Rabu, 19 Oktober 2016

PROGRAM CO LULUS BAHASA MELAYU, PEJABAT PPD PERAK TENGAH TAHUN 2016.






PROGRAM CO HALUS BAHASA MELAYU 2016
PEJABAT PENDIDIKAN DAERAH PERAK TENGAH


BAHASA MELAYU KERTAS 1


Bahagian A (Set 1)

[30 markah]
[Masa yang dicadangkan: 45 minit]

Gambar di bawah ini menunjukkan sebahagian daripada amalan hidup berjiran. Huraikan pendapat anda tentang usaha-usaha meningkatkan semangat kejiranan.  Panjangnya huraian hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.





BAHASA MELAYU KERTAS 1

Bahagian A (Set 2)

[30 markah]
[Masa yang dicadangkan: 45 minit]


Lihat grafik di bawah dengan teliti. Huraikan pendapat anda tentang ciri-ciri pelajar cemerlang. Panjangnya huraian hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.






  

BAHASA MELAYU KERTAS 2

Soalan 1: Rumusan  ( Set 1)
(30 markah)
Baca petikan di bawah dengan teliti, buat satu rumusan tentang faktor-faktor berlakunya kemalangan jalan raya dan cara-cara mengatasinya. Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

            Kemalangan sering berlaku apabila tibanya musim perayaan dan cuti persekolahan. Pelbagai idea dan cadangan yang telah dilakukan untuk mengatasi masalah ini, namun statistik tetap menunjukkan peningkatan kes kemalangan jalan raya ini saban tahun. Masalah utama ialah bagaimana caranya untuk mengubah sikap pemandu supaya memandu dengan berhemah. Jelas bahawa kemalangan berlaku diesebabkan oleh sikap pemandu seperti kecuaian, tidak bertimbang rasa, angkuh dan sering ingin sampai cepat ke destinasi. Kemalangan menyebabkan kerugian berbilion ringgit, namun nilai sebesar itu tidak dapat disamakan dengan kehilangan nyawa. Kemalangan jalan raya membabitkan semua pihak sama ada pemandu atau pejalan kaki. Setiap kali laporan kemalangan dibuat, kebanyakan  kemalangan melibatkan penunggang motosikal.

            Pelbagai faktor  yang menyebabkan berlakunya kemalangan, antaranya ialah lebih 50 000 pemandu yang tidak mempunyai lesen memandu yang sah. Golongan yang tidak mempunyai lesen ini boleh membahayakan pengguna jalan raya yang lain,terutamanya golongan remaja yang masih berada di bangku sekolah. Masalah ini berlaku kerana sikap ibu bapa yang terlalu percaya kepada cara pengendalian kenderaan oleh anak-anak mereka. Mereka tidak memikirkan risiko yang akan terjadi kepada anak-anak mereka yang sebaliknya juga merupakan masalah kepada mereka sendiri. Ibu bapa begini seolah-olah mendidik anak–anak melanggar peraturan jalan raya .Golongan muda yang berumur dalam lingkungan antara 16 hingga 25 tahun yang banyak mengalami kemalangan jalan raya. Adakalanya,kemalangan sengaja ditempa oleh mereka dengan merempit atau menunggang tanpa memakai topi keledar.

            Selain itu,masalah teknikal seperti kerosakan jalan raya juga menjadi penyumbang kepada kemalangan jalan raya ini. Malah terdapat selekoh-selekoh maut yang masih dibiarkan dan tidak ada perubahan yang dilakukan.Perlumbaan haram yang sering dilakukan oleh remaja sekarang ini juga menjadi punca kemalangan. Memandu dalam keadaan mabuk dan mengantuk sering dikaitkan sebagai punca kemalangan khususnya pada waktu malam. Faktor bencana alam seperti tanah runtuh dan tiupan angin juga berkemungkinan menjadi penyebab, namun kebarangkalian agak berkurangan berbanding dengan sikap pemandu itu sendiri. Kemalangan jalan raya di negara ini amat serius. Contohnya dalam masa 1 hingga 26 September tahun ini, sebanyak 369 kes kemalangan maut yang berlaku dan mencatatkan kematian sebanyak 329 kes.

            Sesuatu yang amat ketara berkaitan dengan kemalangan ialah apabila ada penguatkuasa di sesuatu kawasan, kadar kemalangan di kawasan tersebut akan menurun secara mendadak. Pemandu kenderaan akan memperlahankan kenderaan dan mematuhi undang-undang jalan raya. Sebaliknya apabila tiada penguatkuasa kadar kemalangan akan meningkat semula di kawasan tersebut. Jika orang ramai yang memerhatikannya, pemandu terbabit tidak menghiraukan kerana orang biasa tidak mempunyai kuasa undang-undang. Hal ini bermakna pemandu di negara ini hanya takut kepada penguatkuasa sahaja daripada sayangkan nyawa dan harta benda. Negara akan mengalami kerugian yang besar akibat kemalangan, terutamanya kematian rakyatnya yang mempunyai tenaga kerja mahir. Setiap pemandu perlu berwaspada semasa berada di jalan raya dan mengambil langkah-langkah keselamatan. Jangan jadikan jalan raya di negara ini sebagai sungai maut.
                                                                                                                                                                                                                         Disesuaikan daripada Rencana Pengarang Perbetulkan                                                                                                                        Sikap Pemandu’, Utusan Malaysia, 28 September 2005)


Soalan 1: Rumusan  ( Set 2)
(30 markah)

Baca petikan di bawah ini dengan teliti , kemudian buat satu rumusan tentang langkah-langkah memartabatkan bahasa Melayu dan kekangannya. Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

       Gerakan mendaulatkan kedudukan bahasa Melayu bukanlah suatu isu baharu. Gerakan ini bermula sekitar tahun 160-an. Pelbagai usaha dilakukan  secara berterusan untuk memastikan bahasa Melayu terus menjadi wadah perpaduan masyarakat pelbagai etnik di negara ini merentasi Semenanjung, Sabah dan Sarawak. Untuk itu, kerajaan telah menetapkan bulan Oktober pada setiap tahun sebagai Bulan Bahasa Kebangsaan. Tujuannya cukup jelas sebagaimana dinyatakan oleh pihak Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), iaitu untuk memantapkan , memperkukuhkan , dan mempamerkan jati diri dan citra bangsa Malaysia. Program ini juga perlu untuk menguatkan rasa megah terhadap bahasa kebangsaan dan menyemarakkan peranan bahasa kebangsaan sebagai tonggak pembinaan negara bangsa.

       Banyak orang yang lupa bahawa bahasa Melayu pernah menjadi bahasa perantara serta bahasa pertukaran dagangan dan lingua franca gugusan Kepulauan Melayu pada zaman Kesultanan Melayu Melaka. Oleh itu, setiap warga Malaysia mestilah menyanjung tinggi kedudukan bahasa Melayu secara ikhlas dan jujur. Kedudukan bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan wajar dipelihara berdasarkan Perkara 152 yang menekankan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara. Pemilihan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi jelas menunjukkan bahawa kelonnggaran penggunaan bahasa lain merupakan kompromi tetapi tidak boleh menyanggahi kedudukan bahasa Melayu.

       Perencanaan memartabatkan bahasa Melayu perlu dilakukan dengan rapi dan kemas. Kementerian Pendidikan Malaysia sejak sekian lama menetapkan prasyarat untuk mendapatkan sijil dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia, seseorang calon wajib lulus mata pelajaran Bahasa Malaysia. Langkah ini dapat memastikan semua murid tanpa mengira kaum akan menitikberatkan pembelajaran bahasa Melayu dan seterusnya dapat menjadikan mereka warganegara yang mempunyai perasaan cinta akan bahasa Melayu. Selain itu, , Majlis Mendaulatkan Bahasa Melayu perlu ditubuhkan secara langsung dan diuruskan oleh Pejabat Perdana Menteri supaya lambang keagungan tanah aiar ini tidak diragut maruahnya. Akta Bahasa Kebanggsaan dan Akta Pendidikan serta Akta Dewan Bahasa dan Pustaka juga perlu dikuatkuasakan untuk mendaulat, memperkasa , mengangkat , memelihara, membimbing, dan melatih seluruh warga Malaysia melalui bahasa kebangsaan.

        Di samping itu, semua kementerian, agensi kerajaan dan pihak swasta hendaklah memainkan peranan dengan menjadikan bahasa Melayu sebagai wahana dalam penyaluran maklumat kepada orang awam. Kerajaan perlu menetapkan semua urusan jabatan kerajaan ataupun swasta sama ada surat-menyurat atau penulisan dokumen dibuat dalam bahasa Melayu. Tindakan ini akan memastikan usaha mendaulatkan bahasa Melayu dapat dilaksanakan dengan berkesan  dan dilakukan secara lebih berstrategi, berfokus, dan realistik. Dalam mendepani Wawasan 2020, kita mahu melihat masyarakat berminda kelas pertama dengan infrastruktur dan kemudahan bertaraf dunia. Bukan itu sahaja impian kita, malah kita mahu masyarakat minda kelas pertama ini merupakan masyarakat yang tahu menghotmati bahasa kebangsaan sebagai jambatan penyatuan pelbagai kaum di samping kekal sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi,dan bahasa ilmu. Kalau bukan kita , siapa lagi?
                                                                                              Dipetik dan diubah suai daripada
                                     “Bahasa Jiwa Bangsa Bukan Retorik”
                                         Oleh Dr. Sivamurugan Pandian,
                                      Utusan Malaysia, 15 Oktober 2014

Soalan 3 : Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa  ( 30 markah )
Soalan 3 (a)
Bina ayat berdasarkan perkataan di bawah.
i)         sakit
ii)        merdeka
iii)       sekolah
iv)       kipas
v)        kedai
vi)       kereta
[ 6 markah ]

Soalan 3(b)
Tukar ayat aktif di bawah ini kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya.

i)           Penduduk Taman Indera  telah menebang pokok-pokok pisang yang condong ke jalan.

ii)          Saya mengibas perabot yang tidak digunakan itu dengan sehelai kain untuk menghilangkan habuk.

iii)         Puan Siti menggunakan kad kredit sewaktu membeli baju yang cantik itu.

iv)         Badrul Amin mengirim sepucuk surat kepada datuknya di kampong.

v)          Awak hendaklah menjaga motosikal itu dengan sebaik-baiknya.

vi)         Kita tidak boleh merosakkan harta benda awam.

[ 6 markah ]





Soalan 3 (c)
Dalam setiap ayat di bawah ini, terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan dari segi imbuhan.  Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu.  Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan dari segi imbuhan.  Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
i)              Encik Hazama diundang meresmikan majlis itu kerana beliau adalah wakil rakyat kawasan disebutkan. 

ii)           Ibu memerap santan untuk dimasuki ke dalam gulai.

iii)         Jenerasi muda pada hari ini perlulah menghargai jasa dan pengorbanan yang mencurahi oleh ibu bapa mereka.
[ 6 markah ]


Soalan 3 (d)
Dalam setiap ayat di bawah terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Kenal pasti kesalahan-kesalahan itu dan betulkannya dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.
i)      Murid-murid di sekolah itu saling bantu-membantu menjayakan projek Taman Herba di kawasan gersang di belakang kantin sekolah.
ii)   Senarai peserta-peserta yang akan menyertai ekspedisi itu telah diserahkan pada pengetua untuk diluluskan.
iii)   Orang yang berusaha rajin kebanyakannya adalah orang yang tidak mengenal erti kecewa dan putus asa untuk mencapai segala impiannya.
[ 6 markah ]





Soalan 3 (e)
Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian isikan satu peribahasa yang mengambarkan situasi tersebut.
i)          Puan Hamimah berasa kecil hati dengan anaknya yang tidak mendengar nasihatnya walaupun sudah dewasa. Sikap anaknya seperti.......................................................

ii)      Keadaan ekonomi yang tidak menentu memerlukan masayarakat berjimat cermat dan membeli barang-barangan mengikut keperluan sahaja kerana...........................

iii)  Nek Kiah.......................................................................................selepas kematian suaminya walaupun dia mempunyai anak yang tinggal di Kuala Lumpur dan bergaji besar tetapi mengabaikannya.
[ 6 markah ]



Soalan 4 : Novel ( Set 1)
[15 markah ]

Jawab  soalan-soalan yang  di bawah berdasarkan novel-novel yung berikut:
i)           Leftenan Adnan WiraBangsa karya Abdul LatipTalib
ii)         Di Sebalik Diuara olehDayang Noor
iii)        Jendela Menghadap Jalan karya Ruhaui Mat Darin
iv)        Pantai Kasih Karya Azmah Nordin
v)         Tiraui Karya Beb Sabariah
vi)        Songket Berberung Emas karya Khairudin Ayip
vii)       Bima sakti Menari karya Sri Rahayu Mohd
viii)      Silir Daksina karya Nizar Pannan

(a)    Berdasarkan sebuah buah novel yang anda pelajari, huraikan dua nilai kemanusiaan yang terdapat dalam novel tersebut.      
( 7 markah)

(b)   Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, jelaskan satu peristiwa yang dapat dikaitkan  dengan persoalan keberanian dalam menghadapi masalah
 (8 markah)


    Soalan 4 : Novel ( Set 2 )
[15 markah ]

Jawab  soalan-soalan yang  di bawah berdasarkan novel-novel yung berikut:

i)           Leftenan Adnan WiraBangsa karya Abdul LatipTalib
ii)         Di Sebalik Di Muara oleh Dayang Noor
iii)        Jendela Menghadap Jalan karya Ruhaui Mat Darin
iv)        Pantai Kasih Karya Azmah Nordin
v)         Tirai Karya Beb Sabariah
vi)        Songket Berberung Emas karya Khairudin Ayip
vii)       Bima sakti Menari karya Sri Rahayu Mohd
viii)      Silir Daksina karya Nizar Pannan

 a)   Kegigihan merupakan salah satu persoalan yang     terdapat dalam novel yang telah anda pelajari.      Jelaskan dua contoh yang dapat membuktikan      pernyataan tersebut berdasarkan sebuah novel yang telah anda pelajari.
( 7 markah)

 b)    Pengarang banyak memberikan teladan kepada pembaca melalui peristiwa-peristiwa yang dipaparkan dalam novelnya. Huraikan satu peristiwa  yang boleh diteladani      daripada dua buah novel yang telah anda pelajari.
(8 markah)



   


Soalan tambahan:
Soalan 3 ( a )
Tulis dua ayat bagi perkataan di bawah supaya jelas menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaan.
i)          dingin
ii)         diam
iii)        haus

Soalan 3(b)
Kenal pasti dan tulis subjek dan predikat yang lengkap bagi setiap ayat seperti yang berikut:
Subjek :_________________________________________
Predikat:_________________________________________

i)              Siti Nurhalizah dan Siti Nurziana merupakan murid cemerlang SMK Seberang     Jaya.

ii)                Beberapa orang peserta perkhemahan pengakap itu dikejarkan ke hospital kerana cirit-birit.

iii)         Perdana Menteri telah melancarkan Perodua Axia bagi menggantikan Perodua  Viva.

[6 markah]

Soalan 3 ( c )
Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
(i)  Kementerian Pendidikan Malaysia mewajibkan semua murid mengambil insuran   sebagai pelindungan diri ketika terlibat dalam aktiviti kokurikulum.
(ii) John berhasrat memperdalami kehidupan masyarakat Malaysia yang unik dan   beranika budaya.
 (iii) Sahsiah dan peri laku rakyat yang baik dijadikan nama negara dipandang tinggi di persada dunia.
 [6 markah]


(e)   Lengkapkan peribahasa berikut.

(i)     Di mana bumi dipijak, ___________________________________________.
(ii)    Malu berkayuh perahu hanyut, ____________________________________.
(iii)    Ular menyusur akar _____________________________________________.

[6 markah]



Ahad, 27 April 2014

BICARA MODUL SPM DAERAH PERAK TENGAH 2014

      InsyaAllah, sekiranya ada kelapangan, saya akan membicarakan bahan yang terdapat di dalam Modul SPM 2014 yang telah saya edarkan ke sekolah-sekolah menengah Daerah Perak Tengah. Justeru, saya ingin mengajak rakan-rakan guru dan pelajar menyingkap setiap latihan dalam modul berkenaan kerana agak sukar untuk saya membicarakan keseluruhan bahagian modul berkenaan secara menyeluruh atas faktor masa dan kekangan tugasan di PPD. Oleh sebab itu, mungkin fokus perbincangan terutama jawapan soalan atau latihan akan saya bincangkan secara berperingkat dan jika boleh, setiap guru daerah boleh membantu saya dengan memberi penerangan apa sahaja bahan di dalam modul sama ada untuk membantu membuat skema jawapan atau cadangan untuk penambahbaikan terhadap modul berkenaan.
      

Isnin, 23 Disember 2013

CONTOH KARANGAN BERPANDU KERTAS SATU PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN 2013 SMKASAS

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TINGKATAN EMPAT KERTAS 1
BAHAGIAN A ( 30 MARKAH) ( MASA : 45 MINIT)
Soalan.
Lihat iklan di bawah dengan teliti. huraikan pendapat anda tentang cara-cara untuk menjadi pengguna yang bijak. Panjang huraian anda hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.


CARA-CARA MENJADI PENGGUNA YANG BIJAK

Penguna Bijak :  Membeli barangan berkualiti
                                                                 Membuat perbandingan harga
                                                                 Memilih perkhidmatan terbaik.
                                                                 Membuat pilihan yang tepat

Contoh karangan:-
          Pada zaman alaf ekonomi baru ini banyak kalangan masyarakat merungut dengan menyatakan bahawa barangan buatan Malaysia tidak berkualiti. Mereka yang berpendapat sedemikian rupa sebenarnya tidak mempunyai semangat patriotisme tanpa merujuk kepada perkembangan produk negara yang kini telah diterimapakai oleh masyarakat antarabangsa. Tanpa berasa malu , golongan masyarakat seperti ini terus menyangkal kualiti barangan negara dan paling menyedihkan mereka lebih mengagungkan barangan hasilan luar negara tanpa memikirkan sama ada pelaburan mereka lakukan untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan itu berbaloi ataupun tidak. Sebagai penjelasan lanjut, contohnya industri pembuatan kenderaan negara sendiri sudah menerima pengkitrafan dunia, apabila kereta Preve keluaran PROTON telah diiktiraf sebagai kereta bertaraf lima bintang oleh Program Penilaian Kereta Baru Australian (ANCAP). Namun, sebagai penguna yang bijak, rakyat Malaysia perlu bijak dalam menentukan barangan semasa membeli barangan keperluan dan bukan bertindak menunding jari kepada pengeluar produk barangan tempatan yang dianggap mengeluarkan barangan tidak berkualiti. Sikap seperti ini mempunyai persamaan dengan maksud peribahasa, " kera di hutan disusukan anak di rumah mati kelaparan" dan perlu dilempar dari kamus pemikiran masyarakat untuk melihat industri pembuatan barangan negara berkembang maju. Kita harus menanam semangat cinta akan barangan buatan negara sebagai mana masyarakat Korea dan Jepun yang mengutamakan barangan keluaran negara mereka sendiri sehinggakan negara tersebut mampu menyaingi industri pembuatan negara maju Eropah. Persoalannya, bagaimanakan cara untuk menjadi pengguna yang bijak?
Di bawah merupakan bagaimana pemeriksa membuat penilaian berdasarkan pembacaan dengan menggunakan impression.
Takrifan penilaian: Pengolahan idea perenggan pengenalan amat baik dan mengambarkan                                 kematangan pelajar dengan fakta dan isu semasa yang tepat membuktikan pembacaan yang luas. Pelajar juga menyelitkan frasa menarik. Impaknya, pemeriksa sudah mulai kagum, dan membuat andaian awal bahawa karangan pelajar ini  dalam kategori cemerlang atas.


            Mari kita selongkar persoalan berkenaan menggunakan minda pelajar kelas pertama dengan merujuk kepada kata kunci membeli barangan berkualiti. Sebagai pengguna yang bijak, perkara utama yang perlu diutamakan semasa membeli barangan adalah kualiti barangan yang hendak kita beli. Dalam era komunikasi serba canggih sekarang, maklumat di hujung jari. Oleh sebab itu, sebagai pengguna yang bijak, kita perlu mencari maklumat tentang barangan yang hendak kita beli di internet. Hal ini kerana banyak maklumat barangan yang kita peroleh di internet atau di media masa sebagai panduan sebelum kita membuat pemilihan dalam membeli sesuatu barangan. Selain, maklumat mengenai barangan berkenaan mudah kita peroleh, kita juga boleh mengetahui perbandingan spesifikasi barangan tersebut berbanding dengan barangan yang sama dikeluarkan oleh syarikat pengeluar barangan yang lain. Sebagai contoh, sebelum pengguna membeli kereta contohnya, pengguna boleh melihat sejauh mana keistimewaan yang ditawarkan oleh syarikat pengeluar kereta yang lain. Pengguna akan mendapat info keistimewaan harga kereta, serta kelebihan spesifikasi ditawarkan apabila membeli sesebuah kereta termasuk jaminan yang ditawarkan apabila membeli kereta berkenaan. Harga kereta Preve buatan negara contohnya lebih murah berbanding harga kereta seangkatan dengannya seperti Vios dan Proton City. Sedangkan kereta Preve dilengkapi pelbagai aksesori tambahan seperti sistem keselamatan beg udara, kuasa enjin, lampu led, gps, sistem penyalaan enjin secara tekan, sistem kawalan elektrik dan sebagainya. Walaupun pelbagai aksesori tambahan disediakan harga kereta Preve hanya RM 78,500, sedangkan harga kereta Vios RM 88.827, dan Honda City RM 90,986. Malah, dari segi kualiti, kereta Proton Preve telah dikkitraf sebagai kereta bertaraf lima bintang oleh Program Penilaian Kereta Baru Australian (ANCAP). Tegasnya, kereta Proton Preve banyak kelebihannya berbanding kereta keluaran luar negara yang seangkatan dengannya. Menang membeli, menang memakai. Oleh sebab itu, pengguna yang bijak perlu membuat keputusan membeli barangan berkualiti untuk kegunaan mereka.
Penilaian pemeriksa:
Perenggan pertama isi di atas, amat menarik kerana pelajar mengaplikasi setiap ayat mengikut kaedah deduktif, ayat huraian mantap dengan penerangan isi jelas berkaitan membeli barangan berkualiti. Selain itu, contoh mantap dengan bukti terkini mengambarkan pembacaan pelajar luas sehingga isu antarabangsa. Pelajar juga menyelitkan frasa menarik.
              Seterusnya, mari kita teruskan perbincangan menggunakan minda pelajar kelas pertama berkaitan langkah bijak seorang pengguna semasa membeli sesuatu barangan iaitu dengan membuat perbandingan harga sesuatu barangan sebelum membuat pembelian. Sebagai mana kita sedia maklum, pengguna zaman sekarang sangat bertuah kerana di pelbagai tempat telah didirikan gedung beli belah seperti Pasar Raya Tesco, Giant Hypermarket,  Pasar Raya Maidin,  Cereefour,  The Mall,  Pasar Raya Jusco, Econsave, dan pelbagai lagi. Kewujudan pelbagai pasar raya berkenaan membolehkan pengguna membuat pemilihan barangan secara bijak dengan membandingkan harga barangan ditawarkan di setiap pasar raya berkenaan. Sebagaimana kita sedia maklum, setiap pasar raya seperti di atas membuat promosi harga barangan terutama semasa perayaan atau hari pada cuti umum sebagai usaha menarik kedatangan pengguna. Justeru, banyak kebaikan yang diterima oleh pengguna dengan kewujudan pasar raya berkenaan kerana kuasa penawaran barangan tidak akan dikuasai oleh pasar raya tertentu kerana masing-masing akan cuba menarik pengguna untuk membeli di pasar raya mereka dengan menjual barangan dengan harga yang lebih murah. Bahkan juga, setiap pasar raya seperti di atas akan menawarkan harga barangan yang lebih murah kepada pengguna yang menjadi ahli dengan tawaran mata ganjaran dan pengguna boleh menebus mata ganjaran berkenaan untuk mendapatkan barangan yang ditawarkan. Oelh sebab itu, pengguna yang bijak boleh melihat iklan sama ada secara bercetak oleh setiap pasar raya atau melalui internet. Melalui perbandingan harga yang ditawarkan oleh setiap pasar raya, pengguna boleh merancang pembelian dengan membeli harga barangan tersebut ketika harganya murah. Contohnya, pada tawaran harga murah harga pencuci kain seperti Dynamo mungkin hanya RM 19,90 berbanding harga biasa RM 22.90 di pasar raya tertentu, begitu juga dengan barangan yang lain. Justeru, pengguna boleh merancang untuk membeli barangan berharga murah yang ditawarkan oleh pasar raya yang ada di kawasan mereka. Kesimpulannya, pengguna yang bijak akan mendapat rahmat daripada kewujudan pasar raya di penempatan mereka jika mereka membandingkan harga barangan yang ditawarka oleh setiap pasar raya sebelum membeli.
Penilaian pemeriksa:
Perenggan kedua isi di atas, amat menarik kerana pelajar mengaplikasi setiap ayat mengikut kaedah deduktif, ayat huraian mantap dengan penerangan isi jelas berkaitan membandingkan harga barangan di pasaran sebeum membelinya. Selain itu, contoh mantap dengan bukti terkini mengambarkan pembacaan pelajar luas sehingga isu antarabangsa. Pelajar juga menyelitkan frasa menarik.

                   Perbincangan diteruskan lagi dengan memperkatakan cara pengguna membuat pemilihan perkhidmatan terbaik dalam kehidupan seharian. Sebagai mana yang kita sedia maklum, banyak agensi menawarkan perkhidmatan dalam kehidupan kita seharian seperti kemudahan penerbangan, perbankan, komunikasi jalur lebar, dan sebagainya. Setiap agensi yang menawarkan perkhidmatan mereka mempunyai kelebihan dan kelemahan. Oleh sebab itu, sebagai pengguna yang bijak mereka boleh menilai syarikat yang menawarkan perkhidmatan yang baik sebagai pilihan utama. Fokus perbincangan kita tumpukan kepada perkhidmatan penerbangan. Di Malaysia, terdapat beberapa syarikat yang mengendalikan perkhidmatan penerbangan seperti Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS), Air Asia, Firefly, dan sebagainya. Sebagai sebuah syarikat yang menyediakan perkhidmatan penerbangan kepada pelanggan sama ada secara domestik mahupun peringkat penerbangan ke luar negara, setiap syarikat berkenaan cuba menambat hati pengguna dengan menawarkan harga berpatutan dengan perkhidmatan terbaik sebelum, semasa dan selepas penerbangan. Justeru, di Malaysia syarikat penerbangan yang berkembang maju ialah Syarikat Penerbangan Air Asia. Hal ini kerana selain menumpukan kepada keuntungan syarikat ini juga menawarkan harga perkhidmatan berdasarkan kemampuan pengguna atau tambang murah sehingga 50% berbanding dengan tambang perkhidmatan syarikat penerbangan lain. Bahkan juga, syarikat penerbangan Air Asia mengadakan penerbangan yang lebih kerap ke sesuatu destinasi yang menyebabkan pengguna boleh pergi ke destinasi mereka dengan lebih mudah pada setiap masa. Tambahan pula, bukan semua pengguna dalam kalangan orang berada dan ini menyebabkan pengguna yang bijak akan memilih syarikat penerbangan seperti itu untuk menuju ke destinasi mereka tanpa perlu mengeluarkan wang yang banyak atas perkhidmatan yang diterima.Secara langsung juga, melalui perkhidmatan yang murah seperti ini aktiviti pelancongan domestik akan meningkat kerana bak kata pepatah Melayu, jauh perjalanan, luas pandangan. Tegasnya di sini, pengguna yang bijak akan memilih perkhidmatan terbaik tanpa perlu mengeluarkan wang yang banyak.
Penilaian pemeriksa:
Perenggan ketiga isi di atas, amat menarik kerana pelajar mengaplikasi setiap ayat mengikut kaedah deduktif, ayat huraian mantap dengan penerangan isi jelas berkaitan membandingkan harga barangan di pasaran sebeum membelinya. Selain itu, contoh mantap dengan bukti terkini mengambarkan pembacaan pelajar luas sehingga isu antarabangsa. Pelajar juga menyelitkan frasa menarik.


                    Fokus perbincangan terakhir tertumpu kepada kata kunci pengguna yang bijak mestilah membuat pemilihan yang tepat. Sebagai pengguna yang bijak mereka perlu menyedari bahawa kos kehidupan semasa bertambah meningkat dari semasa ke semasa. Oleh sebab itu, setiap wang yang mereka gunakan perlu secara terancang terutama apabila melakukan pembelian barangan atau perkhidmatan. Sebagai seorang pengguna yang bijak perancangan sebelum membeli barangan adalah perlu kerana apabila pengguna membeli barangan tanpa perancangan boleh menyebabkan mereka mengalami kerugian atau berlakunya unsur boros semasa berbelanja. Sebagai pengguna yang bijak, mereka perlu mempunyai buku atau catatan sepanjang berbelanja. Dengan adanya buku berkenaan pengguna bukan sahaja tahu jumlah perbelanjaan sebulan, mahupun setahun dan ini akan membolehkan mereka merancang budjet pembelian dalam setiap bulan agar tidak berlaku sebarang pembaziran semasa berbelanja. Antara keutamaan semasa merancang perbelanjaan iaitu menumpukan barang yang perlu terlebih dahulu semasa berbelanja.Secara langsung, pengguna yang bijak dapat membuat perbandingan perbelanjaan setiap bulan. Sebagai contoh, catatan barangan keperluan yang perlu dibeli boleh menjurus kepada barang dapur seperti gula, susu, beras, dan barang keperluan lain. Oleh sebab itu, keperluan yang tidak utama seperti baju, seluar, barang kemas yang tidak menjadi keutamaan dalam meneruskan kelangsungan hidup perlu diketepikan buat sementara waktu. Amalan merancang perbelanjaan juga akan membudayakan pengguna untuk menambung kerana malang tidak berbau dan dengan menabung, sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit. Justeru, wang tabungan lebih berbelanja boleh digunakan pada waktu kecemasan seperti apabila pengguna terlibat dengan kemalangan, atau perbelanjaan untuk melanjutkan pelajaran sama pengguna sendiri mahupun kaum keluarga. Kesimpulannya, pengguna yang bijak mestilah membuat pemilihan sebelum atau sewaktu membeli belah kerana jika tidak dirancang pengguna akan rambang mata dan membeli barangan tanpa kawalan. Boros itu amalan syaitan.
Penilaian pemeriksa:
Perenggan keempat isi di atas, amat menarik kerana pelajar mengaplikasi setiap ayat mengikut kaedah deduktif, ayat huraian mantap dengan penerangan isi jelas berkaitan membandingkan harga barangan di pasaran sebeum membelinya. Selain itu, contoh mantap dengan bukti terkini mengambarkan pembacaan pelajar luas sehingga isu antarabangsa. Pelajar juga menyelitkan frasa menarik.
                   Konklusinya, sebagai seorang pengguna yang bijak amalan berbelanja secara berhemat perlu menjadi keutamaan iaitu mereka perlu membeli barangan berkualiti sahaja, membuat perbandingan semasa berbelanja, memilih perkhidmatan terbaik, dan membuat pemilihan barangan yang tepat semasa berebelanja. Justeru, pengguna perlu mengelakkan sikap boros berbelanja dan memilih barangan yang perlu sahaja semasa berbelanja. Bahkan juga, pengguna juga perlu memastikan barangan yang dibeli merupakan barangan atau pekhidmatan yang murah tetapi berkualiti serta memastikan waktu berbelanja pada ketika harga barangan murah atau kata lain semasa promosi jualan yang diadakan oleh pasar raya yang ada di kawasan mereka. Hal ini kerana harga barangan di pasaran bukan semakin turun tetapi semakin meningkat dan kebijaksaan pengguna akan menentukan mereka antara golongan insan yang bijak dan mendapat keuntungan semasa berbelanja.
Penutup karangan juga baik.


Ulasan guru:-
a)  Idea relevan dengan tugasan.
b)  Pengolahan idea matang, berkembang dengan baik, dan berkesan. Pelajar mempunyai
     pengetahuan yang luas.
c)  Bahasa anda baik, dengan binaan ayat yang bervariasi dan terdapat FM dan IM.
d)  Ejaan dan tanda baca baik dan berkesan.
e)  Pemerengganan anda sesuai dan kepanjangan seimbang.

       Tahap pencapaian :  Cemerlang Atas
    Markah  :     29/30
    Tahniah, karangan anda sangat menarik dan teruskan usaha anda untuk
     menghasilkan karangan cemerlang.