FORMAT SOALAN SPM KERTAS BAHASA MELAYU 2 (1103/2) DAN PECAHAN ITEM
PELAJAR PERLU MENGUASAI SEMUA ITEM ATAU SOALAN-SOALAN DI
BAWAH UNTUK MENDAPAT KEPUTUSAN CEMERLANG KERTAS BAHASA MELAYU 2
SOALAN
|
FORMAT
|
KEPERLUAN
|
LANGKAH
MENGATASI
|
MARKAH
|
SOALAN RUMUSAN
|
||||
1
|
RUMUSAN
|
FAHAM
FORMAT RUMUSAN
a) Perenggan pengenalan.
b) Perenggan isi tersurat
c) Perenggan isi tersirat
d) Perenggan penutup
Sekiranya pelajar faham cara menulis perenggan pengenalan, cara mencari isi tersurat dengan tepat, cara mencari isi tersirat (KBAT), dan cara menulis perenggan penutup, pelajar mudah mendapat markah penuh 30, iaitu markah paling banyak dalam kertas Bahasa Melayu Kertas 2. Pengenalan: -Petikan + perubahan istilah isi tersurat + dalam kalangan masyarakat di negara/ di Malaysia. ( Rujuk soalan) -Rumusan + perubahan istilah isi tersurat + salin sahaja frasa isi tersirat yang ada pada soalan. Sebagai peringatan istilah yang ditanya sudah keluar daripada istilah biasa dikeluarkan bermula pada tahun lepas 2018, bermakna pelajar perlu bersedia dengan soalan isi tersurat dalam kertas SPM 2019. (Unsur KBAT) Isi tersurat: Pelajar perlu faham mengesan isi tersurat iaitu isi berdasarkan kata kunci tersurat pada soalan. Isi tersurat dapat dikesan dalam teks rumusan dan elakkan menyalin contoh dan huraian teks. Isi tersirat: Pelajar perlu faham kata kunci isi tersirat dan isi yang diperoleh tidak ada dalam teks dan lebih kepada isi KBAT iaitu (Pandangan pelajar berdasarkan kata kunci isi tersirat) Pelajar perlu mencapah jawapan dengan merujuk isi berdasarkan :- i) Fokus kendiri. ii) Fokus ibu bapa/ keluarga iii) Fokus masyarakat. iv) Fokus Go dan Ngo. v) Fokus Kerajaan/Negara. Perenggan penutup: Kesimpulan, + mereka yang terlibat + supaya /agar + kesan akibat. |
LATIHAN
DAN PEMAHAMAN FORMAT SOALAN ( PELAJAR PERLU TAHU APA YANG PERLU DIJAWAB DAN TAHU CARA ). DICADANGKAN:-
i) Pelajar perlu banyak membuat latihan terutama soalan SPM tahun-tahun lepas.
ii) Pelajar boleh membuat latihan daripada soalan-soalan rumusan peperiksaan percubaan negeri-negeri dan boleh merujuk skema jawapan. iii) Pelajar juga perlu membuat latihan tambahan dan hasil latihan perlu disemak guru untuk mengetahui kesalahan-kesalahan yang dilakukan. iv) Pelajar perlu mendapatkan bimbingan guru dan sentiasa bertanya cara menjawab dengan betul soalan rumusan. v) Pelajar perlu memastikan penulisan setiap perenggan pengenalan tepat, faham mencari kata kunci isi tersurat, dan mengesan isinya, faham mencari isi tersirat berdasarkan kata kunci isi tersirat, dan menulis perenggan penutup. | 30 |
2 (a)
|
PEMAHAMAN
UMUM
(SOALAN
BERFOKUS KEPADA PETIKAN TEKS)
|
PEMAHAMAN
UMUM:-
i)
Keperluan
menjawab soalan satu.
ii)
Keperluan
menjawab soalan dua.
iii)
Keperluan
menjawan soalan ketiga.
Setiap
soalan ada cara menjawabnya.
Setiap soalan di atas, ada cara menjawabnya. Oleh sebab itu, pelajar perlu tahu cara-caranya untuk mendapat markah yang baik. |
LATIHAN BERTERUSAN DAN PEMAHAMAN FORMAT SOALAN ( PELAJAR PERLU TAHU APA YANG PERLU DIJAWAB
DAN TAHU CARA MENJAWABNYA.)
PELAJAR
PERLU BIMBINGAN GURU.
|
9
|
2(b)
|
PEMAHAMAN
PROSA MODEN
(SKOP
SOALAN MELIPUTI KAJIAN TEKS ANTOLOGI PROSA MODEN TING 4 DAN 5)
|
PEMAHAMAN PROSA MODEN:-
i) Keperluan
menjawab soalan satu.
ii) Keperluan
menjawab soalan dua.
iii) Keperluan
menjawan soalan ketiga.
Setiap
soalan ada cara menjawabnya
Skop Prosa
Moden Ting.4.
Skop Prosa Moden Ting. 5.
|
LATIHAN BERTERUSAN DAN PEMAHAMAN FORMAT SOALAN ( PELAJAR PERLU TAHU APA YANG PERLU DIJAWAB
DAN TAHU CARA MENJAWABNYA.)
PELAJAR
PERLU BIMBINGAN GURU.
|
9
|
2(c)
|
PEMAHAMAN
PROSA TRADISIONAL
(SKOP
SOALAN MELIPUTI KAJIAN TEKS ANTOLOGI PROSA TRADISIONAL TING 4 DAN 5)
|
PEMAHAMAN PROSA TRADISIONAL:-
i) Keperluan
menjawab soalan satu.
ii) Keperluan
menjawab soalan dua.
iii) Keperluan
menjawan soalan ketiga.
Setiap soalan
ada cara menjawabnya:-
Skop Prosa Tradisional
Ting 4.
Skop Prosa Tradisional Ting. 5
1. PROSA TRADSIONAL BURUNG TERBANG DIPIPISKAN LADA |
LATIHAN
DAN BERTERUSAN PEMAHAMAN FORMAT SOALAN ( PELAJAR PERLU TAHU APA YANG PERLU DIJAWAB
DAN TAHU CARA MENJAWABNYA.)
PELAJAR
PERLU BIMBINGAN GURU.
|
8
|
2(d)
|
PEMAMAHAM
PUISI (KAJIAN TEKS ANTOLOGI PUISI MODEN DAN TRADISIONAL TING 4 DAN 5)
|
PEMAHAMAN PROSA TRADISIONAL:-
i) Keperluan
menjawab soalan satu.
ii) Keperluan
menjawab soalan dua.
iii) Keperluan
menjawan soalan ketiga.
Setiap soalan
ada cara menjawabnya
Skop Puisi Ting. 4
Skop Puisi
Ting. 5
|
LATIHAN BERTERUSAN DAN PEMAHAMAN FORMAT SOALAN ( PELAJAR PERLU TAHU APA YANG PERLU DIJAWAB
DAN TAHU CARA MENJAWABNYA.)
PELAJAR
PERLU BIMBINGAN GURU.
|
9
|
SOALAN TATABAHASA
|
||||
3(a)
|
MEMBINA
AYAT BERDASARKAN KATA YANG DIBERIKAN.
|
MEMBINA
AYAT BERDASARKAN KATA YANG DIBERIKAN:-
i)
kata
tunggal – contoh sedap, kuat. dsb.
ii)
kata
ganda- contoh enak-enak, makan-makan dsb.
iii)
pasangan
kata ganda dan kata berimbuhan contoh masak-masak, memasak.
iv)
pasangan
kata dan kata ganda seluruh contoh malam, semalaman.
v)
pasangan
kata dan kata majmuk contoh lalu, lalulintas.
vi)
kata
yang hampir maksud contoh merebus dan mengukus.
vii)
pasangan
kata homograf contoh rendang dan rendang.
viii)
pasangan
kata berbeza makna tetapi hampir sama bunyi contoh belot dan belut.
ix)
kata
dan kata berimbuhan contoh didik dan pendidik.
x)
pasangan
kata berimbuhan contoh kemasyhuran dan pemasyhuran.
xi)
kata
majmuk dan kata majmuk berimbuhan contoh kuat kuasa dan dikuatkuasakan.
xii)
contoh
frasa- melayari laman web, semangat setiakawan.
|
SOALAN
DIANGGAP MUDAH TETAPI PELAJAR PERLU FAHAM MAKSUD KATA. PELAJAR PERLU:-
i)
Banyakkan
membaca untuk meluaskan perbendaharaan kata.
ii)
Membuat
latihan merujuk soalan-soalan SPM tahun-tahun lepas.
iii)
Membuat
latihan menjawab soalan-soalan peperiksaan percubaan tahun-tahun lepas.
iv)
Membuat
rujukan jawapan dengan merujuk kamus dewan online atau Kamus Dewan Bahasa.
v)
Pelajar
perlu mendapat bimbingan guru untuk mendapat panduan menjawab soalan ini.
|
6
|
3(b)
|
KAJIAN
AYAT (SINTAKSIS)
|
KAJIAN AYAT
(SINTAKSIS) AMAT LUAS SKOPNYA:-
1.
SUBJEK
DAN PREDIKET
2.
AYAT
TUNGGAL AYAT MAJMUK
3.
JENIS
AYAT - AYAT PENYATA, AYAT TANYA, AYAT PERINTAH DAN AYAT SERU.
4.
RAGAM
AYAT- AKTIF DAN AYAT PASIF.
5.
MENUKAR
CAKAP AJUK KEPADA AYAT CAKAP PINDAH ATAU
SEBALIKNYA.
6.
MENGANALISIS
POLA AYAT - ( FN- FN,FN-FK,
FN-F Adj, FN-FS)
7.
MENUKAR AYAT BIASA DAN AYAT SONGSANG.
|
PELAJAR
PERLU FAHAM SKOP SOALAN KAJIAN AYAT:-
i)
Membuat
latihan merujuk soalan-soalan peperiksaan SPM sebenar.
ii)
Membuat
latihan merujuk soalan-soalan percubaan SPM negeri-negeri.
iii)
Soalan
SPM yang telah keluar pada tahun terkini boleh diabaikan.
iv)
Pelajar
perlu merujuk guru bahasa Melayu untuk memberi fokus soalan yang perlu
diberikan tumpuan.
v)
Pelajar
boleh melihat soalan-soalan peperiksaan percubaan tahun semasa sebagai
rujukan soalan yang kemungkinan keluar.
vi)
Paling
baik, pelajar menguasai keseluruhan skop kajian ayat untuk menghadapi
peperiksaan SPM.
|
6
|
3(c)
|
MENGESAN
KESALAHAN EJAAN DAN KESALAHAN IMBUHAN
|
SKOP
SOALAN INI AMAT LUAS DAN PELAJAR PERLU MENGUASAI KEMAHIRAN EJAAN SERTA
KESALAHAN-KESALAHAN EJAAN YANG
BERTENTANGAN DENGAN KAMUS DEWAN ATAU KAMUS PELAJAR KELURAN DEWAN BAHASA DAN
PUSTAKA DAN KEMAHIRAN IMBUHAN MERUJUK KESALAHAN PENGGUNAAN IMBUHAN BAHASA
MELAYU:-
i)
Kesalahan ejaan bermaksud kesalahan penggunaan ejaan betul dan
standard. ( Merujuk Kamus Dewan atau Kamus Pelajar- Dewan Bahasa Dan Pustaka)
ii)
Kesalahan imbuhan bermaksud kesalahan penggunaan imbuhan pada kata
dasar, sama ada awalan, apitan, sisipan dan imbuhan rangkap.
|
PELAJAR
PERLU FAHAM SKOP SOALAN MENGESAN KESALAHAN EJAAN DAN MENGESAN KESALAHAN
IMBUHAN DENGAN CARA:-
i)
Membuat
latihan merujuk soalan-soalan peperiksaan SPM sebenar.
ii)
Membuat
latihan merujuk soalan-soalan percubaan SPM negeri-negeri.
iii)
Soalan
SPM yang telah keluar pada tahun terkini boleh diabaikan.
iv)
Pelajar
perlu merujuk guru bahasa Melayu soalan yang perlu diberikan tumpuan.
v)
Pelajar
boleh melihat soalan-soalan peperiksaan percubaan tahun semasa sebagai
rujukan soalan yang kemungkinan keluar.
vi)
Paling
baik, pelajar menguasai kemahiran mengesan kesalahan ejaan dan kesalahan imbuhan.
|
6
|
3(d)
|
MENGESAN
KESALAHAN ISTILAH DAN KESALAHAN TATABAHASA
|
SKOP
KESALAHAN ISTILAH DAN KESALAHAN TATABAHASA:-
i)
Kesalahan istilah bermaksud kesalahan penggunaan kata iaitu penggunaan
perkataan yang tidak sesuai dengan kehendak ayat atau situasi
ii)
Kesalahan tatabahasa bermaksud semua bentuk kesalahan dalam
pembinaan ayat yang gramatis. Kesalahan ini melibatkan kesalahan hukum
tatabahasa.
|
PELAJAR
PERLU FAHAM SKOP SOALAN MENGESAN KESALAHAN ISTILAH DAN MENGESAN KESALAHAN TATABAHASA
DENGAN CARA:-
i)
Membuat
latihan merujuk soalan-soalan peperiksaan SPM sebenar.
ii)
Membuat
latihan merujuk soalan-soalan percubaan SPM negeri-negeri.
iii)
Soalan
SPM yang telah keluar pada tahun terkini boleh diabaikan.
iv)
Pelajar
perlu merujuk guru bahasa Melayu bimbingan dan panduan menjawab soalan dan
skop soalan ini cukup luas.
v)
Pelajar
boleh melihat soalan-soalan peperiksaan percubaan tahun semasa sebagai
rujukan soalan yang kemungkinan keluar.
vi)
Paling
baik, pelajar menguasai kemahiran mengesan kesalahan ejaan dan kesalahan imbuhan.
|
6
|
PERIBAHASA
|
||||
3(e)
|
KEMAHIRAN
PERIBAHASA
|
PELAJAR
PERLU FAHAM BENTUK-BENTUK SOALAN PERIBAHASA YANG PERNAH DITANYA DALAM
PEPERIKSAAN SPM:-
i)
Mengisi tempat kosong dengan mengaitkan peribahasa yang sesuai dengan
petikan.
ii)
Mengisi tempat kosong dengan peribahasa atau dialog dengan peribahasa
yang sesuai dengan maksudnya.
iii)
Membina ayat yang sesuai dengan maksud peribahasa yang diberikan.
iv)
Menulis
peribahasa yang sesuai dengan maksud ayat atau situasi petikan.
|
Sebagai
pengetahuan, soalan berkaitan peribahasa menjadi masalah untuk pelajar
menjawab soalan. Puncanya, pelajar tidak menguasai soalan ini kerana tidak
menguasai maksud peribahasa. Oleh itu, pelajar disarankan menjawab soalan
dengan merujuk bentuk-bentuk soalan di sebelah supaya pelajar dapat menjawab
pelbagai soalan.
Pelajar
juga disarankan menjawab soalan:-
i)
Membuat
latihan merujuk soalan-soalan peperiksaan SPM sebenar.
ii)
Membuat
latihan merujuk soalan-soalan percubaan SPM negeri-negeri.
iii)
Pelajar
perlu merujuk guru bahasa Melayu bimbingan dan panduan menjawab soalan dengan
baik.
iv)
Pelajar
boleh melihat soalan-soalan peperiksaan percubaan tahun semasa sebagai
rujukan soalan yang kemungkinan keluar.
v)
Paling
baik, pelajar menguasai kemahiran menjawab soalan pelbagai bentuk yang di perkatakan
sebelah.
|
6
|
KAJIAN NOVEL
|
||||
4(a)
|
SOALAN KAJIAN
SATU NOVEL
|
SOALAN
KAJIAN SATU NOVEL
i)
Pelajar
boleh menjawab soalan Novel Jendela Menghadap Jalan atau
ii)
Pelajar
boleh menjawab soalan Novel Songket Berbenang Emas.
( Kebiasaannya pelajar
boleh menyenaraikan dua isi paling minimum, tetapi untuk lebih selamat pelajar
disarankan menjawab tiga isi dan isi ketiga sebagai “backup” jika ada antara
dua isi tidak tepat. Jawapan perlu ditulis isi + contoh+huraian )
Skop
soalan berdasarkan:-
i)
Tema.
ii)
Persoalan.
iii)
Watak
perwatakan sama ada watak utama atau watak sampingan.
iv)
Latar
– sama ada tempat
-
masa
-
masyarakat
v)
Bahasa
( Tidak pernah ditanya )
vi)
Nilai
vii)
Pengajaran.
Kebelakangan ini
soalan lebih bersifat
Kemahiran Berfikir
Aras Tinggi ( KBAT) Contohnya soalan bertanya berkaitan situasi dan
mengaitkan nilai kerjasama. Oleh sebab itu, pelajar perlu memahami situasi
berkenaan dan mengaitkan dengan nilai berkenaan.
|
Oleh
sebab itu, pelajar dinasihatkan memahami Novel Kajian Tingkatan 4 ( Jendela
Menghadap Jalan ) dan Novel Kajian Tingkatan 5 ( Songket Berbenang Emas)
dengan semua kajian seperti yang dimaklumkan. Di samping, pelajar perlu
membuat latihan dengan menjawab:-
i)
Membuat
latihan merujuk soalan-soalan novel peperiksaan SPM sebenar.
ii)
Membuat
latihan merujuk soalan-soalan percubaan SPM negeri-negeri.
iii)
Pelajar
perlu merujuk guru bahasa Melayu bimbingan dan panduan menjawab soalan dengan
baik.
iv)
Pelajar
boleh melihat soalan-soalan peperiksaan percubaan tahun semasa sebagai
rujukan soalan yang kemungkinan keluar.
v)
Paling
baik, pelajar menguasai kemahiran menjawab soalan pelbagai bentuk yang berkait
dengan kajian KOMSAS.
|
7
|
4(b)
|
SOALAN
KAJIAN DUA NOVEL
|
SOALAN
KAJIAN DUA NOVEL
Pelajar
perlu menjawab kedua-dua novel iaitu Novel Jendela Menghadap Jalan dan Novel
Songket Berbenang Emas. Pelajar menjawab satu isi bagi setiap novel secara
minimum dan paling baik disarankan menjawab dua isi sebagai tindakan selamat
kerana setiap isi kedua sebagai “backup” jika isi pertama setiap isi bagi
novel dijawab tidak tepat. Jawapan perlu melibatkan isi +contoh+huraian.
Skop
soalan berdasarkan:-
i)
Tema.
ii)
Persoalan.
iii)
Watak
perwatakan sama ada watak utama atau watak sampingan.
iv)
Latar
– sama ada tempat
-
masa
-
masyarakat
v)
Bahasa
( Tidak pernah ditanya )
vi)
Nilai
vii)
Pengajaran.
Kebelakangan ini soalan lebih bersifat Kemahiran
Berfikir Aras Tinggi ( KBAT) Contohnya soalan bertanya berkaitan situasi dan
mengaitkan nilai kerjasama. Oleh sebab itu, pelajar perlu memahami situasi
berkenaan dan mengaitkan dengan nilai berkenaan.
|
Oleh
sebab itu, pelajar dinasihatkan memahami kedua-dua Novel Kajian Tingkatan 4 ( Jendela
Menghadap Jalan ) dan Novel Kajian Tingkatan 5 ( Songket Berbenang Emas)
dengan semua kajian seperti yang dimaklumkan. Di samping, pelajar perlu
membuat latihan dengan menjawab:-
i)
Membuat
latihan merujuk soalan-soalan novel peperiksaan SPM sebenar.
ii)
Membuat
latihan merujuk soalan-soalan percubaan SPM negeri-negeri.
iii)
Pelajar
perlu merujuk guru bahasa Melayu bimbingan dan panduan menjawab soalan dengan
baik.
iv)
Pelajar
boleh melihat soalan-soalan peperiksaan percubaan tahun semasa sebagai
rujukan soalan yang kemungkinan keluar.
v)
Paling
baik, pelajar menguasai kemahiran menjawab soalan pelbagai bentuk yang berkait
dengan kajian KOMSAS.
|
8
|
Jumlah
|
110
|
DIHARAPKAN PELAJAR TINGKATAN EMPAT DAPAT MEMAHAMI FORMAT
SOALAN KERTAS BAHASA MELAYU SPM KERANA TERDAPAT PERBEZAAN
SKOP SOALAN KERANA SEMASA TINGKATAN 5 PELAJAR AKAN BERTEMU
SOALAN ANTOLOGI TINGKATAN 5 DAN SOALAN NOVEL TINGKATAN 5 IAITU
NOVEL SONGKET BERBENANG EMAS.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan