PROGRAM
CO HALUS BAHASA MELAYU 2016
PEJABAT
PENDIDIKAN DAERAH PERAK TENGAH
BAHASA
MELAYU KERTAS 1
Bahagian A (Set 1)
[30 markah]
[Masa yang dicadangkan: 45 minit]
Gambar di bawah ini
menunjukkan sebahagian daripada amalan hidup berjiran. Huraikan pendapat anda
tentang usaha-usaha meningkatkan semangat kejiranan. Panjangnya huraian hendaklah antara 200
hingga 250 patah perkataan.
BAHASA
MELAYU KERTAS 1
Bahagian A (Set 2)
[30 markah]
[Masa yang dicadangkan: 45 minit]
Lihat grafik di bawah dengan teliti. Huraikan pendapat
anda tentang ciri-ciri
pelajar cemerlang.
Panjangnya huraian hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.
BAHASA MELAYU KERTAS 2
Soalan
1: Rumusan ( Set 1)
(30
markah)
Baca petikan di bawah dengan
teliti, buat satu rumusan tentang faktor-faktor
berlakunya kemalangan jalan raya
dan cara-cara mengatasinya.
Panjangnya rumusan hendaklah tidak
melebihi 120 patah perkataan.
Kemalangan sering berlaku apabila tibanya musim perayaan
dan cuti persekolahan. Pelbagai idea dan cadangan yang telah dilakukan untuk
mengatasi masalah ini, namun statistik tetap menunjukkan peningkatan kes
kemalangan jalan raya ini saban tahun. Masalah utama ialah bagaimana caranya
untuk mengubah sikap pemandu supaya memandu dengan berhemah. Jelas bahawa
kemalangan berlaku diesebabkan oleh sikap pemandu seperti kecuaian, tidak
bertimbang rasa, angkuh dan sering ingin sampai cepat ke destinasi. Kemalangan
menyebabkan kerugian berbilion ringgit, namun nilai sebesar itu tidak dapat
disamakan dengan kehilangan nyawa. Kemalangan jalan raya membabitkan semua
pihak sama ada pemandu atau pejalan kaki. Setiap kali laporan kemalangan
dibuat, kebanyakan kemalangan melibatkan
penunggang motosikal.
Pelbagai faktor
yang menyebabkan berlakunya kemalangan, antaranya ialah lebih 50 000
pemandu yang tidak mempunyai lesen memandu yang sah. Golongan yang tidak
mempunyai lesen ini boleh membahayakan pengguna jalan raya yang
lain,terutamanya golongan remaja yang masih berada di bangku sekolah. Masalah
ini berlaku kerana sikap ibu bapa yang terlalu percaya kepada cara pengendalian
kenderaan oleh anak-anak mereka. Mereka tidak memikirkan risiko yang akan
terjadi kepada anak-anak mereka yang sebaliknya juga merupakan masalah kepada
mereka sendiri. Ibu bapa begini seolah-olah mendidik anak–anak melanggar
peraturan jalan raya .Golongan muda yang berumur dalam lingkungan antara 16
hingga 25 tahun yang banyak mengalami kemalangan jalan raya.
Adakalanya,kemalangan sengaja ditempa oleh mereka dengan merempit atau
menunggang tanpa memakai topi keledar.
Selain itu,masalah teknikal seperti kerosakan jalan raya
juga menjadi penyumbang kepada kemalangan jalan raya ini. Malah terdapat selekoh-selekoh maut yang masih dibiarkan dan
tidak ada perubahan yang dilakukan.Perlumbaan haram yang sering dilakukan oleh
remaja sekarang ini juga menjadi punca kemalangan. Memandu dalam keadaan mabuk
dan mengantuk sering dikaitkan sebagai punca kemalangan khususnya pada waktu
malam. Faktor bencana alam seperti tanah runtuh dan tiupan angin juga
berkemungkinan menjadi penyebab, namun kebarangkalian agak berkurangan
berbanding dengan sikap pemandu itu sendiri. Kemalangan jalan raya di negara
ini amat serius. Contohnya dalam masa 1 hingga 26 September tahun ini, sebanyak
369 kes kemalangan maut yang berlaku dan mencatatkan kematian sebanyak 329 kes.
Sesuatu yang amat ketara berkaitan dengan kemalangan
ialah apabila ada penguatkuasa di sesuatu kawasan, kadar kemalangan di kawasan
tersebut akan menurun secara mendadak. Pemandu kenderaan akan memperlahankan
kenderaan dan mematuhi undang-undang jalan raya. Sebaliknya apabila tiada
penguatkuasa kadar kemalangan akan meningkat semula di kawasan tersebut. Jika
orang ramai yang memerhatikannya, pemandu terbabit tidak menghiraukan kerana
orang biasa tidak mempunyai kuasa undang-undang. Hal ini bermakna pemandu di
negara ini hanya takut kepada penguatkuasa sahaja daripada sayangkan nyawa dan
harta benda. Negara akan mengalami kerugian yang besar akibat kemalangan,
terutamanya kematian rakyatnya yang mempunyai tenaga kerja mahir. Setiap
pemandu perlu berwaspada semasa berada di jalan raya dan mengambil langkah-langkah
keselamatan. Jangan jadikan jalan raya di negara ini sebagai sungai maut.
Disesuaikan daripada Rencana Pengarang Perbetulkan Sikap Pemandu’, Utusan Malaysia, 28 September 2005)
Soalan
1: Rumusan ( Set 2)
(30
markah)
Baca petikan di bawah ini dengan teliti , kemudian buat
satu rumusan tentang langkah-langkah memartabatkan bahasa Melayu dan
kekangannya. Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Gerakan mendaulatkan kedudukan bahasa
Melayu bukanlah suatu isu baharu. Gerakan ini bermula sekitar tahun 160-an.
Pelbagai usaha dilakukan secara
berterusan untuk memastikan bahasa Melayu terus menjadi wadah perpaduan
masyarakat pelbagai etnik di negara ini merentasi Semenanjung, Sabah dan
Sarawak. Untuk itu, kerajaan telah menetapkan bulan Oktober pada setiap tahun
sebagai Bulan Bahasa Kebangsaan. Tujuannya cukup jelas sebagaimana dinyatakan
oleh pihak Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), iaitu untuk memantapkan ,
memperkukuhkan , dan mempamerkan jati diri dan citra bangsa Malaysia. Program
ini juga perlu untuk menguatkan rasa megah terhadap bahasa kebangsaan dan
menyemarakkan peranan bahasa kebangsaan sebagai tonggak pembinaan negara
bangsa.
Banyak orang yang lupa bahawa bahasa
Melayu pernah menjadi bahasa perantara serta bahasa pertukaran dagangan dan
lingua franca gugusan Kepulauan Melayu pada zaman Kesultanan Melayu Melaka.
Oleh itu, setiap warga Malaysia mestilah menyanjung tinggi kedudukan bahasa
Melayu secara ikhlas dan jujur. Kedudukan bahasa Melayu dalam Perlembagaan
Persekutuan wajar dipelihara berdasarkan Perkara 152 yang menekankan kedudukan
bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara. Pemilihan bahasa Melayu sebagai
bahasa rasmi jelas menunjukkan bahawa kelonnggaran penggunaan bahasa lain
merupakan kompromi tetapi tidak boleh menyanggahi kedudukan bahasa Melayu.
Perencanaan memartabatkan bahasa Melayu
perlu dilakukan dengan rapi dan kemas. Kementerian Pendidikan Malaysia sejak
sekian lama menetapkan prasyarat untuk mendapatkan sijil dalam peperiksaan
Sijil Pelajaran Malaysia, seseorang calon wajib lulus mata pelajaran Bahasa Malaysia.
Langkah ini dapat memastikan semua murid tanpa mengira kaum akan
menitikberatkan pembelajaran bahasa Melayu dan seterusnya dapat menjadikan
mereka warganegara yang mempunyai perasaan cinta akan bahasa Melayu. Selain
itu, , Majlis Mendaulatkan Bahasa Melayu perlu ditubuhkan secara langsung dan
diuruskan oleh Pejabat Perdana Menteri supaya lambang keagungan tanah aiar ini
tidak diragut maruahnya. Akta Bahasa Kebanggsaan dan Akta Pendidikan serta Akta
Dewan Bahasa dan Pustaka juga perlu dikuatkuasakan untuk mendaulat, memperkasa
, mengangkat , memelihara, membimbing, dan melatih seluruh warga Malaysia
melalui bahasa kebangsaan.
Di samping itu, semua kementerian, agensi
kerajaan dan pihak swasta hendaklah memainkan peranan dengan menjadikan bahasa
Melayu sebagai wahana dalam penyaluran maklumat kepada orang awam. Kerajaan
perlu menetapkan semua urusan jabatan kerajaan ataupun swasta sama ada
surat-menyurat atau penulisan dokumen dibuat dalam bahasa Melayu. Tindakan ini
akan memastikan usaha mendaulatkan bahasa Melayu dapat dilaksanakan dengan
berkesan dan dilakukan secara lebih
berstrategi, berfokus, dan realistik. Dalam mendepani Wawasan 2020, kita mahu
melihat masyarakat berminda kelas pertama dengan infrastruktur dan kemudahan
bertaraf dunia. Bukan itu sahaja impian kita, malah kita mahu masyarakat
minda kelas pertama ini merupakan masyarakat yang tahu menghotmati
bahasa kebangsaan sebagai jambatan penyatuan pelbagai kaum di samping kekal
sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi,dan bahasa ilmu. Kalau bukan kita ,
siapa lagi?
Dipetik dan diubah suai daripada
“Bahasa Jiwa Bangsa Bukan Retorik”
Oleh
Dr. Sivamurugan Pandian,
Utusan
Malaysia, 15 Oktober 2014
Soalan 3 : Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa ( 30 markah )
Soalan 3 (a)
Bina ayat berdasarkan perkataan di bawah.
i) sakit
ii) merdeka
iii) sekolah
iv) kipas
v) kedai
vi) kereta
[ 6 markah ]
Soalan 3(b)
Tukar ayat aktif
di bawah ini kepada ayat pasif tanpa
mengubah maksud asalnya.
i)
Penduduk Taman Indera telah menebang pokok-pokok pisang yang
condong ke jalan.
ii)
Saya mengibas perabot yang tidak digunakan itu
dengan sehelai kain untuk menghilangkan habuk.
iii)
Puan Siti menggunakan kad kredit sewaktu
membeli baju yang cantik itu.
iv)
Badrul Amin mengirim sepucuk surat kepada
datuknya di kampong.
v)
Awak hendaklah menjaga motosikal itu dengan
sebaik-baiknya.
vi)
Kita tidak boleh merosakkan harta benda awam.
[ 6 markah ]
Soalan 3 (c)
Dalam setiap ayat di bawah
ini, terdapat satu kesalahan ejaan
dan satu kesalahan dari segi imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan
itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh
menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan dari segi
imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat
itu semula.
i) Encik Hazama diundang meresmikan majlis itu
kerana beliau adalah wakil rakyat kawasan disebutkan.
ii) Ibu memerap santan untuk dimasuki ke dalam
gulai.
iii) Jenerasi
muda pada hari ini perlulah menghargai jasa dan pengorbanan yang mencurahi oleh
ibu bapa mereka.
[ 6 markah ]
Soalan 3 (d)
Dalam setiap ayat di bawah
terdapat satu kesalahan penggunaan kata
atau istilah dan satu kesalahan
tatabahasa. Kenal pasti kesalahan-kesalahan itu dan betulkannya dengan
menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.
i) Murid-murid di sekolah itu saling
bantu-membantu menjayakan projek Taman Herba di kawasan gersang di belakang
kantin sekolah.
ii) Senarai peserta-peserta yang akan menyertai
ekspedisi itu telah diserahkan pada pengetua untuk diluluskan.
iii) Orang yang berusaha rajin kebanyakannya adalah
orang yang tidak mengenal erti kecewa dan putus asa untuk mencapai segala
impiannya.
[ 6 markah ]
Soalan 3 (e)
Baca petikan di bawah dengan
teliti, kemudian isikan satu peribahasa yang mengambarkan situasi tersebut.
i) Puan
Hamimah berasa kecil hati dengan anaknya yang tidak mendengar nasihatnya
walaupun sudah dewasa. Sikap anaknya seperti.......................................................
ii) Keadaan ekonomi yang tidak menentu
memerlukan masayarakat berjimat cermat dan membeli barang-barangan mengikut
keperluan sahaja kerana...........................
iii) Nek
Kiah.......................................................................................selepas
kematian suaminya walaupun dia mempunyai anak yang tinggal di Kuala Lumpur dan
bergaji besar tetapi mengabaikannya.
[ 6 markah ]
Soalan 4 : Novel
( Set 1)
[15 markah ]
Jawab
soalan-soalan yang di bawah
berdasarkan novel-novel yung berikut:
i) Leftenan
Adnan WiraBangsa karya Abdul LatipTalib
ii)
Di Sebalik Diuara olehDayang Noor
iii) Jendela
Menghadap Jalan karya Ruhaui Mat Darin
iv) Pantai
Kasih Karya Azmah Nordin
v) Tiraui
Karya Beb Sabariah
vi) Songket
Berberung Emas karya Khairudin Ayip
vii) Bima
sakti Menari karya Sri Rahayu Mohd
viii) Silir
Daksina karya Nizar Pannan
(a)
Berdasarkan
sebuah buah novel yang anda pelajari, huraikan dua nilai kemanusiaan yang terdapat dalam novel tersebut.
(
7 markah)
(b) Berdasarkan
dua buah novel yang anda pelajari, jelaskan satu peristiwa yang dapat
dikaitkan dengan persoalan keberanian
dalam menghadapi masalah
(8 markah)
Soalan 4 : Novel ( Set 2 )
[15 markah ]
Jawab
soalan-soalan yang di bawah
berdasarkan novel-novel yung berikut:
i) Leftenan
Adnan WiraBangsa karya Abdul LatipTalib
ii)
Di Sebalik Di Muara oleh Dayang Noor
iii) Jendela
Menghadap Jalan karya Ruhaui Mat Darin
iv) Pantai
Kasih Karya Azmah Nordin
v) Tirai
Karya Beb Sabariah
vi) Songket
Berberung Emas karya Khairudin Ayip
vii) Bima
sakti Menari karya Sri Rahayu Mohd
viii) Silir
Daksina karya Nizar Pannan
a) Kegigihan merupakan salah satu persoalan
yang terdapat dalam novel yang telah
anda pelajari. Jelaskan dua contoh
yang dapat membuktikan pernyataan tersebut
berdasarkan sebuah novel yang telah anda pelajari.
( 7 markah)
b) Pengarang banyak
memberikan teladan kepada pembaca melalui peristiwa-peristiwa yang dipaparkan dalam
novelnya. Huraikan satu peristiwa yang boleh diteladani daripada dua buah novel yang telah anda pelajari.
(8 markah)
Soalan
tambahan:
Soalan
3 ( a )
Tulis dua ayat bagi perkataan
di bawah supaya jelas menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan
penggunaan.
i) dingin
ii) diam
iii) haus
Soalan 3(b)
Kenal pasti dan
tulis subjek dan predikat yang lengkap bagi setiap ayat seperti yang berikut:
Subjek :_________________________________________
Predikat:_________________________________________
i) Siti
Nurhalizah dan Siti Nurziana merupakan murid cemerlang SMK Seberang Jaya.
ii) Beberapa
orang peserta perkhemahan pengakap itu dikejarkan ke hospital kerana cirit-birit.
iii) Perdana
Menteri telah melancarkan Perodua Axia bagi menggantikan Perodua Viva.
[6 markah]
Soalan 3 ( c )
Dalam setiap ayat di bawah,
terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Senaraikan
dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh
menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan
imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
(i)
Kementerian Pendidikan Malaysia
mewajibkan semua murid mengambil insuran sebagai pelindungan diri ketika terlibat
dalam aktiviti kokurikulum.
(ii)
John berhasrat memperdalami kehidupan masyarakat Malaysia yang unik dan beranika budaya.
(iii) Sahsiah dan peri laku rakyat yang baik
dijadikan nama negara dipandang tinggi di persada dunia.
[6 markah]
(e) Lengkapkan peribahasa berikut.
(i) Di mana bumi dipijak,
___________________________________________.
(ii) Malu berkayuh perahu
hanyut, ____________________________________.
(iii) Ular menyusur akar
_____________________________________________.
[6 markah]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan