Soalan
2(b) – Petikan Cerpen
Baca
petikan di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang
berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Hisyam dan ibunya terbunuh di
JalanPetaling, daerah orang-orang Cina, ketika menunggu bas mahu pulang ke rumahnya.Orang-orang
Cina di kampong setinggan tempat Hisyam tinggal tentu tidak sampai hati mahu melakukannya.
Mereka kenal Hisyam, mereka kenal ibu Hisyam. Pagi-pagi buta orang akan dibangunkan
dengansuara yang mersik meninggi menjajakan nasi lemak dan kuih koci.
Perkenalan membuat orang berkasih sayang!
Beberapa hari sesudah perintah berkurung
ditarik, barulah para penduduk kampong setinggan dan di daerah sekitarnya mulai
terasa akan kehilangannya. Suaranya yang mewarnai suasana pagi sudah tidak kedengaran
lagi. Mereka mulai terasa akan kehilangan Hisyam dalam hidup mereka. Hisyam
yang berjalan sambil membimbit sebuah raga yang sederhana besarnya,
melaung-laungkan dengan suara tinggi menjaja nasi dan kuih koci buatan ibunya. Dahulu
ketika Hisyam masih ada dan berjalan-jalan di lorong rumah mereka, tidak pernah
ada yang memikirkan akan kehadirannya. Tiap-tiap pagi tanpa mangkir, dia telah berada
di atas jalan raya.Dia menunggu mereka. Sekarang baru mereka merasa rindu dengan
suara mersik tinggi itu.Mulai rindu pada nasil emak dan kuih kocinya. Tetapi perasaan
itu pun sedikit demi sedikit hilang pula oleh kebiasaan.
Daripada penelitian dan kajiannya,
punat bisul rusuhan 13 Mei itu berpunca daripada virus yang sudah lama disemai oleh
penjajah.Virus yang mereka bawa bersama-sama sejak kali pertama mereka menjejakkan
kaki di bumi ini dahulu.Virus polarisasi kaum yang mereka bina. Mereka gali jurang
pemisah dan mendirikan tembok penghadang melalui ssstem devide et empera. Orang Melayu yang menjadi peribumi semenanjung emas
ini mereka biarkan terus hidup di kampung-kampung sebagai petani dan nelayan,
orang Cina mereka pusatkan di Bandar-bandar dan orang India mereka biarkan menjadi buruh di kebun-kebun getah.
Sehingga Negara ini mencapai kemerdekaan polarisasi perkauman itu menjadi semakin
tebal juga. Baba peranakan yang sudah berates
tahun membina identiti sendiri dan begitu jauh sudah berasimilasi dengan masyarakat
setempat tiba-tiba direntap oleh tangan dewa cauvinis lalu memperlihatkan bayang-bayang
kelabu yang gagah. Gadis-gadis remaja pun mula membuang th’ngsah (bajupanjang) dantaysah
(jaket dalam), mulai membuang sarung. Dahulu kalau mereka memakai serupa itu
ditambah dengan sanggul siput suakea oh atau
imboey, mereka tidak ada bezanya daripada
gadis Melayu di sebelah rumah.
(Dipetik
daripada cerpen “Melisa” oleh Abdullah Hussain
Dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)
(i)
Apakah
kesan yang dirasai oleh penduduk setempat selepas ketiadaan Hisyam?
(ii)
Pada
pendapat anda, apakah yang menyebabkan Inggeris menjalankan sistem “pecah dan perintah”
terhadap penduduk Tanah Melayu? [3
markah]
(iii)
Huraikan
satu pengajaran yang terdapat dalam petikan
cerpen di atas dan satu pengajaran lain
daripada cerpen tersebut yang tidak terdapat dalam petikan. [4
markah]
Jawapan:-
Skema Soalan 2
(b)
(i)
Kesan
yang dirasai oleh penduduk setempat selepas ketiadaan Hisyam ialah mereka terasa
akan kehilangannya.
Mereka tidak lagi mendengar suara Hisyam
yang nyaring menjaja nasi dan kuih koci buatan ibunya.
[ 2 markah]
[ Isi cukup 2]
(ii)
Pada
pendapat saya, pihak Inggeris menjalankan sistem ‘pecah dan perintah’ kerana Inggeris
tidak mahu rakyat Tanah Melayu bersatu padu.
Sekiranya perpaduan wujud, sudah tentu rakyat
akan berani memberontak dan menentang pihak Inggeris.
Melalui sistem ‘pecah dan perintah’,
pihak Inggeris mudah melaksanakan apa-apa sahaja yang ingin dilakukan oleh mereka
di Tanah Melayu kerana setiap kaum mempunyai
identiti dan kepentingan masing-masing.
(
Terima jawapan lain yang sesuai)
[ 3 markah ]
[ Isi cukup 2 ]
(iii)
Berdasarkan
petikan cerpen ini, pengajarannya ialah sebagai rakyat kita perlu bersatu hati dan
bermuafakat untuk menentang pihak musuh.
Pengajaran lain daripada keseluruhan cerpen
ialah kita perlulah bersikap rasional dan tidak berprasangka antara satu dengan
yang lain.
( Pengajaran lain yang sesuai boleh diterima)
[ 4 markah ]
[ Isi cukup 2]
( Isi sahaja tanpa huraian 1 markah)
( Isi dengan huraian 2 markah )
( Huraian sahaja tanpa isi 0 markah )
Soalan 2(b) – Petikan Cerpen
( Latih Tubi)
Baca petikan cerpen di bawah
dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang
berikutnya dengan
menggunakan ayat anda sendiri.
Kehadiran
Pak Husain menjadi jambatan kepada ingatanku untuk menyeberang bagi menemui
detik-detik peristiwa yang berlaku lebih daripada tiga puluh tahun yang lalu.
Kakinya yang buntung, terkulai dalam
kain sarungnya yang kelihatan singkat. Kaki kayunya sudah usang. Kepala kakinya
sudah berjabu-jabu di bawah ketiaknya. Kalau tidaklah kerana parut yang
memanjang di atas dahinya, yang separuh telah ditutup oleh semutar kain batik
Kelantan, aku akan kehilangan wajahnya. Kehilangan itu akan membuatkan aku
tidak melihat peristiwa sejarah tanah air. Kebisingan dan kehiruk-pikukan yang
berbaur daripada ramainya orang yang menghadiri temasya kota (menyambut ulang
tahun kemerdekaan), seolah-olah tidak masuk dalam telingaku. Tidak.
Wajah Pak Husain memanjat kepalaku.
Menerkam dan menggigitku. Berlari-lari dalam ingatanku. Dia pahlawan yang tidak
pernah difikirkannya bahawa dia telah menyelamatkan kami. Ketika dia
tersiuk-siuk melangkah dengan tiga kakinya melewati orang ramai, dalam kumpulan
yang lebih merupakan sampah sarap yang disongsong oleh pasang penuh, aku tepuk
belakangnya. Pak Husain berhenti mendadak. Menikam wajahku dengan pandangannya
yang berkaca-kaca. Aku menaburkan senyumanku. Kuduga ingatannya. Ingatkah ia?
“Kau, kau, Khalid?”
“Ya, Khalid,” kataku membenarkan
dugaannya.
(Dipetik daripada cerpen ‘Pahlawan Buntung’
oleh S. Othman Kelantan dalam Antologi
Dirgahayu Bahasaku, Dewan
Bahasa dan Pustaka)
(i) Siapakah Pak Husain berdasarkan petikan
tersebut? [2
markah]
(ii) Pada pendapat anda, bagaimanakah kerajaan
dapat menghargai jasa dan
pengorbanan pejuang tanah air?
[3 markah]
(iii) Huraikan satu latar masyarakat yang
terdapat dalam petikan di atas dan satu
latar masyarakat yang lain
daripada keseluruhan cerpen. [4 markah]
Saya akan memasukkan lagi jawapan soalan kemudian.
Jawapan:-
i. Pak Husain seorang i) cacat kerana kakinya kudung
ii) mempunyai parut memanjang di atas dahinya.
iii) bekas pahlawan/ pejuang. [2 markah]
[ isi cukup 2]
ii) Antara cara kerajaan untuk menghargai jasa dan pengorbanan pejuang tanah air adalah seperti:-
i) menganugerahkan pingat pahlawan/ sijil/
ii) memberi imbuhan tahunan / bantuan kewangan
iii) memberi tanah untuk diusahakan
iv) menerbitkan buku/rencana mengenai pejuang tanah air
v) memberikan biasiswa membantu anak-anak pejuang untuk menyambung pelajaran.
** Jawapan lain sesuai boleh diterima. [ 3 markah ]
[ isi cukup 2]
iii) Latar masyarakat yang terdapat dalam teks ialah masyarakat yang menyanjung dan mengenang jasa
pejuang tanah air
Huraian, contohnya pengarang sering mengagung dan mengingati pejuangan Pak Husain yang telah
menyelamatkan mereka suatu ketika dahulu.
Latar masyarakat di luar teks, masyarakat yang berani, contohnya Pak Husain berani mengetuai
penduduk kampung untuk berpindah ke Kampung Dal selepas kedatangan tentera Jepun ke Kampung
Pulau Pak Amat.
( Jawapan lain sesuai boleh diterima)
[ 4 markah ]
[ Isi cukup 2]
Pelajar yang tidak menghurai isi beri 1 markah.
Jawapan:-
i. Pak Husain seorang i) cacat kerana kakinya kudung
ii) mempunyai parut memanjang di atas dahinya.
iii) bekas pahlawan/ pejuang. [2 markah]
[ isi cukup 2]
ii) Antara cara kerajaan untuk menghargai jasa dan pengorbanan pejuang tanah air adalah seperti:-
i) menganugerahkan pingat pahlawan/ sijil/
ii) memberi imbuhan tahunan / bantuan kewangan
iii) memberi tanah untuk diusahakan
iv) menerbitkan buku/rencana mengenai pejuang tanah air
v) memberikan biasiswa membantu anak-anak pejuang untuk menyambung pelajaran.
** Jawapan lain sesuai boleh diterima. [ 3 markah ]
[ isi cukup 2]
iii) Latar masyarakat yang terdapat dalam teks ialah masyarakat yang menyanjung dan mengenang jasa
pejuang tanah air
Huraian, contohnya pengarang sering mengagung dan mengingati pejuangan Pak Husain yang telah
menyelamatkan mereka suatu ketika dahulu.
Latar masyarakat di luar teks, masyarakat yang berani, contohnya Pak Husain berani mengetuai
penduduk kampung untuk berpindah ke Kampung Dal selepas kedatangan tentera Jepun ke Kampung
Pulau Pak Amat.
( Jawapan lain sesuai boleh diterima)
[ 4 markah ]
[ Isi cukup 2]
Pelajar yang tidak menghurai isi beri 1 markah.
2 (b) – Petikan Umum ( Latihan Elit)
Baca petikan dialog di bawah
dengan teliti,kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan
ayat anda sendiri.
TUK
WALI : Kalau Si Piee tu datang ke sini, halaukan dia.
MAK
UMI : Tersengkang lagi marah awak pada budak tu?
TUK
WALI : Budak kata awak? Dah berjanggut, budak apa ke namanya? Dua ribu ringgit
yang
dicurinya tu duit tambang aku nak ke Makkah, Umi! Berdikit-dikit aku
menabung!
Senang saja dia mengambilnya, terbuku dalam hati aku ini tau!
Eh,awak
kata imam datang tadi, apa mahunya?
MAK
UMI : Siak pun ada sama! Nasihat! macam yang dia pesan pada Abang Ngah
minggu
lepas.
TUK
WALI : Boleh! Aku boleh duduk di masjid berzikir terus sampai mati! Tapi ,
orang
patah
kaki. urat terkehel tu, siapa nak ubatkan? Budak-budak kilang
menjerit
histeria beramai-ramai siapa nak menolong?
MAK
UMI : Yang itu tak pulak disebut! Bersilat dalam majlis kahwin saja! Kurang
manis
katanya!
TUK
WALI : (Menggantung biola di dinding beranda. TUK WALI kelhatan tersinggung
dan
marah.) Dah lebih setengah abad aku bersilat! Dulu, semua budak muda
dalam
kampung ini anak murid aku belaka… Zaman darurat dulu! Aku
dilantik
jadi ketua mengawal kampung! Dua kali bertempur di hutan,
berkumpul
semua orang lelaki perempuan, datang pada aku belajar silat.
Masa
itu, apa yang aku buat semuanya, baik! Semuanya manis! Tapi, bila
aku
dah tua macam ni, tak manis pulak jadinya.
MAK
UMI : Kerana dah tualah jadi tak manis tu!
(Dipetik daripada
“Gelanggang Tuk Wali” oleh Ismail Kassan dalam antologi Harga Remaja, Dewan
Bahasa dan Pustaka)
(i) Berdasarkan petikan di atas, berikan dua sumbangan Tuk
Wali kepada masyarakat. [2 markah]
(ii) Huraikan tiga usaha yang dapat anda
lakukan untuk memelihara khazanah budaya bangsa.
[3 markah]
(iii) Nyatakan satu persoalan yang terdapat
dalam petikan di atas, dan satu persoalan lain yang terdapat
dalam keseluruhan drama.
[4 markah]
Jawapan :-
(i) Antara sumbangan Tuk Wali kepada masyarakat ialah beliau telah mengajar ilmu persilatan kepada
golongan remaja, dan menjadi ketua pengawal kampung semasa darurat.
(ii) Tiga usaha yang boleh saya lakukan untuk memelihara khazanah budaya bangsa adalah dengan
menyertai sebarang aktiviti budaya seperti congkak, silat, dan sebagainya. Selain itu, saya akan
menjadi ahli persatuan kelab yang ada kaitan dengan permainan sepak takraw dan membantu pihak
pengurusan kelab untuk menganjurkan pertandingan berkenaan di peringkat sekolah. Selain itu, saya
akan menyebarkan rencana atau bahan di dalam face book atau laman web mengenai permainan dan
budaya bangsa agar diketahui oleh masyarakat.
iii) Terdapat beberapa persoalan yang terdapat di dalam petikan drama di atas:-
a) Persoalan pertama berkaitan dengan kesungguhan Tuk Wali untuk mengajar ilmu persilatan walaupun
beliau menghadapi halangan dalam usaha untuk memelihara warisan bangsa. Contohnya, Tuk Wali
menghadapi cemuhan kerana masih memperjuangkan ilmu persilatan walaupun sudah berusia.
b) Persoalan mengenai semangat patriotik Tuk Wali dalam memperahankan kampungnya daripada
serangan musuh. Hal ini dapat dibuktikan melalui usaha Tuk Wali mempertahankan kampungnya
semasa darurat semasa beliau dilantik menjadi ketua pengawal kampung. Beliau juga berapa kali
bertempung dengan musuh di hutan.
[4 markah]
Jawapan :-
(i) Antara sumbangan Tuk Wali kepada masyarakat ialah beliau telah mengajar ilmu persilatan kepada
golongan remaja, dan menjadi ketua pengawal kampung semasa darurat.
(ii) Tiga usaha yang boleh saya lakukan untuk memelihara khazanah budaya bangsa adalah dengan
menyertai sebarang aktiviti budaya seperti congkak, silat, dan sebagainya. Selain itu, saya akan
menjadi ahli persatuan kelab yang ada kaitan dengan permainan sepak takraw dan membantu pihak
pengurusan kelab untuk menganjurkan pertandingan berkenaan di peringkat sekolah. Selain itu, saya
akan menyebarkan rencana atau bahan di dalam face book atau laman web mengenai permainan dan
budaya bangsa agar diketahui oleh masyarakat.
iii) Terdapat beberapa persoalan yang terdapat di dalam petikan drama di atas:-
a) Persoalan pertama berkaitan dengan kesungguhan Tuk Wali untuk mengajar ilmu persilatan walaupun
beliau menghadapi halangan dalam usaha untuk memelihara warisan bangsa. Contohnya, Tuk Wali
menghadapi cemuhan kerana masih memperjuangkan ilmu persilatan walaupun sudah berusia.
b) Persoalan mengenai semangat patriotik Tuk Wali dalam memperahankan kampungnya daripada
serangan musuh. Hal ini dapat dibuktikan melalui usaha Tuk Wali mempertahankan kampungnya
semasa darurat semasa beliau dilantik menjadi ketua pengawal kampung. Beliau juga berapa kali
bertempung dengan musuh di hutan.
Persoalan keseluruhan teks, antaranya:-
a) Kesungguhan golongan muda mempertahankan seni silat. Hal ini dapat dilihat melalui kesungguhan
Ripin dan Mariam yang berusaha untuk membantu Tuk Wali mengekalkan warisan seni bangsa
tersebut.
b) Persoalan peranan keris dalam melambangkan kepahlwanan dan masyarakat Melayu. Contohnya Tu
Wali menyerahkan keris pusaka warisan bangsa kepada Ripin sebagai suatu amanah supaya Ripin
terus mempertahan keris pusaka tersebut.
( Jawapan lain boleh diterima asalkan berkaitan dengan teks)a) Kesungguhan golongan muda mempertahankan seni silat. Hal ini dapat dilihat melalui kesungguhan
Ripin dan Mariam yang berusaha untuk membantu Tuk Wali mengekalkan warisan seni bangsa
tersebut.
b) Persoalan peranan keris dalam melambangkan kepahlwanan dan masyarakat Melayu. Contohnya Tu
Wali menyerahkan keris pusaka warisan bangsa kepada Ripin sebagai suatu amanah supaya Ripin
terus mempertahan keris pusaka tersebut.
Soalan 2(c) – Petikan Prosa
Klasik
Baca petikan prosa klasik di
bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan
menggunakan ayat anda sendiri.
|
(i) Berikan
maksud aku bercintakan anakku.
[2 markah]
(ii) Apakah
yang berlaku terhadap Tuan Puteri Cenderawati sepanjang ketiadaan Indera
Nata?
[3
markah]
(iii) Pada
pendapat anda, apakah tanggungjawab seorang anak kepada seorang ibu?
[3 markah]
Jawapan soalan:-
i) "aku bericintakan anakku bermaksud tuan puteri merindui puteranya.
ii) Sepanjang ketiadaan anaknya, Tuan Puteri Cenderawati tidak lalu makan, minum dan
tidur.
iii) Pada pendapat saya, sebagai seorang anak mereka perlu mengikut nasihat ibu,
memberi wang bulanan kepada ibu sekiranya sudah bekerja, membantu ibu semasa ibu
memerlukan bantuan dan pertolongan, menyedia tempat tinggal ibu yang selesa seperti
membeli rumah untuk ibu tinggal dengan selesa, pulang ke kampung sekiranya bercuti,
menghantar ibu mengerjakan haji atau umrah.
( apa sahaja tindakan yang dapat memberikan keselesaan kepada ibu boleh diterima)
Soalan 2(c) – Petikan Prosa
Klasik ( Latih Tubi)
Baca petikan
prosa klasik di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang
berikutnya
dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Mendengar suara itu lanun-lanun itu mulai
gementar. Mereka kenal itulah suara Awang
Sulung,
.Hai,baru ini kita kiamat, kita sudah
derhaka kepada penghulu kita sendiri dan
kepada
diri kita sendiri!. bisik mereka sesama sendiri.
.
Ampun
Tuanku, patik tidak tahu bahawa Tuanku rupanya di dalam geliung panjang
ini,. sembah mereka beramai-ramai dengan tubuh
yang gementar.
.Beta tidak beritahukan pelayaran beta
pada kalian kerana beta menemani Tuan Puteri
Dayang
Seri Jawa kembali ke negerinya. Lagipun beta telah berhutang kepadanya sebanyak
dua
puluh lapan rial batu dan emas sejangka tiga untuk melangsaikan hutang beta
kepada
Datuk
Batin Alam..
.Ampun
Tuanku, janganlah Tuanku dukacita dengan hutang itu. Sekiranya Tuanku
hendak
kembali ke Bandar Mengkaleh, biarlah patik isikan geliung ini penuh sarat
dengan
rial
batu dan emas..
Mendengar
percakapan itu Tuan Puteri Dayang Seri Jawa tidak bersabar lagi lalu
menyampuk,.Wahai tuan-tuan sekalian, adakah patut
orang yang serupa ini berhutang rial
kepada
patik? Sebenarnya dagang yang hina inilah yang telah menjadi tawanannya. Dia
seorang
pahlawan yang handal..
.Kalau begitu,. kata Awang Sulung pula, .memanglah benar kata adinda itu, kerana
kakanda
telah menewaskan Tuan Puteri Dayang Nuramah yang hendak merampas kakanda
daripada
tangan adinda dan sekarang hutang pun sudah berbayar, piutang pun sudah diterima,
maka
memohonlah kakanda kembali ke Bandar Mengkaleh..
(Dipetik daripada
prosa klasik .Pelayaran yang Penuh Peristiwa. dalam antologi Harga Remaja,
Dewan Bahasa dan Pustaka)
(i) Berikan maksud
rangkai kata sudah derhaka
kepada penghulu kita sendiri.
[2
markah]
(ii) Apakah alasan
yang telah diberikan oleh Awang Sulung Merah Muda untuk membolehkan baginda
pulang semula ke Bandar Mengkaleh.
[3 markah]
(iii) Pada pendapat anda, mengapakah kita
perlu mentaati ketua yang telah dilantik oleh majoriti
masyarakat?
[3 markah]
Jawapan:-
i) Rangkai kata "sudah derhaka kepada penghulu kita sendiri" bermaksud telah kianat kita kepada
pemimpin.
ii) Antara alasan Awang Sulung Merah Muda untuk membolehkan baginda pulang semula ke Bandar
Mengkaleh kerana Baginda telah telah menewaskan Tuan Puteri Dayang Nuramah yang hendak
merampas baginda daripada tangan Tuan Puteri Dayang Seri Jawa dan sekarang hutang pun sudah
berbayar, piutang pun sudah diterima.
iii) Pada pendapat saya, kita perlu mentaati ketua yang dilantik majoriti masyarakat kerana:-
i) ketua telah dilantik oleh masyarakat dan sudah pastinya ketua merupakan orang yang paling layak diikuti
nasihat atau arahannya.
ii) ketua orang yang paling mahir mentadbir organisasi dan selalunya mereka orang yang berpengalaman.
iii) keputusan mersyuarah atau mesyuarat merupakan keputusan ramai dan jika menentangnya bermakna
tindakan kita bertentangan dengan budaya hidup bermasyarakat.
( Terima jawapan lain yang sesuai )
Jawapan:-
i) Berdasarkan sajak di atas, ciri-ciri remaja berharga yang dipaparkan antaranya ialah remaja mempunyai
jati diri, keberanian, mempunyai ilmu dan hala tuju.
ii) Pada pendapat saya, antara tindakan yang perlu dilakukan oleh remaja untuk mencapai cita-cita adalah
dengan:-
i) belajar bersungguh-sungguh kerana dengan adanya pelajaran atau ilmu cita-cita mudah digapai.
ii) mempuyai keberanian dalam mengharungi kehidupan zaman globalisas yang mempunyai pelbagai
cabaran.
iii) perlu bijak menentukan tindakan iaitu membezakan perkara yang baik dan buruk supaya mereka tidak
terjemak dengan masalah sosial.
iv) bijak memilih rakan sebaya kerana rakan sebaya boleh mempengaruhi cita-cita kita. Sekiranya kita
memilih rakan yang baik sudah pasti mereka akan membantu kita untuk berjaya dalam kehidupan.
v) mempunyai objektif dalam kehidupan untuk memastikan cita-cita akan berjaya diperoleh.
( Jawapan lain sesuai boleh diterima asalkan logik )
i) Cahari olehmu akan sahabat ,Yang boleh dijadikan ubat bermaksud pilih rakan
yang boleh membantu kita dalam kehidupan
ii) Ciri-ciri yang perlu ada pada sahabat yang setua ialah:-
i) Sahabat yang sentiasa berada di sisi kita sama ada semasa senang ataupun susah.
ii) Sahabat yang bijaksana atau berilmu kerana mereka boleh membantu kita dalam
pelajaran.
iii) Sahabat yang mempunyai sifat terpuji iaitu mempunyai nilai baik seperti beriman,
ikhlas, bertanggungjawab, jujur, berlolenrasi dan sebagainya.
( Jawapan lain sesuai boleh diterima)
iii) Terdapat dua nilai dalam gurindam di atas iaitu nilal berhati-hati dalam kehidupan
contohnya kita perlu berhati-hati semasa memilih rakan atau sahabat agar mereka dapat
membantu kita dalam meneruskan kehidpuan dengan sempurna.
Selain itu, nilai kebijaksanaan. iaitu kebijaksanaan perlu untuk kita membuat keputusan
yang mendatangkan kebaikan kepada kita dalam bertindak untuk menyelesaikan
sebarang masalah.
( Jawapan lain sesuai boleh diterima)
pemimpin.
ii) Antara alasan Awang Sulung Merah Muda untuk membolehkan baginda pulang semula ke Bandar
Mengkaleh kerana Baginda telah telah menewaskan Tuan Puteri Dayang Nuramah yang hendak
merampas baginda daripada tangan Tuan Puteri Dayang Seri Jawa dan sekarang hutang pun sudah
berbayar, piutang pun sudah diterima.
iii) Pada pendapat saya, kita perlu mentaati ketua yang dilantik majoriti masyarakat kerana:-
i) ketua telah dilantik oleh masyarakat dan sudah pastinya ketua merupakan orang yang paling layak diikuti
nasihat atau arahannya.
ii) ketua orang yang paling mahir mentadbir organisasi dan selalunya mereka orang yang berpengalaman.
iii) keputusan mersyuarah atau mesyuarat merupakan keputusan ramai dan jika menentangnya bermakna
tindakan kita bertentangan dengan budaya hidup bermasyarakat.
( Terima jawapan lain yang sesuai )
2 (d) Sajak ( Latih Tubi)
Baca sajak di bawah dengan
teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan
menggunakan ayat anda sendiri.
Harga
Remaja
Berapakah
sebenarnya harga remaja
yang
bersih
dari
gelodak kecewa
bagai
kehijauan daun
bagai
kesegaran pohon
di
pinggir perjalanan ini?
Dengan
apakah akan kaupenuhi
piala
remajamu
adakah
cuka kesangsian
dari
cinta murah
atau
madu ajaran
dari
ilmu susah?
Remaja
amat mahal
sesungguhnya
tiada
terbeli oleh perjanjian
harga
remaja adalah
pendirian
keberanian
dan ilmu.
Penuhilah
remajamu
dengan
ketentuan tuju.
Rahman Shaari
Langit di Tangan, 1995
(i) Berdasarkan sajak di atas nyatakan ciri-ciri seorang
remaja yang berharga? [2 markah]
(ii) Pada pendapat anda, apakah yang perlu
dilakukan oleh remaja untuk mencapai cita -cita ?
[3 markah]
(iii) Huraikankan tiga pengajaran yang
diperoleh daripada sajak tersebut? [4 markah]
Jawapan:-
i) Berdasarkan sajak di atas, ciri-ciri remaja berharga yang dipaparkan antaranya ialah remaja mempunyai
jati diri, keberanian, mempunyai ilmu dan hala tuju.
ii) Pada pendapat saya, antara tindakan yang perlu dilakukan oleh remaja untuk mencapai cita-cita adalah
dengan:-
i) belajar bersungguh-sungguh kerana dengan adanya pelajaran atau ilmu cita-cita mudah digapai.
ii) mempuyai keberanian dalam mengharungi kehidupan zaman globalisas yang mempunyai pelbagai
cabaran.
iii) perlu bijak menentukan tindakan iaitu membezakan perkara yang baik dan buruk supaya mereka tidak
terjemak dengan masalah sosial.
iv) bijak memilih rakan sebaya kerana rakan sebaya boleh mempengaruhi cita-cita kita. Sekiranya kita
memilih rakan yang baik sudah pasti mereka akan membantu kita untuk berjaya dalam kehidupan.
v) mempunyai objektif dalam kehidupan untuk memastikan cita-cita akan berjaya diperoleh.
( Jawapan lain sesuai boleh diterima asalkan logik )
Soalan
2 (d) Gurindam ( Latihan Elit)
Baca gurindam di
bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan
menggunakan ayat anda sendiri.
Gurindam 12 Fasal yang Keenam
Cahari olehmu akan sahabat,
Yang boleh dijadikan ubat.
Cahari olehmu akan guru,
Yang boleh tahukan tiap seteru.
Cahaya olehmu akan isteri,
Yang boleh menyerahkan diri.
Cahari olehmu akan kawan,
Pilih segala orang setiawan.
(Abu Hassan Sham (Penyelenggara)
Puisi-puisi Raja Ali Haji,
Dalam antologi Harga
Remaja, 1993 DBP)
i. Apakan yang dimaksudkan dengan Cahari olehmu akan sahabat ,Yang boleh
dijadikan ubat.
[3 markah]
ii. Sahabat amat penting pada masa susah maupun
senang.
Cadangkan ciri-ciri yang perlu ada pada
seseorang sahabat yang setia.
[3 markah]
iii. Nyatakan dua
nilai yang terdapat dalam gurindam di atas. [3
markah]
Jawapan:-
i) Cahari olehmu akan sahabat ,Yang boleh dijadikan ubat bermaksud pilih rakan
yang boleh membantu kita dalam kehidupan
ii) Ciri-ciri yang perlu ada pada sahabat yang setua ialah:-
i) Sahabat yang sentiasa berada di sisi kita sama ada semasa senang ataupun susah.
ii) Sahabat yang bijaksana atau berilmu kerana mereka boleh membantu kita dalam
pelajaran.
iii) Sahabat yang mempunyai sifat terpuji iaitu mempunyai nilai baik seperti beriman,
ikhlas, bertanggungjawab, jujur, berlolenrasi dan sebagainya.
( Jawapan lain sesuai boleh diterima)
iii) Terdapat dua nilai dalam gurindam di atas iaitu nilal berhati-hati dalam kehidupan
contohnya kita perlu berhati-hati semasa memilih rakan atau sahabat agar mereka dapat
membantu kita dalam meneruskan kehidpuan dengan sempurna.
Selain itu, nilai kebijaksanaan. iaitu kebijaksanaan perlu untuk kita membuat keputusan
yang mendatangkan kebaikan kepada kita dalam bertindak untuk menyelesaikan
sebarang masalah.
( Jawapan lain sesuai boleh diterima)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan