Sabtu, 29 Jun 2013

SELAMAT BERCUTI DAN PERINGATAN KERJA RUMAH BAHASA MELAYU YANG DIBEKALKAN

KARANGAN UMUM

SOALAN 1Lambakan barangan tiruan dari luar negara di pasaran tempatan menjadi masalah utama yang
perlu dibanteras habis-habisan kerana kegiatan ini telah menjejaskan pengeluaran industri
kecil dan sederhana tempatan. Jelaskan usaha-usaha yang wajar dilakukan untuk mengekang lambakan baranga tiruan di negara kita.



PENGENALAN
Lambakan barangan tiruan di Malaysia bukanlah satu isu baru kerana isu ini sudah lama diperkatakan oleh masyarakat sama ada di peringkat daerah, negeri sehinggalah ke peringkat nasional. Sindiket ini sudah bertapak lama di dalam pasaran negara kita dan kini masih lagi ‘hidup’ dan ‘belum mati’ sepenuhnya. Apakah itu barang tiruan sebenarnya? Merujuk kepada Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, barangan tiruan bermaksud barangan palsu atau tidak tulen. Tegasnya, barangan tiruan merupakan hasilan keluaran syarikat pengeluaran yang beroperasi secara haram dengan mengeluarkan barangan  seakan-akan menyerupai barang yang asal tetapi kualitinya tidak standing dengan barangan yang asli. Sudah pasti, lambakan barangan tiruan mampu melumpuh dan menggugat operasi Industri kecil dan sederhana merupakan sumber pendapatan rakyat Malaysia, terutamanya masyarakat luar bandar. Justeru, isu lambakan barangan tiruan tersebut perlu dibanteras dengan segera agar tidak menjadi barah yang mampu melumpuh ekonomi negara.

Perenggan Isi Pertama:-


Mari kita selongkar satu persatu langkah  untuk membanteras permasalahan lambakan barangan tiruan menggunakan minda pelajar kelas pertama agar isu berkenaan tidak akan melumpuhkan ekonomi negara. Antaranya, masyarakat sebagai pengguna mampu menggagalkan usaha pihak tidak bertanggungjawab yang menjadi angkara utama permasalahan ini berlanjutan sehingga kini. Hal ini kerana, senjata utama yang mampu untuk membanteras penyakit yang semakin membarah ini adalah dengan kuasa pengguna. Masyarakat sebagai pengguna  perlu memulau barangan tiruan yang dipasarkan di pasaran tempatan. Sekiranya, masyarakat alpa dan terus menerus membeli barangan tiruan ini, mereka boleh diibarat sebagai pemusnah ekonomi negara dan seterusnya menyokong modus operandi pengeluar yang tidak bertanggungjawab untuk kepentingan mereka. Walaupun barangan keluaran tulen agak mahal harganya tetapi kualiti barangan berkenaan lebih berkualiti kerana alah membeli menang memakai. Bahkan juga, pengguna akan dapat berjimat, selain selesa menggunakan barangan tulen kerana barangan tersebut tahan lama. Antara barangan tiruan sering dijual di pasaran seperti kasut, baju, tali pinggang, alat perhiasan wanita, dan pelbagai lagi. Justeru, masyarakat pengguna mampu membanteras modus operandi pengeluar dan pengedar barangan kerana kerjasama bak  aur dengan tebing mampu menggagalkan pengedaran barangan tiruan di pasaran.

Perenggan Kedua.
Akan bersambung.


Tiada ulasan: