PERINGATAN KEPADA PELAJAR SPM SMKASAS
PASTIKAN ANDA MENGUASAI SOALAN KOMSAS ANTOLOGI DI BAWAH. SAYA CADANGKAN ANDA RUJUK SOALAN LAIN BERKAITAN SOALAN BERKENAAN. INSYAALLAH, SAYA AKAN CUBA MASUKKAN SOALAN TASKFORCE NEGERI PERAK TERKINI UNTUK PANDUAN ANDA SETELAH SOALAN KOMSAS DAN SKEMA ANTOLOGI MRSM KERTAS 2 SAYA MASUKKAN.
SILA KUASAI KOMSAS ANTOLOGI DI ATAS, BACA SEMUA KAJIAN
KOMSAS BERKENAAN MELIPUTI PERSOALAN, WATAK-PERWATAKAN, GAYA BAHASA,
LATAR (TEMPAT , MASA, MASYARAKAT), NILAI DAN PENGAJARAN KERANA PENGETAHUAN TERSEBUT AKAN MEMBANTU ANDA MENJAWAB SOALAN BERKENAAN.
SOALAN PERCUBAAN MRSM BAHAGIAN KOMSAS ANTOLOGI;
MAK SOM: (Kepada INTAN SIT!RAHlMAH) Pak Tuan dah berangkat balik.
PAK TUAN DOLAH: Intan, lusa mereka akan datang. Jamuan kali ini hendaklah lebih
daripada yang biasa, sebab ada orang-orang yang lebih besar.
INTAN SITI RAHIMAH: Siang tadi Intan ke surau. Orang-orang kampung masih
mengatakan kekotoran daripada kandang kuda mencemarkan air
sungai. Anak-anak mereka sakit-sakit belaka, dan macam-macam
lagi.
PAK TUAN DOLAH: Itulah dah dikatakan. Intan jangan ke surau mereka. Mengapa pergi
mencemarkan kaki ke sana?
INTAN SITI RAHIMAH: Mereka datang sendiri menjemput. Takkanlah Intan tak pergi?
PAK TUAN DOLAH: Lain kali kata sibuk, tak usah pergi.
INTAN SITI RAHIMAH: Tetapi mereka ini isteri dan ibu kepada orang-orang yang bekerja
dengan kita. Mereka besar hati datang menjemput. Itu pun takuttakut
pula.
PAK TUAN DOLAH: Ya, mereka harus takut pada kita. Jika tidak naik kepala nanti.
Intan harus sedar dengan siapa hendak bercampur gaul?
INTAN SITI RAHIMAH: Intan sedih melihat keadaan hidup setengah-setengah daripada
mereka. Makanan anjing kita lebih baik daripada makanan mereka.
(Dipetik daripada drama' 1400' oleh Noordin Hassan
dalam antologi Dirgahayu Bahasaku,
Dewan Bahasa dan Pustaka)
(ii) Sekiranya anda Pak Tuan Dollah, apakah langkah-langkah yang akan anda ambil untuk
memastikan sungai itu tidak terus tercemar? [3 markah]
(iii) Huraikan satu persoalan yang terdapat dalam petikan drama di atas dan satu persoalan
lain daripada drama tersebut yang tidak terdapat dalam petikan. [4 markah]
(ii) Langkah-langkah yang akan saya ambil untuk memastikan sungai itu tidak terus tercemar
- memindahkan kandang kuda jauh daripada sungai. 1
- membina sistem kumbahan yang lebih sistematik. 1
- memproses najis kuda menjadi baja organik. 1
- mendapatkan khidmat nasihat daripada pihak berwajib. 1
- menukarkan bidang temakan kepada bidang yang lain. 1
*jawapan lain boleh diterima sekiranya sesuai
[Maksimum: 3 markah]
PASTIKAN ANDA MENGUASAI SOALAN KOMSAS ANTOLOGI DI BAWAH. SAYA CADANGKAN ANDA RUJUK SOALAN LAIN BERKAITAN SOALAN BERKENAAN. INSYAALLAH, SAYA AKAN CUBA MASUKKAN SOALAN TASKFORCE NEGERI PERAK TERKINI UNTUK PANDUAN ANDA SETELAH SOALAN KOMSAS DAN SKEMA ANTOLOGI MRSM KERTAS 2 SAYA MASUKKAN.
SILA KUASAI KOMSAS ANTOLOGI DI ATAS, BACA SEMUA KAJIAN
KOMSAS BERKENAAN MELIPUTI PERSOALAN, WATAK-PERWATAKAN, GAYA BAHASA,
LATAR (TEMPAT , MASA, MASYARAKAT), NILAI DAN PENGAJARAN KERANA PENGETAHUAN TERSEBUT AKAN MEMBANTU ANDA MENJAWAB SOALAN BERKENAAN.
SOALAN PERCUBAAN MRSM BAHAGIAN KOMSAS ANTOLOGI;
Soalan 2(b) - Petikan Drama
Baca petikan drama di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya
dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Baca petikan drama di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya
dengan menggunakan ayat anda sendiri.
MAK SOM: (Kepada INTAN SIT!RAHlMAH) Pak Tuan dah berangkat balik.
PAK TUAN DOLAH: Intan, lusa mereka akan datang. Jamuan kali ini hendaklah lebih
daripada yang biasa, sebab ada orang-orang yang lebih besar.
INTAN SITI RAHIMAH: Siang tadi Intan ke surau. Orang-orang kampung masih
mengatakan kekotoran daripada kandang kuda mencemarkan air
sungai. Anak-anak mereka sakit-sakit belaka, dan macam-macam
lagi.
PAK TUAN DOLAH: Itulah dah dikatakan. Intan jangan ke surau mereka. Mengapa pergi
mencemarkan kaki ke sana?
INTAN SITI RAHIMAH: Mereka datang sendiri menjemput. Takkanlah Intan tak pergi?
PAK TUAN DOLAH: Lain kali kata sibuk, tak usah pergi.
INTAN SITI RAHIMAH: Tetapi mereka ini isteri dan ibu kepada orang-orang yang bekerja
dengan kita. Mereka besar hati datang menjemput. Itu pun takuttakut
pula.
PAK TUAN DOLAH: Ya, mereka harus takut pada kita. Jika tidak naik kepala nanti.
Intan harus sedar dengan siapa hendak bercampur gaul?
INTAN SITI RAHIMAH: Intan sedih melihat keadaan hidup setengah-setengah daripada
mereka. Makanan anjing kita lebih baik daripada makanan mereka.
(Dipetik daripada drama' 1400' oleh Noordin Hassan
dalam antologi Dirgahayu Bahasaku,
Dewan Bahasa dan Pustaka)
(i) Nyatakan rungutan orang-orang kampung yang disampaikan oleh Intan Siti Rahimah
kepada Pak Tuan Dollah. [2 markah]
kepada Pak Tuan Dollah. [2 markah]
(ii) Sekiranya anda Pak Tuan Dollah, apakah langkah-langkah yang akan anda ambil untuk
memastikan sungai itu tidak terus tercemar? [3 markah]
(iii) Huraikan satu persoalan yang terdapat dalam petikan drama di atas dan satu persoalan
lain daripada drama tersebut yang tidak terdapat dalam petikan. [4 markah]
Skema jawapan;-
(i) Rungutan orang kampung terhadap kandang kuda milik Pak Tuan Dollah ialah
kekotoran daripada kandang kuda mencemarkan air. 1
anak-anak mereka mengidap sakit-sakit belaka 1
macam-macam lagi. 1
[Maksimum: 2 markah]
kekotoran daripada kandang kuda mencemarkan air. 1
anak-anak mereka mengidap sakit-sakit belaka 1
macam-macam lagi. 1
[Maksimum: 2 markah]
(ii) Langkah-langkah yang akan saya ambil untuk memastikan sungai itu tidak terus tercemar
- memindahkan kandang kuda jauh daripada sungai. 1
- membina sistem kumbahan yang lebih sistematik. 1
- memproses najis kuda menjadi baja organik. 1
- mendapatkan khidmat nasihat daripada pihak berwajib. 1
- menukarkan bidang temakan kepada bidang yang lain. 1
*jawapan lain boleh diterima sekiranya sesuai
[Maksimum: 3 markah]
. (iii) Persoalan dalam petikan:
-Persoalan pencemaran sungai memberi kesan buruk kepada masyarakat dan membawa penyakit .
-Persoalan pencemaran sungai memberi kesan buruk kepada masyarakat dan membawa penyakit .
Buktinya air sungai yang tercemar menyebabkan anak orang-orang kampung menghidapi penyakit.
( 1+1)
. - Persoalan penindasan terhadap golongan yang lemah. Buktinya Pak Tuan Dollah mahu orang
. - Persoalan penindasan terhadap golongan yang lemah. Buktinya Pak Tuan Dollah mahu orang
kampung takut akan dirinya. ( 1+1)
-Persoalan rasa simpati terhadap golongan bawahari. Buktinya Intan Siti Rahimah sedih melihat
kesengsaraan hidup orang kampung. (1+I)
-Persoalan keseluruhan drama:
-Persoalan kepincangan masyarakat memilih kepada orang yang berharta.Buktinya Pak Tuan Dollah
-Persoalan kepincangan masyarakat memilih kepada orang yang berharta.Buktinya Pak Tuan Dollah
menggunakan wang untuk mempengaruhi orang kampung memilihnya sebagai wakil penduduk.
(l+1)
-Persoalan kesedaran dan keinsafan terhadap kesilapan yang pemah dilakukan .Buktinya Pak Tuan
-Persoalan kesedaran dan keinsafan terhadap kesilapan yang pemah dilakukan .Buktinya Pak Tuan
Dollah menyedari perbuatannya selama ini telah menyimpang daripada hukum Allah menyebabkan
dia insaf dan mendekatkan diri kepada Allah'; . (1+1)
-Persoalan kepercayaan terhadap amalan syirik dan khurafat. Buktinya Pak Tuan Dollah tergamak
-Persoalan kepercayaan terhadap amalan syirik dan khurafat. Buktinya Pak Tuan Dollah tergamak
memindahkan jenazah ibunya dari kubur ke bawah rumah untuk memastikan dia memperoleh
kekayaan seperti yang diminta oleh bomoh (1+1)
-Persoalan sikap manusia yang mudah lupa apabila sudah kaya. Buktinya Pak Tuan Dollah yang
asalnya capik tetapi apabila sudah kaya, dia bersikap angkuh terhadap orang lain. (1+1)
*jawapan lain boleh diterima sekiranya sesuai
[Maksimum: 4 markah]
*jawapan lain boleh diterima sekiranya sesuai
[Maksimum: 4 markah]
PENGUMUMAM, SOALAN HIKAYAT KHOJA MAIMUM TIDAK PERLU DIJAWAB.
HARAP MAKLUM
Soalan 2{d) - Seloka
Baca seloka di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan
menggunakan ayat anda sendiri.
Seloka Si Luncai
Md. Ali Bachik (ILADAM) - Penyelenggara
Sikap Si Luncai, biarkan, biarkan ...
Ada rumah tidak dijaga,
Ada anak tidak dilatih,
Ada ternakan tidak dibela,
Ada kebun tidak ditanam,
Ada cerdik tidak selidik,
Ada belajar kepalang ajar,
Ada mengaji tiada mengkaji,
Ada mata tiada kuasa,
Ada kuat tiada buat,
Biarkan, biarkan ... !
Si Luncai pun terjun dengan labu-labunya.
Khazanah Puisi Klasik Melayu, 2003
Antologi Dirgahayu Bahasaku,
Dewan Bahasa dan Pustaka
Ada kebun tidak ditanam,
Ada cerdik tidak selidik,
Ada belajar kepalan~ ajar,
(i) Berdasarkan baris seloka di atas, mengapakah pengarang menegur sikap Si Luncai? [3 markah]
(ii) Dalam seloka tersebut, pengarang ada mengemukakan persoalan kepentingan menuntut
ilmu.
Pada pendapat anda, apakah kesan-kesannya jika seseorang itu tidak bersungguh-sungguh
menuntut ilmu? [3 markah]
(iii) Nyatakan dua latar masyarakat yang terkandung dalam seloka ini. [3 markah]
Skema jawapan:-
Soalan 2(c): Petikan Prosa Klasik
(i) Maksud rangkai kata berbuat syafaat
- memberi / menghulurkan / menyumbangkan (l m)
kelebihan / kurniaan / bantuan / pertolongan (1 m)
[Maksimum : 2 markah]
(ii) Reaksi bayan setelah mendengar rayuan isteri saudagar
- Bayan berasa kasihan. 1
- Bayan menasihati isteri saudagar agar bertenangltidak bersedih. 1
- Bayan akan memulangkan isteri saudagar ke pangkuan suaminya. 1
- Bayan menyuruh isteri saudagar bersabar (sehingga rambut dan bulu keningnya panjang
dahulu). 1
*-...janganlah bercinta. 0
Terima 2 isi sahaja.
[Maksimum: 3markah]
(iii) Kelebihan memberi maaf kepada seseorang yang pernah melakukan kesalahan terhadap kita
- menyedarkan atau menginsafkan mereka agar tidak mengulangi kesalahan 1
- menjalinkan tali persahabatan semulalmengelakkan permusuhan. 1
- mengelakkan rasa dendam yang tidak berkesudahan. 1
- menenangkan hati. 1
- menambahkan rasa hormat orang lain terhadap dirilmartabat diri makin tinggi. 1
- mendapat pahalalmendapat kebaikan dunia dan akhirat. 1
*jawapan lain boleh diterima sekiranya sesuai
[Maksimum : 3 markah]
Soalan dan jawapan bahagian tatabahasa, sila rujuk bahagian selanjutnya.
Baca seloka di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan
menggunakan ayat anda sendiri.
Seloka Si Luncai
Md. Ali Bachik (ILADAM) - Penyelenggara
Sikap Si Luncai, biarkan, biarkan ...
Ada rumah tidak dijaga,
Ada anak tidak dilatih,
Ada ternakan tidak dibela,
Ada kebun tidak ditanam,
Ada cerdik tidak selidik,
Ada belajar kepalang ajar,
Ada mengaji tiada mengkaji,
Ada mata tiada kuasa,
Ada kuat tiada buat,
Biarkan, biarkan ... !
Si Luncai pun terjun dengan labu-labunya.
Khazanah Puisi Klasik Melayu, 2003
Antologi Dirgahayu Bahasaku,
Dewan Bahasa dan Pustaka
Ada kebun tidak ditanam,
Ada cerdik tidak selidik,
Ada belajar kepalan~ ajar,
(i) Berdasarkan baris seloka di atas, mengapakah pengarang menegur sikap Si Luncai? [3 markah]
(ii) Dalam seloka tersebut, pengarang ada mengemukakan persoalan kepentingan menuntut
ilmu.
Pada pendapat anda, apakah kesan-kesannya jika seseorang itu tidak bersungguh-sungguh
menuntut ilmu? [3 markah]
(iii) Nyatakan dua latar masyarakat yang terkandung dalam seloka ini. [3 markah]
Skema jawapan:-
Soalan 2(c): Petikan Prosa Klasik
(i) Maksud rangkai kata berbuat syafaat
- memberi / menghulurkan / menyumbangkan (l m)
kelebihan / kurniaan / bantuan / pertolongan (1 m)
[Maksimum : 2 markah]
(ii) Reaksi bayan setelah mendengar rayuan isteri saudagar
- Bayan berasa kasihan. 1
- Bayan menasihati isteri saudagar agar bertenangltidak bersedih. 1
- Bayan akan memulangkan isteri saudagar ke pangkuan suaminya. 1
- Bayan menyuruh isteri saudagar bersabar (sehingga rambut dan bulu keningnya panjang
dahulu). 1
*-...janganlah bercinta. 0
Terima 2 isi sahaja.
[Maksimum: 3markah]
(iii) Kelebihan memberi maaf kepada seseorang yang pernah melakukan kesalahan terhadap kita
- menyedarkan atau menginsafkan mereka agar tidak mengulangi kesalahan 1
- menjalinkan tali persahabatan semulalmengelakkan permusuhan. 1
- mengelakkan rasa dendam yang tidak berkesudahan. 1
- menenangkan hati. 1
- menambahkan rasa hormat orang lain terhadap dirilmartabat diri makin tinggi. 1
- mendapat pahalalmendapat kebaikan dunia dan akhirat. 1
*jawapan lain boleh diterima sekiranya sesuai
[Maksimum : 3 markah]
Soalan dan jawapan bahagian tatabahasa, sila rujuk bahagian selanjutnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan