahasa Kebangsaan.
2. Setiap
warga Malaysia mesti menyanjung tinggi kedudukan bahasa Melayu secara ikhlas dan jujur.
3. Memelihara
kedudukan bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan berdasarkan Perkara 152.
4. Perencanaan memartabatkan bahasa Melayu
perlu dilakukan dengan rapi dan kemas.
5. Kementerian Pendidikan menetapkan prasyarat
untuk mendapatkan sijil dalam peperiksaaan
Sijik Pelajaran Malaysia, seseorang calon mesti lulus mata pelajaran Bahasa Melayu.
6. Majlis
Mendaulatkan Bahasa Melayu perlu ditubuhkan secara langsung dan diuruskan oleh
Pejabat Perdana Menteri.
7. Akta
Bahasa Kebangsaan dan Akta Pendidikan serta Akta Dewan Bahasa dan
Pustaka perlu
dikuatkuasakan.
8. Semua kementerian,agensi kerajaan, dan
pihak swasta hendaklah memainkan peranan dengan menjadikan menjadikan bahasa
Melayu sebagai wahana dalam penyaluran maklumat kepada orang awam.
9. Kerajaan perlu menetapkan semua urusan
jabatan kerajaan ataupun swasta dibuat dalam bahasa Melayu.
Isi-isi tersirat (Kekangannya)
1. Masyarakat tempatan
memandang rendah terhadap bahasa kemampuan bahasa Melayu.
2. Masyarakat tempatan
malu bertutur dalam bahasa Melayu.
3. Sistem bahasa Melayu
masih belum mantap dan selalu berubah.
4. Pihak swasta tidak
mengendahkan saranan kerajaan untuk memartabatkan bahasa Melayu/tidak ada kerjasama.
5. Penguatkuasaan
peraturan dan akta masih lemah.
6. Rakyat pelbagai kaum
lebih suka bertutur dalam bahasa ibunda mereka.
Penutup:
Kesimpulannya
usaha memartabatkan bahasa Melayu perlu digiatkan agar kedudukannya setanding
dengan bahasa utama di dunia.
Soalan
3 ( a )
1. Sakit -menderita dengan penyakit yang dihidapi
2. Merdeka -bebas daripada penjajah
-tidak bergantung pada
yang lain
-berdiri sendiri
3. Sekolah -tempat untuk belajar dan mengajar.
-tempatmenerima dan
memberi pelajaran.
-penentutan ilmu
4. Kedai -tempat orang membeli dan menjual barang
5. Kereta -satu kenderaan yang boleh dinaiki untuk pergi ke satu destinasi.
6. Kipas -sesuatu yang boleh menyejukkan diri.
-alat yang dikibas-kibaskan untuk menggerakkan
atau mengadakan
angin.
Soalan 3 (b)
i) Pokok-pokok pisang yang condong ke jalan telah
ditebang oleh penduduk Taman Indera.
ii) Perabot yang tidak digunakan itu saya kibas
dengan sehelai kain untuk menghilangkan habuk.
iii) Kad kredit digunakan oleh Puan Siti sewaktu
membeli baju yang cantik itu.
iv) Sepucuk surat dikirimkan oleh Badrul Amin
kepada datuknya di kampung.
v) Motosikal itu hendaklah awak jaga dengan
sebaik-baiknya.
vi) Harta benda awam tidak boleh kita rosakkan.
Soalan 3 (c)
Ejaan
|
Imbuhan
|
i)
Meresmikan-merasmikan
|
Disebutkan-tersebut
|
i)
memerap-memerah
|
Dimasuki-dimasukkan
|
ii)
jenerasi-generasi
|
Mencurahi-dicurahkan
|
Soalan 3 ( d ) Kesalahan kata atau istilah dan tatabahasa (
6 markah )
i) saling bantu-membantu - saling membantu / bantu membantu
gersang - lapang
ii) Senarai peserta-peserta - Senarai peserta / peserta-peserta
pada - kepada
iii) berusaha rajin - rajin berusaha
adalah -
ialah
Soalan 3 ( e )
Peribahasa ( 6 markah )
i) mencurah
air ke daun keladi / mencurah garam ke
laut / hujan jatuh ke pasir.
ii) ingat
sebelum kena, jimat sebelum habis
iii) sebatang
kara
Soalan 4. ( Teks
Novel ) ( 15 markah )
Soalan Set 1.
4 (a) Nilai Kemanusiaan :
- Pernyatan nilai - 1 m
- Huraian : Peristiwa - 1 m
2
pernyataan dan 2 peristiwa : isi : 4 markah
Bahasa : 3 markah
Novel
Jendela Menghadap Jalan
|
Novel
Songket Berbenang Emas
|
Dua
nilai kemanusiaan
·
Nilai kasih sayang -kasih
sayang seorang ibu terhadap anaknya. Sebagai buktinya, ibu Lili sangat
menyayangi Lili,beliau melayan Lili seperti menatang minyak yang penuh.
·
Nilai belas kasihan –
belas kasihan terhadap mangsa keganasan rumah tangga. Sebagai buktinya, Lili
berasa simpati akan nasib Che Jah yang mempunyai suami yang panas baran dan
kaki judi.
|
Dua
nilai kemanusiaan
·
Nilai kasih sayang -kasih
sayang seorang ibu terhadap anaknya. Sebagai buktinya, ibu Dahlia sangat
menyayangi anak-anaknya, sebelum dia mengalami kemurungan dia menguruskan
keperluan anak-anaknya dengan baik.
·
Nilai belas kasihan – belas kasihan terhadap kesusahan orang lain.
Sebagai buktinya, Tauke Lim bersimpati dengan kesusahan hidup yang dialami
oleh keluarga Dahlia.
|
4 b. Nyatakan peristiwa,
disokong dengan persoalan keberanian menyelesaikan masalah
Pernyataan - 1 markah
Peristiwa - 2 markah
- Markah isi : 6
Markah bahasa : 2
Novel Jendela Menghadap Jalan
|
Novel Songket Berbenang Emas
|
Persoalan
keberanian dalam menghadapi masalah
·
Peristiwa
Lili, Danel, dan Geetha berani menyelesaikan masalah kubah surau yang
dihadapi oleh penduduk di Kampung Sentosa.
·
Peristiwa
Danel berani menyelamatkan Lili yang diculik oleh Rafik dan Haziq.
|
Persoalan keberanian dalam menghadapi masalah
·
Peristiwa Dahlia
berani menyelamatkan Said, anak Aton yang lemas di sungai berhampiran rumah
Dahlia.
·
Peristiwa Embong
berani membunuh ular sawa yang membelitnya di kebun sawit di Kampung Parit
Haji Kadir.
|
4 (a) Persoalan kegigihan :
- Pernyatan nilai kegigihan - 1 m
- Huraian : Peristiwa - 1 m
2
pernyataan dan 2 peristiwa : isi
: 4 markah
Bahasa : 3 markah
* Pernyataan
salah : Huraian tidak diterima.
NOVEL JENDELA MENGHADAP JALAN
|
NOVEL SONGKET BERBENANG EMAS
|
Persoalan kegigihan dalam melakukan sesuatu perkara
Peristiwa :
Sugi memaklumkan bahawa dia berhasrat memajukan tanah penduduk kampung dengan
projek agropolitan dan penanaman
Jatropha Cuncas
|
Persoalan kegigihan menuntut ilmu
Peristiwa:
Cikgu Daim datang membawa berita gembira apabila Dahlia
terpilih untuk mengikuti pengajian di Jepun selama 4 tahun. Dahlia berjaya
setelah menghadapi keperitan dalam kehidupan dan berusaha gigih dalam
menuntut ilmu , akhirnya membuahkan kejayaan
|
4 b.
-
Pernyataan : - Peristiwa yang
boleh diteladani .
-
Huraian : - Huraian kenapa peristiwa tersebut boleh
diteladani.
Peristiwa ( pernyataan ) : 1 m setiap 1 .
Huraian : 2 markah setiap 1.
Markah isi : 6
Markah bahasa : 2
* Pernyataan
salah : Huraian tidak diterima.
Novel Jendela Menghadap
Jalan
|
Novel Songket Berbenang Emas
|
Satu
peristiwa yang dapat dijadikan teladan – Peristiwa membantu mengubati pesakit
·
Sebagai
contohnya, datuk Lili menyembuhkan penyakit Puan Letchumi, ibu Geetha
dengan menggunakan rawatan tradisional melalui penggunaan herba.
·
Datuk Lili merawat Kak Mimah
yang menghidap penyakit gout dengan menggunakan tumbuh-tumbuhan herba seperti
mas cotek, pegaga, daun sirih,daun belimbing dan sebagainya.
-Peristiwa ini dapat
diteladani kerana datuk Lili bersedia
membantu sesiapa sahaja yang menghidap
penyakit dengan perubatan tradisional.
|
Satu
peristiwa yang dapat dijadikan teladan
-Peristiwa
sanggup membantu orang lain
·
Sebagai contohnya,Tauke Lim sanggup membantu
memberi hutang kepada keluarga Dahlia walaupun berlainan bangsa.
·
Penduduk kampung mengutip sumbangan untuk
diberikan kepada Dahlia yang akan melanjutkan pelajaran ke Jepun.
-Peristiwa ini dapat diteladani kerana kita mestilah membantu sesiapa sahaja
yang memerlukan bantuan.
-Peristiwa penduduk kampung bekerjasama untuk membantu orang lain.
·
Sebagai contohnya, penduduk kampung
bekerjasama membina rumah Embong yang musnah semasa dilanda banjir.
-Peristiwa ini dapat diteladani
kerana kita mestilah bekerjasama untuk meringankan beban yang dihadapi oleh
orang lain.
|
Soalan
Tambahan:-
Soalan 3 ( a ) ( 6 markah )
(i)
dingin – 1. Tidak panas (hangat), sejuk: hari masih pagi, cuaca belum begitu
terang
dana hawa
dingin sekali. 2. Kiasan tidak meriah (sambutan keramaian dsb): Sambutan
yang sudah-sudah;
3. Kiasan tidak mengambil berat (bukan layanan), tidak mesra
(bukan perhubungan dsb), sepi: sejak akhir-akhir
ini, Jamaluddin bersikap dingin
terhadapnya;
hubungan dingin – hubungan (antara
orang, negara, dll) yang tidak erat
dan
mesra; 4 kiasan basi (bukan berita,
cerita, dsb), kasip; 5. Menghilang (bukan
kemarahan),
reda; perang dingin perselisihan dengan tidak menggunakan kekerasan
senjata;
dingin hati tidak riang (berminat,
bersemangat, dll); dingin kepala berfikiran
tenang
dan waras; dingin dingin panas sekejap
dingin sekejap panas; dingin panas
selalu
berhasil membuat pekerjaan (spt bertanam, mengubat, dll); nasi tak dingin
pinggan
tak retak peribahasa perihal cermatnya melakukan
sesuatu;
(ii) diam
1 -1. Tidak bercakap (bersuara dll), senyap Badri diam sahaja kerana tidak
tahu apa
yang hendak dicakapkan; terbuang dalam diam – disingkirkan dengan
senyap- senyap;
2. tidak bergerak-gerak atau berbuat apa-apa; sedangkan benda yang
diam lagi engkau baling tidak kena, inikan pula benda
yang bergerak; diam tak diam-
dengan
senyap- senyap; tidak diheboh-hebohkan; diam macam batang kayu kiasan
tidak
bergerak-gerak; diam membatu kiasan tidak bercakap-cakap (membisu)
diam 11- tinggal (duduk, berumah, bertempat) di;
saya ini hanya budak miskin, diam
di hulu
negeri; diam berdagang (tinggal (hidup) merantau; diam di bandar tak meniru,
diam di laut asin tidak peribahasa.
(iii)
haus 1 – 1.berasa kering tekak (ingin minum), dahaga; ia meminta air sebab
tersangat
haus; 2 = haus akan (kpd) sangat ingin
akan (kpd); saya haus akan
pengetahuan;
anak kecil yang masih haus kepada kemanjaan dan kemesraan ibu
bapanya;
haus dahaga a) terlalu dahaga b) terlalu
ingin akan ; orang haus diberi air,
orang
lapar diberi nasi peribahasa mendapat apa yang diingini.
haus 11 –
berkurangan besarnya atau tebalnya kerana tergosok (banyak dipakai dll);
batu itu
telah haus dimakan air.
Soalan 3
( c ) ( 6 markah )
Kesalahan Ejaan
|
Kesalahan Imbuhan
|
|||
i
|
insuran
|
insurans
|
pelindungan
|
perlindungan
|
ii
|
beranika
|
beraneka
|
memperdalami
|
memperdalam/
mendalami
|
iii
|
perilaku
|
perilaku
|
dijadikan
|
menjadikan
|
TAMAT
“PERAK TENGAH EXCELLENT”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan